Tralltrall bygger kino...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tralltrall bygger kino...

Hei,

Har tenkt å bygge lydrom i kjelleren.
    Har lest diverse om hvordan jeg kan lydisolere rommet.
    Tenker å bygge rom i rom.

For å bygge gulvet har jeg noen spørsmål som jeg håper noen har erfaringer med, da jeg har fått veldig mange forskjellige svar når jeg har snakket med de som "vet" hvordan det gjøres.

Gulvet går ned til bettong.
    Hvor mye isolasjon bør jeg ha mellom bettongen og parketten? Ev hva slags plater(isolasjon) bør brukes. Noen som har erfaringer der.

Det skal kun lydisoleres for å hindre at lyden skal gå ut av rommet. Ikke for å hindre lyd til rom under da rommet er i kjelleren.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,

Har tenkt å bygge lydrom i kjelleren.
    Har lest diverse om hvordan jeg kan lydisolere rommet.
    Tenker å bygge rom i rom.

For å bygge gulvet har jeg noen spørsmål som jeg håper noen har erfaringer med, da jeg har fått veldig mange forskjellige svar når jeg har snakket med de som "vet" hvordan det gjøres.

Gulvet går ned til bettong.
    Hvor mye isolasjon bør jeg ha mellom bettongen og parketten? Ev hva slags plater(isolasjon) bør brukes. Noen som har erfaringer der.

Det skal kun lydisoleres for å hindre at lyden skal gå ut av rommet. Ikke for å hindre lyd til rom under da rommet er i kjelleren.
    Hei, jeg brukte 5 cm isopor, fukt sperre, 20 mm trinlydsplate, 22 mm gulvspon og syns det funker greit. Pas på og ha god klaring ut til vegger hvis du skal bygge rom i rom løsning, jeg har bygget rom i rom og det gir meget bra isolering av lyd, du kan jo kikke på min byggetråd.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert plast, 12mm hunton plater, 1 eller 2 lag gips så hellim parketten til gipsen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, jeg brukte 5 cm isopor, fukt sperre, 20 mm trinlydsplate, 22 mm gulvspon og syns det funker greit. Pas på og ha god klaring ut til vegger hvis du skal bygge rom i rom løsning, jeg har bygget rom i rom og det gir meget bra isolering av lyd, du kan jo kikke på min byggetråd.
    Flott byggetråd, har ikke sett denne tidligere. Mye nyttig info og smarte løsninger.

Skal lese litt mere på den.

Hvordan funker det å ha ledningsboksene i veggen, går det mye lyd ut der?
    Hvordan fungerer lydisoleringen rundt vinduene?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Jeg ville vurdert plast, 12mm hunton plater, 1 eller 2 lag gips så hellim parketten til gipsen.
    Det er ganske lavt under taket så jo tynnere gulvet kan være jo bedre.

Hvorfor Hunton under?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv

Skal i gang selv med "rom i rom" løsning. Har lite å ta av når det gjelder takhøyde. Har valgt en løsning på gulv som består av :
    1. Underst legges blå Platon Stop fra Isola (knasteplast fuktsperre som gir mulighet for sirkulasjon av luft under).
    2. Så legges Kapronplater på 6 mm. Disse er like Depron. Har trinnlydsdemping, oppoverrettet varmerefleksjon og er i tillegg diffusjonssikre for fukt.
    3. Så legges varmematter fra Elektroplast. Sjekk link både for Kapron og varmematter her : Elektroplast gir deg varme gulv for kalde føtter
    4. Ullpapp oppå varmematter igjen
    5. Til slutt laminat.

Alt dette legges med litt avstand til vegg og fuges rundt slik at det overfører minst mulig lyd.
    Er usikker på om det vil være nok, men tror det holder. Har uansett ikke mulighet til å bygge opp 10 cm, så det får bli som det blir...

Håper dette kan hjelpe deg videre...

Mvh Chris

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skal i gang selv med "rom i rom" løsning. Har lite å ta av når det gjelder takhøyde. Har valgt en løsning på gulv som består av :
    1. Underst legges blå Platon Stop fra Isola (knasteplast fuktsperre som gir mulighet for sirkulasjon av luft under).
    2. Så legges Kapronplater på 6 mm. Disse er like Depron. Har trinnlydsdemping, oppoverrettet varmerefleksjon og er i tillegg diffusjonssikre for fukt.
    3. Så legges varmematter fra Elektroplast. Sjekk link både for Kapron og varmematter her : Elektroplast gir deg varme gulv for kalde føtter
    4. Ullpapp oppå varmematter igjen
    5. Til slutt laminat.

Alt dette legges med litt avstand til vegg og fuges rundt slik at det overfører minst mulig lyd.
    Er usikker på om det vil være nok, men tror det holder. Har uansett ikke mulighet til å bygge opp 10 cm, så det får bli som det blir...

Håper dette kan hjelpe deg videre...

Mvh Chris
    God hjelp dette. Passer bedre med tanke på takhøyden, er bare 215 ca nå, også skal taket senkes.
    Tittet på linken for varmemattene, er det disse som funker som varmekabler?

Legger du veggene rett ned på bettonggulvet, eller setter du veggene på kapronplatene, også lager du avstand mellom laminaten og veggen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God hjelp dette. Passer bedre med tanke på takhøyden, er bare 215 ca nå, også skal taket senkes.
    Tittet på linken for varmemattene, er det disse som funker som varmekabler?

Legger du veggene rett ned på bettonggulvet, eller setter du veggene på kapronplatene, også lager du avstand mellom laminaten og veggen?
    Hei!
    1. Platon på betong (ca 0,5-1 cm spalte) Overlapp og spesialtape.
    2. Kapron på Platon med omtrent samme avstand til vegg. Tape med sølvtape eller noe som er litt fuktbestandig.
    3. Stendere med 2 cm avstand fra mur, dvs ca 1 cm innpå kapron legges bunnsville.
    4. Varmematter i det nye rommet i kant med nytt stenderlag. Mattene vil da ligge oppå kapron.
    5. Ullpapp oppå varmematter. Viktig med ullpapp og ikke det skummatte greiene. Ullpapp holder bedre på varmen og gir bedre varme.
    6. Så til slutt gulv; laminat/parkett etc. Fuges mellom laminat og vegg med akryl eller silikon eller kanskje green glue (hvis jeg er gæærn nok ) Evt spon og teppe til slutt. Hvis du velger siste løsning bør du prate med elektroplast. Vet ikke hvilken side man da legger varmemattene på (underside/overside spon?)

Dette gulvet bygger totalt ca 1,5 cm fra betong, men har egenskapen å sende varmen oppover i tillegg til å dempe lyd + å evt ventilere fukt.

Jeg har selv ca 220 i min kommende kino og dette var den beste løsningen for meg ift alt dette.
    Hvorvidt det demper nok vet jeg ikke, men regner ikke med at det skal være noe problem så lenge gulvet er "flytende".

Mvh Chris

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    2. Kapron på Platon med omtrent samme avstand til vegg. Tape med sølvtape eller noe som er litt fuktbestandig.
    3. Stendere med 2 cm avstand fra mur, dvs ca 1 cm innpå kapron legges bunnsville.
    4. Varmematter i det nye rommet i kant med nytt stenderlag. Mattene vil da ligge oppå kapron.
    5. Ullpapp oppå varmematter. Viktig med ullpapp og ikke det skummatte greiene. Ullpapp holder bedre på varmen og gir bedre varme.
    6. Så til slutt gulv; laminat/parkett etc. Fuges mellom laminat og vegg med akryl eller silikon eller kanskje green glue (hvis jeg er gæærn nok ) Evt spon og teppe til slutt. Hvis du velger siste løsning bør du prate med elektroplast. Vet ikke hvilken side man da legger varmemattene på (underside/overside spon?)

Dette gulvet bygger totalt ca 1,5 cm fra betong, men har egenskapen å sende varmen oppover i tillegg til å dempe lyd + å evt ventilere fukt.

Jeg har selv ca 220 i min kommende kino og dette var den beste løsningen for meg ift alt dette.
    Hvorvidt det demper nok vet jeg ikke, men regner ikke med at det skal være noe problem så lenge gulvet er "flytende".

Mvh Chris

Takk..
    Da begynner det å danne seg et bildet av ideen.
    Jeg tenkte å ha varmekabler under laminaten, men det skulle ikke by på noen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmematter blir lagt under laminat hos meg, og dette er etter oppskrift fra Elektroplast. Kun ullpapp imellom. Var og hentet kapron her om dagen. Begynner nå i jula...gleder meg

God Jul!

Mvh Chris

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. velg 7mm Kährs Linnea tynnparkett i stede for laminat. det er varmere, penere så er det bygd på HDF som skal være bra for lyden.
    KÀhrs Wood Flooring - Select your country

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei. velg 7mm Kährs Linnea tynnparkett i stede for laminat. det er varmere, penere så er det bygd på HDF som skal være bra for lyden.
    KÀhrs Wood Flooring - Select your country
    Skal se litt mere på dette.
    Vet du hvorfor HDF skal være bra for lyden?

Tenkte laminat var en fordel pga slitestyrken siden det sikkert blir en del utstyr inn og ut, og veldig mye slitasje på de samme stedene hele tiden. Men enig at parkett er penere.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Mvh Chris
    Hvor stort er rommet du skal bygge?
    Hva vegg- og takløsninger har du tenkt å gå for?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt mere på dette.
    Vet du hvorfor HDF skal være bra for lyden?

Tenkte laminat var en fordel pga slitestyrken siden det sikkert blir en del utstyr inn og ut, og veldig mye slitasje på de samme stedene hele tiden. Men enig at parkett er penere.
    HDF er et dødt materiale, og blir mye brukt i kabinett til høytallere.
    Om du velger 7mm Linnea tynnparkett så velg med mattlakk slik at det ikke blir så mye reflekser i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er rommet du skal bygge?
    Hva vegg- og takløsninger har du tenkt å gå for?
    Hei! Rommet blir ca 23 kvm. Tak blir to lag gips festet til nytt bjelkelag som går langs det gamle. De nye bjelkene (2"6") senkes 1,5-2 cm ned fra de gamle så de ikke er i berøring.
    Vegger blir i 2"4" stendere med to lag gips + rammer med scenemolton (sort) og dempemateriale. Langveggene blir et lag gips + smartpanel pga WAF.

Dronninga har litt og si fordi det ikke er et rendyrket kinorom, men et multirom som alle skal kunne bruke Så lenge jeg får invilget utstyr så tier jeg klokt

Mvh Chris

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Rommet blir ca 23 kvm. Tak blir to lag gips festet til nytt bjelkelag som går langs det gamle. De nye bjelkene (2"6") senkes 1,5-2 cm ned fra de gamle så de ikke er i berøring.
    Vegger blir i 2"4" stendere med to lag gips + rammer med scenemolton (sort) og dempemateriale. Langveggene blir et lag gips + smartpanel pga WAF.

Dronninga har litt og si fordi det ikke er et rendyrket kinorom, men et multirom som alle skal kunne bruke Så lenge jeg får invilget utstyr så tier jeg klokt

Mvh Chris
    Blir nok et knall rom det.

Tror ikke det er negativt å bygge et flerbruks rom, da kan det jo bli et hyggelig fellesrom også.

Mitt blir et kombi hifi/kinorom, arbeidsrom og oppholdsrom.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med å bygge reisverket til veggene i stålbjelker?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •