Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 46 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 901
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet

Etter å ha klundret til nesten alle tråder som handler om dette så er det greit å lage en tråd der folk kan stille mindre spørsmål som ikke trenger egen tråd, som omhandler alt fra tips til skjult anlegg til diverse verktøy etc...

så still spørsmålene dine her. Her får du svar

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tiltak.

Jeg har en stor Ultra Isolator skilletrafo som jeg gjerne vil bruke på kursen til stereoanlegget. Problemet er at den, som mange andre skilletrafoer, har noe irriterende egenstøy jeg ikke vil ha i stuen. Om jeg får lagt opp en ny kurs til AV-utstyret, er det lovlig å hjemme denne unna i et annet rom/skap som en del av kursen, slik at PR-kabelen bare går via skilletrafoen? Det blir jo en fast installasjon med et mellomledd. Det er en selvfølge at elektrikker utfører hele jobben.

For eks. slik:

......Gang.....................Bod........................Stue
    Sikringskap-----|---- skilletrafo -----|-----stikk <------ Stereo

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har et spørsmål om ... ja du gjettet riktig... downlights!!!
    (måtte bare... )

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se problemet i det..

Det tror jeg bestemt er lov, og ikke minst smart!

Det er jo dette som skjer på alle steder der man må sette inn en 230/400 V trafo.. Og det gjøres mange steder..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ideell Voltstyrke ?

Nå har jeg tenkt litt omkring dette en stund, og det har sikkert vært oppe før, men hva vil være ideell Voltstyrke ? Eller har det ikke betydning så lenge det er innenfor 220/240 ?

Opplevde for endel år siden ymse problemer i et hus hvor det typisk bare ble levert 207-8 Volt.

I huset vårt i dag er imt. forholdet motsatt; jeg målte 243 volt nå. Og rundt der ligger det temmelig konstant. Vi bor tett i nærheten av det lokale kraftverket, så det forklarer vel noe. Har ikke merket noe spesielt som følge av dette, men spørsmålet er vel egentlig om det kan være skadelig for AV-utstyr/PC og ellers fintfølende elektronikk om voltstyrken er høy ?

Fordelen er vel ellers at måleren teller ift. 230 Volt og at vi således nytter godt av dette. Eller tenker jeg feil da ? 230 v - som det måles etter - belastet m. 10 A. gir 2300w - mens 243 volt belastet med 10 A. gir 2430 w.

Og til Spm. 2; Dette må da tilsi at jeg må kunne drive AV-utstyret (- sub) alene greit på en treg 10 A. (Moeller) kurs når det max. trekker ca. 1600 w. iflg. bruksanvisningene ?

Spm. 3; Hva er tregest av B10 og C10 (fremdeles Moeller)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Tror nok ikke måleren blir "lurt" av at du har høy spenning, den teller det faktiske forbruket, uansett om du har 200 eller 240v.

Spm. 2: Det skulle gå helt utmerket å kjøre 1600w på en 10A kurs, som du regner deg frem til selv, så er den typisk 2300w.

Spm. 3: C er en tregere karakteristikk enn B, men hvis du bare skal belaste 10A med 1600W så trenger du ikke tenke på hvilken type sikring du bruker. Denne karakteriistikken har først betydning når du overbelaster sikringen.

- Bjørn

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Nå har jeg tenkt litt omkring dette en stund, og det har sikkert vært oppe før, men hva vil være ideell Voltstyrke ? Eller har det ikke betydning så lenge det er innenfor 220/240 ?

Opplevde for endel år siden ymse problemer i et hus hvor det typisk bare ble levert 207-8 Volt.

I huset vårt i dag er imt. forholdet motsatt; jeg målte 243 volt nå. Og rundt der ligger det temmelig konstant. Vi bor tett i nærheten av det lokale kraftverket, så det forklarer vel noe. Har ikke merket noe spesielt som følge av dette, men spørsmålet er vel egentlig om det kan være skadelig for AV-utstyr/PC og ellers fintfølende elektronikk om voltstyrken er høy ?
    220-230 er det perfekte la oss si 226 V 208 er for lavt og 243 er alt for høyt...

Fordelen er vel ellers at måleren teller ift. 230 Volt og at vi således nytter godt av dette. Eller tenker jeg feil da ? 230 v - som det måles etter - belastet m. 10 A. gir 2300w - mens 243 volt belastet med 10 A. gir 2430 w.
    Hehe...... VEL.... om du får i underkant av 200w så vil jeg ikke kalle det en gullgruve... Vet ikke om det er slik de fungerer heller..

Og til Spm. 2; Dette må da tilsi at jeg må kunne drive AV-utstyret (- sub) alene greit på en treg 10 A. (Moeller) kurs når det max. trekker ca. 1600 w. iflg. bruksanvisningene ?
    En 10A tåler jo 2,3 KW så kan da ikke se problemet med det!?!?

Spm. 3; Hva er tregest av B10 og C10 (fremdeles Moeller)
    En C har senere utløse tid.. Det vil si det tåler mer "startstrøm" perfekt på steder der det er ting og tang som har relativt høy startstrøm

Ellers er de like

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Regnte ikke med det heller ved nærmere ettertanke. Så måleren måler summen av VxA med andre ord ? Men vil det bety at tidspunktet for når en 10A sikring slår ut er flyttet fra typisk 2300w. til 2430 w. ?(i mitt tilfelle).

Litt OT; noe av grunnen til at jeg begynte å tenke i disse baner er at der hvor vi har campingvogn fast oppstilt var spenningen svært lav tidligere. Etter en brann i en trafo (leit:-D ) for et par år siden kom spenningen seg betraktelig. Med det resultat at det var merkbart mindre som skulle til for å bl.a. å varme opp. Vi fikk naturlignok mer watt ut av ovnene.

Ift. fordel/bakdel for el. komponenter. Er det noen som har erfaringer der ?

Ift. B/C har det blitt koblet riktig. AV-utstyret har havnet på en C sikring.

Edit;

Altfor høyt som i skadelig, Svantekiller ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måleren tar summen ja.

Det stemmer at grensepunktet for overbelastning i watt vil bli høyere ved forhøyet spenning.

Om dette økte spenningsnivået har noe å bety for el.komponenter tviler jeg på, men er ikke svakstrømstekiniker, så det føler jeg meg ikke trygg nok på til å svare sikkert.

243v er ikke skadelig for noen vanlige elektriske apparater. Det må være veldig følsomt utstyr i tilfelle.

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan kjære venn..

Følgende spørsmål tynger min skjel...?

Jeg vurderer å sette en liten varmepumpe i hjemmekinoen, pumpen er av type Fujitsu og er på ca 3,6KW.

Så kommer problemet..

1)
    Vil en slik doning avgi magnetfelter etc som gir negativ innvirkning på mitt utstyr?

2)
    Hvor bør den plasseres hvis den overhode kan settes der inne?

Lars..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brillegeit

243v er ikke skadelig for noen vanlige elektriske apparater. Det må være veldig følsomt utstyr i tilfelle.

- Bjørn

Nesten slik at jeg er uenig! Men jeg er litt enig.. Det skal ikke være.. MEN med tanke på at spenningen du måler er så høy så vil Pt være kanskje opp mot 250V
    Så jeg mener at det er rett og slett slik at du bør kontakte everk...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no

1)
    Vil en slik doning avgi magnetfelter etc som gir negativ innvirkning på mitt utstyr?
    Kanskje, men mest sannsynligvis ikke...
    2)
    Hvor bør den plasseres hvis den overhode kan settes der inne?

Lars..
    Jeg hadde satt den oppe ved taket midt på "bakveggen"

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg hadde satt den oppe ved taket midt på "bakveggen"
    Kan jo male den svart og skryte av at jeg har DIGER center bak - Unskyld..

Planen er å sette den på bakveggen som du anbefaler, -

Takk for hjelpen & God Hjul :-D

Larsemann.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jo ha kjøpt design serien til Panasonic

det er jo en møbel

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten slik at jeg er uenig! Men jeg er litt enig.. Det skal ikke være.. MEN med tanke på at spenningen du måler er så høy så vil Pt være kanskje opp mot 250V
    Så jeg mener at det er rett og slett slik at du bør kontakte everk...
    E-verk har lov til å levere 207-253V inn på husveggen, altså +-10%, men det er anbefalt at vi skal levere mellom +6 -10% av 230V.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    E-verk har lov til å levere 207-253V inn på husveggen, altså +-10%, men det er anbefalt at vi skal levere mellom +6 -10% av 230V.

Jeg har opplevd kunder, som klager over at lyspærene ryker ofte, har klaget til E-verket, og fått justert ned spenningen i sitt område. de hadde da et utgangspungt 245+, trodde ikke kraftverket hadde så mye som 10% å gå på, men det skal jeg ikke uttale meg så sterkt om.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det rimelig langt fra kraftverket og ned til kunden. Fordelingstrafoene som står rundt omkring og transformerer ned fra 6-22kV(Varierer fra everk til everk) er jo "siste" nedtransformering før kunden. Disse kan somregel trinnest i 4-5 trinn på høyspentsiden.

Man må da selvfølgelig passe på at de som ligger lengst fra nettstasjonen har tilstrekkelig med spenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Nå er det rimelig langt fra kraftverket og ned til kunden. Fordelingstrafoene som står rundt omkring og transformerer ned fra 6-22kV(Varierer fra everk til everk) er jo "siste" nedtransformering før kunden. Disse kan somregel trinnest i 4-5 trinn på høyspentsiden.

Man må da selvfølgelig passe på at de som ligger lengst fra nettstasjonen har tilstrekkelig med spenning.
    Hei igjen!

Årsaken er nettopp at vi ligger så tett inntil. For at de siste på spennet skal få tilstrekkelig voltstyrke, får vi litt mye iflg. E-verket. Har ikke merket noe til at lyspærer går ofte, men byttet en til spare, og den som var røket var merket med Osram 235 VOLT, og så ut som om den hadde levd mer enn en stund for å si det slik. 241 -244 V. viser målingene jeg har gjort. Vi monterer en del halogen 230 v. 20/35 w. nå, så hvis det viser seg at de får unormalt lav levetid, så får vi ta det opp med E-verket igjen.

Det er to ting til jeg lurer på; jeg får AV og data på to kurser som skal ha et felles finmasket overspenningsvern. Det blir i tillegg et "grovt" til alt annet. Hvor fint bør dette overspenningsvernet til AV-utstyret/Data være ?

Og; jeg har hatt det tradisjonelle ringeklokke-opplegget med 8 v. trafo og lampettledning. Dette er fjernet:evil: og skal aldri opp igjen! Lagt opp i 2005. Kan du skjønne ?

Poenget er: jeg har sett flere trådløse typer (bl.a.Friedland), men finnes det inne-enheter som kan kombineres med 8v. tilførsel fra trafoen i skapet i stedet forå brukes på batteri eller puttes i en stikkontakt. Da kunne jeg satt den på veggen over sikringsskapet og unngått synlig kabel nemlig. Hvis ikke er det vel greiest å fjerne trafoen ?

Mvh.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda

Og; jeg har hatt det tradisjonelle ringeklokke-opplegget med 8 v. trafo og lampettledning. Dette er fjernet:evil: og skal aldri opp igjen! Lagt opp i 2005. Kan du skjønne ?

Mvh.

Si det.... Men de trådløse er stort sett noe dritt... og skaper masse reklamasjoner, de er ikke bygd for norske vintre!!

Men den beste løsningen er Dingdong med innebygd trafo..

240V er ikke unormalt!! etter de målingene på de X antall husene jeg setter strøm på så er det nettopp dette som det ligger på...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si det.... Men de trådløse er stort sett noe dritt... og skaper masse reklamasjoner, de er ikke bygd for norske vintre!!
    Du har sikkert rett. -20 grader og batterier er vel ikke akkurat ideellt. Men hvem f... går på besøk da likevel ? Hehe

Men den beste løsningen er Dingdong med innebygd trafo..
    Er vel det. Kom nettopp på at jeg har et trekkerør med plass i på vegg som Mr. Dingdong kan stå på. Og det går videre rett ut. Er i 2. etg. nå ser du - og ville nødig ha den ledningen opp hele trappegangen.

240V er ikke unormalt!! etter de målingene på de X antall husene jeg setter strøm på så er det nettopp dette som det ligger på...
    Høres meget bra ut. Satser på at dette blir bra. Høy spenning er vel bare et pluss når en skal kjøre kino...

Og nok en gang - takk! ;-)

Side 1 av 46 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •