TheNatural's hjemmekino - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 28 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 551
    Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fremgang!

Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Ja, takhøyden er bra. På grunn av flat veranda over, er takhøyden fra 245 cm ved sørveggen til 251 cm ved inngangsdøren.

Det går mye fortere når man er to og disse platene er jo tunge og meget vanskelig å håntere på egen hånd. Dessuten er onkel P meget erfaren og har mange knep på lur når problemer oppstår. Godt å ha en ingeniør for hånden når vanskelige ting skal gjøres.

Det er godt å se at du er i gang igjen! To er som regel mere effektive enn en, hvis man da ser bort fra all den tiden man står og skravler da.

Rommet ser kjempespennende ut det, misunner dere AVgutta som hat dedikert kinorom. Jeg har bare stua å jobbe med!:?

Stå på!!!!

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare har en stue Orchard, har du i alle fall mere utstyr enn meg(elektronisk). Dedikert rom blir det på meg, men om jeg får råd til å kjøpe særlig med utstyr den første tiden gjenstår å se. Jeg vil gjerne ha alt på plass før den tid og av dyre investeringer som gjenstår er teppefliser og 5 reclinere. For dette regner jeg at jeg må ut med omlag 30.000,-.

Vel, vel, jeg fortviler slett ikke. Jeg skal greie meg med Denonforsterkeren, BD spilleren og Tannoy-høytalerne til å begynne med. Muligens ta ned 42" Panasonic (det skal jo likssom være en hjemmeKINO, hehe). Når de digitale pengene igjen begynner å tikke inn på kontoen, kjøper jeg litt etter litt, først høytalere og i den forbindelse ville det være fint å få noen tips/innspill fra noen av de mange her inne som har god peiling på slikt. Jeg tenker på Tannoy eller B&W for tiden, muligens Klipsch. Hva mener ekspertisen? Jeg vil nok sikkert bruke rommet til mere musikklytting enn filmtitting men vil jo selvfølgelig ha noe som passer godt til begge delene. Elsker bass, men hvem gjør ikke det?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fri idag, så da har jeg dorret spiker, sparklet og lagt en platebit i underkant av hyllen.

Hjørne:

TheNatural's hjemmekino-12-okt-2009-nr-1-jpg

Her har jeg lagt en stripe med sparkel. Brukte fingeren. Legg merke til hvor mye mere naturlig lyset er på dette bildet enn det forrige. Det var fordi solen tittet frem.

TheNatural's hjemmekino-12-okt-2009-nr-2-jpg

Hele stasen sparklet. Nå får det tørke en stund.
    Utrolig hvor mye tid alt tar. Brukte over fem timer på dette ensformige arbeidet.

TheNatural's hjemmekino-12-okt-2009-nr-3-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering rundt vinduene

I formiddag har jeg lagt isolasjon rundt de tre vinduene. Veldig mye ujevnheter og sprekker som krevde tilskjæring, samt at dette er KJEDELIG. Men godt å få gjort og viktig som bare det.

TheNatural's hjemmekino-14-okt-2009-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling

Har jobbet noen timer i kveld med å isolere rundt døråpningen og ettersom jeg var i siget, startet jeg å svartmale situasjonen. Har malt en av veggene, samt karm og ene siden av døren som ligger i forgrunnen av bildet her.

TheNatural's hjemmekino-15-okt-2009-jpg

Blir ikke dette batcave så skjønner ikke jeg. Hvis det er noen som synes det blir for ekstremt, er det bare å si fra 8)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svartmaling høres bra ut i dette tilfellet... ;-)

Har du hatt noe tapet på veggene, eller maler du rett på sponplatene?
    De hvite glasskarmene skilte seg litt ut , men du hadde vel tenkt å lage noen plater å dekke vinduene med under filmtitting.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk! Sort! Jeg jubler over det fantastiske bilde du kommer til A fA!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du begynner vel å se mørkt på situasjonen nå Blir jo ganske svart ja, du må skaffe mer arbeidslys hvos dette fortsetter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i svarte, mere lys tols1? Ja, det mørkner i rommet, er det mørketid så er det mørketid

freddie:
    Ja, jeg har tenkt å ha på noen plater rundt vinduene når det skal være helt lystett. Tenker mye på akkurat det for tiden. Jeg har malt rett på sponplatene. Var så impulsiv i kveld at jeg glemte å pusse litt av sparklet :-? Meeen siden jeg var nøye med sparklingen var det ikke mye å ta av, skal prøve å huske det til de andre veggene dog.

Er spent på hvordan det ser ut imorgen når det er lyst og malingen har tørket. Var noen tørkete malingsflak som fulgte med rullen og som irriterte. Spannet har stått med noe maling i flere måneder, men det blir nok bedre med det når jeg åpner et nytt spann.

Lil-H:
    Du bør virkelig heie på dette prosjektet. Det var jo du som overtalte meg til å gå for svart hele veien. Ja, dette blir spennende å se hvordan blir.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i svarte, mere lys tols1? Ja, det mørkner i rommet, er det mørketid så er det mørketid
    Hehe. Jeg tenkte nå mest på når du skal ta bilder da Vanskelig å ta bilder av helt svart rom. Men når dette står ferdig kan du jo ha mørketid året rundt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff ja, det blir en utfordring å ta bilder. Merket imorges da jeg kom ned og det var dagslys, at det var mye mørkere i rommet selv med bare en av veggene malt svart.

Ellers kan jeg fortelle at jeg har fått tak i vindusforinger da jeg er nettopp kommet hjem fra handletur på Sortland. Akustikkplater hadde de ikke, tror ikke de visste hva det er. Men fikk tak i borrelås på Jysk. Søkte på nettet her om dagen og fant strimler på tre meter til 198,-, noe som ville bli veldig dyrt med tre vinduer og omlag 14 meter x 2. På Jysk hadde de til 13,- pr. meter og de hadde akkurat så lang strimle i butikken som jeg trengte. Flaks.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater har de nok ikke på lager, men gutta i butikken finner det i Rockwool-katalogen sin og kan bestille.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platelegging og isolering ferdig!

Dagen idag har vært produktiv. 8 timer med arbeid direkte i hjemmekinoen pluss timer for å kjøpe inn materialer.

Onkel P kom imorges og vi satte på plass platene i DVD-hyllen og gjennomgangen mellom de to dørene.

Her er platene lagt på det som skal bli en DVD -og Bluray-hylle:

TheNatural's hjemmekino-16-okt-2009-nr-1-jpg

Lagt plater i døråpningen. Både her og der var det noe skjevt og det tar tid å rette opp spesielt siden alt er lagt på mur:

TheNatural's hjemmekino-16-okt-2009-nr-2-jpg

Det er for en amatør meget fasinerende å se onkel P i aksjon. Han har jobbet mange år som snekker og de siste par tiårene som bygningsingeniør og har masse erfaring i hvordan en kan løse problemer som oppstår. Skulle jeg ha gjort alt dette selv, hadde det nok tatt utrolig mye mere tid samt ikke blitt så bra, så jeg setter stor pris på hans hjelp. Jeg pleier å si at får ikke onkel P det til, så lar det seg simpelthen ikke gjøre.

Vel, etter handleturen har jeg jobbet noen timer med å rydde opp og støvsuge, male andre strøket på veggen, flikket i taket og malt karmen og døren en gang til.

Jeg må ellers si at jeg er meget fornøyd med at ALL isolering er unnagjort i dette rommet. Glavaen er pakket sammen og stuvet bort i et kott :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ellers si at jeg er meget fornøyd med at ALL isolering er unnagjort i dette rommet. Glavaen er pakket sammen og stuvet bort i et kott :-D
    Gratulerer , i mine øyne er det en stor milepel.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Akustikkplater har de nok ikke på lager, men gutta i butikken finner det i Rockwool-katalogen sin og kan bestille.
    Ja, jeg husker du nevnte at de ikke pleier å ha disse på lager. Men nå var jeg i tidsnød og hadde mange ærender før de stengte, så det får komme etter hvert.

Når vi snakker om akustikkplater, hvor dype er de som du satte opp? Tror du at det er mulig å male med akrylmaling (motiv) direkte på dem og uten at det stenger for de absorberende egenskapene? Du skjønner, jeg har visse tanker om at eksen min kan male et motiv slik at de blir mere dekorative. Jeg skal jo ha rammer for de tre vinduene og tenker å lage til rammer for å plassere dem i og med en tynn sponplate bak. Et alternativ hvis det er for grovt er jo å legge over et pustende stoff som kan bemales. Hører at jo dypere akustikkplaten er jo mere demper de i bassen, så jeg har fundert på 75 mm. Håper da at de ikke blir for tunge for borrelåsen til å holde dem på plass. Sukk... mye å tenke på og mange detaljer. Dette blir jo nesten et Rune W- opplegg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Gratulerer , i mine øyne er det en stor milepel.
    Takker og bukker. Ja, det er faktisk overordentlig deilig å tenke på at Glava ikke er et tema i min hjemmekino lengre. Jeg har balet med den i atskillige timer.

Velkommen til min lille tråd forresten C30.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg husker du nevnte at de ikke pleier å ha disse på lager. Men nå var jeg i tidsnød og hadde mange ærender før de stengte, så det får komme etter hvert.

Når vi snakker om akustikkplater, hvor dype er de som du satte opp? Tror du at det er mulig å male med akrylmaling (motiv) direkte på dem og uten at det stenger for de absorberende egenskapene? Du skjønner, jeg har visse tanker om at eksen min kan male et motiv slik at de blir mere dekorative. Jeg skal jo ha rammer for de tre vinduene og tenker å lage til rammer for å plassere dem i og med en tynn sponplate bak. Et alternativ hvis det er for grovt er jo å legge over et pustende stoff som kan bemales. Hører at jo dypere akustikkplaten er jo mere demper de i bassen, så jeg har fundert på 75 mm. Håper da at de ikke blir for tunge for borrelåsen til å holde dem på plass. Sukk... mye å tenke på og mange detaljer. Dette blir jo nesten et Rune W- opplegg
    Mine er 50 mm og er montert rett på veggen, dvs. ingen avstand mellom plata og veggen. Jo lenger avstand fra veggen, desto mer tar de av lavere frekvenser, dog ikke direkte dypbass selvsagt.

Male de? Jeg vil tippe det er en dårlig idé. Hvertfall sånn i teorien så vil de høyere frekvensene reflekteres på overflaten i stedet for å absorberes. Det samme vil vel skje om du monterer på et lerret som eksen maler på. Ville nok satset på et pent gardinstoff eller noe spesialprintet stoff.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo mulig at malingen vil stenge. Men hvis man nå tar et stykke tøy og maler litt på det og puster gjennom det og luften går gjennom, er man ikke da sikret at platene vil absorbere lyden? Jeg vil også anta at det er forskjell på type maling. Kan vannbasert maling virke mere...eh, penetrerende enn oljemaling?

Et alternativ er jo som du sier tols1 å legge på et stoff med motiv. Jeg er bare litt tvilende til om jeg vil finne motiv som jeg liker. Vil ikke ha noe blomstermotiv. Det som jeg hadde tenkt på var motivet med Sean Connery i ubårfilmen i svart og rødt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har jeg sparklet, pusset og malt. Malte øst og-sørveggen, samt vindusforingene og døren.

Sørveggen og vestveggen. Det begynner å bli temmelig mørkt her nå:

TheNatural's hjemmekino-18-okt-2009-nr-1-jpg

Foringene til vinduene er malt:

TheNatural's hjemmekino-18-okt-2009-nr-2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo mulig at malingen vil stenge. Men hvis man nå tar et stykke tøy og maler litt på det og puster gjennom det og luften går gjennom, er man ikke da sikret at platene vil absorbere lyden? Jeg vil også anta at det er forskjell på type maling. Kan vannbasert maling virke mere...eh, penetrerende enn oljemaling?

Et alternativ er jo som du sier tols1 å legge på et stoff med motiv. Jeg er bare litt tvilende til om jeg vil finne motiv som jeg liker. Vil ikke ha noe blomstermotiv. Det som jeg hadde tenkt på var motivet med Sean Connery i ubårfilmen i svart og rødt.
    Ja, det er godt mulig det ikke blir noe problem å male. Det kommer sikkert an på type maling også.

*åpen lommebok-modus*
    Det finnes jo selvsagt firmaer som printer bilder på egnet stoff...

Side 18 av 28 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •