TheNatural's hjemmekino - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått takplatene i hus. Arbor til 75,- pr. plate. Jeg har fått med meg 48 plater, men trenger nok bare 41, men overskudd kan jeg jo levere tilbake. Det er jo godt å ha noen plater ekstra i tilfelle man gjør det som tols1 og får de via hodet og ned på gulvet, hjørnet først :wink:

Etter råd fra onkel P skal jeg male de svart med et strøk før oppmontering og det andre strøket når de er montert. De er ferdigmalt i hvit matt, så jeg trenger ingen grunning først. Malingen som er Jøtul 07 krever minimum + 5 grader, så det er problemfritt selv nå på vinteren.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg venter på at hjemmekinorommet mitt skal bli ferdig med alt som følger med, har jeg bestilt et leketøy fra AVTorget.

I stuen har jeg bare en Yamaha fra 2000 som er heller liten og har tilkoblet kun to gulvstående høytalere, hvilket er Tannoy 611 fra 1994. Tannoyene er meget bra og jeg liker lyden, men jeg ønsker noe kraftigere forsterkning, så jeg slo til med Denon AVC-A1D fra 2000. Den er selvfølgelig uten HD men med 5x140 watt av et kraftverk skal jeg lett finne fremtidige bruksområder for denne. Den blir først brukt i stuen og deretter i hjemmekinoen inntil jeg kommer så langt at jeg investerer i en moderne HD-forsterker (receiver). Senere tenker jeg at den kan brukes til å drive et par høytalere i det tilstøtende rommet som kanskje blir bar, helt sikkert blir festlokale ved behov :wink:

TheNatural's hjemmekino-denon-1-jpg

TheNatural's hjemmekino-denon-2-jpg

Ellers kan jeg nevne, for de som er interessert i LaserDisc, at jeg har lagt opp en del for salg her:

http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/3

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svartmaling av takplater

Stabelen med himlingsplater er i hus og klart til maling. I går ryddet og støvsugde jeg rommet:

TheNatural's hjemmekino-27-feb-2009-nr-1-jpg

Jeg brukte av papiret som var mellom platene for å minimere søling av maling på plattingen:

TheNatural's hjemmekino-27-feb-2009-nr-2-jpg

Jeg ble først lovet 03 matthetsgrad av svartmaling, men når jeg hentet den idag var det 07. Jeg ble fortalt at det var så matt som de kunne komme og at noe mattere ville føre til for dårlig feste. Vi får se hvordan det fyker av seg:

TheNatural's hjemmekino-27-feb-2009-nr-3-jpg

Platene som er malt i matt hvit er nokså glatte, så det var umulig å dekke dem helt, i alle fall med første malingsstrøk. Man kan her skimte flekker av gjennomskinn, faktisk ganske stilig.

TheNatural's hjemmekino-27-feb-2009-nr-4-jpg

Jeg har malt 21 plater i kveld, halvparten. Jeg kunne malt mere men det er simpelthen ikke plass. Jeg har åpnet døren og satt på to 500 watt arbeidslamper, så det holder 11-12 grader i rommet.

TheNatural's hjemmekino-27-feb-2009-nr-5-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så du maler de før montering? Det var ikke dumt egentlig. Det er jo noe herk å male taket.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg maler det første strøket før montering og det andre etter. Onkel P mente at det er best å male et strøk når de er oppe istedetfor å flikke i eventuelle skrammer. At det blir et bedre resultat å male hele plateoverflaten i gangen.

Malingen tørket utrolig fort. I rommet som holder + 12 grader var platene tørre etter ca. 4 timer. Nå er det klart for maling av den andre halvparten.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har gått meg hus forbi..til nå :-)

Ser veldig bra ut, masse bilder, god dokumentasjon, gir meg lyst til å starte en ny byggetråd :-)

Også på Andøya da gitt.....der har jeg bodd...Merkeveien 65, er "Nato-barn" :-) Kanskje jeg må ta meg en tur til mitt bardomssted og få audiens i kinorommet dit samtidig :-)

Skal følge med videre her. Lykke til med jobbinga!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Globe og velkommen til tråden min. Artig å finne noen på AV-forumet som er fra Andøya, det er jo ikke akkurat en stor plass med sine 5000 innbyggere. Så du bodde i et av disse atriumshusene kanskje?

Du er selvfølgelig hjertlig velkommen innom dersom du er i traktene. Jeg kan ikke garantere når jeg blir ferdig med hjemmekinoen og får inn bra utstyr, men progresjonen hittil er tilfredsstillende for meg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første strøk svartmaling på himlingsplatene er gjort

Idag plasserte jeg de 21 ferdigmalte platene forsiktig ut til det tilstøtende rommet for å få plass til resten av platene.

Her har jeg malt bakveggen og gulvet til den fremtidige DVD-hyllen:

TheNatural's hjemmekino-28-feb-2009-nr-1-jpg

De resterende 21 platene er malt og satt til tørk. Jeg har malt på en ekstra plate, sånn just in case....
    Å male disse platene gikk fortere og greiere enn jeg først tenkte. Det er artig når det går den veien, ikke sant?

TheNatural's hjemmekino-28-feb-2009-nr-2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det går greit å male disse platene altså. Jeg har vært litt skeptisk pga. plastfolien, men jeg har ikke funnet noe som sier at de ikke kan males, så jeg har gått ut fra at det går greit. Men de tåler ikke mye, det blir fort merker i folien.

Vel, stå på! Bra fremgang her. Påsken?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man må være forsiktig med platene. Pirker man så flekker malingen av. Jeg antar at det andre strøket vil feste malingen mye bedre.

Om jeg blir ferdig til påsken? Åh nei du, hehe. Når jeg får på plass tak og veggplatene, er det fortsatt en god del tidkrevende småarbeid pluss at jeg må få betalt for materialene etter hvert. Det blir vel en del utlegg på stoler for eksempel.

Meeen, når platene er på plass får man vel for alvor en viss følelse for at det begynner å ligne på et rom, så det ser jeg frem til.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen TheNatural.

Ser bra ut detta her Og malingen så ut for å bli matt nok fra det jeg ser i post 228. Ble du fornøyd? Litt vanskelig å se utfra bildene.

Lykke til videre med byggingen er en veldig bra tråd dette her :thumbup:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Ja, man må være forsiktig med platene. Pirker man så flekker malingen av. Jeg antar at det andre strøket vil feste malingen mye bedre.
    Mon tro om det kan være en idé å grunne først? Jeg ble litt skeptisk når du sier at du kan pirke av malingen :neutral:

Om jeg blir ferdig til påsken? Åh nei du, hehe. Når jeg får på plass tak og veggplatene, er det fortsatt en god del tidkrevende småarbeid pluss at jeg må få betalt for materialene etter hvert. Det blir vel en del utlegg på stoler for eksempel.
    Ja, du sier noe. Jeg har liksom gått og innbilt meg at jeg snart er ferdig, men da jeg hadde en liten gjennomgang så gjenstår det ganske mye. Og man skal jo ha inn litt stæsj også.

Meeen, når platene er på plass får man vel for alvor en viss følelse for at det begynner å ligne på et rom, så det ser jeg frem til.
    Ja, det er en sann glede. Utrolig deilig å bli kvitt Glavaen hvertfall.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda et spennende prosjekt!

Hallo TheNatural, er akkurat ferdig ned å lese meg gjennom tråden din. Detta ser bra ut, skulle ønsket jeg hadde en Onkel P enkelte ganger når man driver med div. bygging. Er i allefall mye lettere og mere morro å drive 2 enn å drive alene hele tida. 2 tenker som regel bedre enn 1 ved problemløsing.:lol:

Stå på!!!!:wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Hei igjen TheNatural.

Ser bra ut detta her Og malingen så ut for å bli matt nok fra det jeg ser i post 228. Ble du fornøyd? Litt vanskelig å se utfra bildene.

Lykke til videre med byggingen er en veldig bra tråd dette her :thumbup:
    Hei Schumi, Jeg hadde jo håpet på noe mere matt enn 07, men ble fortalt at da ville malingen ikke feste seg. Jeg håper det blir greit når platene kommer opp likevel. Siden jeg ikke skal ha projektor er vel ikke riktig så kritisk med hensyn til refleksjoner. Men en vet vel ikke helt før alt er på plass med lysene på og greier, men jeg tror det skal bli fint.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Mon tro om det kan være en idé å grunne først? Jeg ble litt skeptisk når du sier at du kan pirke av malingen :neutral:
    Det er godt mulig at det er lurt å grunne først, men nå er det for sent, hehe. Det er "nuppene" eller forhøyninger av svartmalingen som har lagt seg enkelte plasser som flekker av når jeg pirker i det. Der hvor malingen har lagt seg i glatte flater (det aller meste) flekker det ikke av ved pirking. Nå skal jeg jo male et strøk til når platene er på plass og da skal jeg forsøke å motstå fristelsen til å pirke

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, du sier noe. Jeg har liksom gått og innbilt meg at jeg snart er ferdig, men da jeg hadde en liten gjennomgang så gjenstår det ganske mye. Og man skal jo ha inn litt stæsj også.
    Ja, arbeidet etter at platene er på plass tar også sin tid. Foring av vinduer, døråpning, listing oppe og nede, rundt vinduene, rundt dørene, maling av listene, tilkobling av lamper og stikk, montering av persienner, teppelegging, bygging av platting, montering av stoler. Alt dette tar jo endel tid, for ikke å snakke om tiden det tar å få betalt for alt :???: Og først etter alt dette er det snakk om elektronikk! Men der vil jeg ta innkjøpene litt etter litt. Jeg begynner med en AV receiver, DVD-spiller og mine 611 Tannoy.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Hallo TheNatural, er akkurat ferdig ned å lese meg gjennom tråden din. Detta ser bra ut, skulle ønsket jeg hadde en Onkel P enkelte ganger når man driver med div. bygging. Er i allefall mye lettere og mere morro å drive 2 enn å drive alene hele tida. 2 tenker som regel bedre enn 1 ved problemløsing.:lol:

Stå på!!!!:wink:
    Hei Orchard, velkommen til tråden min. Ja, onkel P er veldig grei å ha når min erfaring og kompetanse ikke strekker til. Han har jobbet mange år som snekker og er utdannet byggningsingeniør og har vært byggeleder på mange store prosjekt, så han vet hva han driver med og har alltid løsninger klare på problem som oppstår.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Stå på!

Hei Orchard, velkommen til tråden min. Ja, onkel P er veldig grei å ha når min erfaring og kompetanse ikke strekker til. Han har jobbet mange år som snekker og er utdannet byggningsingeniør og har vært byggeleder på mange store prosjekt, så han vet hva han driver med og har alltid løsninger klare på problem som oppstår.
    Kjekke å ha slike onkler.
    Det er spennende og følge tråden din, du har et kjempefint rom som utgangspunkt og det blir nok kjempebra.
    Vil nok følge denne tråden også sammen så mange andre.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeid med himlingen

I går tok onkel P og jeg med 4 plater og skar de til på langsidene med storsagen hans, for en begynnelse på den ene langveggen.

Her har vi lagt fuktsperren på himlingen:

TheNatural's hjemmekino-4-mars-2009-nr-1-jpg

Jeg skar rundt spottkassene og festet flikene med brunteip på innsiden slik at det er helt tett:

TheNatural's hjemmekino-4-mars-2009-nr-2-jpg

Vi la den første av i alt 9 rader med plater på himlingen i går:

TheNatural's hjemmekino-4-mars-2009-nr-3-jpg

De 14 spottkassene er nå tilskåret og det er klart for platelegging når onkel P får anledning. Vi skal være to når vi legger disse siden det er meget vanskelig å få det ordentlig alene. Jeg vil heller ikke få en plate i hodet som tols1

TheNatural's hjemmekino-4-mars-2009-nr-4-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, du tar dine forhåndsregler. Jeg må si at det går relativt greit så lenge man lager seg en stødig hjelper og bruker den tiden det tar. Jeg tok ned gipsen, satte den opp igjen og monterte nesten alle takplatene før det gikk skeis :|

Men det går jo også mye kjappere når man er to, og dessuten er det triveligere å holde på. Jeg kunne også trenge en slik Onkel P.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis jeg skulle bale med disse platene alene, er jeg redd for at resten av malingen også ville flekke av :wink:
    Vi bruker skruer for å feste, så å holde platen mens man banker den på plass for så å strekke seg etter skrumaskin og skruer er ikke en jobb jeg ville sett lyst på å gjøre alene. Og så er det det at skruene må plasseres ganske nøye for ikke å sprenge ut falsen eller havne på overflaten som vises.

Alle kinobyggere skulle hatt en onkel P

Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •