lyddemping med sand på trebjelkelag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question lyddemping med sand på trebjelkelag

Jeg er rimelig fersk her og trenger råd fra noen som har erfaring fra før.
    Driver og bygger dedikert hjemmekino i 2 etg på vårt gamle hus (1936), er så heldig at fruen har avsett ca 4 x7 m som blir min hule:-D
    Kom i tanker om å legge et lag sand på det eksisterende gulvet (trebjelkelag) for å evt dempe litt støy ned mot 1 etg, er det noen som har noen tanker om dette og evt effekten av det (kan legge ved en skisse hvis noen kan forklare hvordan man får lastet opp en sketchup fil, for å forklare min syke plan )
    Tanken er å legge ca 3cm sand over hele gulvet, med skiller på hver 60cm med den typen skumgummilister som man bruker når man flytesparkler store flater (dette for å letter få en plan flate for gulvsponet).
    For så å legge et flytende spongulv som jeg fuger mot veggene med fleksibel masse.
    Burde ikke dette gi et rimelig dødt gulv ???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... tungt gulv er jo alltid ett pluss når det gjelder lydisolasjon...

Jeg mener å ha hørt at sand har vært brukt, men klarer ikke å huske hvordan de gjorde det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har peiling på dette i det hele tatt og det er sikkert ikke mye til hjelp! Det høres uansett interessant ut.
    Vil tro at sanda tar hånd om vibrasjoner iallefall. Pga masse kan det jo også hende at det demper lyd, men dette blir bare spekulasjon fra min side...

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg tenker også, og lyd er jo i prinsippet vibrasjon.
    Alle faste materialer har jo en viss "klang" (egenresonans ?) men det er jo ikke tilfelle for et løst materiale som sand eller???

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med fuktighet og sand?
    Vil ikke sanden tiltrekke\holde på fuktigheten?
    Ser for meg råte skader\ting å tang gror nedi sanden.....

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å bruke tørket sand og legge et diffusjonsåpent lag over og under (ikke plast som jeg skrev før ) noe ala vinsperreduk som brukes i vegger og tak.
    Og gulvet er jo mellom to oppvarmede etasjer så kondens er ikke noe problem.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette må jo være en meget billig og effektiv måte å dempe lyd på -spesielt ned i oktavene. Har selv lekt med tanken om å innføre dette i min egen kino. For mange år siden tapet jeg bandet til en kamerat av meg i Oslo. De øvde i en bygård som huset fler øvingrom. Jeg husker jeg stusset på at vi ikke hørte noe fra bandet i naborommet. En av gutta i bandet kunne fortelle at det var sand :shock: i veggene. Det var benyttet stag mellom/igjennom veggen som hindret at veggen revnet. Samme prinsippet som ved støping, men uten vann og sement:razz: Dette gir høy masse og liten stivhet......det er jo det vi er ute etter?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres oppmuntrende ut , du mener altså at dtte kan hjelpe også for lave frekvenser?
    Har funnet noe som kalles "gruppen for akustikk" ved NTNU i trondheim , tenkte jeg skulle kontakte dem over helga og høre om de har noen innspill til dette

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror dette kan bli et spennede prosjekt.
    bare viktig og huske på at alt må bygges mye mer solid hvis du skal fylle vegger og tak og gulv med sand. mulig du kan få en arkitekt eller lignende til og renge på det. (beregninger av stender og slikt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •