SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 170
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....

Jeg har gått i over et år (fra vi kjøpte rekkehuset) og tenkt på dette rommet og lest side opp og side ned her inne for å gjøre det så optimalt jeg kan utfra mine forutsetninger, og ikke minst rommets forutsetninger. Kona er nesten lei av kjelleren før den er påstartet..hehe, men jeg har overbevist henne om at det er verdt alt strevet når vi sitter der nede i vintermørket med en god film eller låt på annlegget og nyter cognac og baileys(kona)

Nå er det tid for å dele "gode" opplevelser tilbake til alle dere som har bidratt til hjelp, og kanskje også være til litt hjelp for andre som går med en liten hjemmekino i magen.
    Jeg vil prøve å dokumentere så mye som mulig med bilder.

Jeg kaller det "multirommet". Primært vil det bli brukt til AV, men skal kunne brukes til andre ting som pokerspilling og cognac med gutta, lek for unger og scrap-booking for kona etc. Dette setter jo litt krav til fargevalg, utforming og ikke minst beskyttelse av utstyr!

Har holdt på en liten stund med riving av alt gammelt der nede og nå begynner for alvor byggearbeidet!
    Er blitt veldig inspirert av alle kinoene her inne og takker alle de som har bidratt til verdifulle råd og hjelp i forbindelse med planlegging..takk

Vær forøvrig litt overbærende...prøver å få alt ferdig, men med en 16 mnd gammel jente, jobb og kone begrenser det seg litt med tid...

Rommet blir forøvrig ca 5,6m langt, 4m bredt og 2,15m i takhøyde..

1.Utgangspunkt med sopp og fukt...ikke bra; liten lekkasje på gammelt kjøkken + kollapset lyskasse; utbedret med takstmann ok, inget tilsig.

2.Panel rett på tynne stendere på murvegg; ikke gunstig for lyd. 2”4” rund baut med luftsplate. Gips og smartpanel. Front-/ og bakvegg dempes og blir svarte, kledd i scenemolton.

3.Gips i tak rett på gammelt stenderlag; ikke gunstig for lyd; lydbøyler med dobbel gips.

4.Lite kjellervindu; ikke bra for rømning og svigermor nekter å sove i kjeller; betongskjærer + bytte vindu.

5.Dør står 60 cm inn i rom; må flyttes og dørblad snues, dobbeldør med demping/isolering med dempematter.

6.Ventilasjon; ingen annet enn vindusluker..kan bli i minste laget, vurderer fortsatt løsning.

7.Trappeløp på venstre side bak i rommet; en av de største utfordringene; blir superisolert.

8.Peisløp; som alle vet et *******...vil trolig lage en hengslet variant ala RuneW med gummilister og isolert. Mulig med inspeksjon. Peis revet og hull murt igjen.

9.Gulv; var ikke fuktsperre på betong; inn med platon stop, kapronplater, varmematter, ullpapp og laminat + kabelkanaler til 3 romperistere.

10.Elektrisk; elendig..10A kurs som går i alle retninger; legger inn 2 nye 16 ampere; en til lys + varme og 1 til annlegg.

Legger ut noen bilder av noe av det som er gjort :

Vedlegg 26916 Vedlegg 26917 Vedlegg 26918 Vedlegg 26919

Vedlegg 26920 Vedlegg 26921 Vedlegg 26922 Vedlegg 26923

Vedlegg 26924

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ryddet...

Rommet er strippet og ryddet. Kan ikke få sagt hvor horribelt mye jobb det var. Gips og panel i tak. Panel og gamle stendere på vegger. Fra før av er gulv med sponplater og filttepper (ja, du leste riktig...dette var brukt som fuktsperre!!) + peis revet. Jeg tror vi har kjørt bort 5 hengerlass med søppel allerede, og mer skal det bli.
    Peisen var en modulpeis fra Jotun. Bare innsatsen tror jeg veide 150 kg. Modulene var heller ikke akkurat lagd i Leca. Gudskjelov var svoger her en mandag og hjalp meg opp trappa. Han er 194 og hvertfall 100 kg muskler...”den veide litt den ja” kom det fra han. Jeg pustet iallefall som et dyr på flukt. Peisen måtte ut. For det første stod den i veien for den ene høytaleren min (da var det allerede avgjort ) For det andre spurte jeg madamen hvem hun trodde kom til å måtte bære ved...vel, det var undertegnede. Hadde heller ikke lyst til å ha masse bøss liggende i en kjeller fyllt med ”godsaker”...så den tuppet vi ut!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elsker sånne tråder som dette! skal bli utrolig spennende å følge med på hvordan rommet utvikler seg
    Regner med det skal bli kjekt å bygge noe opp igjen etter all rivingen

Virker som ett godt planlagt prosjekt! Er det meste av utstyr i boks ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på SannaX! :-D Fin størrelse på rommet syns jeg. Blir det Open Baffle rund baut?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli utrolig deilig å begynne byggingen etterhvert. Det går jo nesten utover helsa å ikke kunne se skikkelig på film eller høre ordentlig på musikk
    Rommet er relativt godt planlagt. Har selv fulgt med på mange tråder her inne, som har vært til uvurderlig hjelp.
    Jeg bor i et rekkehus og derfor må det bli noen kompromisser ift lydvandring, men jeg har tenkt til å gjøre det jeg kan for å hindre mest mulig å slippe ut.
    Når det gjelder utstyr har jeg faktisk solgt unna mye av det jeg hadde. Har jo heller ikke hatt mulighet til å utnytte det + at vi jo går inn i en ny era med HD. Sitter litt på gjerdet og ser hva som kommer. Blir nok handel ganske fort når kjellerstua er oppe og går!
    Skal i gang med bygging av høytalere også (kommer egen tråd), så det er nok å henge fingrene i for å si det mildt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dette blir spennende å følge med på SannaX! :-D Fin størrelse på rommet syns jeg. Blir det Open Baffle rund baut?
    Er fornøyd med rommet. Kunne vært foruten trappeløpet som er i venstre hjørne bak og kunne gjerne hatt litt mer høyde under taket, men skal absolutt ikke klage...tror det kan bli veldig bra
    Har i utganspunktet tenkt på OB rund baut fra Hawthorne Audio. Skal bli spennende å prøve dette. Har fronter, senter og et par bakhøytalere klare til bygging. Likevel har jeg avventet med de to siste til et 7.1 oppsett. Mente å lese et sted at surround back kanalene bør være direkte-strålende, mens sidehøytalerene fint kan være dipol? Kan bli en utfordring å lage en vegghengt 10" OB som er direktestrålende... Er det noe i dette så kom gjerne med tips

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klare til bygging? Trodde du hadde fronter jeg.....?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe ;)

Har vel "skryti" på meg litt i signaturen, kjedelig å ikke ha noe der nede Jeg har alle elementene og delefilterene, men de er ikke ferdige enda. Har faktisk holdt på litt med de i dag. Kommer en egen byggetråd bare jeg får tatt litt bilder...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Jaja. Har du erfaring med OB fra før, eller blir det nytt for deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke har allverdens erfaring med OB. Brukte veldig mye tid på nettet i fjor høst for å sjekke byggesett og fant en del info om det på bla Linkwitzlab. Han er jo regnet for å være en guru innen dette feltet. Har hele tiden vært på utkikk etter en produsent som også kunne tilby en senterhøytaler på samme linje som frontene.
    Valget har også vært preget av at jeg ønsker noe fra begge verdener med tanke på både musikk og film. Etter mye søk og lesing, fallt det da til slutt på Hawthorne Audio. Folkene der er utrolig serviceminded og virker utrolig genuine ift hva de driver med. I tillegg var ikke kitene av den dyreste sorten, så hvis jeg ikke skulle like det, er det ikke verdens undergang. Utfra hva folk som har det rapporterer tilbake, er det ikke noen stor fare for at det er en bomtur uansett Fristelsen for å prøve noe helt nytt, samt at jeg falt litt for designet til Jamo reference 909 har også bidratt.

Edit: NOEN SOM VET HVORDAN JEG FÅR LAGT TIL LINK TIL BYGGETRÅDEN MIN I SIGNATUREN??

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får følge med på byggetråden når den kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgraving av lyskasse...fy f...

Måtte grave ut lyskassa foran kjellervindu før betonskjæreren kom. To grunner til det:
    1: Grave opp og legge ny knastepapp pga tidligere kollpaset kasse som gjorde at det stod vann inn på mur.
    2: For å sette inn nytt vindu som er større slik at det går ann å rømme samt at svigermor da kan sove der når hun er på besøk :?

Det var en slitsom affære for å si det mildt. Lyskassa ligger allerede under en terrasse med kun en åpning på max 40 cm. Før noe var gravd og jeg hoppet nedi var det over en meter ned. Når jeg startet å spa, måtte selvfølgelig gjøre det for hånd, viser det seg at det er stein så store som vannmeloner nedi der! Jeg er ingen svekling, men jøjjemeg det var en jobb å få opp...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betongskjæring ferdig...

Betongskjærer har vært her og kappet betong Litt av et utstyr fårn si...et sagblad som jeg ikke ville fått henda borti!

Gammelt vindu er nå fjernet. Dekket til gammel åpning. Nytt vindu skal inn så fort som fy...kulda kan jo fort komme igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende !
    Gleder meg til å se resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort masse siden sist jeg postet. Er akkurat i bytte fra Pc til Mac, så har ikke fått lagt ut noen bilder enda, men det kommer en av de nærmeste dagene.
    Det er mye jobb å lage hjemmekino...til tross for at jeg har planlagt ganske godt kommer det hele tiden nye utfordringer som må tenkes gjennom og løses for at det ikke skal gå utover lydisolasjonen.
    Det er likevel tilfredstillende å tenke på at man får et dedikert rom etterhvert og det overskygger alt annet

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja Dette blir spennede å følge med på
    Grunnarbeidet er faktisk det viktigste i så si alt av bygging så gjør det nøye slik som du gjør nå :thumbsup:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, grunnarbeidet er viktig...ingen tvil om det! Må bare prøve å ikke ta lette løsninger når man begynner å bli lei...
    Ser ut til at du virkelig tenker gjennom detaljene Schumi

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test...

Test for å se om jeg klarer å legge et større bilde rett inn i tråden...

Fastelaven

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver igjen...

[img]http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=28716&stc=1&d=12020746 46[img]

Fastelaven...

Edit: Dette gikk jo bare dritt...nå kjenner jeg at jeg bare blir irritert!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du står på selv med full jobb også hjemme med familien

Med dette rommet som basis, vil du uten tvil få en kjempe kino/AV rom her i hulen. Etter å ha sett jobben du hadde med de flisene, grøsser med tanken etter hva jeg selv slet med i fjor på dette.

Nå starter moroa! Bilder vil vi ha også.

Lykke til videre!

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •