TheNatural's hjemmekino - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 551
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, nå er det bilder i massevis

Ser ut som du bruker PR-kabel i stedet for PN, er det noen spesiell grunn til det?
    Nei, egentlig ikke. Det er nok bare jeg som ikke var meg bevisst at at lettere valg ville være PN. Elektrikerkompisen min (en veldig trivelig trønder) og jeg diskuterte det igår. Han sa at dersom det i fremtiden er behov for å skifte kabel, er det bare å bruke PN. Jeg hadde nå PR liggende, så det er det som blir brukt. Skikkelig stivt, særlig 2,5 kvadrat, men det går nå.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hmm . Mine elektrikker venner ga meg litt pepper for å bruke 90 graders bend mellom to k-rør, så det har jeg sluttet med .
    Det er vel delte meninger om dette som med alt annet. Kompisen min mente at det er lettere å tre gjennom 90 grader i et bend som er helt glatt innvendig, kontra rillene i K-røret. Har dog hørt fra en annen elekriker at slike bend er fy-fy. Men hvorfor produseres de da? Noen må jo etterspørre dem. Uansett, man må jo bare skjære gjennom og ta en beslutning

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg regner med a du sjekket godt at kuttet ikke gikk dypere enn ytterkappen! Kuttet du helt gjennom og helt rundt på k-røret? Jeg pleier bare å lage et lite forsiktig snitt i en rille og så knekke av røret.
    Jeg sjekket at kuttet bare gikk i ytterkappen og ikke helt rundt fordi jeg brakk røret av videre. Ja, en bør være uhyre forsiktig og bruke tid på å få et lite snitt og så brekke røret av. Jeg hadde ingen slike uhell da jeg gjorde det samme med 1,5 kvadraten til vegglampene.
    Åh, slikt er nervepirrende.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    PR er vel egentlig beregnet for utenpåliggende montering og mange ganger vanskeligere å trekke enn PN...

En fordel kan være at den er bedre skjermet i forhold til andre kabler som trekkes i et slikt rom...
    Aha, nettopp hva jeg tenkte...........NOT

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har funnet grunnen til at bildene ikke viste på post # 165. Jeg hadde brukt mye tid på å legge ut 9 bilder med tekst og kopierte det hele (copy) bare sånn i tilfelle. Så hadde det seg slik at det ikke kom opp da jeg sendte svar, så jeg limte inn alt sammen og trykte "Send svar" påny og trodde alt var OK. Jeg aner derimot ikke hvorfor bildene viste opp hos meg men ingen andre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde akkurat samme fenomen i min tråd; bildet kom opp på den pc'en som innlegget ble skrevet på men ingen andre maskiner. Spørs om det er noe mellomlagring eller noe annet hokus.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spikerslag til presence

Etter jobb idag bar det rett til kinoen for å lage til spikerslag til presence-høytalere.

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-1-jpg

Fundamentene til bordene i 48x48.

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-2-jpg

Samme prosedyre som ved sidehøytalerne, men det var litt kinkig å feste 48x48 mot hjørnestenderen, så jeg satte en klosse under for å støtte, bare sånn i tilfelle...

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-3-jpg

Stikksagen til kameraten min er fin å låne for å sage til rundt åpningen av strømboksen som fungerer som en endestasjon for høytalerkabelen som kommer opp langs stenderen fra gulvet.

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-4-jpg

Her er spikerslagene for de to presencehøytalerne klare.

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-5-jpg

Onkel P tok med seg gulvplaten og skar den til hjemme hos seg selv. Denne platen er en annen type en de andre jeg har brukt på gulvet og skal brukes til gulvet mellom to dører. Den passet likevel ikke helt i skøten til de andre platene, men ligger fast mot lektene i døråpningen. Jeg limte og skrudde den fast og onkel P sa at vi kan bare høvle den til der der ligger for høyt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke stram til K-rørene for mye...

TheNatural's hjemmekino-16-jan-2009-nr-6-jpg

Etter at spikerslagene til presence var ferdig og jeg var godt fornøyd med jobben, oppdaget jeg at den ene strømboksen til vegglampen hadde slitt seg fra aluminiumsfestet og bare hang løs. Jeg hadde strammet K-røret så mye at det hele røk. Jeg husker at jeg ved dette strekket holdt på å strammet med K-rør holderene avbildet tidligere og jeg har nok strammet en eller to ganger for mye.

Det var litt kinkig å få ut festet til denne boksen siden det var spikret fast. Nå har jeg ikke flere slike bokser igjen, så jeg fikk ikke fikset dette i kveld. Jeg skal bestille dette og noe el-materiel til fra El-kjøp snart.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kom onkel P og vi jobbet med å legge topp og bunnlinen til den siste veggen, mot nord.

TheNatural's hjemmekino-17-jan-2009-nr-1-jpg

Bordet tilpasses og spikres fast.

TheNatural's hjemmekino-17-jan-2009-nr-2-jpg

Som tidligere nevnt, har jeg skrinlagt planen om projektor som dette røret var ment for. Istedet skal jeg bruke det til å føre høytalerkabler til sone 2 i naborommet. Derfor kuttet vi røret her slik at kablene kan komme opp til kabelgaten. Det blir lettere å trekke kablene når de ikke går over lengre strekk i flere svinger.

TheNatural's hjemmekino-17-jan-2009-nr-3-jpg

Her fester onkel P lekten på toppen av kabelgaten.

TheNatural's hjemmekino-17-jan-2009-nr-4-jpg

Vi la også opp en 48x48 i taket. Disse er utrolig vridde og onkel P satte en av endene i en liten tvinge, så får vi håpe den retter seg opp. Endelig skulle jeg få bruk for denne babytvingen Det er ikke akkurat som hos RuneW, hehe.

Det neste jeg må gjøre er å sette fast spikerfeste for takplatene mot nord og få elektrikeren til å legge ut strømkabelen og støpslet for varmepumpen i stuen. Etter det kan vi lekte opp nordveggen og kle igjen hullet der jeg skal ha hyller for DVDs og Blu-Rays.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mangler noe el-utstyr og sendte en forespørsel til Elhandel.no i ettermiddag om de hadde noe jeg var ute etter. Svaret fikk jeg 20:30 idag, på en lørdag! Det kaller jeg god service og god service må jo forsterkes positivt :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fremover her ja. OnkelP er i sving.

Jeg har også handlet en del hos elhandelen.no og har kun positive tilbakemeldinger, bra og rask service, og hyggelige priser.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke jobbet noe særlig denne uken, men fikk en fin liten økt i ettermiddag.

TheNatural's hjemmekino-23-jan-nr-1-jpg

Har lagt sløyfene for spikerfeste til takplatene på nordveggen.

TheNatural's hjemmekino-23-jan-nr-2-jpg

Her er kabelen for varmepumpen som skal på utsiden. Jeg vil feste denne skikkelig, så jeg festet en 48x48 i hjørnet og tilsvarende på tvers slik at K-røret kan festes til disse og slik at jeg får 5 cm Glava bak røret. Snakket med elektrikerkameraten min og han skal komme på søndag og koble.
    Den svarte kabelen som går gjennom veggen, skal kappes på utsiden, mens den nye kabelen skal gjennom hullet og ut. Jeg må borre et større hull, satser på å få låne Hiltien igjen

TheNatural's hjemmekino-23-jan-nr-3-jpg

Laget to hjørnestaver av 48x48 og 48x98. Jeg satte fast i det ene hjørnet, men må vente med det andre hjørnet til vi har fått ut strømkabelen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelkanal og spikerfeste for plasma

Hadde idag planer om å lage kabelgate og spikerfeste til plasma-TV.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2009-nr-1-jpg

Brukte sløyfer av 22x48 bak og på sidene.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2004-nr-2-jpg

Jeg tenkte først at det ville være nok plass til disse tynne støpselene. Men heldigvis sjekket jeg den som jeg har i stuen og den er tykkere, så jeg doblet med en lekter til av 22x48.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2009-nr-3-jpg

Her har jeg festet kabelgaten i bunn og satt på et bord i toppen for å holde det hele stabilt og fint.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2009-nr-4-jpg

Her har jeg begynt med spikerfeste for plasmaen. Jeg så på min plasma i stuen og der var festet plasset midt på, så jeg tenkte at da er det like lett å bare sette opp 48x98 hele veien. Jeg startet med en 48x48 slik at skøytene ble dekket i og med at jeg la på et dobbelt lag med 48x98.

TheNatural's hjemmekino-24-jan-2009-nr-5-jpg
    Her har jeg spikret et godt stykke opp langs veggen og det er over 60 cm i bredden og over 80 cm i høyden. Det skulle holde for det meste av plasma-oppheng.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel til varmepumpen i stuen ble endelig flyttet til utsiden

I ettermiddag var oppgaven først å få festet K-røret til hullet til utsiden. Jeg forhørte meg om Hilti, men han jeg har lånt den av tidligere har bare max. 15mm bor og jeg trengte 18mm. Derfor måtte jeg finne en annen måte å få festet røret mot hullet på.

TheNatural's hjemmekino-26-jan2009-nr-1-jpg

Før kameraten min kom, satte jeg igang med festeanordningen. Jeg borret et 16mm hull i en 48x48 og la denne på tvers. Jeg kuttet av et bend i hardplast som sitter som et skudd i hullet, tilpasset K-røret, festet det til bendet og satte noen spiker i lekten.

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-11-jpg

Nærbilde. K-røret skal være akkurat nok inntil veggen for at det ikke skal komme i konflikt med hjørnestaven som skal opp her.

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-3-jpg

Strømkabelen er ute og det er bare for kameraten min å koble opp boksen og feste ledningene.

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-5-jpg

Her er det hele koblet til og hullet påsmurt acryl. Dette ser bra ut :-D

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-6-jpg

Innvendig i kinorommet. Den gamle provisoriske kontakten tas ned og det kobles til en strømboks tiltenkt til formålet inne i veggen.

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-7-jpg

Det kobles til kontakten i det tilstøtende rommet. Kameraten min er uhyre nøye og dobbeltsjekker alltid før det lukkes igjen. Det er godt å vite når det gjelder strøm.

TheNatural's hjemmekino-26-jan-2009-nr-10-jpg

K-røret til venstre er til varmepumpen. De to andre er 16A til frontveggen.
    Nå er det klart for å legge igjen veggen her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da har jeg oppskrift på hvordan jeg skal fikse det med kabelen til parabolantennen gjennom Lecaveggen og inn i kinorommet. Jeg har nemlig heller ikke tilgang til tykke nok bor for å få gjennom et K-rør.

Takk

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen tols1,

Det er jo meget hyggelig og en ære at du finner et tips du kan bruke her hos meg :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Hei igjen tols1,

Det er jo meget hyggelig og en ære at du finner et tips du kan bruke her hos meg :-D
    Haha, så-så

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg bare skulle gjøre litt kosearbeid i kveld med å sette opp et par staver. Jeg oppdaget imidlertid raskt at jeg ikke har hatt tankene helt med meg på mandag da jeg festet K-røret som gikk ut av veggen. Det er slett ikke god nok plass til hjørnestaven, faktisk bygger bendet 45 mm for langt ut. Jeg kjente panikken bre seg men gjenvant fatningen idet jeg konkluderte med at den eneste løsningen er som beskrevet i teksten under bildet her:

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-1-jpg

Jeg målte til der bendet bygger ut og satte i gang med å tappe. Jeg brukte en del tid på dette fordi jeg ville ikke penetrere hele 2"x4", men måtte altså tappe av ca. 45 mm.

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-2-jpg

Før tapping.

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-3-jpg

Etter tapping.

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-4-jpg

Det gikk akkurat og her er den siste hjørnestaven festet.

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-5-jpg

Jeg satte opp de to lektene som skulle på plass i den tidligere døråpningen. Satte fast K-rørene så det strammet seg opp litt.

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-6-jpg

TheNatural's hjemmekino-28-jan-2009-nr-7-jpg

Har isolert med 5 cm Glava i tillegg til de 5 som var fra før. Jeg har lagt et 32 mm K-rør gjennom veggen og fuget på den andre siden. Men jeg vet ikke om det vil sprekke opp når jeg skal tre 2 lag med gips gjennom røret. Time will show.

Jeg bukserte en gipsplate fra det andre rommet, men da jeg skulle legge den opp på bukken brakk den Tåler jo ingenting.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips

Det går nå jevn og trutt her. Ikke det store tempoet, men det har jeg heller ikke behov for nå. Koser meg heller med arbeidet og ser likevel fremgangen.

På torsdag startet jeg med gips i den tidligere døråpningen som skal være fremtidig hylle for DVD`er og slikt.

TheNatural's hjemmekino-29-jan-2009-nr-3-jpg

Lag nr.1 med gips på plass og fuget rundt. K-røret holdt seg ikke i ro under påtreding, så jeg tok det ut, satte platen på plass og tredde røret gjennom igjen. Jeg ville la fugemassen tørke til neste dag, så det ble med det ene laget. Som jeg sa tidligere, brakk den første platen jeg bar inn, men de to neste fikk jeg helskinnet med meg og opp på arbeidsbenken :-D

TheNatural's hjemmekino-30-jan-2009-nr-2-jpg

På fredag satte jeg på plass lag nr.2 med gips. Har fuget godt rundt omkring og det gikk med nesten 3 bokser.

TheNatural's hjemmekino-31-jan-2009-nr-1-jpg

I formiddag kom onkel P innom. Vi målte opp der hvor stenderne skal stå på nordveggen. Det er trangt i døråpningen og det er viktig å måle nøyaktig slik at foring og dørkarm havner i vinkel og slik at eventuell justering av døren blir mulig.

TheNatural's hjemmekino-31-jan-2009-nr-2-jpg

TheNatural's hjemmekino-31-jan-2009-nr-3-jpg

Vi overførte målene fra bunnsvillen til toppsvillen. Nå er det klart for å sette opp stenderne. Onkel P merker av; X marks the spot!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere K-rørstrekking

Idag var oppgaven å strekke kabler til lys.

TheNatural's hjemmekino-2-feb-2009-nr-2-jpg

Best å ha K-røret sånn nogenlunde rett for å trekke strømkabelen gjennom.

TheNatural's hjemmekino-2-feb-2009-nr-3-jpg

Her har jeg festet K-røret fra den siste vegglampen og til der dimmerene skal stå. Det var tungt å borre i stenderne med Makitaen som går på batteri. Den er for svak til dette, men den elektriske maskinen til onkel P sluttet å virke her om dagen.

Mens jeg tok meg en røyk og kaffe slo det meg at jeg hadde gjort en feil. Jeg hadde trukket PLS 90 som jeg brukte til spottene, istedetfor 1,5 kvadrat i dette strekket. Jeg hadde igjen vært tankeløs og ikke tenkt på at jeg har tre forskjellige typer strømkabler liggende. Jeg ringte til el-kameraten min og han sa at det gjør ingenting. Oi, for en lettelse. Jeg så for meg at jeg måtte trekke om igjen, med K-røret fastmontert.

TheNatural's hjemmekino-2-feb-2009-nr-8-jpg

Jeg strakk også kabler fra de to radene med spotter bortover til der dimmerne skal stå. Det var nokså trangt bak taklinen, men med tålmodighet fikk jeg det til.

TheNatural's hjemmekino-2-feb-2009-nr-11-jpg

Jeg skal ha tre dimmere til venstre for døren.

TheNatural's hjemmekino-2-feb-2009-nr-12-jpg

Jeg begynte med stenderne og fikk satt opp halvparten før jeg tok ettermiddagen.

Beklager de meget dårlige bildene. Jeg bruker nå bare bildefunksjonen til HD-kameraet og jeg ser at det blir dårlig kvalitet. Kanskje det blir noe bedre fokus dersom jeg bruker mere lys?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fullt fokus på nordveggen

TheNatural's hjemmekino-4-feb-2009-nr-2-jpg

Satte opp de resterende stavene på nordveggen. Til venstre ble det to som er meget nær hverandre og jeg skal ha feste for bakhøytalerne i det området. Derfor satte jeg opp en i tilsvarende avstand mot den andre siden.

TheNatural's hjemmekino-4-feb-2009-nr-4-jpg

Gulvet til DVD-hyllen. Her må jeg opp like over 11 cm og fant noe material i garasjen på 11 mm. Dessuten skal 32 mm K-rør gjennom her og til kabelgaten.
    Jeg borret hull i en liten lekt og plasserte den mellom de to 2"x2".

TheNatural's hjemmekino-4-feb-2009-nr-5-jpg

Her kommer K-røret ut til kabelgaten. Jeg har fuget rundt hullet.
    Til venstre er et halvt hull jeg ikke fikk bruk for, all den tid jeg traff en spiker :wink:

TheNatural's hjemmekino-4-feb-2009-nr-6-jpg

Nå tror jeg røret skal sitte temmelig godt.

Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •