Hjelp til oppbygging av hjemmekinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppbygging av hjemmekinorom

Vi har ett rom som er bygget opp i Leca med betonggulv og flatt Leca tak. Rommet er fullstendig ribbet, men tenkte å innrede det til hjemmekino til sommeren. Hva er lurest å gjøre her? Hva slags plater skal jeg ha? Teppe/Tapet? Veggene bør vel ikke være rette? Tenkte i så fall på å legge plater skrått utifra veggen slik at det blir som på flere store kinoer. Eller har det ikke noe å si i ett hjemmekino rom? Rommet er ca 3m bredt 5,8m langt og 2m høyt. Ligger delevis under bakken om det har betydning Hvor langt bør rommet være? Liker å ha rene linjer med så lite dill dall rundt, så dette rommet blir kun til hjemmekino. Men hadde håper på å kunne sette opp en liten lettvegg bakerst og ha filmene og noen automater bak der. Men det er ikke første pri. Håper noen kan bidra med tips til bygget som trolig finner sted til våren/sommeren. Har ikke noe værstings kino siden jeg har mye annet å bruke pengene på også. Men vil ha ett rom der jeg kan evnt utvide "lekesakene" mine senere. Er helt nybegynner på dette feltet.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengden på rommet er ofte fastsatt av den projektor man ønsker kontra lerret.
    Du kan sjekke dette på projectorcentral
    Der de har liggende inn kalkyler på alle projektorer. Bare skriv ditt ønskede lerret og den regner ut lengde for deg.
    Ellers så har de noen regler om hvor langt man bør sitte unna ett lerret osv kontra størrelse.
    Men dette husker jeg ikke helt. Noen som kan backe meg opp her og hjelpe vår venn.?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hjelp til oppbygging av hjemmekinorom

Sitat Opprinnelig postet av Anonymous
    Rommet er ca 3m bredt 5,8m langt og 2m høyt. Ligger delevis under bakken om det har betydning Hvor langt bør rommet være?
    Siden romme ditt er 2x så langt som det er bredt vil du kanskje få problemer med stående basslydbølger. Å skråne inn sideveggene er radikalt, men sikkert ideellt for å "eliminere" stående bølger (tror ikke jeg ville gjort rommet smalere enn 2.5 meter). Kanskje å bygge et maskinistrom som tar 1 meter av lengden på rommet kunne være en ide? Her kan du putte projektoren din (og annet utstyr som ikke ønsker ut av synsfeltet - som f.eks. automatene??). 4,8 meter burde være tilstrekkelig for å få stort nok bilde med de fleste projektorer.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som froderor sier så burde du gjøre rommet kortere. I følge ett "spreadsheat" som kalkulerer ut stående bølger i kinorom. (Kan lastes ned fra Stereophile Guide To Home Theater sin hjemmeside. "Her" ) vil du få en del problemer med stående bølger i bassen med en lengde på 5,8m. Hvis du korter ned rommet til 5m vil det bli bedre. Å skråne inn sideveggene vil jeg ikke anbefale. Du vil ikke "eliminere" stående bølger med dette, istedet vil det gjøre de stående bølgene mer uforutsigbare. At de gjør dette på store kinoer er en annen sak, der tar ekspertise seg av akustikken. Noe som sikkert blir for dyrt for vår venn her.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke skrå veggene sinnsykt for at det skal ha virkning. Så om du har mulighet, eller likevel skal bygge vegger/panel så ville jeg definitivt gjort det. PAss på at du ikke får noen paralelle flater, og det er ikke mange gradene forskyvning til for at stående bølger blir sterkt redusert.
    Det er viktig at etterklangen ikke er for lang, og når det gjelder demping så er noen huskeregler:
    Ikke bare ha masse tynne tepper helt inntill veggene/gulv/tak. Da vil du nemlig kun dempe diskant. For å dempe litt nedover i frekvens, så gjelder det å ha god tykkelse på dempematerialene, og de er mest effektive om de henger et stykke ut fra veggen. Du kan for eksempel henge opp tunge tykke gardiner/tepper som foldes tett og henges 15 cm ut fra vegg. Og ikke demp ALT for mye da. Spesielt om det kun er relativt tynne tepper/gardiner.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo også legge til at det hadde vært koselig hvis du hadde registrert deg :wink:
    det vil gjøre det enklere for deg også , hvis du stiller spørsmål i flere kategorier.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine