Kinorom med IB sub og betonggulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom med IB sub og betonggulv

Er relativt fersk i gamet. Holder på å snekre kinorom med tilhørende maskinrom bak kinorommet (frontprojeksjon). Hadde i utgangspunktet bare tenkt å skru på 2 lag gips på veggene og i tak uten noe "magic goo" eller lydbøyler.

Planlegger hjemmesnekret sub av type "infinite baffle" med 4 x 15" subber montert i en manifold i maskinrommet. Rommet er i dag 4.5 x 4 x 2.40.

Har lest litt på forumet, men blir ikke riktig klok på hva jeg skal gjøre med det ubehandlede betonggulvet som fyller både maskinrom og kinorom. Noen skriver at betong er det beste underlaget man kan ha, mens andre skriver at det er helt forferdelig?

Så hva gjør man med betonggulvet? Bør man snekre en konstruksjon oppå betongen? Jeg har også tenkt å installere rumperistere, har kjøpt 1 transducer så langt for å teste og må si jeg digger effekten. Men blir det problem med betongen igjen?

Er klar over at det ikke er optimalt med subwoofer bak i rommet, men livet er fullt av kompromisser!? Hvordan gjør man med plassering av en sub som er bygd inn i veggen, vanskelig å prøve forskjellige posisjoner i etterkant? ops:

Og hvis det er noen i Trondheim som kunne tenke seg å gjøre et hjemme-hos-besøk hos en fersking i bytte mot litt enkel servering så hadde det vært helt knall.. har mye å lære om lyd, digitalteknikk er mye enklere.. enten har du 1 eller så har du 0.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Betonggulv funker helt fint hos meg. Har lagt et heldekkende teppe over det.
    Et helt ubehandlet betonggulv er kanskje ikke helt optimalt med tanke på lydrefleksjoner og utseende ;-)

Ellers kan man jo legge mye rart på betong alt avhengig av hvor mye penger og arbeid man vil legge i det, eks fliser, teppe, laminat, parkett, tregulv, linoleum etc...

Men dersom det er akustiske egenskaper du tenker på så er vel regelen at jo hardere og glattere overflate jo mer refleksjoner vil du få.

Kan ikke se for meg at betonggulv skal ha noen stor negativ innvirkning på rumperistere så lenge disse er montert i sofa/stol etc :-)

Forøvrig kan valg av overflatemateriale på betongen avhenge endel av alder på betonggulv, kjeller, isolasjon, fuktsperre, etc...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •