Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 46 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 901
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trenger ikke jobbe svart, nok å gjøre gjennom jobb...

Hvorfor skal man regne kortsluttningstrømmer anderledes når man jobber svart mot hvitt.?
    Hadde aldri tatt inntak å mont av skap svart....
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Ja du kan bygge det inn i taket uten bruk av kasser, det blir jo ikke varmt. Eneste du egentlig trenger å ta hensyn til er eventuell fuktsperre

Ja det kan dimmes, det står jo på siden deres at det kan dimmes med deres leddimmer.

Er mye fint med LED, men er usikker på hvor mye lys det blir av den der og hvor mange du trenger. Selv har jeg 4 stk 1W led på badet og det ble overraskende mye lys av det. Ser dette er 3W, og det er ikke sikkert at det blir så illle. Anbefaler deg å ringe de å ta en prat med de, høre hva de anbefaler å så poster du svaret her ;-)

LED er fremtiden!

EDIT: Ser på siden deres at de mener at den 3W lyser like mye som 20W halogen, i såfall så begynner det jo å bli veldig interessant, jeg vil og tro at pærene fort kan holde mer en de oppgitte 50 000 timer

Det er helt riktig som FSHelgeland her sier! Jeg vil mene at det er en stor fordel det at LED ikke blir så varme. Det betyr betydelig større brannsikkerhet i tillegg til at kulde/vame gir kondenseringsproblemer.
    Jeg har nå montert inn LEDspoter hjemme. Jeg byttet ut mine gamle GU10 halogenpærer og jeg ser ikke forskjell verken i lysfarge eller i styrke. Disse står nå på nesten bestandig og jeg kan når som helst ta på dem og skru dem ut f.eks. De er bare lunkne.

LED vil sannsynligvis kunne holde i 100 000 timer. Det som skjer er at lysstyrken blir dårligere. Ved 50 000 timer regner en med at lysstyrken er ca halvert og at en derfor ønsker å bytte pærer.

Newcomer monsivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Det er helt riktig som FSHelgeland her sier! Jeg vil mene at det er en stor fordel det at LED ikke blir så varme. Det betyr betydelig større brannsikkerhet i tillegg til at kulde/vame gir kondenseringsproblemer.
    Jeg har nå montert inn LEDspoter hjemme. Jeg byttet ut mine gamle GU10 halogenpærer og jeg ser ikke forskjell verken i lysfarge eller i styrke. Disse står nå på nesten bestandig og jeg kan når som helst ta på dem og skru dem ut f.eks. De er bare lunkne.

LED vil sannsynligvis kunne holde i 100 000 timer. Det som skjer er at lysstyrken blir dårligere. Ved 50 000 timer regner en med at lysstyrken er ca halvert og at en derfor ønsker å bytte pærer.
    Takk for svar

Har dun noe erfaringer ved dimming av dette, samt noe produsenter/nettsider og annbefale??

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag snakket med el tilsynet sentralt.

De sier at 13A på 1,5 IKKE er lov lengre. Det var lov men den ble trekt tilbake..
    Det står i paragrafene..

Jeg leter nå etter dette i arkivene...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av monsivar
    Takk for svar

Har dun noe erfaringer ved dimming av dette, samt noe produsenter/nettsider og annbefale??
    Det eneste jeg har erfaring med å dimme er 12v LED med egen LED dimmer. Og det fungerer helt fint. Vi har en trådløs dimmer som dimmer i små trinn, altså ikke helt trinnløst. Men for det meste så fungerer det greitt. Vi holder nå på å skaffe oss helt trinnløse dimmere også.

Når det gjelder å finne riktig produsent, så er det tidkrevende. Vi har testet pærer nå i et par år før vi har funnet produkter vi er fornøyd med. Og samtidig som vi nå selger produkter fra et par produsenter, så tester vi hele tiden produkter fra andre produsenter for å se om noen leverer enda bedre produkter. Vi er derfor rimelig sikre på at vi leverer noe av det beste som er på markedet akkurat nå.

Og som nevnt tidligere, vårt nettsted er LED lys er energisparende lys for hus og hytter - LED-lys.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Har i dag snakket med el tilsynet sentralt.

De sier at 13A på 1,5 IKKE er lov lengre. Det var lov men den ble trekt tilbake..
    Det står i paragrafene..

Jeg leter nå etter dette i arkivene...
    Dette må du finne i papirene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Dette må du finne i papirene.

Hva tror du jeg prøver på da

Men det er ikke bare bare å lette gjennom dette.. Men jeg SKAL finne det. Selv om jeg har det fra de så skal jeg finne det sort på hvitt!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vert morro med en visning mot paragraf i nek 2006..
    Som sakt så tok jeg forbehold om at jeg bare hadde nek2002 her hjemme...

Merkelig om det er fjernet uten at info er sendt ut i noen retning siden alle her mener det er lov, siden det har vært lov...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

Merkelig om det er fjernet uten at info er sendt ut i noen retning siden alle her mener det er lov, siden det har vært lov...

Det er sendt ut info!!

Paragrafene..

Det er en liten bok med ENDRINGER i forhold til forskriftene FØR de nye forskriftene kommer!!

Kommer ut ganske ofte egentlig, har bladd igjennom 10 blader idag så det er sendt ut info! det er dine sjefer sitt ansvar å sende ut disse eller abonnere på de!

Så infoen har kommet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hva tror du jeg prøver på da
    Nei du stresser vel som f*** med å finne det.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hjelpe Svante etterhvert, for jeg har lært det samme. Dog så har jeg også lært det med at kunden skal ha et anlegg som for kunden er like bra som det han hadde. Slik at på gamle anlegg hvor du bytter skap så gjør du ikke noe galt om du benytter deg av 13a.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man gjør kanskje ikke noe galt, men det er jo som regel en grunn for slike endringer som svante sier er blitt gjort! Så anlegget vil i så fall ikke bli like bra som eg mener det burde hvertfall! (Hvis svante sier korrekt nå da)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Man gjør kanskje ikke noe galt, men det er jo som regel en grunn for slike endringer som svante sier er blitt gjort! Så anlegget vil i så fall ikke bli like bra som eg mener det burde hvertfall! (Hvis svante sier korrekt nå da)
    Nei, men hvis kunden klager etter at vi har satt inn en 10A på at sikringene ryker så blir vi som firma ansvarlig for å legge opp ny kurs. Dette finnes det faktisk dommer på, men hvis du tar dette med kunde på forhånd, forklarer han at anlegget ikke vil bli sånn som det var og derav får aksept for å legge opp en kurs eller to ekstra. Ja da er jo alt i orden ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tror ikke du helt skjønte ka eg mente! Du gjør kanskje ikke noe galt med å bruke 13A på et gammelt anlegg, men det er jo en grunn for at det ikke er bra! Må jo være noe disse skarpe hodene har funnet ut!(Hvis det stemmer at d ikke er lov)

Man må jo uansett ta det med kunden når man endrer anlegget.... Hjelpe meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Feb91 kunne man i enkelte tilfeller sikre 1,5 kvadrat med 15A men det ble etterhvert forbudt.

Har ikke noen Nek liggende hjemme men det er jo bare å se på strømføringsevnen i Nek så ser en hva man kan sikre med.
    Man kan uansett ikke gå langt med 1,5 kvadrat og 13A så kortslutningstrømmen løser nok ut sikringene uansett men det må beregnes.

Febdok gutter :razz:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringradiatoren(?): Hvis du leser så er det ikke diskusjon om hva som står i Nek! Men Svante sier at det er kommet oppdateringer som gjør at 13A ikke lenger kan brukes på 1,5mm åpen forleggning! Ka som var mulig å gjøre med Feb er vel heller lite interressant?

Man kan jo forøvrig gjør som man vil bare man dokumenterer at kabelen tåler det... Kanskje litt vrient

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å klarere dette litt for oss fagfolk....
    Jeg har nå snakket med både El-tilsynet og ELKO AS Norge...

Om jeg har skjønt dette riktig er det svante snakker om noe som står i elsikkerhet 55 fra Juni 1999 side 10-13.
    Hvor det sånn kort oppsumert står at det er en uoverenstemmelse mellom norm for elektrisk installasjon og norm for elektrisk utstyr...

Å pungtene går ut på blant annet max driftstemperatur på PVC isolerte kabler (70grader), vernets I2 skal ikke overstige kabelens Iz...
    ELLER
    Vernets I2 skal ikke overstige matriellets prøvestrøm...
    Altså kort sakt, matriell (stikk og kabel) skal ikke belastes utover det matriellet er beregnet for..

Quoter siste avsnitt av artikelen..
    Konklusjonen som bør trekkes ut fra overnevnte er at bransjen må utøve forsiktighet ved valg av overbelastningsvern. Produkt og Elektrisitetstilsynet anbefaler at følgende praksis legges til grunn for valg av vern for PVC-isolerte kabler med små tverrsnitt :
    • 10-13 A for 1,5mm kabel/ledning (10A i termisk isolert vegg)
    • 16A A for 2,5mm kabel/ledning
    Dette er da altså slik å forstå at de anbefaler bruk av max 13A åpent...
    Jeg merner det kanskje er snakk om bruk av 20A på 2,5mm som noen snakker om var lovlig under tvil "før i tiden" før 1999 altså...
    Dagens norm, NEK 2006, har spesifisert max 13A på 1,5mm åpent å max 16A på 2,5mm...

(innleggets påstander etter Elsikkerhet 55, som referert til av El-tilsynet)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vell ein "regel" som seier at om ein forbedrer ein gammel instalasjon så kan ein tøye litt på dei nye krava, innenfor rimlighetens grenser. Dvs. at det ikkje alltid lar seg gjer å følge boka 100% ved oppgradering av eldre inst. uten at det blir veldig omfattendes og dyrt.
    Visst ein bytter innmaten i eit gammalt skap, men på eit par kurser må bruke 13A, så har ein fortsatt oppgradert el.anlegget betydlig! Ein prøver selfølgelig å ungå desse tinga, men om valget er å gjer det eller å la det gamle skapet stå så er eg ikkje i tvil om kva som er beste løysninga.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker jeg er irritert nå.

Irritert over at jeg ikke kan dokumentere det de sa til meg på El tilsynet..

De sa tydelig at 13A var lov MEN de har gått bort i fra det. Fikk ikke noe mer info en dette.

Det samme sa min sjef om saken...

Begge refererte til "paragrafen"

Jeg var så sikker på at denne var i boks og at vi ble enige alle mann men jeg skal ikke legge meg å sove før jeg har funnet ut dette... :-P

Nå handler dette mer om å finne fakta en om hvem som har rett eller feil

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ringe de igjen å be om en referanse en paragraf de kan referere til...
    for du tror de ikke på en muntlig kommentar...

Jeg fikk El-tilsynet til å sjekke opp å ringe meg tilbake med referanse (elsikkerhet 55)
    å elko har sendt meg mail med info om at deres matriell er godkjent til bruk på 13A åpen å 10A skjult, spesifisert slik, "etter forskriften, 13 åpen"...

Side 9 av 46 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •