AV-rom matrialer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AV-rom matrialer

Hei...

Driver å bygger kinostue på loftet hjemme nå. Helt nytt hus
    Rommet er på ca 17 kvm, og har 38 graders takvinkel. Endeveggene er da ikke høyere enn 110cm. Foreløpig er rommet isolert med 25cm Rockwool, og alt av el-rør er trukket opp før jeg la på X-20 plast.

Spørsmålet er da: Hva er best på vegger og i tak?

Har i utgangspunktet tenkt på trepanel i taket og MDF plater på vegger.
    Gulvet blir i laminat med mest sannsynlig ett lag trinnlydplater under.

Rommet MÅ bli relativt tett/dempet, da jeg har en samboer og en datter på 7 år under samme tak, og stua ligger rett under.
    Ser at en del har brukt gips/dobbel gips på vegger og evt tak. Har dette noe for seg i forhold til det jeg har i tankene som nevnt tidligere?
    Bør jeg evt ha gips bak MDF'en?

Takker evt for alle gode råd/erfaringer

mvh
    Ole

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok prioritere å hindre lydgjennomgang gjennom gulvet først. Men det vil nok også lønne seg å legge gips på vegger og tak. Alt koker ned til hvor viktig det er å hindre lydgjennomgang og hvor mye penger og arbeid du vil legge i det ;-)

Når det gjelder valg av materialer så er nok gips det mest hensiktsmessige for lyddemping/lydgjennomgang, mens panel ikke hjelper stort mot dette.

Dersom du skal begrense lydgjennomgangen ned mot stua, spørs det om du ikke bør satse på lydbøyler og gipshimling i stua (om det ikke allerede er på plass da..) I tillegg bør du legge i litt ekstra her for å dempe mest mulig ned.

Her står det en god del om temaet:

http://www.treteknisk.no/Fokus_pa_lyd_eMJ63.pdf.file

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset

Blir nok da ett lag gulvgips med gulvet oppå, som igjen har lyddempene matte på hvert laminatbord. Legger gulvet flytende, og lager en liten avstand så gulvet ikke får kontakt med lister og vegg.

På veggene blir det ett lag gips og mulig ett lag med MDF plater som festes til gipsen med montasjelim.

Taket blir nok bare gips som sparkles og males.

Nede er det foreløpig vanlige tak ess, men har planer om panel og downlights i løpet av neste år, så da tar jeg vel en runde med litt ekstra isolering og takbøyler.

Skal prøve og få til noen bilder etterhvert, hvis noen vil se.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •