TheNatural's hjemmekino - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 28 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og godt nytt år,

Ja, teppeflisene er enkle å legge bare man får inn retningen fra starten. Jeg tror det blir ganske bra hos meg. Det er herlig at man ikke trenger lim også og gulvet er varmt og fint å gå på.

Jeg ringte til stedet jeg kjøpte lampene og hun skulle høre med levrandøren. Men hun mente jeg kunne bruke vanlige glødepærer. Men det er trangt der, så jeg er spent på hva som passer. Lampene er beregnet for max. 22 watt med sparepærer og denne butikken selger sparepærer med omkrets på 60 mm som etter mine beregninger skulle gå greit. Må bare først få greie på om dimmeren min takler disse.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hullpipe

Godt nyttår foresten!!!!8)

Sikkert en hullpipe du brukte, en sånn en som du slår på med hammern og kutter et hull i riktig dim.

GODT Å SE AT DU KOM VELBERGET GJENNOM BÅDE JUL OG NYTTÅRSFEIRING

Det er så greit når man kommer så langt at man begynner med "Finnishen", da ser man liksom at det går framover.

STÅ PÅ!!!:grin: , Dette blir kjempe når du blir ferdig!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nytt år Orchard,

Ja, hullpipe kan høres ut som et passende navn for redskapen.

Det ER godt å ha kommet så langt som til finishen ja. Akkurat nå stopper det litt opp på grunn av mangel på litt småutstyr som 3 stk. Wago til den siste vegglampen og dobbelsidig tape, så jeg må bare være tålmodig. Jeg har også bestilt lokk til veggboksene fordi lampene er noe smale og hullene vises litt i ytterkant. Disse må jeg male svarte og montere. Men, men det kommer seg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppelegging av plattingen

Idag har jeg lagt en stripe til med teppefliser på gulvet og er nå fri for den tynne dobbelsidige teipen. Men jeg brukte en annen teip og fikk lagt teppeflisene på plattingen.

TheNatural's hjemmekino-6-jan-2010-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plattingen er ferdig

Så har jeg fått satt på topplistene, sparklet og malt og plattingen anses nå som ferdig til bruk:

TheNatural's hjemmekino-10-jan-2010-nr-1-jpg

TheNatural's hjemmekino-10-jan-2010-nr-2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut TheNatural. Er plattingen løs slik at du kan flytte den eller er den festet til gulvet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Plattingen står løst slik at jeg får flyttet den i posisjon senere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppeleggingen er ferdig!

Da gjorde jeg i formiddag meg ferdig med alt av legging av teppefliser. Synes selv det ser bra ut:

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2010-nr-1-jpg

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2010-nr-2-jpg

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2010-nr-3-jpg

TheNatural's hjemmekino-11-jan-2010-nr-4-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Da gjorde jeg i formiddag meg ferdig med alt av legging av teppefliser. Synes selv det ser bra ut:
    Jeg sier meg helt enig og gratulerer med en liten milepæl!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt småplukk bak vegglampene

Vegglampene klemmer seg ikke helt inntil veggen, så hvis man ser fra siden vises utkanten av hullene til veggboksene. Så jeg har fått tak i lokk som jeg har malt svart og satt over hullet. Nå er det ikke helt greit å få maling til å sitte på plast, men håper det går greit å få på plass lampene igjen uten å skrape opp svartmalingen.

Formaling med tre strøk:

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2010-nr-1-jpg

Før:

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2010-nr-2-jpg

Etter:

TheNatural's hjemmekino-12-jan-2010-nr-3-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg sier meg helt enig og gratulerer med en liten milepæl!
    Takker så mye. Det ER en milepæl og man får nesten en varm følelse i kroppen ved tanken på hvor langt på vei jeg har kommet med rommet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glava Akuduk Jupiter

Nå for tiden går tankene mine mye til akustikktiltak i rommet. Først og fremst i rammer rundt de tre vinduene. Dette vil da fungere som både lydabsorpsjon og lystetting ved behov.

Det finnes en fabrikk her i nærheten som heter Hålogaland Element og som bygger de såkalte rockebrakkene der de bruker Glava Akuduk som akustikktiltak. Jeg har fått en kamerat til å ta med seg en prøve. Den er 50 mm. tykk og har en glassfiberduk på forsiden og en litt tynnere duk på baksiden. Dette gjør at den har en fast overflate, samtidig som den slipper luft gjennom, har gjort pustetesten. Kameraten min skal finne ut hva de koster.

Forsiden:

TheNatural's hjemmekino-18-jan-2010-nr-1-jpg

Fra siden:

TheNatural's hjemmekino-18-jan-2010-nr-2-jpg

Baksiden:

TheNatural's hjemmekino-18-jan-2010-nr-3-jpg

Glava Akuduk Jupiter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De likner ganske mye på Rockwool akustikkplater som har omtrent samme oppbygging, men de består jo av steinull i stedet for glassvatt. Blir spennende å høre om prisen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg Akuduk-platene for 82,- pr. stk. Disse er 60x120 cm og jeg skal få inn 6 stk. for å dekke de tre vinduene. Tykkelsen er 50 mm. og det blir et bra stort lufterom bak platene, mot vinduene. Jeg har lest en god del om akustikktiltak og har registrert at her, nærmest som med kabelkontroversene, er meningene til dels meget motstridende. Så for ikke å bli handlingslammet av motstridende informasjon, roer jeg meg litt ned med noe info fra Glava. Selv om de selger disse platene, må det jo være belegg for det de skriver. I alle fall velger jeg å tro det
    Uansett, dette er informasjonsutdrag som jeg finner spesielt interessant:

"Himlingsplater fra Glava og Ecophon, er meget
    godt egnet som absorbenter i lydstudioer. De
    har en evne til å absorbere lyd mer enn noe annet
    materiale som kan sammenlignes i pris. Det finnes
    forskjellige formskårede absorbenter av ulike materialer,
    som er svært kostbare, men i de aller fleste tilfeller er
    belagte glassull-absobenter mer enn godt nok."

"Absorpsjonen bør fordeles over alle flater. Først og fremst i tak, deretter en av to motstående vegger, dernest alle vegger. Igjen avhengig av hvor sterk demping du ønsker. Absorpsjonen kan ha variert tykkelse, men som ellers klarer du deg langt med tykkelse 40 - 50 mm dersom platene er montert direkte mot underlaget, og 15 - 20 mm dersom du har et hulrom bak. Velg produkter som har egnet overflate i forhold til hva de blir utsatt for. Du kan også kombinere tynne trefiberplater som er utforet fra vegg med glassullabsorbenter. Da vi du øke effekten i lavfrekvens-området."

"Lydabsorbenter skal "spise opp" den innfallende lydenergien. Som vi viste i forrige kapittel beveger lyd seg i luft som fortetninger / fortynninger og inneholder således energi. En lydabsorbent av glassull består av enorme mengder fiber som bremser ned energien i luften ved at den friksjoneres mot fiberoverflaten og omdannes til varme. Det er derfor viktig at absorbenten ikke har for tett masse med fiber, men en blanding av fiber og luft, slik at selve fiber-overflaten blir størst mulig. Strømningsmotstanden i platen skal heller ikke være større enn at lyden (luften) slipper inn og utnytter hele platetykkelsen. Dette er grunnen til at en absorbent ikke skal ha for høy romvekt. Såkalte tunge mineralullplater er altså ikke bedre lydabsorbenter enn lettere mineralullplater. Det faktum at himlingsplater har høyere romvekt enn vanlig termisk isolasjon, skyldes krav til selvbærenhet i opphengs-systemene, krav til sliping av overflaten, krav til mekanisk styrke osv. Tunge materialer som betong og tegl er riktignok bedre lyd-isolerende materialer enn lette paneler og tynne stålplater, men det er en helt annen teori som ikke er relevant for absorbenter. Det er også mange andre parametere som har betydning for at en god himlingsplate skal kunne oppfylle alle krav. Den skal helst være så tett som mulig i overflaten for å være miljøvennlig og kunne rengjøres, men den må samtidig slippe inn lyden (luften). Derfor skal man aldri male lydabsorbenter selv."

"Til ett bruksområde ønsker vi maksimal støydemping, mens til et annet bruksområde ønsker vi at lokalet skal ha noe romklang. Et eksempel på dette kan være en idrettshall som bør dempes maksimalt til ballspill, men ha noe akustisk klang til "unplugged" musikkfremføring."

"Hovedregelen er at dersom vi har et nedforet system med himlingsplater, vil luftrommet over platene hjelpe oss å ivareta absorpsjonen i de lavere frekvensene. Vi kan da i de fleste tilfellene benytte plater i tykkelse 15 - 25 mm. Et luftrom på 200 mm over himling hjelper betraktelig, men selv luftrom på 30 - 50 mm er av betydning."

"For å finne frem til nødvendig absorpsjons-behov, kan det være nyttig å beregne eller måle etterklangstiden i det aktuelle lokalet. I de fleste vanlige tilfellene har leverandørene et erfaringsgrunnlag som er godt nok til å vurdere løsning. I kompliserte tilfeller kan det være riktig å benytte en akustikk-konsulent.
    Når vi har kravspesifikasjonene må vi finne riktig plateprodukt. Dersom de akustiske forhold har høy prioritet, finner vi et utvalg plater som tilfredstiller disse kravene først."

"I enkelte tilfeller kan det være riktig å bruke veggabsobenter, enten sammen med takabsorbenter eller på vegg alene. Absorbenter på vegg er mest aktuelt der det ikke er plass i tak, eller dersom det er stor takhøyde og fare for såkalt "stående lyd" mellom vegger. Veggabsorbenter er ofte aktuelt i store åpne rom og haller
    med lav, eller ingen, møbleringshøyde. Eksempler på dette er svømmehaller, idrettshaller, auditorier, kinoer og generelt store rom."

"Dersom utgangspunktet i et prosjekt er harde flater og lang etterklangstid, vil en akustisk utbedring med absobenter føles som en enorm forskjell."

Glava

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge tror du at du har igjen før du er ferdig med den?
    Ser iallefall ut som du er godt på vei!
    Godt jobba!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Vel, det nærmer seg drastisk nå til innflytting. Litt mere el-arbeid, så kan jeg flytte ned litt elektronikk.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du viderebringer denne informasjonen fra Glava om himlingsplatene! Særdeles nyttig for meg når jeg skal til med stoffkledde veggrammer der noen av dem skal ha denne typen plater på baksiden. Står denne infoen på Glavasidene?

I samme forbindelse er jeg på leting etter huntonittplater "med hull i" til stjernehimmelen. Hadde egentlig tenkt å bruke undertaksplater som er vannfaste (stjernehimmelen blir buet med radius på ca 13 meter), siden disse er veldig stive når de blir bøyd under en ramme. Hvis jeg får tak i prehullede plater vil disse også slippe inn lyd slik at himlingsplater kan legges på baksiden. Og så slipper jeg å borre 600 hull...

Men vil disse himlingsplatene også "virke" som absorbenter når de evt legges på baksiden av en prehullet huntonittplate?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hunsbedt,

Ja, det er jo bare hyggelig at man kan tipse hverandre. Ja, den infoen jeg siterte kan du finne på "Glava" linken nederst på den posten der jeg la det ut.

Nå skal ikke jeg late som jeg er noen ekspert på akustiske tiltak, men hvis du legger harde plater med hull i og absorbenter over der igjen, vil nok den dempende effekten reduseres. Nå spørs det vel hvor mange og hvor store hullene blir. Skal du ha stjerner over hele takflaten? Hvis ikke og det blir områder med "svart himmel", er det jo mulig å legge noe demping utenpå. Da vil du få full effekt av demping over hele plateområdet.

Jeg vil uansett anbefale deg å undersøke denne saken med folk som har god peiling på dette. Det vil jo være ergelig hvis du gjør alt dette arbeidet uten at det har særlig effekt, eller ennå verre at det forverrer akustikken.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takplater med hull i og absorbenter bak vil fungere lenger ned i frekvens enn bare absorbentene alene. Det er jo litt uvisst hva slags effekt det får hvis man setter sammen to "ukjente" komponenter.
    Yttersiden vil sannsynligvis være forholdsvis hard og kanskje reflektere diskanten, samtidig som hullene diffuserer litt?
    Jeg tror det er veldig godt for hele rommet med en slik løsning, samtidig som jeg ville åpnet for en mulighet til å plassere litt mer absorbsjon i førsterefleksjonene fra høyttalerne.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Da får jeg Akuduk-platene for 82,- pr. stk. Disse er 60x120 cm og jeg skal få inn 6 stk. for å dekke de tre vinduene. Tykkelsen er 50 mm. og det blir et bra stort lufterom bak platene, mot vinduene.
    Husk at du ikke må dekke til vinduene helt!

Det må være luft oppe og nede for å unngå fukt/is-problemer på ruta.

Har testet det i kinoen hos meg og ja - ruta sprakk i det innerste glasset til slutt....

Side 21 av 28 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •