Skal bygge et lite "kinorom" og trenger litt råd...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Skal bygge et lite "kinorom" og trenger litt råd...

Heisann, Jeg har et rom som er 5 meter lag og 3,5 meter bred, som jeg skal pusse opp og bruke som filmrom. Takhøyden vil bli ca 195 cm etter at nytt gulv er lagt. Jeg trenger rett og slett litt råd.

Siden rommet i kjelleren har betongvegger og ikke all verdens bredde, vil jeg gjerne ikke redusere dette ved å sette på paneler. Hvordan vil dette fungere mhp lyd og bass? Skal forresten ha parkettgulv med varmekabel.

Skriver tilbud jeg har fått i parantes.
    Jeg vil ha et lite anlegg mtp på størrelse. Tenkte på Bose LS 28 (26000 kr), men har også sett litt på Triangle 2 (18000 kr). Hva bør jeg velge? Andre forslag?

Har tenkt på Adeo 90" rammelerrett og Optoma HD73 prosjektor (10 000 kr).

Prisklassen jeg har tenkt på er: (makspris)

Prosjektor 12 000 kr
    Lerrett 5 000 kr
    Høytalere+bass 25 000 kr
    Forsterker 7 000 kr

Skal i tillegg ha PC, PS3, Wii og Get-boks tilkoblet.

Håper jeg kan få noen gode råd til hva jeg bør kjøpe i denne prisklassen :-) Jeg er veldig åpen for andre forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Har oppdatert denne tråden det siste døgnet, og synes litt "synd" på den da jeg er newbie selv. Kan ikke uttale meg bastant om mye, men ønsker da i det minste å live den opp igjen med håp om at flere kaster seg på etter hvert. Jeg står selv forut for et dedikert rom på 3 x 4,1 m, og må gjøre meg en del tanker selv da ALT skal kjøpes inn nytt (brukt?).

Jeg har selv tenkt på 92" lerret, og da ditt rom blir dypere (jeg regner med du setter lerretet på 3,5 m-veggen) kan du vel også ha 100".

Parkett med varmekabel (sistnevnte bra!) bør vel også få noe teppe på seg for dempning. Er det ekko i rommet slik det står nå med bare betongvegger?

Bose LS 28 kjenner jeg litt til, og er bra til sitt bruk, men ønsker du ikke noe med mer "volum" enn dette i et dedikert filmrom? Triangle kjenner jeg ikke til...

Har selv lest og lest og lest og lest de siste ukene/månedene, og idet jeg tror jeg vet hva jeg skal kjøpe dukker det noe nytt opp og skaper usikkerhet igjen.

Hva med å legge litt mer i prosjektor og få en Full HD, f.eks. Benq W9000?

Vanskelig å foreslå så mye annet inntil en evnt. vet om du er helt bestemt på pakkeløsning eller stykkvise komponenter. Om du ikke får noe utbytte av mine 2 cents håper jeg i det minste noen andre kaster seg på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gautam
    Siden rommet i kjelleren har betongvegger og ikke all verdens bredde, vil jeg gjerne ikke redusere dette ved å sette på paneler. Hvordan vil dette fungere mhp lyd og bass? Skal forresten ha parkettgulv med varmekabel.
    Bare betongvegger er vel ikke akkurat det heldigste akustikkmessig. Spørs om du bør ofre noen cm på å gjøre noe med den biten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch Rb-81 som fronter og RC-64 som center, samt Rs-42 bak og en XTZ sub?
    Da vil du i hvertfall få en skikklig rå lyd i kinoen.
    Kjøper du en EQ ala Behringer el. så får du kontroll på bassen også.
    Det hadde jeg gjort med ditt budsjett, i hvertfall hvis det var film som sto i fokus.
    Det spiller i hvertfall dritten av BOSE ol.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB81 i front vet jeg fungerer bra. De er dynamiske som få andre stativhøyttalere.
    RC64 er også fantastisk bra, men jeg er usikker på hvor bra den fungerer i små rom. I mitt rom på 12m2 synes jeg ikke horndiskanten spredde godt nok, slik at det var "lett" å lokalisere hvor lyder fra senterkanalen kom fra. I store rom vil dette naturligvis ikke være et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipch hørtes ikke dumt ut, skal få sjekket disse litt nærmere. Jeg skal hovedsakelig bruke rommet til film ja.
    Er veldig stressende å finne ut av slike ting merker jeg. Er jo altfor mye å velge mellom. Har vært veldig frem og tilbake når det gjelder selve størrelsen på høyttalerne, men må si at Klipch virker veldig interessant.

Akkurat nå er det litt ekko i rommet, men nå står rommet helt tomt og med betonggulv. Jeg bør vel kanskje sjekke veggløsninger som tar minst mulig plass. Er vel bedre å ha et litt mindre rom med bra lyd, enn et stort et med dårlig lyd...

Takk for alle innslag hittil folkens, dette setter jeg veldig stor pris på Håper på flere gode forslag til både forsterker, høyttalere og prosjektor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Hva med Klipsch Rb-81 som fronter og RC-64 som center, samt Rs-42 bak og en XTZ sub?

Jeg sliter med å finne forhandler av disse, noen forslag på hvor jeg kan få kjøpt alt dette? Vil gjerne kjøpe det fra samme sted...

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med å finne forhandler av disse, noen forslag på hvor jeg kan få kjøpt alt dette? Vil gjerne kjøpe det fra samme sted...
    Sjekk her du :

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Høyttalerpar index

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket litt rundt på nettet. Jeg tror jeg vil gå for Klipsch :-) Men hva med å bytte ut RB-81 med RF-62 eller RF-82? Hvordan vil det fungere i et rom på 17 kvadratmeter?

Hvilken forsterker bør jeg kjøpe med dette utstyret?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å forutse hvordan bassen blir i kinorommet ditt, men som regel er det vanskeligere å få gulvstående høyttalere til å fungere bra i et lite rom enn stativhøyttalere.
    Å bruke klipsch i et lite rom med betongvegger høres heller ikke særlig bra ut.
    Da ville eg heller gått for et par med feks de nye b&w stativhøyttalerne og matchende center
    og dipole bakhøyttalere da har du brukt 13600,- på høyttalere, så har du råd til en god sub, feks svs pb12-nsd da er du oppe i 19900,- Og uten at budsjettet sprekker kan du kjøpe en skikkelig forsterker feks pioneer eller nad

Bare noen forslag her, ville først og fremst pusset opp romet, slik at du får en ide om hva som vil fungere - både lyd og utseende messig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor i landet du oppholder deg, men er du på Østlandet bør du vurdere å kontakte TV Boden på Svinesund, også... har ikke mye inne til demo, men skaffer Klipsch innenfor 14 dgr, og kan vanskelig slås på pris, tror jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fra drammen, så svinesund er ikke så veldig langt unna :-) Skal høre med dem om pris jeg :-) Takk for tipset :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •