Ny heimekino med alt for lite plass. :( Gode råd søkes.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny heimekino med alt for lite plass. :( Gode råd søkes.

Hei.
    Har flytta, og fått mindre plass til mitt heimekinoutstyr.
    Utsyret er som følger:

4stk. Patos Lyric 402 front og bak.
    Harman Kardon AVR7500
    Velodyne CHT-15" Sub
    små psb sourrond-back
    Sanyo Z2 projektor
    Pioneer 656a dvd

Det eg har gjort foreløpig er å koble opp fronthøgtalarane og subben som vist på skissa, og plassert ein midlertidig stol i foreløpig planlagt lytteposisjon. Denne stolen skal erstattes med ein 3-seter skinnsofa.

Problemet med dette rommet er at det er lite, og at takhøyden kun er 206cm

Ved første lytteinntrykk kan eg fastslå at den dypeste bassen(20-30hz ca.) er veldig dårlig.
    No er rommet veldig tomt og lite møblert/dempet.
    Kan dette på nokon måte føre til at dypbass forsvinner :?: :?:

Merkar også at det er for mykje romklang i mellomtone/diskant, men dette skal eg klare å dempe med tepper O.L

Er innterisert i tips til møblering/plassering av utstyr.

Har eg rett og slett for stort annlegg til at det kan bli bra i dette rommet? :?: :?

Skissen som er vedlagt er en kladd som viser forløpig plassering av utstyr, ved første lyttetest.

Takker for alle innspel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt er lite, men ikke det minste jeg har sett (jeg skal en gang i fjern fremtid f.eks. bygge i et rom på 3.5x2.5 meter).

Det finnes mange tråder i forumet og mange gode sider på nettet for å finne ut hvordan et rom med gitte dimensjoner oppfører seg. Dessverre er de fleste basert på rektangulære rom.

Hvis vi ser bort fra romutstikkeren bak lerretet ditt, så har du et rom på 3.69x2.90x2.06. Jeg forsøkte disse dimensjonene i denne kalkulatoren, som beregner en del ressonnansfrekvenser i rektangulære rom:
    Room Mode Standing Wave Calculator

Den viser ingen stående bølger under 46Hz, så spørsmålet er vel heller om du opplever bassen som lavere nettopp fordi ditt tidligere rom forsterket opp enda lavere frekvenser. Hvis jeg erstatter lengste dimensjon med 4.30 blir laveste stående frekvens 40Hz.

Her er en annen romkalkulator som ikke bare tar hensyn til rommet, men også type og plassering av høyttalerne:
    http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html
    Dine Patos Lyric 402 er ikke med i høyttalerdatabasen, men det burde være mulig å finne noen høyttalere med omtrent samme karakteristikk...

Jeg forsøkte med B&W DM703 og matchende senter, og fikk dårlig bassrespons fra bakkanalene rundt 30Hz, men frontene gav bra respons, men med noen skjemmende topper og daler mellom 40Hz og 120Hz, spesielt en skjemmende topp rundt 46Hz (noe som stemmer med kalkulatoren over). Det er definitivt lurt å vurdere demping av romressonnansene i lengderetning i bassområdet med tunge gardiner og bytte ut stolen med en sofa.
    Mulig at romkorreksjon også vil gjøre susen (men da må du kanskje bytte ut receiveren din eller kjøpe noen equalizere).

Du bør også forsøke å flytte litt rundt på subwooferen, eventuelt justere fase på den hvis den har slik justering. Har du satt opp receiveren med riktige avstandermellom lytteposisjon og høyttalerne, forresten?

Lykke til!

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar, Roffe!

Det er mulig det er som du sier, at det gamle rommet mitt forsterket dei djupaste frekvensane.
    Syns likevel det er litt merkelig at det da blir så lite djupbass, da subben min skal ha ein tilnermet lineær frekvensrespons ned til 23hz.

Eg har prøvd å flytte litt på subwooferen, men det hjalp ikkje på djupbassen.
    Og, ja alle avstander er korrekt innstilt i recievernen. Og fase også.

Kanskje eg skulle prøve en slik feedback destroyer(parametrisk eq) fra Behringer? Alltid kjekt med fleire dingsebomser og justere på! :lol:

Kjekt å høre at det ikkje berre er eg som sliter med lite plass.
    Lykke til med videre planlegging (halve gleden) av din heimekino.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •