Demping av lyd via pipe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av lyd via pipe

Jeg har ett skikkelig irritasjons moment i min stue.

Der går det en pipe fra etasjen under og rett igjennom. Når naboen under skriker så høyt som han gjør, så høres det meget godt, legger jeg øret inntil pipen så er det nesten som jeg står i rommet under.

Jeg regner med at det er likedan andre veien når jeg spiller

Problemet er som kjent at man har jo ikke lov å bygge inn pipen, pga sprekker osv. Det hadde sikkert godt fint siden ingen av oss har peis. Men man vet aldri hva som kommer.

Så jeg har lenge tenkt på hvordan jeg kan få dempet lyden. Først var det kanskje å bygge en vegg jeg kan tre rundt den, slik at jeg kan dra den frem for å sjekke om det er kommet sprekker også videre.

Men kanskje noe mer praktisk vil være en hylle.

Så hvis jeg steller hyller forran peisen, og fyller de opp med DVD filmer (trenger mer plass snart )

Vil det hjelpe en del. Selve filmene vil vel ta opp en del lyd. På kontoret hvor jeg har mine filmer i dag, (Se link i signatur), så er det ikke mye etterklang når jeg klapper.

Hva tror dere?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... litt kinkig det der. Er det en ventilasjons-rist jeg ser på siden av pipeveggen? Kanskje litt dumt å bygge inn den?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne figuren er for lys, men i prinsippet er lyd samme sak (i dette henseendet).

I overgangen mellom to medier så har vi refleksjon, transmisjon, og (for medier med tap) absorbsjon.

Det du ønsker er sannsynligvis å redusere forplantningen av lyd fra rommet ditt, via pipa og til den andre etasjen (og andre veien, som er samme sak).

Når du klapper foran DVD-hylla di og ikke hører etterklang (refleksjon) så sier det egentlig lite om hvordan lyden høres ut på den andre sida. Det kan være at hylla absorberer mye lyd, men det kan også være at den transmitterer den til den andre siden (og da er vi like langt).

Acoustic transmission - Wikipedia, the free encyclopedia

Acoustic transmission in building design refers to a number of processes by which sound can be transferred from one part of a building to another. Typically these are:

• Airborne transmission - a noise source in one room sends air pressure waves which induce vibration to one side of a wall or element of structure setting it moving such that the other face of the wall vibrates in an adjacent room. Structural isolation therefore becomes an important consideration in the acoustic design of buildings. Highly sensitive areas of buildings, for example recording studios, may be almost entirely isolated from the rest of a structure by constructing the studios as effective boxes supported by springs. Air tightness also becomes an important control technique. A tightly sealed door might have reasonable sound reduction properties, but if it is left open only a few millimetres its effectiveness is reduced to practically nothing. The most important acoustic control method is adding mass into the structure, such as a heavy dividing wall, which will usually reduce airborne sound transmission better than a light one.
    • Impact transmission - a noise source in one room results from an impact of an object onto a separating surface, such as a floor and transmits the sound to an adjacent room. A typical example would be the sound of footsteps in a room being heard in a room below. Acoustic control measures usually include attempts to isolate the source of the impact, or cushioning it. For example carpets will perform significantly better than hard floors.
    • Flanking transmission - a more complex form of noise transmission, where the resultant vibrations from a noise source are transmitted to other rooms of the building usually by elements of structure within the building. For example, in a steel framed building, once the frame itself is set into motion the effective transmission can be pronounced.
    -k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm.... litt kinkig det der. Er det en ventilasjons-rist jeg ser på siden av pipeveggen? Kanskje litt dumt å bygge inn den?
    Nei.

Det er for å ta ut sot osv fra pipen hvis den er i bruk, noe den ikke er. Så det er ingenting som ikke kan dekkes til der.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nei.

Det er for å ta ut sot osv fra pipen hvis den er i bruk, noe den ikke er. Så det er ingenting som ikke kan dekkes til der.
    OK. Hvis det er bare tale-frekvenser som er en plage, skulle det vel være en mulighet å lage noe som kan tas vekk ved behov?

Jeg har selv tenkt å dekke til to av veggene på en pipe (men ikke pga lydisolasjon). Der har jeg tenkt å lage to hengslede vegger som møtes i et hjørne. Dermed kan veggene "brettes ut" ved behov for inspeksjon. Disse veggene har jeg tenkt å lage av stålstendere og gips pga evt varme.

En fordel med en slik konstruksjon rent lydmessig, er at den ikke berører pipa i det hele tatt og lydisolasjonen blir ditto bedre (veggene fylles selvsagt med isolasjon). Lager du en list oppe og nede, er det store muligheter for å få det tett også, noe som er et must for å få bra lydisolasjon. På hengsle-siden må du også sørge for å få det rimelig tett.

Hvis du ikke ser løsningen for deg, kan jeg lage en skisse.

Bare et forslag :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv tenkt å dekke til to av veggene på en pipe (men ikke pga lydisolasjon). Der har jeg tenkt å lage to hengslede vegger som møtes i et hjørne. Dermed kan veggene "brettes ut" ved behov for inspeksjon. Disse veggene har jeg tenkt å lage av stålstendere og gips pga evt varme.
    En kamerat fikk så ørene flagret da brannvesnet hadde inspeksjon og han hadde satt opp gips mot en av de tre åpne sidene. Grunnen var at gipsen har et lag med papir... Finnes det gips uten papir eller annet brennende dekkstoff?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masterboard er vel en mulighet?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lydhimling av tre:
    Pass på at det ikke er direkte kontakt mellom plater, parkett og andre materialer mot pipen. Fug mellomrommet.
    Fra NBI
    82 Lydoverføring via skorsteinsvanger/flankeoverføring
    Skorsteinsvanger har relativt store flater og lav flatemasse. Kanalveggen settes lett i svingninger og lyd avstråles til neste rom (flanketransmisjon). Med gjennomgående skorstein er det først og fremst flankeoverføringen via vangene som begrenser luftlydisolasjonen mellom enhetene vertikalt. Overføringen er sterkt knyttet til utformingen av vangene (dvs. flatevekten) og her kan det være stor forskjell på de ulike skorsteinstypene som er på markedet. Diagrammene i fig. 82 a og fig. 82 b viser eksempler på flankeoverføringsbidraget med gjennomgående, frittstående skorsteiner fra rom til rom for henholdsvis enkeltløpet og dobbeltløpet skorstein. Økt vangetykkelse, økt tykkelse av pussjiktet eller ev. utforing med platekledning kan redusere overføringen. Lydoverføringen er også avhengig av hvor mange sider av skorsteinen som er direkte eksponert for lyd.

Minst gunstig er stor vangeoverflate (dobbeltløp) og frittstående pipe (eksponert på fire sider). I praksis er det erfaringsmessig vanskelig å oppnå feltmålt, veid lydreduksjonstall R'w større enn 55 dB med

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Hvis det er bare tale-frekvenser som er en plage, skulle det vel være en mulighet å lage noe som kan tas vekk ved behov?

Hvis du ikke ser løsningen for deg, kan jeg lage en skisse.

Bare et forslag :-)
    Det er noe slik jeg først hadde tenkt meg.

Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hvis lydhimling av tre:
    Pass på at det ikke er direkte kontakt mellom plater, parkett og andre materialer mot pipen. Fug mellomrommet.
    Fra NBI

Minst gunstig er stor vangeoverflate (dobbeltløp) og frittstående pipe (eksponert på fire sider). I praksis er det erfaringsmessig vanskelig å oppnå feltmålt, veid lydreduksjonstall R'w større enn 55 dB med
    Jeg er heldig å ha 3 hele flater på en dobbelt løp rett ved siden av lytte possision.

Snekkeren var innom etter ca 1 år, og la ned mere fug, samt flyttet listen tilbake ned til gulvet (bygget setter seg litt etter en stund). Og det hjalp litt, men langt fra nok.

Synd at det er påkrevd å ha piper (var i hvertfall de Block Watne sa når de skulle bygge). For til leilighetene på hver side så er det ikke en lyd som kommer igjennom.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av anbefalingene var å legge på tykkere pusslag. Ev.legge på skifer e.l

Det er krav til pipe eller alternativ fyringskilde på leiligheter større enn 50m2.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av anbefalingene var å legge på tykkere pusslag. Ev.legge på skifer e.l

Det er krav til pipe eller alternativ fyringskilde på leiligheter større enn 50m2.
    Har 60 m2.

Idiotisk krav egentlig, men det er jo tradisjon med vedfyring i bygde Norge. Man burte få lov å velge slike ting selv.

Pipe kan man i de fleste tilfeller montere utvendig senere hvis man skulle ønske det.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe av det samme som jeg sliter med. I vinter kommer jeg til å mure opp en "pipe rundt pipa". Bruker 50mm stein og lager ~ 10mm luftskikt mellom.

Etter samtale med Cowi, Byggforsk og en ingeniør hos NCC, skal dette ha en forholdvis bra effekt. Hovedpoenget er å legge til mere masse, og luftskikt så klart.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Dette er noe av det samme som jeg sliter med. I vinter kommer jeg til å mure opp en "pipe rundt pipa". Bruker 50mm stein og lager ~ 10mm luftskikt mellom.

Etter samtale med Cowi, Byggforsk og en ingeniør hos NCC, skal dette ha en forholdvis bra effekt. Hovedpoenget er å legge til mere masse, og luftskikt så klart.
    Lydteknisk er jeg enig med deg.
    Dette hindrer vel muligheten for å se sprekker o.l i pipen og uten å ha sette den endelige løsningen mener jeg dette bryter med brannforskiftene og godkjenningen på pipen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hindrer vel muligheten for å se sprekker o.l i pipen og uten å ha sette den endelige løsningen mener jeg dette bryter med brannforskiftene og godkjenningen på pipen.
    Det er nok riktig. Hvis brannvesenet finner ut av det, så ber de deg nok rive, eventuelt ta frem øksen selv.

Men det blir kanskje ikke så lett å finne ut av.

Jeg tror jeg tar løsningen med å bygge den inn med hyller. Kjøper flere av de CD hyllene og hjørne hyllene jeg har fra IKEA. Tror det vil hjelpe bra, samt være meget praktisk med tanke på plass osv.

Siden det ser ut til at pipen min er meget skjev, når jeg har hyllen stående på gulvet, så står den helt inntil nederst, og står ca 3.3 cm ut i fra pipen 2 meter lenger opp. Altså flinke murere Block Watne har brukt.

Får vel ta frem vateret når jeg husker det, og finne ut hvor feilen ligger, nekter å tro det er gulvet, det ville jeg ha merket.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt snodig at nevnte firmaer foreslo løsningen da?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt snodig at nevnte firmaer foreslo løsningen da?
    Det kan hende de ikke vet at det ikke er lov, eller ikke helt skjønte spørsmålet.

Ta å forhør deg enda en gang for sikkerhetsskyld, da blir du helt sikker i hvertfall.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ta å forhør deg enda en gang for sikkerhetsskyld, da blir du helt sikker i hvertfall.
    Har gjort det. Spurte i samme setning om tillatelse til å gjengi svaret i sin helhet her

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ble det hos meg. Tok den enkle og praktiske løsningen. Da er det vare å fylle de opp Det blir HD hyllen min.

Synd Ikea ikke har laget hull for hyllene slik at de passer DVD skikkelig. Øveste og nedrste hylle blir større en resten, samt de nærmest den fastskrudde på midten er 1 cm mindre enn det normale. Den er vel kun tilpasset CD, og slengt på DVD for å slippe å gjøre noe. hadde de gjort det så ville det vært plass til en hylle ekstra for DVDer. Da kunne det vært 99 DVD mot dagens 88, eller 117 mot 104 HD filmer (det er plass til 13 HD pr hylle mot 11 vanlige DVDer.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siterer direkte fra rapporten som Cowi avla når de var her
    Svekkelsen i lydisolasjon vertikalt mellom leilighetene kan skyldes lite masse i pipe. Dersom pipe i sokkel eller 1. etg forblendes med 40 mm fasadestein vil man øke massen til pipevangene og dermed redusere flanketransmisjon via pipe. Alternativt kan man pusse flere lag på pipe eller legge teglsten på høykant og pusse utenpå, det viktigste er at massen på pipevangene økes.
    Har nå dobbeltsjekka med Cowi selv, samt Feiervesnet i Trondheim Kommune.
    Sistnevnte sa at man kunne pusse på så mye man ville, eller eventuelt bygge leca/fasadestein til pipa var dobbelt så stor om man ville. Det som var viktig var at luka inn til pipeløpet var tilgjengelig, samt at materialene man brukte ikke var brennbare.

Det er mer enn bra nok svar for meg hvertfall, skal høre litt mere rundt i morra så blir det nok "prosjekt pipe" til månedsskiftet her!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer direkte fra rapporten som Cowi avla når de var her

Har nå dobbeltsjekka med Cowi selv, samt Feiervesnet i Trondheim Kommune.
    Sistnevnte sa at man kunne pusse på så mye man ville, eller eventuelt bygge leca/fasadestein til pipa var dobbelt så stor om man ville. Det som var viktig var at luka inn til pipeløpet var tilgjengelig, samt at materialene man brukte ikke var brennbare.

Det er mer enn bra nok svar for meg hvertfall, skal høre litt mere rundt i morra så blir det nok "prosjekt pipe" til månedsskiftet her!
    Men nevnte de da noe om det fri siktet du tenker på? Det går nok å mure ut pipen, men tror ikke du kan ha ett mellom rom mellom gammel og ny.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •