Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 46 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 901
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Jeg skjønner egentlig ikke hvor grunnlaget for å si at en 13A sikring (åpent forlagt 1,5 mm) er farlig kommer fra? Kabelen tåler jo belastningen...

Er helt klart enig i at 16A er det eneste rette valget på nye anlegg/kurser.
    Har du da tatt hensyn til alle reduksjonsfaktorer? Har ikke NEK foran meg akkurat nå, men du må jo tenke på om flere kabler blir forlagt sammen, omgivelsestemperatur med mere. Er jo ingen enkel øvelse å ta ut noe større en 10A på 2x1,5. Du må jo innom en 2-3 tabeller i NEK. Så poenget er bruker du metoden som Svante bruker så er du sikker. Da trenger du ikke inn i tabeller å dokumentere det du har gjort. Å så kan det jo hende det holder nå, men så kommer noen andre å legger to kurser til... Å så må man jo ta hensyn til verste forlegningsmåte på turen ikke beste, nei er jaggu ingen enkel øvelse å skulle legge seg helt opp mot grensen av det tillatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Jeg har ikke NEK'n her akkurat nå.. Da må jeg på soverommet Men hvor har du det fra? Det nekter jeg å tro.
    Tror du misforstod, jeg sier også at 13A på 1,5 åpent forlagt er helt greit :-)

Jeg mente vel først og fremst Svantes holdning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av monsivar
    led-lys er tingen! - led-lys.no

Betyr dette da at jeg kan bygge dette inn i taket uten bruk av kasser???

Jeg bare lurer??? og kan dette dimmes???

Eller er det noe alternativt som dere kjennere kan annbefale??

Håper på svar.
    Ja du kan bygge det inn i taket uten bruk av kasser, det blir jo ikke varmt. Eneste du egentlig trenger å ta hensyn til er eventuell fuktsperre

Ja det kan dimmes, det står jo på siden deres at det kan dimmes med deres leddimmer.

Er mye fint med LED, men er usikker på hvor mye lys det blir av den der og hvor mange du trenger. Selv har jeg 4 stk 1W led på badet og det ble overraskende mye lys av det. Ser dette er 3W, og det er ikke sikkert at det blir så illle. Anbefaler deg å ringe de å ta en prat med de, høre hva de anbefaler å så poster du svaret her ;-)

LED er fremtiden!

EDIT: Ser på siden deres at de mener at den 3W lyser like mye som 20W halogen, i såfall så begynner det jo å bli veldig interessant, jeg vil og tro at pærene fort kan holde mer en de oppgitte 50 000 timer

Newcomer monsivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson - LED-sett. Spotlights

Er dette et alternativ og vil de kunne dimmes da???

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Har du da tatt hensyn til alle reduksjonsfaktorer? Har ikke NEK foran meg akkurat nå, men du må jo tenke på om flere kabler blir forlagt sammen, omgivelsestemperatur med mere. Er jo ingen enkel øvelse å ta ut noe større en 10A på 2x1,5. Du må jo innom en 2-3 tabeller i NEK. Så poenget er bruker du metoden som Svante bruker så er du sikker. Da trenger du ikke inn i tabeller å dokumentere det du har gjort. Å så kan det jo hende det holder nå, men så kommer noen andre å legger to kurser til... Å så må man jo ta hensyn til verste forlegningsmåte på turen ikke beste, nei er jaggu ingen enkel øvelse å skulle legge seg helt opp mot grensen av det tillatte.
    Joda, har det i bakhodet. Men forlagt på vegg (som i de fleste gamle hus) får man en maksimal gruppereduksjonsreduksjonsfaktor på 0,7 (=13,65A) (regner med temperaturen på 30 grader)

Men så kan man også si at kablene ofte er buntet sammen et eller annet sted (ikke enkelt lag) feks ut av sikringsskapet, og da må man selvfølgelig også tenke seg om før man gjør noe.

Uansett er 13A en grei løsning i eldre anlegg, og langt fra ulovlig.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette for noe? Det har stått i en forsterker, technics av ett eller annet slag, og er blytung. Og i tilfelle, har den noe form for verdi for noen?

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en trafo.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Hva er dette for noe? Det har stått i en forsterker, technics av ett eller annet slag, og er blytung. Og i tilfelle, har den noe form for verdi for noen?
    Det er sikkert noen andre her som har mere peiling enn det jeg har, men jeg ville tippe på at der en trafo. Hvor stor er den?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    det der kan vel umulig stemme. hehe.

sånn:
    Ikke mer enn 25A på 4mm2 åpent forlagt
    Ikke mer enn 20A på 4mm2 i rør i vegg
    Ja det stemmer.. skriveleif fra min side

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av monsivar
    Clas Ohlson - LED-sett. Spotlights

Er dette et alternativ og vil de kunne dimmes da???
    Et alternativ er det nok, men de der kan nok desverre ikke dimmes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omgivelsestempraturer og reduksjonsfaktorer er ikke det største temaet i boliger det jeg har merket ihvertfall.. Ihvertfall ikke omgivelsestempraturer.
    IZ for PR 1,5mm2 på vegg er 19.5A. Reduksjonsfaktoren for 6< kabler er 0.70

IZ= 19.5*0.70 = 13,65A

Går fint dette til soverom,stue,kjøkken,gang?

Skulle Iz forandre seg pga litt tempratursvinginger så er vel ikke dette den største brannfaren

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utdype, en transformator med flere spenningsutganger...
    Ser ut til at den har 3-4 spenningsnivåer...

Tror ikke den har serlig verdi, i såfall må man vite hvilken spenningsnivåer det er snakk om, å den er for liten til et litt større selvbygg...
    Om noen skal bygge en billig liten forsterker så kan de bruke den, lite trolig...
    Kast i søppla om du ikke selv har planer om å bygge...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Araite, takker for svar. Jeg har sjekket litt rundt, for å se om jeg finner noe info om denne trafoen, men jeg har funnet fint lite annet enn at jeg har modellnummeret på forsterkeren det har stått i.. Det er en Technics SA-TX30 surroundforsterker, visstnok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Araite, takker for svar. Jeg har sjekket litt rundt, for å se om jeg finner noe info om denne trafoen, men jeg har funnet fint lite annet enn at jeg har modellnummeret på forsterkeren det har stått i.. Det er en Technics SA-TX30 surroundforsterker, visstnok.

Denne?

Excelsis Ratings/Reviews - Technics SA-TX30

EDIT: Ser ut som en artig sak, er visstnok de som har fått den oppgradert til DTS og mere

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Å så må man jo ta hensyn til verste forlegningsmåte på turen ikke beste, nei er jaggu ingen enkel øvelse å skulle legge seg helt opp mot grensen av det tillatte.

Det er akkurat dette jeg mener også!

Derfor synes jeg det er rart at noen her betviler mine holdninger/synspunkter...

9 - 10 kabler går på et tidspunkt gjennom en vegg... som et eksempel.

Så jeg vil si det er totalt meningsløst å legge seg ut mot mine holdninger når man ved 13A ligger helt opp mot grensen.

men det er ikke opp til meg å bedømme Jeg gjør ting på den måten jeg mener er best! og da er det samme for meg om man kan "Lure" seg unna i forhold til NEK!! Jeg har en selvfølelse som sier at jeg IKKE er fornøyd når jeg balanserer på grensene...

PS: Led er stilig ja Og det beste er at det ikke er noen klare rettningslinjer vedrørende kravene enda

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Derfor synes jeg det er rart at noen her betviler mine holdninger/synspunkter...
    Så jeg vil si det er totalt meningsløst å legge seg ut mot mine holdninger når man ved 13A ligger helt opp mot grensen.
    sålenge det er fullt lovlig å bruke 13A etter NEK 2006, 52-A, så står alle montører/installatører fritt til å bruke 13A når det ikke finnes andre praktiske løsninger...
    Å sla man bruke det må man kalkulere at man ikke bryter med forskriften såklart..

At du sier at det ikke er lov, er 100% feil... ;-) det er 100% lov...
    Det er lov å kjøre i 90 i 90sone også, sålenge forholdene tilsier at hastigheten er forsvarlig... :-P
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg gir meg..

Jeg kommer ALDRI til å gjøre dette uansett. Som jeg har sagt før så mener jeg dette ikke er i henhold... Nek eller ikke....

MEN det er i første omgang... Sier ikke mer før jeg har snakket med noen personer i morgen..

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sikre en 1,5mm2 som ligger åpent forlagt med 13A er da ikke noe verre enn å sikre en 1,5mm2 som ligger i rør med 10A, begge deler er helt etter boka. Samme med 4mm2, åpent: 25A, skjult: 20A.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere en tommelfinger regel på kortslutningstrømmer når dere jobber svart? eller pleier dere og gi f...?

Side 8 av 46 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •