TheNatural's hjemmekino - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 551
    Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser meget bra ut TheNatural

Tror ikke jeg har fått med meg hva du skal bruke 32mm røret til så derfor spør jeg deg ?

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Jeg har strukket dette røret gjennom veggen til naborommet som nylig er oppusset. Jeg har gjort det med tanke på eventuell sone 2 med høytalere i naborommet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv til DVD-hylle

TheNatural's hjemmekino-5-feb-2009-nr-1-jpg

Lektet opp på den andre veggsiden av der jeg skal ha en DVD-hylle. Her var bordet som ligger helt i bunn litt dårlig festet og sviktet ved press, så det tok en del tid å finne rett høyde og få det hele i vater. Jeg stakk imellom noen biter av protan for å justere høyden.

TheNatural's hjemmekino-5-feb-2009-nr-2-jpg

Lekten i midten gikk fort og greit. Her var underlaget stabilt.

TheNatural's hjemmekino-5-feb-2009-nr-3-jpg

Så den obligatoriske isoleringen av hulrom.

TheNatural's hjemmekino-5-feb-2009-nr-4-jpg

Jeg hadde liggende en gulvplate fra tidligere som var tiltenkt dette formålet. Jeg tok den med til onkel P og fikk han til å rettskjære den og med litt avsaging i ytterhjørnene passet den. Jeg la på litt lim og skrudde platen fast.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som Onkel P er flittig brukt. Så du er ingen erfaren sagfører altså?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkel P har en slik storsag som er grei når man, som i dette tilfellet, vil ha helt rette kutt. Den ene langsiden kommer nemlig ut mot rommet, på topp av kabelgaten.

Ah, jeg ser poenget ditt nå. Jeg klarte selv å håndsage av ytterhjørnene. Det var imidlertid langsiden onkel Ps storsag ble brukt til :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, en slik sag skulle jeg gjerne hatt. Er ikke ofte man har bruk for en riktignok.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er i grunn ikke ofte at hobbysnekkere som oss har bruk for en slik sag, men når det hender, er disse sagene utrolig bra. Det er flere her på bygda som har en slik sag, så da er det bare "å låne" hehe.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortsetter arbeidet med nordveggen

Etter å ha vært på arbeidet mitt i 11 dager i strekk (det som bringer inntekt), er det deilig å ha langhelg og denne fredagen fri. På formiddagen dro jeg først og hentet pakken med el-utstyr fra Elhandel.no og kjøpte 7 meter med 48x48. Litt får jeg jo med meg i min lille Mercedes 190 så lenge jeg får velge ut lengdene og sage de til i passende lengder.
    Etterpå var jeg i en begravelse og etter det var det tid til arbeid med hjemmekinoen.

Der hvor jeg har lagt to lag med gipsplater var det ujevnheter. Jeg tenkte som så at jeg kunne legge i en plate oppå siden det er såpass dypt, men det er kanskje likegodt å prøve å sparkle og male direkte på gipsen, så slipper jeg å tenke på plater og spikerslag her. Så jeg fjernet den overflødige fugemassen og la på sparkel. Jeg satte på arbeidslysene slik at det vil tørke fortere og vil pusse av og legge et lag til senere, så får jeg se hvor slett det blir. Hvis det er bra nok vil jeg male direkte på her (bakveggen til DVD-hyllen).

TheNatural's hjemmekino-6-feb-2009-nr-1-jpg

Nå som alle stavene er på plass, isolerte jeg i overkant mot taket her på nordveggen (innerveggen) Mot øst her.

TheNatural's hjemmekino-6-feb-2009-nr-2-jpg

Mot vest her. Det har gått med atskillig pakker med isolasjon. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt kontroll med akkurat hvor mye, men jo mere jo bedre

TheNatural's hjemmekino-6-feb-2009-nr-3-jpg

Spikerslag til bakre surround. Her er to staver så nær hverandre som 4 cm. som gjorde det vanskelig å feste, så det medførte litt tankearbeid med hensyn til hvordan jeg skulle gripe dette an. Jeg landet på det tidkrevende alternativet med å måle meg frem, 48x48 på topp av hverandre og håpet at det ville passe inn til slutt.

TheNatural's hjemmekino-6-feb-2009-nr-4-jpg

Spikret fast og lagt fast K-rør ned til kabelgaten på begge sidene. K-rør nedover gjennom borrete hull i de to nederste 48x48.

I dag gikk arbeidet veldig bra og uten at jeg møtte på de store problemene. Det er virkelig moro når det er slik og det er tilfredsstillende å se at man nærmer seg målet, litt etter litt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er pussig, noen dager går ting på skinner, mens andre dager blir det bare krøll. Vakke dum den spikerslagløsningen din. Men har du boret hull i 48x48 mm til K-røret som skal inn i boksen? Det ser ut som alle rør-innføringene er blokkert...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har jo borret hull i de to nederste 48x48 og K-røret er festet til boksen og nede ved kabelgaten. De andre rørinnføringene er blokkert fordi det ikke skal noe rør gjennom dem, kun kabel til bakhøytalerne som kommer fra gulvet og opp til boksen gjennom 1 stk. K-rør. Håper dette er forklarende og ikke bare noe rør...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja skjønner tegninga. Og når jeg ser nærmere på bildene så ser jeg jo hullet også.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble knappe to timers arbeid etter VM på skøyter på Hamar.
    Jeg pusset av sparklet til DVD-hylleveggen og la på et nytt strøk. Får se hvor jevnt jeg klarer å få det, eventuelt legge på tapet med struktur.

TheNatural's hjemmekino-8-feb-2009-nr-1-jpg

Her har jeg startet å dra røret til den siste stikkontakten som skal være på nordveggen.

TheNatural's hjemmekino-8-feb-2009-nr-2-jpg

Bak hjørnestenderne og festet der, men det var ikke nok plass til å feste røret langs veggen og ikke kunne jeg kjøre det gjennom stenderne på grunn av røret som går fra gulvet og opp til bakhøytaleren. Derfor får dette røret en artig sving før den havner i boksen. Litt fint var det at rørlengden passet akkurat slik at jeg slapp å kutte det med fare for kabelen...

TheNatural's hjemmekino-8-feb-2009-nr-3-jpg

Isoleringen bak stenderne og spikerslaget til bakhøytalerne var vanskelig. Jeg måtte dele en 5-cm i to og lure biter på plass, litt etter litt.

TheNatural's hjemmekino-8-feb-2009-nr-4-jpg

Nå er isoleringen på den siste veggen godt i gang :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheNatural's hjemmekino-12-februar-2009-jpg

Bakveggen til DVD-hyllen. Jeg har sparklet to ganger, men synes ikke det ble slett nok. Derfor har jeg lagt på tapet som senere skal males. Jeg har også satt opp 48x48 i bakkant og foran for å få spikerslag for takplate til hyllen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke skjedd så mye her den siste uken, bare litt jobbing her og der. Ikke fordi jeg er lei eller noe, men mest på grunn av at det ikke er så mye arbeid som gjenstår før jeg får råd til å kjøpe vegg-og takplater. Igår var jeg på Sortland og forhørte meg om priser. De billigste takplatene på 60x120 cm var 75,- på BK, 89,- på Byggmakker. Når det gjelder veggplater skal jeg ha en høyde på 244 cm på grunn av takhøyden. De kostet 200,- på BK og 150,- på Byggmakker, da snakker vi om en bredde på 120 cm. Før disse er i hus må jeg imidlertid ordne med transport selv siden det er 6 mil hver vei.

Jeg satte igang og jobbet litt mere med nordveggen i kveld. Nå skal jeg gjøre noe nytt. Jeg skal sette teksten over bildet slik alle andre gjør :-D

Her har jeg satt på plass strømboksene til de to radene med takspotter og til vegglampene, nederst:

TheNatural's hjemmekino-19-feb-2009-nr-1-jpg

Her går en 10 ampere som skal gi strøm til tak-og veggbelysningen. Den strekker seg fra det tilstøtende rommet, gjennom veggen og over taket til DVD-hylleseksjonen:

TheNatural's hjemmekino-19-feb-2009-nr-2-jpg

Behørig festet i sin videre ferd:

TheNatural's hjemmekino-19-feb-2009-nr-3-jpg

Og inn til en boks som skal inneholde en dimmebryter til to spotter for belysning over DVD-hyllen. Jeg bestilte et par billige møbelspotter men oppdaget at en belastning på totalt 40 watt er mindre enn dimmebryteren er beregnet for, så jeg har besluttet å bruke spotkasser og to 50 watt spotter av samme type som jeg har i taket.

Innerst mot veggen er det 16 cm fra takplaten i DVD-hylleseksjonen til murtaket, men det er noe mere lengre ut mot rommet. Jeg tenker at jeg vil hamre løs noe av betongen i ytterkant slik at jeg får plass til litt isolasjon i overkant av spotkassene:

TheNatural's hjemmekino-19-feb-2009-nr-4-jpg

Tilførsel av strøm fra dimmebryter for DVD-hyllen og bort til de andre dimmerne:

Jeg hadde kjøpt strips for å feste K-røret bak stenderne, men jeg kjøpte for korte strips. Nå er dette et ganske kort strekk, så det går kanskje greit uten?

TheNatural's hjemmekino-19-feb-2009-nr-5-jpg

Bortsett fra litt mere småarbeid med denne nordveggen, er det neste steget å få i hus takplater og male disse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag til DVD-hylle

Jeg fikk jobbet litt i ettermiddag med spikerslag til DVD-hyllen.
    Laget hjørner til tak/vegg på begge sidene, ala samme metode som ellers i rommet. Har satt på plass golvlektene på begge sidene, men kun de to stavene fra golv til tak på den ene siden fordi jeg slapp opp for material.
    Jeg måtte finne en annen vei for strømtilførselen siden den kom i veien for spikerslagene:

TheNatural's hjemmekino-21-feb-2009-nr-1-jpg

Spikerslag for takplate og veggplate på den ene siden er klart. Satte opp den siste lille staven over døren også. Det som gjenstår på denne siste veggen er de to veggstavene til DVD-hyllen, spikerfeste i døråpningen og isolering.
    Jeg ser frem til å få tak-og veggplater i hus, men de skal betales kontant...

TheNatural's hjemmekino-21-feb-2009-nr-2-jpg

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solide spikerslag du har.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott fremgang og glimrende dokumentasjon Natural.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det gutter.
    Ja, spikerslagene er vel i overkant, men jeg skal ha hyller her og vil ha godt feste og god klaring for festet. Dessuten er jeg fri for 48x48 og hadde noe større liggende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått på opptil flere spikerslag-smeller ops: Så det er bare å stå på Natural

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekting i døråpningen

Det er ikke mye som gjenstår før platelegging og mens jeg venter på å få platene i hus, satte jeg på plass lektene i døråpningen.

48x22 kappet og klare til aksjon:

TheNatural's hjemmekino-25-feb-2009-nr-1-jpg

Onkel P har nettopp kjøpt seg en elektrisk DeWalt borremaskin som jeg idag dro nytte av. Den var meget behagelig og effektiv til å borre 6 mm hull i muren, 4 på hver lekt:

TheNatural's hjemmekino-25-feb-2009-nr-2-jpg

Den andre siden. Muren er skjev, så jeg fant det umulig å få det helt rett. Onkel P skal komme i helge å inspisere:

TheNatural's hjemmekino-25-feb-2009-nr-3-jpg

Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •