peram's byggetråd - Rommet er snart ferdig og denne gangen mener jeg det ;-) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk, det var verdifulle innspill. Rommet jeg skal fikse er ikke så stort, men det dreier seg om fjell snarere enn betong, dessverre... men et sånt transportbånd skal jeg definitivt se etter, det er en del lettere enn å fylle mørtelpøser med stein og grums!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olemak
    Tusen takk, det var verdifulle innspill. Rommet jeg skal fikse er ikke så stort, men det dreier seg om fjell snarere enn betong, dessverre... men et sånt transportbånd skal jeg definitivt se etter, det er en del lettere enn å fylle mørtelpøser med stein og grums!
    Jaha, fjell hørtes litt verre ut. Det kommer jo an å hvor mye fjell du må fjerne og hvor dypt du må ned, men det går eventuelt an å bore hull og bruk Heydi Trollkraft eller lignende produkter for å "sprenge" fjellet i mindre biter slik at det lar seg fjerne.

HEY'DI TROLLKRAFT

http://www.heydi.no/pdf/Trollkraft%2...veiledning.pdf

"Sprengsement for oppsprekking og deling av stein, fjell og betong. Sikkert - Ufarlig - Lydløst.

HEY’DI TROLLKRAFT er en spesialsement som blandet med vann utvikler et enormt ekspansjonstrykk - opptil 9000 tonn pr. m2.

Bruksområder
    HEY’DI TROLLKRAFT benyttes til oppsprekking og deling av stein, fjell og betong.

Bruksmåte
    HEY’DI TROLLKRAFT benyttes både ute og inne. Bor hull, minimum 30 mm diameter, bland HEY’DI TROLLKRAFT med kaldt vann og hell massen i hullene. Anvendelsestemperatur fra noen minusgrader og oppover - max. +20°C.
    Oppsprekking finner sted i løpet av noen timer opp til flere døgn, avhengig av temperatur, hulldiameter og styrke på objektet som skal deles.
    Fullstendig bruksanvisning i esken, som skal leses nøye før arbeidet igangsettes.

Forbruk
    Forbruk fra 1 til 3 kilo pr. meter hulldybde, avhengig av hullstørrelsen

Ekspansjonstrykk - 9000 tonn pr. m2"

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemak
    Du, kan du gi litt mer detaljer om hvordan du fikk ordnet det med pigging? Jeg planlegger et lignende prosjekt, men da skal jeg lage bad og ikke kinorom. Likevel er en del ganske likt, men jeg har ikke funnet noen som kan ta jobben uten å bruke gravemaskin ennå. Å rive resten av huset (vel, i alle fall deler av det) for å komme til med gravemaskin med pigghammer er rett og slett ikke en mulighet. Entreprenøren jeg snakket med foreslo også noen helt åndssvake priser.

Så - hvis du har noen ca. priser/kostnadsantydninger og gjerne en henvisning til folk som har gjort en god jobb (jeg bor i Oslo, vet ikke hvor dette prosjektet er gjennomført), så mottas det med stor takknemmlighet. Også interesert i andre råd og beskrivelser av den delen av prosjektet.
    Piggingen ja, det satte jeg bort til et firma som heter Bygg og Bor. Jeg bor også i Oslo. De kom og tok en oversikt over rommet, og kom så med pristilbud. Kjelleren så ut som i bilde 1 når de kom og tok en titt, så all betong var fjernet på forhånd. Det ble gjort med den manuelle metoden, piggemaskin og trillebår.

Hovedproblemet vårt var jo også alt fjellet der nede, og som vanlig var det i varierende "kvalitet". Noe var porøst og lett, mens annet var steinhard granitt. Det tok 2 man ca. 2 uker sammenhengende jobbing fra 9 - 15 å få ut all massen.

Pris - ja det ble dyrt. De tok betalt pr. m3-masse de tok ut og ikke pr. time heldigvis :-)

Lykke til med kinoen forresten. Tipper du kommer til å få ditt livs kinoopplevelse når du setter deg ned for å nyte den første filmen i det nye rommet!
    Du aner ikke hvor mye jeg gleder meg :-D

Når jeg startet prosjektet var jeg fast bestemt på å bytte *alt* fra høytalere til projektor, men har nå innsett at jeg nok har premiere i den nye kinoen med dagens AMO MKII og muligens også dagens Pioneer RX-V740RDS. Det blir for dyrt å skifte alt ser det ut til, men nye høytalere er handlet :-)

Det har stått stille alt for lenge nå, men familie og andre fritidsinteresser har "sabotert" fremdriften litt.

Håper å få gjort en del i påsken.

Hvis du ønsker mer detaljer om firma jeg brukte, send meg en PM så skal du få telefonnr og kontaktperson.

Håper dette var til hjelp.

peram

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, er alt klart for oppsett av innvendig reisverk i morgen?

Snekker-vesten er tatt fram og sagbordet står klart! Noe mer jeg skal ta med av verktøy?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Nå, er alt klart for oppsett av innvendig reisverk i morgen?

Snekker-vesten er tatt fram og sagbordet står klart! Noe mer jeg skal ta med av verktøy?
    Borhammer og 8 mm bor for feste av bunnsviller og batteridrill er vel det jeg kommer på i farten. Er det noen spesielle fester som trengs på saga til sagbordet ?

Trodde du var på vei til "akevittens hjemtrakter" nå jeg :-)

Sender deg en melding i løpet av dagen om status og oppstarts tidspunkt.

OK ?

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Festing av K-rør

heisann.

Tittelen sier det meste om noe som vanligvis ikke er noe problem, men denne gangen havner K-rør *bak* stender reisverket som skal bli vegg. Det er nemlig 2 cm klaring mellom murveggen og den nye som skal settes opp senere i dag pga. "knotteplasten" som er satt opp.

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal få festet k-rørene *uten* å borre så mange hull i samtlige stendere at de ser ut som en sveitserost ?

Blir jo en drøss med kabler og k-rør, både til 230 V og til høytalere. Har noen sett noen av de vanlige bøylene, men som er vinklet slik at man skrur de fast på siden ? Andre ideer ?

peram

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patentbånd er jo selvfølgelig en mulighet. Klipp av en passende lengde med platesaks, bøy rundt K-røret og inn på siden på stolpen, sett i en skrue eller to med batteridrill. Hvis man ikke kjøper for tykt patentbånd, går dette rimelig greit etterhvert som man får litt trening.
    På den siste har man lært det pleier min gamle far å si

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Patentbånd er jo selvfølgelig en mulighet. Klipp av en passende lengde med platesaks, bøy rundt K-røret og inn på siden på stolpen, sett i en skrue eller to med batteridrill. Hvis man ikke kjøper for tykt patentbånd, går dette rimelig greit etterhvert som man får litt trening.
    På den siste har man lært det pleier min gamle far å si
    har vært inne på tanken om å benytte patentbånd ja. Hvis ikke det er noen andre og bedre forslag så er saken grei. :-)

peram

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her kommer til å ble meget bra, legg ut masse bilder - det liker vi:-D

Hvor stort blir rommet, hva er målene?

Hva slags utstyr skal rommet fylles med?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette her kommer til å ble meget bra, legg ut masse bilder - det liker vi:-D

Hvor stort blir rommet, hva er målene?
    Før jeg startet med å legge gips i taket var målene (LxBxH) 520x332x233. Jeg har vel senket taket med ca 12 cm, så det er igjen 219. Stendere for vegger skal settes opp senere i dag vha Mor10, og da er det ikke lenge igjen til jeg kan begynne å flytte inn ting.

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva slags utstyr skal rommet fylles med?
    På sikt skal alt jeg har i dag byttes ut,men dette er det som er klart i skrivende stund :

• Fronthøytalere : B&W Matrix 802 S3 (skal IKKE skiftes ut med det første )
    • Bakhøytalere : B&W Matrix 804 (skal IKKE skiftes ut med det første )
    • Center : B&W HTM61 (skal IKKE skiftes ut med det første )
    • HD DVD : Toshiba XE1 (skal IKKE skiftes ut med det første )
    • Blu-Ray : PS3 (skal IKKE skiftes ut med det første )
    • Receiver : Yamaha RX-V740RDS (skal skiftes ut)
    • Pj : PD AMO MkII (skal skiftes ut)
    • Spillmaskin : Nintendo Wii

Satser på å få lagt opp noen flere bilder etter jobbing i dag.

peram

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi noen bilder da;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Får vi noen bilder da;-)
    Du var jo der og så både resultatet og hvor håpløst det oppladbare batteriet i kameraet mitt er, men her kommer noen bilder :-D

Mor10 kom frisk og rask på formiddagen i dag og da satt vi i gang. Jeg var på Byggmakker i går og handlet 120 m 2"x3" for formålet. Etter men stund var første veggen oppe og det var tid for en kaffepause (bilde 1).

Bilde 2 viser ferdig kappede stendere for langvegg nr. 2. Bilde 3 viser kvaliteten på arbeidet. Merkelig at jeg klarte å få ting i vater, men ikke holde et kamera rett :-)

Bilde 4 viser første langvegg og første kortvegg ferdig og bilde 5 viser 3 av fire vegger. Nå er det å få tak i K-rør og begynne å strekke kabler.

Må rette en stoor takk til Mor10 for hjelpen i dag.

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjekt kabler - hva skal man velge...

Hei igjen folkens.

Nå har jeg brukt flere timer på nettet men blir bare mer og mer forvirret. Så jeg lurte på om det er noen som kan forklare meg forskjellene på :

- RG6
    - RG59
    - RG62

Det jeg er på jakt etter er audio-signal kabler til kinoen. Hadde tenkt å kjøpe RCA Compression -plugger for å slippe plunder og heft med lodding. Har som sagt brukt lang tid på nettet, men blir ikke noe klokere.

Hvis noen også kunne fortelle meg hvor Viablue NF-A7 passer i typene jeg har nevnt over ville jeg satt pris på det også.

Det er meget mulig at dette er banale og enkle spørsmål, men nå trenger jeg hjelp.

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Hei igjen folkens.

Nå har jeg brukt flere timer på nettet men blir bare mer og mer forvirret. Så jeg lurte på om det er noen som kan forklare meg forskjellene på :

- RG6
    - RG59
    - RG62

Det jeg er på jakt etter er audio-signal kabler til kinoen. Hadde tenkt å kjøpe RCA Compression -plugger for å slippe plunder og heft med lodding. Har som sagt brukt lang tid på nettet, men blir ikke noe klokere.

Hvis noen også kunne fortelle meg hvor Viablue NF-A7 passer i typene jeg har nevnt over ville jeg satt pris på det også.

Det er meget mulig at dette er banale og enkle spørsmål, men nå trenger jeg hjelp.

peram
    Her ble jeg ikke overflommet av forklaringer nei , så da bestemte jeg meg for å hoppe i det og bestille litt jeg. No guts no Glory :-D

Det som er på vei nå er :

• 100 stk av disse
    • 1 st av denne
    • ca 30 meter av denne

Jeg er nå (igjen) i gang med å bevege meg ut i totalt ukjent terreng, men det blir spennende. I'll keep you posted :-)

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Div stasj ankommet...

Endelig har nesten alt av det jeg har bestilt til prosjektet mitt kommet. Det som endelig er i hus er :

• 100 stk av disse
    • 1 st av denne
    • 16 par av disse

Ble litt skeptisk når jeg så diameter på moteringshullet på disse om den planlagte 6 kvadrat HT-kablene ville få plass, men etter en rask test med 4 kvadrat kabel i dag ble jeg beroliget. Dette skal gå :-D

Det eneste jeg fortsatt venter på er
    • ca 30 meter av denne

Men regner med at dette er i hus om ikke mange dager, eller hva sier du Mor10 ?
    • Svar på pris på div ting fra min egen elektro-pusher.

Planen videre er å trekke K-rør i forskjellige dimensjoner til høytaler-kabler, HDMI og 230 V, isolere og kle igjen reisverket som Mor10 hjalp meg med. Da er det bare koblingspaneler igjen og de skal jeg forsøke å lage ved hjelp av Front Panel Designer. Stor takk til RuneW for link til det produktet.

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det utstyret du har bilde av i siste post, er de kontaktene som en vanlig RCA plugg, bare "high-end" utførelse?
    (den tanga terminerer pluggene til kabelen?)

Hvor kjøpte du dette hen? (tanga og pluggene)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    det utstyret du har bilde av i siste post, er de kontaktene som en vanlig RCA plugg, bare "high-end" utførelse?
    (den tanga terminerer pluggene til kabelen?)
    Nå skal ikke jeg uttale meg om de er "high-end" eller ikke, men det er "Compression Coax RCA Connectors RG-6". Jeg er ikke spesielt kompatibel med lodding og har derfor gått for plugger av "compression" typen.

Sitat Opprinnelig postet av sooound
    Hvor kjøpte du dette hen? (tanga og pluggene)
    Dette er kjøpt på e-bay. Butikken finner du her

Bestiller du før 12:00 lokal tid sender de samme dag så lenge varen er på lager.

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste det var noe jeg glemte. Jeg har også bestilt 64 stk av disse som er ankommet :

De er også kjøpt på ebay hvis noen lurer.

Nå gjelder det bare å få gjort et "røsk" med rør-trekking og oppsett av sponplater på veggene, så kan vi, eh.... jeg flytte inn :-)

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang igjen

Etter lang tids stillstand av forskjellige grunner er det når klart for videre jobbing i kjellern. Det som har skjedd siden siste oppdateringer i hovedsak to ting :

• Trekking av kabler
      • Høytalerkabler til 11.2. Har ingen planer om å ha 11.2 enda, men better safe than sorry :-)
      • Har dratt 4 stk sub-kabler til alle hjørner av rommet av samme grunn.
      • Kabler til elektrisitet i rommet
      • Cat-6 kabler til ethernet. Jeg er lei av hakking ifb. streaming over wireless. Jeg går tilbake til kablet nettverk !
    • Kutting av betong for større vinduer
    • Kutting av betong for ny dør til krypkjeller
    • Div. leking med compression-plugger og kabler

Har igjen brukt samme firma som gjorde piggejobben i kjelleren og det med ny dør til krypkjeller gjør at jeg kan tette bakveggen *permanent* og få større veggflate. Mor10 stilte velvillig opp med sin store bil på tirsdag og hjalp meg med å hente isolasjon og veggspon, så nå er alt klart til videre jobbing.

Jeg har dog et spørsmål som jeg ikke blir klok på, men først en advarsel - Det er fult mulig at jeg er helt på jordet ifb følgende problemstilling :

Jeg ønsker å tenke så langt fremover som mulig også på video-siden. Jeg har en fiks ide i mitt hode at HD-signaler vil kreve mer båndbredde etterhvert som oppløsningen øker videre. Jeg har derfor fått den fikse ideen at det er lurt med HDMI-extendere basert på fiber, slik at det "bare" er å bytte endepunktene og la fiberkabelen ligge. Er det noen som har noen synspunkter på dette ? Jeg tenker konkret på dette produktet fra Gefen .

Jeg er motagelig (tror jeg) for kommentarer av type "du er helt på viddene" også

Skal få tatt noen nye bilder av "kabel-kaoset" i kjelleren i løpet av helgen.

Stay tuned for more.....

peram

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig progresjon og nye bilder :-)

Hei igjen

Da har jeg endelig fått rotet frem kamera igjen og dokumentert progresjonen.

Bilde 1 -leke1-jpg

Viser ett av to nye leketøy som jeg bare måtte ha. Det andre er her :

-leke2-jpg

-kabelsalat-jpg

Her vises kabelsalaten. Jeg var self. ikke smart nok til å merke ting mens jeg la det ut.... :-(

-nyttvindu-jpg

Venter på bestilte vinduer som skal inn her. Håper det er *lenge* til jeg ikke kommer ut gjennom disse :-)

-status-jpg

og dette er status så langt. Nesten ferdig og døråpningen i bakkant av bildet skal tettes igjen, men jeg må vente på at vi har fått inn ny dør til den delen av kjelleren.

Begynner å glede meg til å begynne innredningen, men må bli ferdig først....

peram

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •