Hjelp til plassering og festing av Auralex dempemateriale for rom (?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til plassering og festing av Auralex dempemateriale for rom (?)

Hola!

Har nettopp kjøpt Auralex dempemateriale av Smallhandz på forumet. Det bestod av 4stk Q'Fusors, 4stk 2" Wedges og 2stk 3" Trupanels:

Q'Fusors:

Auralex Q'Fusor Diffusion Panels (14 pieces)

Wedges:

Auralex 2" Studiofoam Wedge Acoustical Treatment (12 Pieces of 2x4' Panels or 96 sq. ft)

TruPanels:

Auralex TruPanels Acoustical Panels

Bare at jeg har kuttet TruPanelene i to.

Det jeg trenger råd om er gode og raske metoder for å feste disse produktene til tak og vegger, da helst uten at det skal bli en fæla jobb å få vekk limrester etc.

Har lurt på løsninger med borrelås etc, men er usikker på om dette vil ha noen virkning.

Er det en mulighet å bruke vannfast lim på borrelåsbiter som festes i tak og på panelene for så å bruke borrelåsen som koblingsmekanisme mellom panelene og veggene?
    Vil jo da oppnå mindre areal med lim som skal skrapes vekk etterpå evt?

Har dere andre kreative og velfunksjonelle løsninger som kan brukes, samtidig som det ser pent ut?

Tar imot alle tips og råd, gjerne fra folk som har gjort dette!

Tusen takk på forhånd!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield kjører vel med Auralex Wedge om jeg ikke husker helt feil. Han gjorde det så enkelt som å feste et par tynne stifter (spiker) skrått i veggen, for så å bare tre platene på de. Fungerer bra på vegger det.

Når det gjelder tak, hvis du har planer om å feste der, så vil jeg tro borrelås e.l. må til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon, takk for svar Kent! :-D

Har du/dere noen gode anbefalinger av borrelåser som bør/kan brukes til slikt formål?

Jeg prøvde med Clas Ohlson sin grommeste borrelås igår (med lim på baksiden), men den holdt ikke seg fast (tenker da på limen og borrelåsen) til akustikkpanelene, de datt ned alle sammen hehe :-D

Den hang forøvrig godt fast til trepanelen, og borrelåsen fungerte glimrende sådan bortsett fra det...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hengt opp et speil på badet(!) med borelås.
    Har hengt der i ett år nå uten problemer.

Husker ikke hvilken type borelås det er, men kjøpte de på en vanlig daglivare butikk. (Euro Spar)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk PiXel!

Er det noen flere som har erfaringer med dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump!?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått borrelås med lim til å sitte på skumgummi eller tekstil, bare faste, jevne overflater. Men du kan jo kjøpe originalutgaven av borrelås som er ment for å sy. Denne kan festes med andre typer lim som fester bedre til porøse flater, eller seff sys fast.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borelås fra 3M bruker jeg ofte på installasjoner. Av og til kan det være nødvendig å sette et par stifter i tillegg gjennom selve borelåsen. De borelåsene jeg bruker fra 3M er stive og av plastikk. Samtidig bygger "tuppene" såpass mye at det er null problem å sette en stift, spiker eller skru gjennom borelåsen som ekstra sikkerhet.

De tåler noe helt jævlig av krefter før du klarer å rive de av, så du trenger ikke bruke mange cm'erne for å henge opp noen akustikkplater.

En bekjent av meg var med å henge opp himlinger (jepp, hele "kadunsen") på 2 av Disneys Cruiseskip med samme 3M borelås.... (sier jo sitt vil jeg anta?)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Borelås fra 3M bruker jeg ofte på installasjoner. Av og til kan det være nødvendig å sette et par stifter i tillegg gjennom selve borelåsen. De borelåsene jeg bruker fra 3M er stive og av plastikk. Samtidig bygger "tuppene" såpass mye at det er null problem å sette en stift, spiker eller skru gjennom borelåsen som ekstra sikkerhet.

De tåler noe helt jævlig av krefter før du klarer å rive de av, så du trenger ikke bruke mange cm'erne for å henge opp noen akustikkplater.

En bekjent av meg var med å henge opp himlinger (jepp, hele "kadunsen") på 2 av Disneys Cruiseskip med samme 3M borelås.... (sier jo sitt vil jeg anta?)

DrE
    Knall DrE! Fikk dere denne borrelåsen til å sitte på både isopor og profilert skum? Det er det auralex produktene er laget av.

Industriborrelåsen til Clas Ohlson som jeg har benyttet festet seg ikke skikkelig på det profilerte skummet, er 3M sin beregnet for dette?

Kan være meget greit å vite når jeg skal feste flere Trupanels i taket

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NdFeB - og de...

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Knall DrE! Fikk dere denne borrelåsen til å sitte på både isopor og profilert skum? Det er det auralex produktene er laget av.
    Har ikke prøvd på isopor eller profilert skum. Kun plastikk, metall og andre glatte flater. Som nevnt tidligere i tråden er det nok lurest å sy. Syr du i samme farge som platene er det null mulighet å se vil jeg tro? Da trenger du ikke mye dobbelsidig tape, for selve borelåsen vil jo holde mye på ganske så lite areal.

En annen ting jeg kanskje ville sett om gikk an var å bruke Neodymium magneter i hvert hjørne. De jeg linket til er relativt store og sikkert overkill, men Clas'ern har pakker med jeg tror det er 5 eller 10 neodymium magneter for en billig penge. Bare for antyde kraften i en slik Clas'ern magnet så fant jeg en tom juiceboks på kjøkkenet nå nettopp (Gud, så jeg hadde lyst på juice!!)

Jeg fylte den opp med vann og skrudde i den en skru med flatt hode og samme dim som neodymium-magneten. så satte jeg en lik ens skru oppå der igjen og løftet. joda, den bittelille magnet-jækelen med noe sånn som 8mm diameter løftet hele 1L juicepakken (antageligvis litt over et kilo ja).

så... dersom ikke det er særdeles tung isopor og skum så vil jeg anta at denne løsningen også skulle la seg gjøre på et vis. Altså, få neodymium-magneten til å sitte fast i auralex-platene og skru en skru i taket og schmock, så sitter den.

Velger du å gå for større magneter sitter den jo bare enda bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning kan jo være å få limt på en tynn plastikk-plate bak på panelene, og bruke denne som underlag for den dobbelsidige tapen.

En tynn plastikkplate trenger jo ikke bygge mere enn 1mm og limes med kontaktllim til akustikkplaten. Pass bare på å ikke bruke et lim som etser på isopor eller reagerer med det.

Typen 3M jeg bruker er "3M Dual Lock" som sett her.

DrE

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har og planer

på akustikk, bare med denne pakken: AVshop.no / Auralex Roominator Kit D36CHA Charcoal

eller om jeg finner noe brukt på forumet

men hvordan syns folk auralex funker til demping?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •