peram's byggetråd - Rommet er snart ferdig og denne gangen mener jeg det ;-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

peram's byggetråd - Rommet er snart ferdig og denne gangen mener jeg det ;-)

Hei folkens.

Her kommer informasjon om mitt lille prosjekt for kjelleren. Arbeidet startet høsten 07 med pigging av sementert gulv og fjell under det igjen. Før start på pigging var det knapt 2 meter takhøyde i rommet. Etter pigging har rommet fått følgende mål (LxBxH) 524x332x233.

Planen er bygge rom i rommet, med så mye lyddemping som mulig da jeg også har planer om å benytte rommet som øvingsrom i tillegg til "tilfluktshule". Det er stubbloftsleire i etasjeskillet og planen var i utgangspunktet å fjerne denne og erstatte det med 30 cm isolasjon og 2 lag gips, men etter mye diskusjon frem og tilbake med familiens inngiftede snekker har jeg konkludert med at jeg lar det være. Planen er nå som følger :

• Starte med taket
      • Fylle mellomrom i synlig bjelkelag med isolasjon - Ferdig 20/1/08
      • Sette opp en "ramme" av 2"x4" skrudd inn i mur på alle fire vegger ca 11 mm ned fra synlig bjelkelag slik at det blir 1 cm klaring mellom bjelkelag og det "nye" rommet - Ferdig 30/1/08
      • Sette opp dragere av 2"x4" på tvers av rommet og isolere mellom dragere med isolasjon/akustikkplater - Ferdig 2/2/08
      • Sette på 2 lag med gipsplater - Ferdig 28/02/08
    • Sendere for vegger
      • Trekke K-rør til strøm + høytalerkabler "over alt". Ønsker stor grad av skjuling og fleksibilitet ifb tilkoblinger Ferdig 06/04/08
      • Isolere med 10 cm isolasjon/akustikkplater
      • Sette opp 2 lag med gips - Utgår
      • Sette opp Veggspon
    • Sette opp lettvegg til teknisk rom Utgår
      • Isolere med isolasjon/akustikkplater og ett lag gips på hver side Utgår
      • Bygge en "spalte" til å sette projektor i Utgår
    • Gulv til slutt
      • legge gulvet "flytende" oppå plast og thermofelt (Pressede treplater, lyd og varmeisolerende)
      • legge "bunnsåle" av finer oppå gulvdragere
      • legge vannbåren varme fra enten pellets- eller gassovn. Skal utvides til å dekke resten av huset etter hvert.
      • tregulv til slutt
    • Elektisitet
      • Trekke egen tilførsel fra sikringskap til forgreiningskap i kjeller
      • Sette inn 2 eller 3 16A kurser i forgreningskapet
    • Ventilasjon
      • sjekke mulighet for å sette inn større vindu i kjeller Ferdig 02/07/08. Saget ut to nye vindusåpninger
      • Bytte vindu til nyere model for bedre lyd/varmetap egenskaper Bestilt
      • Borre hull i grunnmur for egen ventilasjonsluke i teknisk rom Utgår

Dette er planene pr i dag. Ikke bli overrasket om disse endres underveis. :-D

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må jo ha med litt bilder også :-D

Her kommer noen bilder tatt under hele prosessen fra Nov'07 opp til gulvet var ferdig støpt 22.12.07.

Bilde 1 : Utgangspuktet. Legg merke til vanndammene - Lite heldig for en hjemmekino :evil:
    Bilde 2 : Etter en dag med pigging
    Bilde 3 : Etter 4 dager med pigging
    BIlde 4 : En uke ut i arbeidet
    Bilde 5 : Nesten ferdig med 2 arbeidsuker...
    Bilde 6 : Begynner nå å se resultater i andre siden av rommet også. Dette er arbeidsdag 11

Vedlegg 27741

Vedlegg 27742

Vedlegg 27744

Vedlegg 27745

Vedlegg 27746

Vedlegg 27747

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De foreløpig siste bilene kommer her :

Bilde 1 : Takhøyden nærmer seg. Legg merke til den avanserte målepinnen :-D
    Bilde 2 : Gulvet nærmer seg ferdig. Dette bildet ble tatt etter kraftig regnskyll. Legg merke til fuktigheten på bortre vegg.
    Bilde 3 : Her er forhåpentligvis løsningen på problemet med fukt. Vi borret oss gjennom veggen for å koble dreneringslange til dreneringskum like utenfor
    Bilde 4 : Veggen var tykkere enn jeg trodde :-D
    Bilde 5 : Kjeller en endelig fylt med pukk og støping nærmer seg med stormskritt
    Bilde 6 : Prepping før støp
    BIlde 7 : ENDELIG - Gulvet er støpt.

Som nevnt i første post, det gulvet var ferdig støpt 22.12 ! Ikke akkurat optimalt med tanke på julestria, men alt går på et vis...

Vedlegg 27751

Vedlegg 27752

Vedlegg 27753

Vedlegg 27754

Vedlegg 27755

Vedlegg 27756

Vedlegg 27757

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig at et slik rom kan bli en kino til slutt!
    Virkelig mye innsatts du har lagt inn der.

Hvor i all verden fikk du tak i det piggeutstyret og borre utstyret? :P
    er ikke akkurat noe Ola Nordman har i snekkerboden sin... hehe

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på! Dette blir bra :-)

Ikke helt ulikt det jeg måtte gjøre i min kjeller..

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hei!! Snakker om vanvittig arbeid! Jeg flytta ca 8 kubikk med pukk hvor noe av massene var store steiner som måtte slås i stykker før de kunne fraktes ut, men dettte tar kaka -respekt!! !

Lykke til med arbeidet og la bildene strømme på:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    utrolig at et slik rom kan bli en kino til slutt!
    Virkelig mye innsatts du har lagt inn der.

Hvor i all verden fikk du tak i det piggeutstyret og borre utstyret? :P
    er ikke akkurat noe Ola Nordman har i snekkerboden sin... hehe
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Hei, hei!! Snakker om vanvittig arbeid! Jeg flytta ca 8 kubikk med pukk hvor noe av massene var store steiner som måtte slås i stykker før de kunne fraktes ut, men dettte tar kaka -respekt!! !

Lykke til med arbeidet og la bildene strømme på:-D
    Ups.... her ser jeg at en liten korreksjon må til ops:

Det er ikke jeg som har utført arbeidet i kjelleren. Jeg har satt bort den jobben, så jeg skal viderebringe rosen til rette vedkommende. Det forklarer også utstyret ikke sant :-)

Beklager hvis noen føler jeg har lurt dem - Det var ikke meningen ops:

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... daså... da skjønner jeg alt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første økt med 100% egeninstats gjennomført

Da har jeg brukt mesteparten av dagen i kjelleren og isolert mellom dragere i dagens tak med lydplater 45 mm fra Rockwool. Jeg hadde glemt hvor mye jeg hater isolasjon. Jeg klør overalt :evil:

Hadde håpet å få satt opp ramma med 2"4" som skal i rommet i dag, men måtte gi meg nå. Både rygg og kone sa stopp :-)

Lysarmatur og lister som leder strømkabler skal selvfølgelig vekk, men siden jeg glemte å kjøpe pærer til arbeidslampa, måtte jeg vente med å rive ting ned.

I bakgrunnen skimtes en pakke 95 mm lydplater fra Rockwool som skal i mellom dragere i den nye himlingen som ramma skal utvikle seg til. Mer info kommer....

Bilde over dagen arbeid ligger under.

Vedlegg 27849

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grumle....:evil:

Møkkavegg ! Jeg har nettopp avsluttet en megafrustrerende jobbsesjon i kjelleren. Det viser seg at den murveggen som vises på bilde i forrige post er like solid som et knekkebrød. Det er gjort noe kreativt av de som har satt opp huset når det ble gjort i '49. Jeg fikk satt på plass en spikerplugg på 8x100 mm ved å bruke 2 slag med hammeren :-(

Uansett, jeg har budsent familie-snekker'n og han stikker innom en tur i morgen for å se på hvordan vi skal løse problemet. Enn så lenge henger 1 stk 2"4" opphengt i patentbånd i dragerne i taket.

pokker også, nå som jeg var så fornøyd over å ha kappet riktig med kappsaga. Har hatt en lei tendens tidligere til å kappe feil, men så kaller jeg meg ikke noe mer en hobbysnekker heller :-)

Har fått kjøpt inn pærer til arbeidslampa, så lysarmatur og langsgående "listverk" i taket er nå nede.

Håper å få lagt inn en oppdatering i morgen etter at fagpersonen har vært på besøk, og kanskje med bilder også.

peram

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt arbeid som er gjort i grunnen her! misunner ikke den jobben, og hadde det vært eneste alternative mitt, hadde jeg ikke bygget meg kino Godt du slapp å gjøre det selv da!

Sitat Opprinnelig postet av peram
    pokker også, nå som jeg var så fornøyd over å ha kappet riktig med kappsaga. Har hatt en lei tendens tidligere til å kappe feil, men så kaller jeg meg ikke noe mer en hobbysnekker heller :-)
    Hihi, et lite tips der, om du f.eks skal kappe noe som er 2m12cm, så måler du de 12cm først, så de 2 meterne, slik at du ikke får 2 streker rett ved hverandre

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Grumle....:evil:

Møkkavegg ! Jeg har nettopp avsluttet en megafrustrerende jobbsesjon i kjelleren. Det viser seg at den murveggen som vises på bilde i forrige post er like solid som et knekkebrød. Det er gjort noe kreativt av de som har satt opp huset når det ble gjort i '49. Jeg fikk satt på plass en spikerplugg på 8x100 mm ved å bruke 2 slag med hammeren :-(

peram
    Da har snekker'n vært på befaring og beroliget meg litt. Det viser seg at det er 5 cm med puss uten på betongen i veggene. Da blir en 8x100 mm spikerplugg litt i snaueste laget. Jeg skifter til 10x180 mm i steden. Hvis ikke det holder så gir jeg opp.

Det betyr også at jeg har ca 50 stk 8x100 spikerplugger til salgs hvis noen har et behov :-)

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var dagens økt gjennomført og hadde det ikke vært for at det må ryddes/endres en del i det elektriske der nede hadde jeg fortsatt videre. Blir dog litt vanskelig å jobbe i totalt mørke :-D

Legger også ved noen bilder:

Bilde 1 : Dagens innsatts 2 stk 2"4" hamret på plass i murvegg med 10x180 mm spikerplugger

Bilde 2 : Forskjellen mellom 8x100 og 10x180 var noe større en jeg trodde :-D

Bilde 3 : El-kaoset som må ryddes opp i før videre progresjon kan skje

Bilde 4 : Gamle vannrør som må fjernes før siste 2"4" kan settes opp. Venter på rørlegger....

Vedlegg 28187

Vedlegg 28188

Vedlegg 28189

Vedlegg 28190

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med dagens økt :-D

Da er dagens økt i kjeller'n ferdig. Rørlegger kom endelig i dag og fikk fjernet de gamle vannrør og blandebatteri som skulle bort. Det ga meg mulighet til å ferdigstille ramma og starte med dragere. Legger ved litt bilder i dag også :

Bilde 1 : Endelig - ramma er ferdig
    Bilde 2 : Psykogisk viktig ting - Første drager på plass :-D

Vedlegg 28440

Vedlegg 28441

peram

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut! Vet alt om hvor mye jobb det er med et sånt rom

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en uke på tidlig vinterferie i Trysil var jeg hjemme igjen i dag og får endelig lastet opp bilder som dokumenterer det siste som er gjort.

Bilde 1 : Nytt leketøy til byggingen :-D

Bilde 2 : Ferdig "stappa" "tak". Jeg hater fortsatt isolasjon :evil:

Nå må jeg ut og skaffe gipsplater så er første del av jobben gjort :-D

Vedlegg 29026

Vedlegg 29027

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slutten på fase en nærmer seg :-)

I dag var dagen for mye løfting, og gud så sliten jeg er i armer og nakke. Har brukt hele dagen i kjelleren og fått satt opp 1,75 lag med gips. Må kjøpe 2 gipsplater til og flikke på resten av det som skal på plass, så er første delmål ferdig.

Det merkes godt i dag at jeg sitter på kontor hele dagen og ikke bruker kroppen noe særlig ellers heller. Jeg er sliten, men fornøyd :-)

Håper å bli ferdig med taket i løpet av uka som kommer, og hadde ikke kommet så langt i dag uten leid gipsplateheis. Det gjorde jobben adskillig lettere.

Bilder kommer når taket er ferdig....

peram

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir bra peram! Stå på videre:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du, kan du gi litt mer detaljer om hvordan du fikk ordnet det med pigging? Jeg planlegger et lignende prosjekt, men da skal jeg lage bad og ikke kinorom. Likevel er en del ganske likt, men jeg har ikke funnet noen som kan ta jobben uten å bruke gravemaskin ennå. Å rive resten av huset (vel, i alle fall deler av det) for å komme til med gravemaskin med pigghammer er rett og slett ikke en mulighet. Entreprenøren jeg snakket med foreslo også noen helt åndssvake priser.

Så - hvis du har noen ca. priser/kostnadsantydninger og gjerne en henvisning til folk som har gjort en god jobb (jeg bor i Oslo, vet ikke hvor dette prosjektet er gjennomført), så mottas det med stor takknemmlighet. Også interesert i andre råd og beskrivelser av den delen av prosjektet.

Lykke til med kinoen forresten. Tipper du kommer til å få ditt livs kinoopplevelse når du setter deg ned for å nyte den første filmen i det nye rommet!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olemak
    Du, kan du gi litt mer detaljer om hvordan du fikk ordnet det med pigging? Jeg planlegger et lignende prosjekt, men da skal jeg lage bad og ikke kinorom. Likevel er en del ganske likt, men jeg har ikke funnet noen som kan ta jobben uten å bruke gravemaskin ennå. Å rive resten av huset (vel, i alle fall deler av det) for å komme til med gravemaskin med pigghammer er rett og slett ikke en mulighet. Entreprenøren jeg snakket med foreslo også noen helt åndssvake priser.
    Heisann, hos meg gjorde vi det på følgende måte i løpet av ei helg. Gulvet var ca 26 kvadratmeter totalt. Men heldigvis ingen armering i betongen.

Jeg "ofret" et kjellervindu (som likevel skulle byttes pga råte) og leide et såkalt transportbånd. Dette stakk jeg inn i vinduet og ned i kjelleren. Så leide jeg en diger borhammer/meiselmaskin og meislet opp gulvet, mens jeg hadde hjelp av 3-4 kompiser til å grave opp og hive på transportbåndet. Etter å ha gravd bort betongen gravde vi bort jord og fyllmasser til vi var i høyde med underkanten av grunnmuren.

Utenfor heiv vi betong og jordmassene rett opp i en henger og kjørte bort. Hele oppgravingen av gulvet tok ca 8 timer tilsammen.

Kostet kun leie av transportbånd og borhammer (ca 2000,-) og litt svette. Jord og stein var gratis å kaste :-)

Dersom det er mye armering i betongen eller betongen er svært hard/tykk blir det nok mer arbeid. Da må du nok også satse på å bruke vinkelsliper og kutte armering, eventuelt betongsag for å "dele" opp gulvet før du bryter det opp..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •