Jeg holder på å pusse opp en kjellerstue med kjøkken som også skal fungere som AV-rom.
Nå er rommet helt rensket inn til reisverk, og alle elektriske rør og koblingspunkter er satt opp - inkludert høytalerkoblinger til bakhøytalere. Det er altså klart til å få montert lydbøyler og lydhimling.

Jeg har en del ting jeg lurer på angående fremgangsmåten, men det første som faller meg inn er et par spørsmål om lydhimling:

Bjelkelaget er isolert med vanlig glava isolasjon, og har vært i taket så lenge huset har eksistert (ca 35 år). Det jeg lurer på er om jeg bør skifte ut isolasjonen i taket, og sette inn Rockwool lydplater (eller liknende produkter)
Rockwool Lydplate - Produktinformasjon :: Produktguide :: A/S Rockwool
Jeg tror ikke glavaen som er i bjelkelaget trenger å skiftes ut, men jeg lurer på om noen har erfaringer med å sette i 50mm tykke rockwool lydplater?
Hvis jeg bør sette i slike lydplater, kan jeg da legge de mellom det nåværende bjelkelaget og lydhimlingen (lydbøyler og 2 lag gips) ??

En annen ting jeg lurer på er om det er dumt av meg å bruke hvite huntonitt-veggplater og en hvit/grå lakkert parkett mtp. at det skal være et bra rom til å se film i? Blir rommet for lyst? Jeg skal selvsagt investere en del i gode gardiner som dekker til 2 stk. 1x0,4meter store vinduer.
Jeg har også lyst å montere et svart Ikea kjøkken og svarte møbler for å skape kontraster.

Bør jeg samtidig smelle opp 2 lag gips på veggene? Vil det hindre lydvolumet opp i 2.etg? Utenfor kjellerstuen er det en gang som også skal pusses opp, så jeg tenkte å lydisolere fra den siden? Hva med lydkvaliteten i AV-rommet? Vil det bli bedre med gips? trenger jeg da to lag?

Jeg tenker som så at når jeg først har revet alt i rommet, skal jeg gjøre det skikkelig fra bunnen av så lydisolering/lydkvalitet i rommet blir optimalt, eller så nær optimalt som mulig med tanke på at rommet skal fungere som oppholdsrom og kjøkken. Så alle råd og hint mottas med stor takk!
Ser nå at det blir en del spørsmål... Håper noen ser syn på å svare

takk for at du leste gjennom innlegget.