TheNatural's hjemmekino - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 28 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lys i hjemmekinoen

Idag hadde elektrikeren anledning til å komme. Han startet med å montere den siste av de fire vegglampene.

Montering av dimmere:

TheNatural's hjemmekino-20-jan-2010-nr-1-jpg

Her er dimmerne til takspottene og vegglampene. Det er også montert dimmer for de to spottene i hylleseksjonen:

TheNatural's hjemmekino-20-jan-2010-nr-2-jpg

Så opp i tredje etasje og koble kursen til lysene i sikringsskapet. Det er ikke lett å ta OK bilder her nå, men det ble lys og faktisk bra med lys tatt i betraktning hvor mørkt rommer er:

TheNatural's hjemmekino-20-jan-2010-nr-3-jpg

Det ble også tid til å montere noen stikk. Her er de som står i fronten. Det gjenstår nå å montere 7 enkle stikk rundt omkring og koble til de to kursene for det. Jeg må få tak i en 16A sikringskurs til:

TheNatural's hjemmekino-20-jan-2010-nr-4-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Husk at du ikke må dekke til vinduene helt!

Det må være luft oppe og nede for å unngå fukt/is-problemer på ruta.

Har testet det i kinoen hos meg og ja - ruta sprakk i det innerste glasset til slutt....
    Hadde du det som permanent løsning? Jeg tenkte å ha på rammene kun når jeg vil ha det helt mørkt. Altså med bruk av borrelås.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Takplater med hull i og absorbenter bak vil fungere lenger ned i frekvens enn bare absorbentene alene. Det er jo litt uvisst hva slags effekt det får hvis man setter sammen to "ukjente" komponenter.
    Yttersiden vil sannsynligvis være forholdsvis hard og kanskje reflektere diskanten, samtidig som hullene diffuserer litt?
    Jeg tror det er veldig godt for hele rommet med en slik løsning, samtidig som jeg ville åpnet for en mulighet til å plassere litt mer absorbsjon i førsterefleksjonene fra høyttalerne.
    Jeg las det som stod om himlingsplater på Glavasidene, og der stod det samme som Mor10 her nevner, at med en 3mm fiberplate foran og isolasjon bak vil absorbenten virke i lavere frekvens (dette gjalt bygging av absorbent i hjørne).

Men hvis jeg kan få til både absorbent og diffusor i taket på en gang, så hadde det vært perfekt! Når det gjelder størrelsen på hullene på de perforerte huntonplatene jeg har sett, så var de vel på ca 5-6mm. Skal prøve å finne ut hvor disse kan skaffes. Hvis jeg skal perforere platene selv burde jeg kanskje gått for litt varierende hullstørrelse?

TheNatural:
    Ja, jeg tror det kanskje er lurt for meg å snakke med en lydekspert. Stjernehimmelen blir relativt stor, den vil dekke en flate midt i kinoen på ca 12 kvadratmeter (3x4m). Så da blir det litt viktig at overflaten er god lydmessig!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg leste også om disse tynne fiberplatene fra Glava. Det blir nok noe annet enn å bruke mere ordinære takplater og de sier jo at det kan brukes til dette formålet, så der er du nok på rett vei.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si i går at med dimmebryterne og kontaktene på plass så ser det veldig bra ut! Og tolv kontakter burde jo holde i fronten. Man slipper i allefall disse skjøtekontaktene liggende rundt for å få nok kontakter.

Den plattingen du bygde med 2x6 bjelker, hvor høy ble den til slutt (med plater)? Du skriver 17cm, men var det ferdigbygget? Jeg lurer litt på dette fordi jeg fant ut at min platting burde være over 25cm for å få fri sikt til lerret fra bakre stolrad. Jeg kan også bygge lavere, men da må jeg bygge opp noe under stolene. Har du testet om du får fri sikt?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Det er faktisk 14 stikk i fronten. Jeg bestemte meg litt senere for å sette opp et par enkeltstikk til, just in case.

Målte akkurat nå og det er 17 cm. høyde på plattingen. Jeg har ikke testet dette, om det blir for lavt. Det er sikkert lurt å legge på noen cm. i tilfelle. Selv har jeg tenkt å sitte i fremre rad, i midten, så dette blir ikke mitt problem 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...så du skal ikke sitte bakerst altså! Jeg tenkte også på det at hvis lerretet skal henge midt på lerretsveggen, må bakre rad være høy nok for å se nedre kant av lerret. Jo høyere lerretet henger jo lavere han bakre rad være. Men for oss på fremre rad er jo ikke dette noe problem, som du nevner!
    Jeg hadde nok lerretet for høyt på min forrige hjemmekino, så klok av skade vil nedre kant bli mye lavere nå. Skal heller ikke ha noen "frontrekke", og med perforert lerret blir det ikke problemer med høyttalerplassering...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå satt på plass gulvlistene unntatt mot der de skal møte innerdøren som ennå ikke er montert. Brukte noen tynne skruer som dro listen fint mot veggen og det sitter som støpt:

TheNatural's hjemmekino-21-jan-2010-nr-1-jpg

Kosearbeid med å flytte DVDene inn i hyllen. Det er plass til 90 på hver hylle, altså over 500 totalt med tittelen synlig. Det er ytterligere bra plass bak i de dypeste tre hyllene:

TheNatural's hjemmekino-21-jan-2010-nr-2-jpg

Nærbilde med en av de to spottene i hyllen:

TheNatural's hjemmekino-21-jan-2010-nr-3-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det virkelig å snøre seg sammen her! Snart innflytting av møbler og elektronikk?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, først skal jeg ta inn litt møblement. Venter med elektronikken til jeg får koblet de to kursene til, forhåpentligvis får elektrikeren tid til å komme og gjøre det på mandag.

Jeg må innrømme at jeg har en litt kilende godfølelse nå når jeg tenker på hvor langt jeg har kommet med rommet. Den lille resten som er igjen er ikke store jobber, så jeg ser veldig lyst på det....:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kjenner følelsen. Du kan glede deg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Møblert

Med god hjelp av en kamerat har jeg fått plassert noen møbler i kinoen. Disse blir midlertidig inntil jeg får råd til å kjøpe noe nytt. Et problem er å få møbler over en viss størrelse gjennom døråpningen. Det gikk akkurat med Chesterfielden, men jeg vil vente med å få satt inn innerdøren til jeg har fått de møblene jeg vil ha og det kan jo fort ta en god del tid. Men disse får bare duge inntil videre. Benken har jeg hatt i over 20 år og den duger ennå, er skikkelig solid bygget, fra Sony såvidt jeg husker. Jeg har borret noen flere hull og flikket litt svartmaling her og der på den.

Rommet har en del etterklang og møblene hjalp litt, men det er langtfra godt nok til OK lyd tenker jeg. Planer for akustiske tiltak har jeg, men som med det meste vil det komme litt etter litt og over tid.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2010-nr-1-jpg

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2010-nr-2-jpg

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2010-nr-3-jpg

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2010-nr-4-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilmix kan vi vel kalle det

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, pent er det jo ikke. Men i starten må jeg bare ta det jeg har sånn at man i alle fall har noe å sitte på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! Deilig med mørkt rom. Kunne ønske jeg hadde et så dedikert rom selv. Noen grunn til at du ikke har valgt sort elko+ på dimmerene også?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de hvite dimmerne kommer av at jeg ikke fant sorte på el-handel. Det beste hadde selvfølgelig vært å hatt de i sort, men den hvite fargen gjør jo minst "skade" på bakveggen.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt rom, nå er det vel bare sjarmøretappen igjen8)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye. Ja, bygningsmessig er det noen småting igjen nå, men investeringsmessig når det gjelder utstyr/møbler og akustikk er det mye igjen.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elko+ sort

Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Nei, de hvite dimmerne kommer av at jeg ikke fant sorte på el-handel. Det beste hadde selvfølgelig vært å hatt de i sort, men den hvite fargen gjør jo minst "skade" på bakveggen.
    Elko+ sort serien er jo bare hvite dimmere som er lakkert sort, man kan jo gjøre denne jobben selv.
    Jeg har denne serien og de har ikke engang brukt grunning før lakk, matt over komponenten med noe rubbingmatte før man vasker godt med rødsprit så er det bare å sette igang.
    Det er jo bare dekslene og knappen som trenger litt lakk. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo knall da!! Hadde nok gjort seg med sorte deksler på dimmere ja. stilige stoler da. Blir spennende å se da du har fått monteret komponentene og ht. Skal du til med noen akutiske tiltak i rommet da?

Side 22 av 28 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •