TheNatural's hjemmekino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Røkket ut de to gamle vinduene der vi skal mure igjen åpningene. Mureren min lovte å komme i ettermiddag (håper formen er bra nok :wink: )

TheNatural's hjemmekino-6-juni-nr-1-jpg

Vinduet som står mot sør. Her er det mest utsatt for vær og vind og jeg skal ha frontrekken her, så derfor mures dette igjen.

TheNatural's hjemmekino-6-juni-nr-2-jpg

Det ene vinduet mot øst som sitter rett under verandaen og derfor mures igjen.

TheNatural's hjemmekino-6-juni-nr-3-jpg

15 cm murstein, 3 cm murpuss og 5 cm tresonitt. Dette vinduet var blant annet isolert med en taubit og papir dyttet her og der. Man hadde jo ikke mye materiell å få tak i da dette ble bygd like etter krigen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muring

Nå er vi nettopp ferdig med å mure igjen de to vinduene.

Mureren min i aksjon

TheNatural's hjemmekino-7-juni-nr-6-jpg

Vi satser på å pusse i morgen.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah skjønner
    Det var jo smart! Lykke til videre med byggingen, dette blir en kjempe flott kino

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pipen demoleres

Det er godt mulig at det er søndag idag, men det blir kanskje regn imorgen, så det får duge som unnskyldning for ikke å holde hviledagen hellig. Været var flott idag, men en kald vind som ikke plaget siden vi er i skjul der vi jobbet idag...med den fremtidige hjemmekinoen.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-1-jpg

Mens jeg ventet på mureren min, brukte jeg tiden fornuftig. Hadde først bare tenkt å la pipen stå der, men ble anbefalt å slegge den ned.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-2-jpg

Den falt ganske lett og det var en greiere jobb enn jeg først fryktet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskaling, muring og pussing

Åpningen på vinduet som skal skiftes mot øst var en del for stor, så vi måtte forskale og mure det opp til passende størrelse.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-5-jpg

Kameraten min prøvde først å feste forskalingen med betongspiker men det viste seg umulig å få feste med det. Så etter mye klassisk nordnorsk banning (ikke av meg :twisted: ), bestemte han seg for å feste det med 70 mm betongskruer boret inn med Hilti. Det gjorde susen og det satt som et skudd.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-6-jpg

Her fylles forskalingen med mørtel.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-8-jpg

Det ene vinduet som ble murt igjen mot øst pusses. Legg merke til tidligere ventil øverst til venstre som er murt igjen men med et jernrør gjennom for fremtidig kabel fra parabolen.

TheNatural's hjemmekino-8-juni-nr-9-jpg

Åpningen mot den nydemolerte pipen fylles igjen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første vindu er på plass

Vindusåpningen ble støpt på søndag, forskalingen tatt ned på tirsdag og på onsdag satte vi inn vinduet.
    Det var en jobb som gikk veldig raskt og greit.

TheNatural's hjemmekino-11-juni-jpg

Ellers fortsetter jeg med isoleringen av himlingen og litt småplukk her og der. Det går sakte men sikkert fremover :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde noen timer til rådighet igår formiddag og satte i gang med å få trukket ut de to K-rørene som skal ligge langs gulvet og gå til andre enden av rommet, samt røret som skal til høyre og på veggen, som er strømmen til varmepumpen i stuen.

TheNatural's hjemmekino-18-juni-nr-1-jpg

Prøvde først med min batteridrevne og billige borremaskin men den holdt ikke mål i det hele tatt.

TheNatural's hjemmekino-18-juni-nr-2-jpg

Da gikk det mye greiere med maskinen jeg lånte av min onkel.

TheNatural's hjemmekino-18-juni-nr-3-jpg

Jeg fjernet et par bord slik at K-rørene får plass under der. Slik sparer jeg noen centimeter og slipper å frese ut tre hull i gipsplaten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De to siste vinduene på plass

TheNatural's hjemmekino-18-juni-nr-6-jpg

På ettermiddagen igår kom kameraten min og vi satte inn de to siste vinduene. Også her var åpningen noe stor, men denne gangen satte vi inn 2”x4” på sidene.

TheNatural's hjemmekino-18-juni-nr-8-jpg

En liten milepæl med alle de tre vinduene på plass og de andre to gjenmurt.
    Nå kan det i grunnen snart lekres ut på veggene.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rommet ble bygd i 1947 og fungerte den første tiden som både husrom og butikk. De hadde fyring med torv. Utrolig å tenke på at det for kun vel 60 år siden var en helt akseptabel bolig, det hadde ikke vært idag at noen ville bo så kummerlig.

I begynnelsen var denne åpningen inngangsdør som senere ble fylt igjen.

TheNatural's hjemmekino-20-juni-nr-1-jpg

Først hadde jeg tenkt å bare fuge rundt og isolere, men ble anbefalt av min onkel å brekke opp et par bord for å se hva seom ligger under. Det er jeg glad for at jeg gjorde fordi bunnsvillen var pill råtten og slikt vil jeg ikke ha inni veggen.

TheNatural's hjemmekino-20-juni-nr-2-jpg

Tresonitt som er støvete å fjerne fordi det er klistret mot pussen. Jeg fjerner denne og stenderne rundt og vil muligens legge stein her. Skal først konferere med ekspertisen :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering av himling

Endelig er jeg ferdig med å isolere himlingen! Det tok 21 timer og ca. 14 pakker med Glava, hvorav 12 pakker med 15 cm.

Åpningene er beregnet for innsetting av spotkasser. Jeg tenker det blir 6 stykker pr. rad i to rader pluss et i midten foran og bak. Vil la midten være bar med tanke på fremtidige absorpsjonsplater.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært en god stund siden siste innlegg siden jeg har hatt sinnsykt mye å gjøre med huset ellers og andre ting. Sommerferien min har også i år gått med til arbeid, maling, muring og pussing på hus og gammel garasje samt hos mors hus som også krever sitt.

TheNatural's hjemmekino-12-august-2008-nr-1-jpg

Her har jeg pusset over bruddstykker på utsiden av to vegger til hjemmekinoen samt grunnet et strøk. (østveggen)

TheNatural's hjemmekino-12-august-nr-3-jpg

Åpningen til tidligere inngangsdør er revet med et par enkle grep med brekkjernet. Hullet til høyre for døråpningen er røret for inntak av fremtidig luftvarmepumpe til rommet. (vestveggen)

TheNatural's hjemmekino-12-august-nr-7-jpg

Her har jeg omsider fått murt igjen døråpningen. Øverst til venstre ses røret til varmepumpen som er på 50 mm og kjøpt hos elhandel.no, mye omtalt her på forumet. (vestveggen)

Ellers gjenstår det å pusse døråpningen utvendig og innvendig, pusse de tre nye vinduene utvendig og pusse de to gjenmurte vinduene innvendig. Etter det kan jeg begynne å fundere på stenderverk og slikt. Men så lenge det ennå er sommer, vil jeg ha full fokus på det utvendige så lenge været tillater det. Det har vært velsignet tørt i sommer selv om det har vært mye vind og ikke all verdens temperatur, så jeg har fått veldig mye gjort ute.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å ha bra potensiale dette!

Blir spennende å følge utviklingen videre.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra jobba dette her:-D

Blir veldig bra, tror nå jeg!

Akustikkproblemene må du nok ta når rommet er ferdig og du kan måle litt hvordan ting fungerer.

Hvordan ble det med fuktsperre? Regner med at du vet at den skal ligge innvendig i forhold til isolasjonen?

Hvis du vil ha et optimalt rom med god lyskontroll og muligheter for justerbar demping i veggene, kan du ta en kikk i tråden min her.

Her ser du rammer av 1"x2" trukket med deko-molton. Bak der er det innvendig reisverk (les tidligere i tråden min hvis du orker), hvor jeg kan sette inn akustikkplater der jeg vil. Alle kabler blir skjult i disse veggene og det blir veldig mørkt i rommet.

Si fra hvis du har noen spørsmål, da rommet mitt ligner veldig på ditt, ved siden av huset og terrasse oppå (Eh, blir terrasse oppå, måtte jo prioritere kinoen innvendig ).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei Mor10,
    Takk for innspill. Jeg har for en tid siden lest gjennom din byggetråd og denne og en del andre er jo meget interessante og lærerike å følge med på. De siste månedene har jeg imidlertid hatt lite tid til å lese, det har vært fullt fokus på utendørsarbeidet gjennom en kort sommer.

Fuktsperre. I forhold til råd gitt tidlig i tråden min har jeg tenkt å montere spotkassene først for deretter å legge fuktsperre som festes til kassene over tapen slik at kassene selv fungerer som fuktsperrer der de er. Jeg vil likevel ha mere enn 15 cm isolasjon over toppen av kassene. Vil dette være feil etter din mening?

Jeg har forresten anskaffet 14 innfelte spotter og kasser og mesteparten av el-utstyret som skal til. Mangler bare dimmer, strømkabler til spottene og et støpsel eller to.

Jeg har tidlig i prosessen vurdert molton og rammer men har senere vurdert det som for komplisert og utradisjonelt for min smak. Ideen er veldig god og jeg er sikker på at resultatet blir meget bra, men jeg tenker at for meg blir rommet da for spesialisert i og med at jeg ønsker å bruke det også som en oppholdshule for å si det slik. Det jeg har tenkt å gjøre er å legge sponplater, tapetsere og male med en farge som verken er for mørk eller for lys og deretter montere absorpsjonsplater på veggene og i midten av taket. Jeg har jo et lønnlig håp om at det vil fungere omtrent like godt samtidig som at jeg da har større sjanser for å få det til å se pent ut. Hvis du er uenig må du bare spytte ut :-P

Newcomer StoneCold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du legger ut bilder underveis. Er til stor inspirasjon for oss som ikke ennå har fått fingen ut å bygge hjemmekino!

Har du bilde(r) av hvordan du vil kinoen skal se ut til slutt?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er artig med bilder og jeg har selv fått mye inspirasjon av de andre som har tildels meget detaljerte tråder med masse bilder...og det liker vi jo.

Jeg har dessverre ikke noen bilder av den endelige og ferdige løsningen. Prøvde meg på et tegneprogram men hadde ikke tid eller tålmodighet til å lære dette selv.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann...

Ser lovende ut for en flott kino. Godt å se at det ikke bare har vært undertegnede som har brukt ferien til murpuss o.l.
    Tør jeg spørre om du har lang vei til Harstad/Evenes..?

mvh Kai

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Hei Mor10,
    Takk for innspill. Jeg har for en tid siden lest gjennom din byggetråd og denne og en del andre er jo meget interessante og lærerike å følge med på. De siste månedene har jeg imidlertid hatt lite tid til å lese, det har vært fullt fokus på utendørsarbeidet gjennom en kort sommer.

Fuktsperre. I forhold til råd gitt tidlig i tråden min har jeg tenkt å montere spotkassene først for deretter å legge fuktsperre som festes til kassene over tapen slik at kassene selv fungerer som fuktsperrer der de er. Jeg vil likevel ha mere enn 15 cm isolasjon over toppen av kassene. Vil dette være feil etter din mening?

Jeg har forresten anskaffet 14 innfelte spotter og kasser og mesteparten av el-utstyret som skal til. Mangler bare dimmer, strømkabler til spottene og et støpsel eller to.

Jeg har tidlig i prosessen vurdert molton og rammer men har senere vurdert det som for komplisert og utradisjonelt for min smak. Ideen er veldig god og jeg er sikker på at resultatet blir meget bra, men jeg tenker at for meg blir rommet da for spesialisert i og med at jeg ønsker å bruke det også som en oppholdshule for å si det slik. Det jeg har tenkt å gjøre er å legge sponplater, tapetsere og male med en farge som verken er for mørk eller for lys og deretter montere absorpsjonsplater på veggene og i midten av taket. Jeg har jo et lønnlig håp om at det vil fungere omtrent like godt samtidig som at jeg da har større sjanser for å få det til å se pent ut. Hvis du er uenig må du bare spytte ut :-P
    Bare hyggelig!

Høres riktig ut å bruke spotkassene som fuktsperre, dersom det er tett rundt de.
    Er litt skeptisk til å bruke spotkasser mot yttertak, og valgte skinner på innsiden i stedet, men det er mange som bruker dette, så det er nok helt OK.

Skjønner at rammer blir litt spesielt, og det fungerer helt fint med sponplater og demping på strategiske punkter. Er jo det samme jeg gjør, bortsett fra at alt er skjult.

Se på kinoen til Gary7 her. Han har fått til en koselig stue, med fokus på kino, men allikevel god WAF. Eneste som ikke fungerer så bra er lyst tak, da det blir mye gjenskinn fra lerret/projektor.

Lykke til videre med prosjektet!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    heisann...

Ser lovende ut for en flott kino. Godt å se at det ikke bare har vært undertegnede som har brukt ferien til murpuss o.l.
    Tør jeg spørre om du har lang vei til Harstad/Evenes..?

mvh Kai
    Hei Kai. Det er ca. 2,5-3 timer med bil til Evenes/Harstad.

Side 2 av 28 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •