Størrelse på rom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går en parallell tråd på hifisentralen nå, der blant annet unge Danielsen (RoDa) fra 'Fidelity' har konstruktive innspill m.h.t. lyd i små rom. Han sier bl.a. at å dempe alle veggflater skikkelig betyr "å fjerne vegger". Noe å tenke på, tror jeg.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Weva - det er stor forskjell (i %) på et rom på 6,5kvm og ditt på 8,75kvm.

Newcomer Kraumen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si tusen takk for enormt mye hjelp. Jeg tror jeg må skaffe meg parykk, for her er det mange hår som er borte, etter all grublingen.
    Her er min plan videre...

I løpet av helgen skal jeg demontere allt som står inne i rommet nå.
    flytte inn anlegget, ta med meg noen m2 molton, flytte inn noen stoler, også får jeg prøve. flytte rundt på greiene. henge opp litt molton, å lytte. kanskje ta noen lydmålinger utenfor rommet, bare for å se/høre hvor mye som "siver" ut av lyd.

Også har jeg sett på muligheten for å tenke litt omvendt... istedenfor å isolere lydrommet inn. så kan det også isoleres ut. altså bygge lydisoleringen inn i de rommene som det ikke er så trangt om plassen i. i mitt hode vil det vel gjøre samme nytten. eller? så får jeg heller bruke plass til demping o.l.

Uansett, så skal jeg holde dere oppdatert. og kommer helt sikkert til å trenge mere hjelp...

MvH Kraumen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Det går en parallell tråd på hifisentralen nå, der blant annet unge Danielsen (RoDa) fra 'Fidelity' har konstruktive innspill m.h.t. lyd i små rom. Han sier bl.a. at å dempe alle veggflater skikkelig betyr "å fjerne vegger". Noe å tenke på, tror jeg.

Ja det var mye fornuftig der.... jeg forstår jo ca halvparten. Men det gjorde meg hvertfall sikker på at jeg skal prøve. Så det blir testing i helga. Ut med sprinklerseng og komdoder,bokhylle o.s.v

tusen takk.

Mvh Kraumen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testing

Da har jeg testet.
    på grunn av manglende teknisk kunnskap kan jeg ikke komme med de store avklaringene, hva angår akustikk. Men jeg skal prøve å beskrive det etter beste evne.
    Musikken som var valgt ut,var for enkelhetens skyld fra pc.
    Pink Floyd - Comfotably numb
    Madrugada - Whatever happened to you?
    Brandie Carlile - the story

Qln var veldig stor. På lavt volum var lyden helt grei.Men Qln trenger litt mere power inn for å gi klar og fin lyd. Når jeg skrudde opp volumet forandret ting seg drastiskt.Mellomtonen bare smeltet sammen, til en homogen "brumming". Diskanten spratt veggimellom og skar seg inn i ørene. Basstonene klarte seg bra. hørtes dyp å fin ut. Sub var hvertfall ikke nødvendig.
    Så etter første gjennomgang ,med tre låter av ulikt kaliber,Begynnte jeg med provisorisk demping. Molton på bakveggen,bak høytalerne og fram langs sidene til høytalerne. Dette roet diskanten nesten helt ned. Og mellomtonen begynnte å defineres igjen.
    Den store forandringen kom når jeg la matter over hele gulvet. Diskanten fikk tilbake gløden. Mellomtonen var definert. og bassen blev ordentlig tight. Men det manglet fortsatt endel. Dette tror jeg kan komme med demping av tak.
    Det som virkelig var morsomt, var endringen av det totale lydbilde. Det ble "dunkelt". En mer studioaktig sound. Og er det noe jeg alltid henger meg opp i, så er det produksjonen på musikk. Og den kom mye tydligere fram.

Jeg prøvde også noen suroundhøytalere. Hvilket merke disse er vet jeg ikke. Det står ingenting på dem. Men disse fungerte faktisk bedre enn Qln.Måtte suplere med sub til disse høytalerne.Siden de ikke har store nok elementer til å fylle ut de dype tonene.

Her kom den eldste dattera mi å ville være med. I den nye turndrakten.

Bare til info: Høytalerne ble plassert på ulike plasser. Bildene er tatt for å vise hvor i rommet jeg ønsker dem.
    Konklusjon:
    Jeg kommer til å fortsette dette prosjektet. Enkle lydmålinger (i db) viste at døren inn til rommet var den største kilden til lekasje. Så med å bygge en ny vegg på utsiden av rommet, med tidligere nevnte demping, vil være nok. Døren må det gjøres noe med. Her får jeg nok tråle forumet etter ideer og tips.akustikkdemping av selve rommet blir viktig. så her må jeg prøve meg fram. Blir nok noen harde runder der. Høytalerne, QLN var definnitivt overkill i dette lille rommet.Og de må jeg bytte. Kef KHT3005 eller XTZ 99.26 er gode kandidater.
    Men allt i allt blir det nok bra. Endringen av lydbilde var positivt. liker den dempa og null reverb lyden. Så etter mange dager med tvil, er jeg endelig sikker. Whoopie... Det er morsomt å høre hva romstørrelse gjør med lyden.
    Men det er ingen tvil hos meg lenger. Det går å lage brukbare forhold for musikk, selv på bare 6,5 m2.

MvH Kraumen.

PS: bilder klarer jeg ikke å legge ut..... så inntill jeg har lært det,blir det bare som vedlegg. DS

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker så absolutt som at du er på rett vei! Så smalt som rommet ditt er, er det nok spesielt viktig å tenke spredningskontroll og demping / oppbryting av førsterefleksjoner fra sideveggene. I svært små rom betyr jo stor spredning bare enda mer refleksjon fra flatene i rommet. For å få dybde i lydbildet (iallfall med stereo) kan det være en ide å prøve å trekke høyttalerne så nær lytteposisjonen som praktisk mulig (nærfelt gir også større holografi). Og som du selv har konstatert: Smått er godt i små rom. Lykke til videre med et artig prosjekt!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tegninger

Hvist det er noen som lurer...

slik ser altså rommet ut i mitt hode... drømme drømme...

etter litt hurtig scetching... pay no atentione to details..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro det holder i lange baner med 5.1.

Ellers kan det bli bra. Gulvhøyttalerne dine virker for store.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Har du en link til denne tråden?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoDa's anlegg

Kanskje?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikk

Vel da har jeg tatt ett skritt videre.
    Sendte tegninger og utstyrsliste til Acoustic Tuning. Nå har jeg fått svar,
    det ser ikke ut til at det skulle være vanskelig å lage lytterom. fikk oppsett på typeplater,plaseringsbeskrivelse og pris levert fra dem. Må si jeg blir imponert og ikke minst glad. Alle er så utrolig hjelpsomme. rett å slett imponert.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •