twelve: Trinn 1 av lydisoleringsprosjektet - pipe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

twelve: Trinn 1 av lydisoleringsprosjektet - pipe

Bor i sokkelen av en tremannsbolig, og er plaget av at det er ganske lytt mellom etasjene. Eller, jeg er tilsynelatende ikke like plaget som han som bor over meg :twisted:

Har derfor bestemt meg å prøve å gjøre noe med dette, selv om det er litt begrenset hva jeg har plass og mulighet til å gjøre. I verste fall får jeg ta noen helger på byen, og finne en egnet partner å kjøpe hus sammen med istedet :razz: :P

Anyways, første trinn av prosjektet består av å øke massen i pipevangene. Jeg deler nemlig både pipe og pipeløp med mine gode venner i andre etasje, noe som står for mye av lydgjennomgangen. Spesielt ved vanlig tale og musikk. Har etter samtale med forskjellige yrkesgrupper og selgere funnet ut at den beste løsningen vil være å rett og slett øke massen, dvs bygge ut pipa med 75mm stein for så å legge belegningstein eller flis utenpå der igjen. Har ikke helt bestemt meg for hvilken finish jeg kommer til å gå for enda.

Blir da nødt til å kappe bort laminaten rundt pipa, også skjære ut tilsvarende i himlingen for å komme helt opp til etasjeskilleren - som er i betong.
    Ett annet moment er at pipa står helt inntil veggen, så i værste fall må vi åpne veggen på soverommet for å komme til pipa..

Prosjektet starter i kveld, så jeg slenger med ett lite før-bilde!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda ett før-bilde da..

Begynte med å dra ut ovnen først, ikke bare-bare når dritten er full av kleberstein..

Her har vi saga opp ett spor i himlingen, slik at vi ser pipa i det den forsvinner opp i andre etasje.. Her skal det da egentlig være en 15mm akryl-fuge.. Ser ikke mye til den gitt :-? Dette er faktisk ulovlig! :evil:

Her er de to andre sidene av pipa.. Er det dette man kaller dårlig arbeid??!

Etter litt saging fant jeg ut at det kanskje var greit å dekke til ting allikevel.. Ble litt svevestøv etterhvert gitt.. Anlegget ser litt trist ut men..

Måtte skjære meg inn fra soverommet for å komme til baksiden av pipa, som sto helt inni sponveggen.

Skjært opp litt av laminatgulvet både på soverommet og stua, så vi kommer helt nedpå betongen.

Her har vi fått saga gjennom veggen også, fritt innsyn til soverommet

Woho! Første siporex-stein er lagt ned *feire med ett glass cola*

Hadde åtte tuber av denne gørra.. Allikevel ble det ikke nok!

Nå ser det altså da slik ut.. Blir flis/fasadestein/skifer eller noe sånt i morra da, har ikke helt tatt stilling til hva.. Får se hva de har på butikken i morra

Er virkelig spent på om dette har noe innvirkning, og eventuelt på hvor mye..
    Og for de som lurer, ja vi sprøyta oppi gugge i tomrommene rundt pipa

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av et prosjekt! Fotografisk veldokumentert er det óg :-D
    Godt å se at noen gidder å jobbe litt for naboskapet. Ikke vanskelig å tro at det pipeløpet der forårsaker litt lydgjennomgang, så det blir spennende å se utfallet.

Lykke til!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba twelve!!! Det ligger ann til at du skal invitere oss på en skikkelig demo skjønner jeg :-) Forberedelser, forberedelser!

Jeg tør ikke tenke på hvordan du ville dokumentert bygging av et dedikert rom......etter en tur på byen :-) Artig med bilder, keep'em comming :-)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, dette er litt av en jobb. Håper det får ønsket effekt også!
    Bra med mye bilder

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker å se på bilder av fremgang selv, så er litt spandabel på bildene innimellom Kan jo være greit hvis noen andre funderer på å gjøre noe ala det samme også.

Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Bra jobba twelve!!! Det ligger ann til at du skal invitere oss på en skikkelig demo skjønner jeg :-) Forberedelser, forberedelser!

Jeg tør ikke tenke på hvordan du ville dokumentert bygging av et dedikert rom......etter en tur på byen :-) Artig med bilder, keep'em comming :-)
    Hehe.. Demo ja, jeg mangler fremdeles eneboligen min for å få tatt noe seriøs demo tror jeg
    Dedikert rom ja.. Du kjenner ingen emner som egner seg?

Må vel slenge på noen bilder av dagens fremgang også da!

Litt diffust dette, men telefonen bærer enda litt preg av siporex-saging ops:
    Her har vi hvertfall begynt å stable, samt fått inn ny feiedør.

Ooog plutselig var vi ferdig med pipa, og ferdig vasket! Ikke så veldig mye og drive å ta bilder av underveis, så.. Gikk forholdsvis greit, og det har aldri vært så rent her som det er nå hvertfall! Ikke en gang da jeg tok over leiligheten

Finishen er vel litt spesiel da, er fasadestein i skifer som er brukt. Enten så fenger det, eller ikke. Muttern synes ikke det passet så bra i stua, men både jeg og fatter synes det ble kult Godt å være ferdig hvertfall!
    Så får vi høre om det har noe ønsket effekt, mens vi venter på trinn 2.. :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jævlig bra ut! tror dette må være det kjappeste prosjektet som er lagt ut på AV-forum hehe

Hva er trinn 2 da?
    spille på MAX på anlegget og sitte med stoppeklokke, til naboen ringer på døra?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    Dette så jævlig bra ut! tror dette må være det kjappeste prosjektet som er lagt ut på AV-forum hehe

Hva er trinn 2 da?
    spille på MAX på anlegget og sitte med stoppeklokke, til naboen ringer på døra?
    Hehe, det var jo omtrent ikke beboelig her underveis, så greit å få det unna..
    Ikke HELT ferdig da, skal dra inntil ovnen igjen i morra samt få på taklistene. Men det tar jo fire og ett halvt minutt

Beboelig blir det vel ikke akkurat under trinn 2 heller..
    Da skal himlingen i hele leiligheten rives ned, fra yttervegg til yttervegg, og over alle innervegger..

Ned med takplater, lekter og glava.. Og opp med rockwool, lydbøyler og gipsx2 eller 3.. Hørte jeg noen si "møkkajobb"? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve

Beboelig blir det vel ikke akkurat under trinn 2 heller..
    Da skal himlingen i hele leiligheten rives ned, fra yttervegg til yttervegg, og over alle innervegger..

Ned med takplater, lekter og glava.. Og opp med rockwool, lydbøyler og gipsx2 eller 3.. Hørte jeg noen si "møkkajobb"? :???:
    Såpass ja... det var ikke "noe mer" enn det nei. og det skal gå like fort som fase 1? hehe

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper naboen er med å spleiser på dette, når du gjør en såpass stor jobb som gagner dere begge...?

Newcomer rebop sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig å få en tilbakemelding på hvor mye dette byggetrinnet hjalp ifht lydisoleringen? Samt byggetrinn 2 (antar du er ferdig med det også).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder?

Jeg ser ingen bilder her. Hva er årsaken til det skal tro?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig fordi tråden er nærmere 3 år gammel og bildene det ble linket til er slettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •