Før het det TV-stue, nå heter det AV-rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Før het det TV-stue, nå heter det AV-rom

Ja, da får jeg vel starte en tråd jeg også. Det ble litt uoversiktlig med alt på AVforum.no - MacBeth's hjemmekino, selv om det bare er småtterier imot enkelte andre sine prosjekter her.

Introduksjon
    Rommet vi skal bruke til hjemmekino eller riktigere, et AV-rom for film, musikk, spill og musikkinstrumenter, er den gamle TV-stua i kjelleren. Etter å ha bygd om huset i 2006, fikk vi den tidligere TV-stua i kjelleren fri til annet bruk. Jeg ba fruen tynt på mine knær om vi ikke kunne lage en hjemmekino i bare sort - sort tak og sorte vegger, sort fløyel og sort gulv. Veeel, AV-rom var OK - bare ikke sort! Så da var det bare å gå i gang med oppussing – akkurat som om vi ikke har nok annet å gjøre etter ett år med husbygging…

Rommet
    Rommet er 6,75m langt og 4,25 bredt, og med en krok hvor ovn og inngang er på 0,75m. Det blir tilnærmet 31 kvadratmeter. Taket er tapetsert med strie, og tvers over sitter det en bærebjelke. Ut fra denne bærebjelken er det laget en rekke ”fake” bjelker. Bak ovnen er det en brannmur i rød murstein. Bakerst i rommet er det en stolpe på 9x9cm hvor den gamle trappen ned til kjelleren var. Trappenedgangen er nå spikret igjen. Tre kjellervinduer av typen glassmaleri gir litt lys inn. Veggene er panelert rund baut. Det er vegg til vegg teppe på gulvet som har varmekabler.

Planlegging
    Det som først måtte gjøres var å bygge en innfelt bok- og DVD/CD-hylle bakerst i rommet. Bakveggen males i Baronesse Latte oljemaling, og etter første strøk ser dette bra ut. Fargevalget er jo et kompromiss mellom helsort og helhvitt. Jeg har sett enkelte dedikerte hjemmekinoer som er svartmalt i tak, vegger og gulv. Det går ikke som sagt ikke her. Rommet skal også brukes som musikkrom, bibliotek, spillerom og til film- og musikk. Så fruen har også sine ønsker med hensyn til fargevalg og layout av rommet.

Taket skal, i den aktre delen, males i grått lik gråfargen på dempeplatene, mens forre del skal bekles med Rockfon Polar Farget dempeplater.
    Vegg til vegg teppet skal skiftes ut, og teppefliser legges. Stolpe på 9x9cm må stå og jeg har funnet ut at hvis jeg setter opp en symetrisk stolpe, kan jeg henge bakhøyttalerne på disse.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen hit til oss galninger:-D

Dette blir nok kjempebra skal du se.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir fargevalget da, siden sort er bannlyst?

Og regner med du skjønner at bilder er påkrevd..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Hva blir fargevalget da, siden sort er bannlyst?
    ..
    Er det ikke bare latte-farge som disse 'feministene' våre vil ha?

Dobbel latte, det må vel være noe for disse fargeglade damene.......... hehe

Dette rommet ditt, MacBeth, det kommer til å bli knallbra!
    Det er visst noe som heter sweepspot - den perfekte lytteposisjonen - og det er nok ikke så lett hvis rommet skal bli et multifunksjonsrom.
    Anbefaler deg å plassere instrumenter og hyller helt bakerst i rommet slik at disse ikke står i vegen ved film-og hjemmekinohygge.

Gleder meg til bildene....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk skal dere ha. Alltid oppløftende med tilbakemeldinger. Bilder skal bli. Men, først. Jo, det blir Latte farge på veggene :-), grått i taket og sorte bjelker/stolper. Teppeflisene blir grå og sorte.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plantegning

Starter først med et par plantegninger. Rommet er som nevnt en tidligere TV-stue i kjelleren som måler 6,75 x 4,25 meter. Den første tegningen viser hvordan rommet så ut til å begynne med. Etter å ha pusset opp "nedre del", hadde jeg lagt til en stolpe og en "fake"-takbjelke, spikret igjen trappenedgangen, laget innebygde bokhyller bakerst i rommet og malt tak, bjelker og vegger. Se forøvrig den andre tegningen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Før oppussingen starter

Slik så det ut før oppussingen tok til. Spor etter trappa vises enda i det ene bildet, og det andre skal jeg vel egentlig ikke kommentere :-) men... Jeg har det litt trangt nede i kjelleren, slik at jeg må pusse opp en halvdel om gangen. Det betyr å flytte på ting - frem og tilbake.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rot

Så skjønner jeg ikke at jeg ikke fikk tatt noen bilder før dette. Bakerst kan skimtes bokhylla som dekker hele bakveggen. To stolper og "fake"-bjelkene i taket - bortsett fra hovedbjelken tvers over som jeg håper ikke er fake...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm

Har fått satt opp et ekstra sikringsskap i kjelleren med 2x10A og 2x16A kurser. Tar to kurser inn i kinoen; en 10A til lys/varme og en 16A til - anlegget.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Gratulerer

Godt å se at noen har mulighet og får lov til å utfolde seg i dedikerte rom. Har ikke mulighet selv så jeg følger missunlig med på tråden din.
    Lykke til....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dempeplater i taket

Da er arbeidet med dempeplatene i taket igang. Eller retteret sagt - jeg er snart ferdig med å sette dem opp. Jeg bruker Rockfon Polar Farget. Kjøpte 2 esker à 14 stk. og det holdt til å dekke halve taket fremme der hvor fronthøytalerne skal stå. Det har også blitt noe avkapp som jeg tenkte å bruke til bassfeller.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Jeg begynner å se slutten på oppussingen snart. Har igjen listing, noe småmaling, elarbeider og teppelegging.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig ferdig med malingen

Puh! Da er jeg endelig ferdig med malingen av vegger og tak. Under den store bjelken skal jeg ha selve anlegget. Så i motsetning til mange av hjemmekinoene jeg har sett inne på forumet, så skal det ikke være noe "maskineri" mellom fronthøyttalerne.

Neste delprosjekt er å legge skifer under ovnen. Og så starte med teppeleggingen og listing. Jeg må få dette på plass før mer elarbeid kan gjøres.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerplassering

Slik har jeg foreløpig tenkt meg høyttalerplasseringen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant noe på nettet ang lister, men henviste om det på RuneW sin hjemmekinotråd...
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-d-hus-50.html
    se post 986 til 997

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorte kabler

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg fant noe på nettet ang lister, men henviste om det på RuneW sin hjemmekinotråd...
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-d-hus-50.html
    se post 986 til 997
    Jo, takk. Jeg kommer til å bruke kabelgater som jeg må lakke sorte. Ellers fant jeg nesten sorte kabler (smoke-transparent) her Proson Høyttalerkabel 4 mm² Smoke-transparent. Bestilte 30 meter, og de passer ypperlig til taket. Nå har jeg fått lagt gulvteppet, og er nesten ferdig med strømmen. Skal bare får ryddet litt, så kommer det noen bilder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •