SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner.... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 170
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Denne må jeg prøve å følge med på:-D
    Stå på! Er veldig spent på resultatet rundt trappa.
    Er spent på det selv, men har tenkt ut en god løsning sammen med snekker. Han kommer mest sannsynlig i morgen eller til helga og begynner på reisverk. Nå begynner jeg virkelig å se lyset i den andre enden

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-elektrik-kaos-1024-683-jpg
    Litt elektrisk kaos. Alt tidligere elektrisk i kjellerstue lå åpnet, og når vegger ble revet var det bare å rive det elektriske også.
    Uansett skal anlegget legges skjult. Planen er å få inn to 16A kurser. En for annlegg og en for lys og varme.
    Har hørt snakk om her på forumet at det kan lønne seg å legge inn 16A treg til annlegg? Men hva slags treg...noen elektrikere her som har noen tips?
    Det finnes i hovedsak 2 typer sikringer Trege og Kvikke.
    Kvikke sikringer går med en gang du når max belastning (Ohms lov P=U*I)
    Eks. 220V*10A=2200W
    Trege sikringer lar deg holde denne belastningen noen sekunder uten at sikringen går. Dette er ofte brukt i forbindelse med Elmotorer, etc som trekker mye strøm i oppstartsøyeblikket.
    I det du kobler inn forsterkerene dine (spesielt om du skrur på mange på en gang) vil de trekke veldig mye strøm et lite øyeblikk. Med en Kvikk sikring kan du risikere at den går, med en treg derimot vil det ikke være noe problem.
    Det vil normalt ikke være noe problem dersom forbruket ditt er et stykke under max sikringslast 16A = 3600W ved 220V.
    Mulig du ikke ble noe klokere etter denne utgreiingen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Paalab! Skjønnte alt du skrev jeg Har fått med meg at det finnes flere typer "treg"....d, e, f? Hva er forskjellen på disse, og vet du hvilken som er å foretrekke i en kino?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder disse bokstavene du nevner, så kan jeg prøve og forklare.
    når det gjelder automatsikringer, har du alt fra bokstaven A tilogmed S (ikke alle i mellom, er vel A B C D E F K Z S)

her er en tabell som viser det litt bedre enn hva jeg kan forklare:
    http://home.no.net/stian206/Div/nek4...8ser%20kar.jpg

det det går på, er tiden den bruker og løse ut på i forhold til strømmen. (du ser det i tabellen jeg lastet opp, venstre side av arket)

hjalp det noe?

jeg ville brukt en 16A C-karakteristikk til annlegget, for og være sikker på at den ikke skal slå ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Sooound! Er det noen prisforskjell på disse typene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på elhandelen.no, har dem et merke som heter Chint (Tror det er ganske OK merke?)

en 16A B og C karakteristikk har samme pris, 109kr.
    elhandel.no - Automatsikring B-karakteristikk 2-pol 16A, NB1-63H/2P-B16
    elhandel.no - Automatsikring C-karakteristikk 2-pol 16A, NB1-63H/2P-C16

mens en D karakteristikk, har en pris på 180kr.
    elhandel.no - Automatsikring D-karakteristikk 2-pol 16A, NB1-63H/2P-D16

dette er vel priser som kommer veldig ann på hvor mye det går av de forskjelige typene og lignende.

B karakteristikk, er det som blir brukt i vanlige boliger, unntatt på kurser med tørketrommel, og mikroer og lignede som har en liten startstrøm, en liten peak det første sekundet eller noe, den starter.
    C brukes også steder hvor det er mange lys stoffrør armaturer, f.eks kontorlandskaper osv.

D karakteristikk brukes mest til motorer (spesielt motorer som er trege i oppstarten)

håper dette var til litt nytte, og at det ikke var for mye elektro-svada

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei...dette er helt gull Det var jo skikelig billig jo? Innbillte meg at det kostet over 1000 lappen jeg! Skal sjekke litt rundt på den siden selv.
    Takk skal du ha

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo selvfølgelig (ironi) kjøpe dette selv, og sette inn i sikringskapet ditt, men det blir da helt uten samsvarserklæring og garanti osv.

hvis du ringer en trikker, og spør om han vil sette inn en ny automat, så koster det faktisk rundt 1000kr. (utstyret, timebetalt osv.)
    selve varen (automaten koster nok ikke så mye)

ikke lett og skjønne det systemet der, men sånn er det. (er elektrikker lærling, så det er mye som surrer og går i huet mitt, hehe)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var nok der jeg hadde prisen fra! Jeg anser meg selv som litt handy, men det er to ting jeg aldri rører. Det er vann og strøm!
    Har en kompis som er elektriker så får en bra deal av han. Er ikke nærheten av hva det koster vanligvis.
    Godt å kjenne noen i ny og ne

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Paalab! Skjønnte alt du skrev jeg Har fått med meg at det finnes flere typer "treg"....d, e, f? Hva er forskjellen på disse, og vet du hvilken som er å foretrekke i en kino?
    Sooound har jo svart på det, så da trenger jeg ikke prøve å greie ut om noe jeg ikke har greie på

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her er det flere som bidrar...det er helt gull!! Takk for det gutter. Trenger litt innspill når man gjør et slikt prosjekt som dette

GRATULERER MED FØDSEL Paalab Skjønner jo hvorfor du ikke har vært tilgjengelig!
    Har du selv noen presentasjon her inne? Fant en på hjemmekino, men den var tom?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg og legge opp 2stk 16A til annlegg.
    Og enda en til varme+ lys.

Du trenger jo sikkert ikke 2stk 16A med engang.
    Men legg vertfall klart rør til dette.

Vet aldri hvilke behov annlegget ditt trenger i framtida!

Har opplevd et par ganger når jeg jobba som elektriker at folk med solide HIFI annlegg trengte 2 16A kurser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt! Vi flytter trolig i hus om noen få år, så jeg tror det holder foreløpig. Bor i rekkehus, og det er begrenset hvor mye W jeg trenger. 2x16A blir vel såvidt jeg regner 7200W..bare på annlegg...hehe..litt overkill!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her er det flere som bidrar...det er helt gull!! Takk for det gutter. Trenger litt innspill når man gjør et slikt prosjekt som dette

GRATULERER MED FØDSEL Paalab Skjønner jo hvorfor du ikke har vært tilgjengelig!
    Har du selv noen presentasjon her inne? Fant en på hjemmekino, men den var tom?
    Takker! Det kaller jeg DIY
    Har et rom som skal bygges til hjemmekino / tvrom, men av en eller annen grunn
    har jeg blitt nødt til å utsette det, og lage barnerom istedet
    Jeg håper å komme igang til høsten. :-D det eneste jeg har gjort med rommet er å trekke K-rør fra loftet 2 til multimedia (data, parabol etc.) og 2 til strøm. Disse rørene måtte passere barnerommene i 2. etg. så jeg var nødt til å få på plass rørene og noe lydisolasjon mot bjelkelag før jeg tettet veggene.
    Jeg håper å kunne lage en tråd når den tid kommer.
    Utstyr får jeg kjøpe inn når rommet er ferdig, men satser på 7.1.
    I mellomtiden får jeg plukke opp tips og kanskje gi noen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Takker! Det kaller jeg DIY
    !
    Hehe

Du er flink til å bidra..ingen tvil om det! Gleder meg til å følge ditt rom

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sannax!

Da har jeg endelig fått lest gjennom tråden din, og det ser ut til å bli et meget gjennomtenkt rom dette. Sånn sett er det jo fint som jeg har det, med et rom utenfor huset, men jeg måtte jo lage hullet først da og siden bygge rommet:-D

Skal prøve å få fulgt med litt her og kanskje komme med litt råd etterhvert, men som du vet, så skjer det litt hos meg for tiden. Tar kontakt når det er klart for en demo hos meg!

Lykke til videre med jobben!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Morten! Må jo si at rommet ditt er imponerende blitt...mye jobb lagt ned Genialt å kunne legge det "utenfor" huset. Det er målet mitt en gang også, men da må det bli hus først.

Er definitivt klar for en demo i kinoen din når utstyret er koblet opp..bare si i fra litt i forkant (unge og kone) så kommer jeg

Grattis igjen med nye høytalere. Blir ikke direkte billig å følge opp med en senter her

Mvh Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kommet en del lenger enn sist. Bilder legges mulig ut litt hulter til bulter ift progresjon, men likevel nogenlunde i rekefølge over hva som er gjort

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-snekkerspikerslag-jpg
    Snekker har fått jobben med å få opp nye spikerslag mellom gammelt bjelkelag. Grunnen til at lydbøylestenderene skal legges parallellt og ikke på tvers av gammelt bjelkelag er takhøyde.

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-cgammelttaksslag-jpg
    Snekker har målt til med krittsnøre for å få alt så rett som mulig. Alt er jo skjevt fra før av, så det er godt jeg har en fagmann her. Hadde vel selv brukt uker på samme jobben han gjorde på under en time

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-fugeveggnabo-jpg
    Gips og fuging inn mot nabo. Selvaag hadde gjort en særs slurvete jobb her under oppføring. Hadde jeg strukket hånda lang nok inn her kune jeg håndhilst på naboen. Selvfølgelig måtte dette tettes med mer gips og acryl.
    Dere kan også skimte en toppsvill montert opp for å få et inntrykk av hvor stenderene skulle stå.

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-gipstilnabo-jpg
    Et bedre bilde av fuging mellom nabo og meg selv.

SannaX hjemmekino; Litt fremtidsplaner....-stendererundt-vindu-jpg
    Lydbøle kan skimtes i det fjerne.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, har fått gjort mye her no. Spennende å følge med på.

Sant som du sier; utrolig kva ein fagmann kan utrette på 1 time Like greit å la noen som kan faget få overta ein gang i blant også, isteden for å bruke flere uker på det sjølv.. Men det er jo gøyt å gjøre litt sjølv også då....

Stå på:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne helt klart ha gjort alt selv, men det hadde tatt måneder. Jeg har fått så mange overraskelser i den kjellerstua at jeg ikke gadd mer. Den måtte rives helt ned til bunnen for så å bygges opp igjen og det er blitt et mye større prosjekt enn det jeg trodde...til fortvilelse både for meg og kona
    Jeg har likevel gjort ekstremt mye selv i forkant av snekker, så det var på sin plass med fagmann som kunne få fortgang i sakene.
    Det jeg ønsker er et ferdig kinorom som vi kan bruke til hygge og fornøyelse. Det er jo når utstyret er inne at den virkelige moroa begynner

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •