Størrelse på rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Kraumen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse på rom

Hei. Jeg har et rom som er ca 6,5 m2. vil det være umulig å lage av rom i et så lite rom?

håper på svar fra noen av dere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kott?

Matbod?

Deet blir nok for lite til noe med lyd, bortsett fra hodetlf da.

Hva med å bruke stua?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener g-h her på forumet har 7 kvm..mulig jeg husker feil?? Men det er klart at det begrenser seg på denne størrelsen! Eneste du kan gjøre er jo å prøve

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. C. Alshus. Jeg har en mistanke om at rommet er for lite. Nå er det faktisk et lite soverom. Og det er det eneste rommet tilgjengelig....
    Tanken var å få bruke noe annet enn hodetelefoner, det er de jeg må bruke nå. Anlegget står nå i stua. WAF er lik null, lavere faktisk. Og siden det er ganske dominante høytalere, (QLN 604 mkII) , er det helt klart til mitt eget beste å få de bort..

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har faktisk 9kvm... :P blir noe ut av det også..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kott?

Matbod?

Deet blir nok for lite til noe med lyd, bortsett fra hodetlf da.

Hva med å bruke stua?
    Dette må da komme an på både ambisjoner og tiltenkt bruk??? Jeg hadde i alle fall ikke avfeiet et slikt rom uten videre. Det er vel mange kontrollrom i hjemmestudioer som ikke er større en dette? Og mange høyttalere som er tiltenkt nærfelts-lytting.

Men det er klart, en fullverdig hjemmekino blir det nok problemer med å få til.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Mener g-h her på forumet har 7 kvm..mulig jeg husker feil?? Men det er klart at det begrenser seg på denne størrelsen! Eneste du kan gjøre er jo å prøve

Ja jeg har litt av den innstillingen.. Men det koster en del for å prøve. så det er jo et dilemma. veggene er leca og taket er betong, så jeg tenkte å bygge et rom inni rommet. Det ferdige rommet vil bli 6,834 m2 etter mine beregninger.

hmmmm...

tusen takk for svar. må vel kanskje bare hoppe i det.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil bruke dette rommet, ville jeg ha gått for tokanals lyd, for å ikke fylle opp rommet med elektronikk og høyttalere. (Eventuelt et komaktanlegg med fem like høyttalere og sub. Kef for eksempel.)

Velg studiomonitorer, da disse er laget for nærfelt, som det blir i dette rommet.

Jeg tror dine eksisterende høyttalere er ALT for store og dominerende på under 7kvm.

Du kan ikke få deg penere komponenter i stua?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen lille Hule er dobbelt så stor, men likevel så liten at jeg på forhånd tvilte på at den kunne fungere som lytterom. Men det gjør den! Jeg vil slett ikke se bort fra at det går an å gjøre noe utav 6,5 M2 også. Det er selvsagt ting du aldri vil kunne få til der med hensyn til bredde, dybde og høyde i lydbildet. Men kanskje kan det likevel bli en deilig liten kokong for intim nærkontakt med musikk - og kanskje også bilde?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg studiomonitorer, da disse er laget for nærfelt, som det blir i dette rommet.
    Og følg rådene til C. Alshus! Her er det nærfeltslytting og små monitorer som gjelder!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kraumen
    Ja jeg har litt av den innstillingen.. Men det koster en del for å prøve. så det er jo et dilemma. veggene er leca og taket er betong, så jeg tenkte å bygge et rom inni rommet. Det ferdige rommet vil bli 6,834 m2 etter mine beregninger.

hmmmm...

tusen takk for svar. må vel kanskje bare hoppe i det.

Hva er målene på rommet ditt? BxL?
    Hvordan rom i rom har du tenkt å bygge?
    Hvor mye må du dempe?
    om du skal bygge rom i rom tar det fort litt mere plass enn på tegnebordet, spess om du skal få det i vater, da det rommet du har nå mest sannsynlig ikke er det. Jeg holder på å bygge og rommet krympet litt mere enn jeg hadde regnet med.

Men jeg ville prøvd.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel ikke vurdert å bygge et rom i rommet med så lite plass. Går ut fra at det er for å skjerme omgivelsene mot sjenerende støy? Hvis ikke, ville jeg neppe valgt en slik løsning. Men leca og betong er dessverre ikke materialer som fremmer godlyden, så demping må nok uansett til!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så lite rom er jo innwall ht perfekt. Da kan du til og med kjøre flatskjerm på veggen og en stol eller to om du vil ha kino

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan bli koselig dette! Men det blir jo suck-and-see, prøving og feiling.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva er målene på rommet ditt? BxL?
    Hvordan rom i rom har du tenkt å bygge?
    Hvor mye må du dempe?
    om du skal bygge rom i rom tar det fort litt mere plass enn på tegnebordet, spess om du skal få det i vater, da det rommet du har nå mest sannsynlig ikke er det. Jeg holder på å bygge og rommet krympet litt mere enn jeg hadde regnet med.

Men jeg ville prøvd.
    målene er 2,2 X 3,35.
    Hadde tenkt til å fore ut veggene med 2"X2" trestav med 5,65 cm rockwool på innsiden. legge 9mm neopren mellom stav og MDF plate også 1 lag gips utenpå dette. gulvet er foret opp fra betongen med 1 lag gips og 2cm trinnlydplate i rockwool.Også 22mm Mdf som dekke. taket skal fores ned med 2" x 3" stendere som henges i lydbøyler. isoleres med 5cm rockwool markplater. gulvet dekkes med tekstilkledde gulvflis. Vurdert å trekke taket med molton eller lign.Men det blir kanskje mye demping.
    En kortvegg og en "langvegg" er allerede lydisolert så rommet blir ikke krympet fra begge sider.
    Hvor mye jeg må dempe er jeg ikke helt sikker på, men det ultimate er jo null lekasje fra rommet. Dette er selvsagt en utopi. over rommet er det bare terasse og to av veggene er yttervegger.

Men det er jo en kjensgjerning at planer og beregninger alltid blir annerledes når de settes ut i praksis.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil bruke dette rommet, ville jeg ha gått for tokanals lyd, for å ikke fylle opp rommet med elektronikk og høyttalere. (Eventuelt et komaktanlegg med fem like høyttalere og sub. Kef for eksempel.)

Jeg tror dine eksisterende høyttalere er ALT for store og dominerende på under 7kvm.

Du kan ikke få deg penere komponenter i stua?
    Jeg mener selvsagt at mine komponenter er pene.

Men med en NAD c372,(Nad c 272 on the way),Nad c521, denon dp297, QLN 604, proson sub,sennheiser hdr 130 hodetelefoner, nintendo wii,ps3,ps2, digiality tuner cx 304 og en Laptop konstant i drift ( med tilhørende trødløse mus og tastatur), og en bråte fjernkontroller.(siden jeg er så sær at jeg må ha de orginale og for ikke glømme panasonic 42" plasmaen.. og metervis med film og cd.Så er det selvsagt en del som må skiftes ut. og det eksisterer nærmest ingen møbler som kan skjule dette.

Men dette med hifi er ikke noe jeg er spes flink på. helt ny verden. vet bare at jeg er avhengig av musikk. og den må gjengis på en måte som passer øret mitt. så dette med nærfelthøytalere er gresk for meg. er kef et merke?

tusen takk igjen for all energien dere er villig til å bruke på en hifigrønsak som meg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef er et (engelsk) merke. Å lytte i nærfelt betyr at du sitter så nær høyttalerene at den direkte lyden fra dem dominerer helt, mens den reflekterte lyden fra veggene i rommet blir av underordnet betydning. Dermed reduseres også negative effekter av den reflekterte lyden. I praksis betyr nærfelt en avstand fra ører til høyttaler på 1,5 meter eller mindre. Noen foretrekker å lytte i nærfelt, og mener at det er dette som gir deg lyden slik den faktisk er mikset. Andre (de fleste?) synes at et visst bidrag fra rommet er ønskelig for at de "romslige" aspektene ved lydgjengivelsen skal virke naturlig. De små monitorene oppå miksepulten i et lydstudio er nærfeltsmonitorer. Det finnes høyttalere som er spesielt utviklet for denne bruken (ofte aktive, dvs. med innbyggede forsterkere og elektronisk delefilter), men de fleste små stativhøyttalere vil fungere bra i nærfeltet.

Når det gjelder isolering av rommet ditt: Kanskje holder det å lydisolere veggen mot det tilstøtende rommet? Hvis du i tillegg passer på å plassere sub / basshøyttalere på et avkoblende (mykt) underlag blir det kanskje ikke så ille for naboene? I et så lite rom vil du jo kunne få høye lydtrykk med nokså lite effekt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rom nr. to er ca. 8m2, har prøvd med en del Akustikkplater, det fungerte faktisk meget bra..

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    målene er 2,2 X 3,35.
    Hadde tenkt til å fore ut veggene med 2"X2" trestav med 5,65 cm rockwool på innsiden. legge 9mm neopren mellom stav og MDF plate også 1 lag gips utenpå dette.
    Med tanke på at rommet er veldig lite i utgangspunktet ville jeg vært forsiktig med å "ta" ytterligere av tilgjengelig areal.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Rommet jeg har fått tildelt er på 2.5 * 3.5 meter...
    Går fint, det! Hadde nok vært fint med litt større, men slik ble det ikke

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •