Isolerende Akustikk vegg..)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Isolerende Akustikk vegg..)

Hei.

Jeg har per. idag svarte Rockwool 75mm akustikk plater på veggene mine.
    De går fra gulvet 120cm oppover veggen. Dette er altså veggen som går inn mot naboen.

Disse er idag bygget opp slik at de står mellom vertikale planker. Og på toppen er det lagt en hobby plate langs hele veien for å skjule endene på platene.

No har jeg bestemt meg for å bygge videre helt opp til taket.

Men da er cluet at jeg vil at platene skal være tett i tett.
    Slik at det bli som en vegg av akustikk plater, uten noen planker imellom.

Det jeg da trenger råd om er hvordan jeg skal få denne veggen til å stå..
    Platene er nokså tunge og stive, men vil ikke risikere at hvis noen kommer borti de, så faller de ned.

Har lurt på perforerte alu.plater, men er ikke sikker på hvor jeg får tak i dette..
    Det hadde jo vært ypperlig, da hadde platene holdt seg på plass, og ingen kunne ødelagt de.

Hvis ikke det går, så må jeg vell ha noe som jeg kan bygge utenpå de, som .feks. kan gå langs skjøtene for å dekke de i tilegg.
    Sånn som brukes til tak himlinger kanskje?
    Men det må kunne festes til gulv og vegger utenpå platene, ingenting må gå igjennom akustikk veggen, hvis dere skjønner.

Annen ting jeg lurer på er om jeg skal som idag, la det være litt luft mellom platene og veggen..?

Var ganske sikker på dette før, men etter å ha sett illustrasjon på galva.no, hvor det vises hvordan man lager en lyd vegg utenpå eksisterende vegg, ble jeg litt usikker. Der står det nemlig at stenderverket skal være noen cm ifra den gamle vegg, men isolasjonen skal være helt tett hele veien...?
    Dette var riktignok med gips utenpå!

Legger ved en dårlig tegning.

Tar imot alle slags tips.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen??
    Kom igjen.. vet det er folk som har god peil. på dette her..

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lydisolering mot tilstøtende rom du er ute etter, eller er målet å forbedre akustikken?

Kan se for meg flere måter å gjøre dette på. Sette opp reisverk og kle hele veggen med stoff slik at skjøter ikke synes. Sette opp en "normal" lettvegg og feste platene til denne. Skinnesystem ala det du får til takplater. Sikkert flere løsninger også.

Men som sagt blir formålet avgjørende. Uansett er vel akustikk i rommet viktig, og hvis du skal sette opp så mye demping i dette avgrensede frekvensområdet må du vel kompensere med ganske betydelige bassfeller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •