Har ikke så mye greie på det her, så hvis jeg kunne fått litt hjelp.

Jeg har et rom som skal brukes til musikkproduksjon, mixing, mastering. Ikke opptak.

Tegning av rommet: ImageShack - Hosting :: romdq6.gif

Bredde: 320 cm
Lengde: 550 cm
Høyde: 210 cm

Rommet er avlangt, har 3 trevegger, en murvegg, slags betong (?) i taket, og parkett på gulvet.

Det kan antakeligvis ikke bli optimalt, har ikke mulighet til å legge nytt gulv, rive og herje med vegger, osv. Bare leier her.

Det er et kjellerrom, tre vinduer.

Det jeg lurer på er hvor vil det være best lydmessig å plassere konsollen, med høyttallere/monitorer?

Jeg har et problem nå med at jeg har dirring i døren pga. bass, vinduene har gått bra så langt, hvordan fikser jeg dette?

Tenker billigst mulig, men noe som fungerer - trenger ikke se pent ut, lydisolering av rommet er ikke så nøye. Men det hadde ikke vært dumt å sørget for at minst mulig bass slipper ut av rommet.

Det ene par studio near-field monitorer er plassert på konsollen, med mixebord og alt. Et par høyttalere b&w 685 tenkte jeg å bygge et slags stativ til, bare noe primitivt, steinblokker? Er ikke helt sikker hva man bruker.

Jeg har sett på plater hos Acoustic Tuning Acoustic Tuning

Nærmere bestemt foam line, og fat panel eller wedge panel. Begge har ok pris, vet ikke hvem som er best. Men hvor skal jeg plassere i dem rommet, hvor mange trenger jeg, hvordan festes de? Var det sånn at det var best å bygge rammer til dem?