Lekter + lydbøyler eller bjelker + lydbøyler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lekter + lydbøyler eller bjelker + lydbøyler?

    Har et umiddelbart problem som må løses fort.
    Har i utgangspunktet tenkt å bygge et rom i rommet. Dvs nye stendervegger med tversovergående bjelker i ca 4 meter lengde. Snekker mente at det ville lønne seg med lydbøyler kontra bjelker pga vridningsfare evt i bjelker. Det kunne også være en mulighet med lydbøyler på midten av bjelkelaget.

    Spørsmålet er:

    1. Vil bjelker festet i en/to lydbøyler på midten være et stort kompromiss ift ingen lydbøyler?

    2. Hvor mye kan man forvente å få av effekt av lydbøyler? Det vil være 23 cm med isolasjon oppunder taket med to lag gips..

    3. For å feste stenderlaget slik at det ikke henger løst vil det muligens være nødvendig å feste toppsvillen med to-tre skruer i gammelt bjelkelag. Hvor mye vil dette påvirke lydgjennomgangen til etasjen over?

    Hadde vært fint med noen som faktisk har erfaring med et slikt rom selv eller kanskje en håndverker som kjenner til dette...synsing driver jeg jo med selv og det er vel derfor jeg stiller spørsmålene

    Chris

  2. #2
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann!

    Vridningsfare i denne sammenhengen har jeg aldri hørt om, men så er jeg ingen snekker heller. Skulle tro det kom veldig an på dimensjonen man brukte på himlings-bjelkelaget??? Hvilken dimensjon er det snakk om da?

    1. jeg har lest om slike løsninger før, så jeg vil anta at det vil fungere omtrent like bra, men jeg har aldri sett hvordan det er løst og hvordan last og slikt blir beregnet. Lydbøyler fungerer som kjent når de har en viss belastning på seg. Hvordan man finner ut av dette med et slikt midtoppheng aner jeg ikke...

    2. Lydbøyler er, så vidt jeg har skjønt, omtrent like bra som eget bjelkelag (hvis man gjør det riktig)

    3. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men det høres ikke bra ut, for å si det sånn ;-)

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Heisann!

    Vridningsfare i denne sammenhengen har jeg aldri hørt om, men så er jeg ingen snekker heller. Skulle tro det kom veldig an på dimensjonen man brukte på himlings-bjelkelaget??? Hvilken dimensjon er det snakk om da?

    1. jeg har lest om slike løsninger før, så jeg vil anta at det vil fungere omtrent like bra, men jeg har aldri sett hvordan det er løst og hvordan last og slikt blir beregnet. Lydbøyler fungerer som kjent når de har en viss belastning på seg. Hvordan man finner ut av dette med et slikt midtoppheng aner jeg ikke...

    2. Lydbøyler er, så vidt jeg har skjønt, omtrent like bra som eget bjelkelag (hvis man gjør det riktig)

    3. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men det høres ikke bra ut, for å si det sånn ;-)

    Hei! Hehe...kunne nesten tenke meg hvem det var som svarte først når det gjaldt bygging

    Nei, jeg skjønnte heller ikke helt hva han mente med vridning, dvs jeg ser det for meg, men kan ikke se at det skal være noe problem. Hadde tenkt til å bruke 2"6", og etter hva jeg har hørt skal dette holde lenge fordi det ikke er belastning i form av gange på det..men, men...han er jo snekker og skal være litt forsiktig med å betvile fagfolk...

    Når du sier "gjør det riktig", er det noe spesielt du tenker på da?

    Det jeg mener med skruer i toppsvillen er følgende: se for deg at det er lagt en toppsville som ligger på tvers av og ca 2cm under eksisterende bjelkelag (skal prøve å legge ut bilde). Meningen er så at den nye bjelken skal ligge oppå denne toppsvillen parallellt med eksisterende bjelke. Dvs at den går i samme retning, men altså ligger 2 cm lavere. Dette gjør det mulig for det nye gipslaget og ikke være i kontakt med gamle bjelker. Problemet som oppstår er at de nye stenderene og toppsville/bunnsville står 2 cm ut fra eksisterende betongvegg, altså de har ikke noe forankring.
    Jeg har innbilt meg at alt dette blir stivt nok hvis bare de nye bjelkene blir festet oppå her? I tillegg vil jo langveggene (som har toppsville oppå seg) også forankres i kortveggene. Snekkeren mente likevel at dette kunne svaie og at vi måtte forankre på et vis. Jeg har allerede skrudd i en skrue mellom hver tredje bjelke og toppsvill. Dette ble gjort kun midlertidig for å holde det i riktig høyde slik at stendere kan kappes til i riktig lengde. Det skulle fjernes når alt var oppe. Han mente at det kanskje kunne beholdes slik....hmmm
    Jeg blir selvfølgelig superskeptisk, fordi jeg ønsker så lite mekanisk kontakt som overhodet mulig!!

    Skjønte du noe av dette??

    (jeg får se å opprette en byggetråd med bilder jeg også nå.)

    Mvh Chris

  4. #4
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hei! Hehe...kunne nesten tenke meg hvem det var som svarte først når det gjaldt bygging
    Jasså sier du det?

    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nei, jeg skjønnte heller ikke helt hva han mente med vridning, dvs jeg ser det for meg, men kan ikke se at det skal være noe problem. Hadde tenkt til å bruke 2"6", og etter hva jeg har hørt skal dette holde lenge fordi det ikke er belastning i form av gange på det..men, men...han er jo snekker og skal være litt forsiktig med å betvile fagfolk...
    Man skal være forsiktig med å stole blindt på dem også for den saks skyld, men det er absolutt lurt å lytte til dem!

    Vridning kan vel ikke bety annet enn at de gir seg, og måten de gjør dette på er vel en kombinasjon av av de bøyer seg nedover og til siden - altså en vridning. Jeg skjønner ikke helt hvorfor snekkeren gjør et nummer av dette, for himlings-bjelkelag er da på ingen måte noe nytt. Det har vært laget i "alle år" for å lydisolere.

    Men som sagt - jeg er ingen snekker...

    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Når du sier "gjør det riktig", er det noe spesielt du tenker på da?
    Nei, jeg tenker vel mest på at man skal være nøye med plassering og antall og slikt. Det er viktig at vektfordelingen blir riktig for at de skal yte optimalt.

    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det jeg mener med skruer i toppsvillen er følgende: se for deg at det er lagt en toppsville som ligger på tvers av og ca 2cm under eksisterende bjelkelag (skal prøve å legge ut bilde). Meningen er så at den nye bjelken skal ligge oppå denne toppsvillen parallellt med eksisterende bjelke. Dvs at den går i samme retning, men altså ligger 2 cm lavere. Dette gjør det mulig for det nye gipslaget og ikke være i kontakt med gamle bjelker. Problemet som oppstår er at de nye stenderene og toppsville/bunnsville står 2 cm ut fra eksisterende betongvegg, altså de har ikke noe forankring.
    Jeg har innbilt meg at alt dette blir stivt nok hvis bare de nye bjelkene blir festet oppå her? I tillegg vil jo langveggene (som har toppsville oppå seg) også forankres i kortveggene. Snekkeren mente likevel at dette kunne svaie og at vi måtte forankre på et vis. Jeg har allerede skrudd i en skrue mellom hver tredje bjelke og toppsvill. Dette ble gjort kun midlertidig for å holde det i riktig høyde slik at stendere kan kappes til i riktig lengde. Det skulle fjernes når alt var oppe. Han mente at det kanskje kunne beholdes slik....hmmm
    Jeg blir selvfølgelig superskeptisk, fordi jeg ønsker så lite mekanisk kontakt som overhodet mulig!!

    Skjønte du noe av dette??

    (jeg får se å opprette en byggetråd med bilder jeg også nå.)

    Mvh Chris
    Jeg tror jeg fikk det med meg. Et rom-i-rom skal egentlig ikke forankres i annet en gulvet annen enn midlertidig. Når man har skrudd fast 2 (eller flere) lag gips på vegger og tak, skal det egentlig bli tungt og sterkt nok i massevis. Der går også an å sette en skråstiver (diagonalt mellom to stendere) et par steder per vegg.

    Men som sagt - jeg er ingen snekker... (har jeg nevnt det før?)

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kaster meg kjapt inn her, Kjedelig om det er bare dere to som skal diksutere .
    Kan ikke se at det er en god ide å feste taksvillene i det eksisterende taket, da forsvinenr vel hele poenget med rom-i-rom løsningen?
    MEN jeg har en gang sett skruer laget for akkurat dette. En slags kombinert lydbøyle-skrue-sak.
    Skal se om jeg finner den.....

  6. #6
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sa han noe om hvorfor det skulle vri seg eller svaie? Var det pga vekta av to lag gips slik at taket kunne komme til å "henge" ned? En mulighet dersom det er pga vekta og du absolutt ikke vil ha kontakt med taket er å gå ned på avstanden mellom bjelkene om du har mulighet til dette. Eks ha 30 cm senteravstand mellom hver takbjelke. Dette vil gjøre at det blir mindre belastning på hver enkelt bjelke og taket totalt sett blir stivere.

    Å bygge et rom i rommet er jo på mange måter det samme prinsippet som når man f.eks bygger en frittstående garasje. Da må veggene skråavstives før man setter taksperrene på plass oppå toppsvillen. Skråavstivningen kan gjøres enten ved bruk av spesielle skråavstivere i metall, eller ved å felle inn 4" bord diagonalt mellom flere stendere fra bunnsville til toppsville. Da holdes det hele på plass ved at bunnsvillen er forankret i betongen, og veggene holdes på plass av taksperrene. Når dette så blir kledd inn med stive plater vil det bli stivt og stabilt nok.

    I ditt tilfelle kan jeg ikke se hvorfor takbjelkene må forankres i eksisterende tak såfremt at veggene er stive nok. Når det er sagt tror jeg ikke at bruk av en lydbøyle eller to behøver å ha så voldsom negativ effekt, men å skru toppsvillen direkte i det eksisterende bjelkelaget er neppe heldig med tanke på lydgjennomgang, da forsvinner jo som nevnt i tråden hele poenget med en frittstående konstruksjon inni et eksisterende rom :-)

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    lydbøyler

    og lydbøyler er jo veldig enkle å bruke, dog koster de litt (20kr stk på OBS bygg).
    Jeg har muligens gjort en feil da jeg har festet reisverket for veggene i de taklektene som altså er skrudd opp med lydbøyler. Men likevel, det er et rom i rommet uten kontakt med de opprinnelige veggene/taket.
    (er bare redd jeg har underdimensjonert litt når det gjelder stenderene......:neutral: . Men håper stivheten gipsen gir meg sørger for at det ikke blir katastrofe....

    Men det var jo ikke mitt bygg vi skulle snakke om her...

  8. #8
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sma
    og lydbøyler er jo veldig enkle å bruke, dog koster de litt (20kr stk på OBS bygg).

    Er dette de billigste lydbøylene en kan få tak i? Har nesten 110m2 tak som skal dempes.. eh.. det høres dyrt ut!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

    Følg oss på Facebook... HIFI Norge

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her hadde det skjedd litt ser jeg Siden sist jeg skrev her har det ikke skjedd allverden.
    Har bestemt meg for å gå for lydbøyler. Har et kranglete trappeløp som vi har sett på litt løsninger til. Det er ikke mulig å legge nye bjelker inntil dette uten at det må settes vertikale stendere ved siden av trappeløpet. Dette stjeler en del av rommet og ser forøvrig malplasert ut.
    Siden vi måtte lagt en løsning med bøyler på de siste tre dragene valgte jeg heller å gå for lydbøyler i hele taket. Vi får se hvordan det blir når det blir montert opp...en del som skal gjøres før det...
    Fikk også tak i lydbøyler via en snekker som hadde noen liggende. 90 stk for 900 kr..halv pris det, så var fornøyd

    Ja HoJ, de er ikke billige...hør, som meg, med noen snekkere om de har noe liggende eller får tak i noen. Det koster 19,90 kr for Glava sine på Coop Bygg. Rockwool sine vet jeg ikke.

    Skal ikke la de skruene som står i toppsvillen bli der Hjalmarjalla...de blir fjernet...det skaper jo den reneste lydbro og vitsen da er vel borte som du sier

    Ellers så jeg i dag litt på de gamle bjelkene i taket. Disse er fra oppføring av bygg, ca 1970 og er 2"9". Flere av de var småvridd rundt egen akse og noen av de hadde en liten svai..trodde ikke det skulle være mulig, men så feil kan man ta...

  10. #10
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ellers så jeg i dag litt på de gamle bjelkene i taket. Disse er fra oppføring av bygg, ca 1970 og er 2"9". Flere av de var småvridd rundt egen akse og noen av de hadde en liten svai..trodde ikke det skulle være mulig, men så feil kan man ta...
    Hvor lange er disse (i fri luft)?

  11. #11
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ellers så jeg i dag litt på de gamle bjelkene i taket. Disse er fra oppføring av bygg, ca 1970 og er 2"9". Flere av de var småvridd rundt egen akse og noen av de hadde en liten svai..trodde ikke det skulle være mulig, men så feil kan man ta...
    Ikke sikkert dette har noen betydning i det hele tatt, da man egentlig ikke vet hvordan disse så ut under oppføring.
    Huset mitt er fra omtrent samme år som ditt, og opp gjennom åra har vel nesten hele huset blitt pusset opp... Har blitt endel riving og oppbygging, og det virker ikke akkurat som om alt trevirke som ble brukt var av absolutte fineste kvalitet for å si det sånn. Mye grovt og røfft trevirke, med endel vridninger både den ene og andre veien. Mye som ikke minner om det fine trevirket man shopper på trelasten idag, men selvsagt...kan jo bare være mitt hus som er ekstra crapy

  12. #12
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Driver også å bygger "rom" i rommet om dagen. Vi har kun brukt 2"x2" som reisverk og 2"x3" som tak bjelker. En bjelke kan selvfølgelig vri seg noe men den vil ikke rive seg ut av festet sitt. Jeg har ikke gått så hardt til verks ang lyd demping dog (noe jeg egentlig burde ha gjort) Men kjører bare opp en del steinull der istedet. Hjelper ihvertfall noe.

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ellers så jeg i dag litt på de gamle bjelkene i taket. Disse er fra oppføring av bygg, ca 1970 og er 2"9". Flere av de var småvridd rundt egen akse og noen av de hadde en liten svai..trodde ikke det skulle være mulig, men så feil kan man ta...
    Det er vel ikke svikt i den svaien (hørtes rart ut..) Altså at gulvet over er for tungt og bjelken gir etter? med 2"9" burde det ikke være mulig, men rarere ting har skjedd.

    At trevirket er vridd og grovt har i hvert fall ingenting å si. Man brukte billig materiale der det uansett ikke vistes. Du skulle sett mitt hus fra 1920

  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Talking

    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor lange er disse (i fri luft)?
    Disse er 4,30 m i friluft. Det skal sies at jeg ikke så noenting når taket var oppe. Det har jo heller aldri vært fare for at det skulle dette ned for å berolige litt.
    Vet du holder på med disse stenderne dine RuneW, men tror ikke du skal bekymre deg. Mine er over 30 år gamle....

  15. #15
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Disse er 4,30 m i friluft. Det skal sies at jeg ikke så noenting når taket var oppe. Det har jo heller aldri vært fare for at det skulle dette ned for å berolige litt.
    Vet du holder på med disse stenderne dine RuneW, men tror ikke du skal bekymre deg. Mine er over 30 år gamle....
    Neida, jeg bekymrer meg ikke nevneverdig... Jeg har kortere spennvidde enn deg og en del grovere dimensjon på bjelkelaget. Du har 2x9 og jeg har 3x9 (som i tillegg (antageligvis helt bortkastet) er forsterket med limt/skrudd med 244x23 cm "finer-strimler").

    Jeg bare lurte på hvorfor de i tilfelle hadde vridd seg, og 2x9 bjelkelag med 430 cm spennvidde er nok en forklaring på at de har bøyet seg litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •