Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 46 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 901
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Todelt spørsmål. Akkurat flyttet inn i flunkende ny leilighet og lurer på følgende:

1. Sikringsskapet lager innimellom ganske høy durelyd. Hører det fra vindfanget og inn i stuen når det er stille i leiligheten. Jeg spurte elektrikker som har installert men de mente det måtte bare være sånn. Jeg kjøper ikke helt den forklaringen bare for at elektrikker skal slippe billig unna.

2. I stuen har jeg 9 halogenspotter tilkoblet dimmebryter på vegg. Også her kommer det dure/summelyder fra taket som faktisk er ganske så irriterende når man f.eks. leser en bok eller prøver å konsentrere seg i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror dette er trafo støy fra begge stedene

er ikke så godt å gjøre noe med det annet enn å bytte trafo.
    Men tror ikke den i sikringskapet skal lage så mye lyd.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det er nok trafo støy

I sikringsskapet kan det være måleren som lager dette, er denne ny eller digital?

På stuen er det nok trafoen, der er løsningen å bytte ut hele dritten med Phillips dimmbare LED pærer å en GLI dimmer..

12v trafo og støy er ikke ukjent, å når det er mange spotter pr sløyfe samt sikkert lange lengder så ender det som regel dårlig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i leiligheten er nytt og det er da digitalt display på strømmåleren.

Jeg var nødt til å ha halogenspotter da terrassegulvet i 2 etasje er taket til stua. Pga noe sikkerhet mot fukt så var det kun halogen som gikk ann. Pokker å irriterende lyd altså!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det alternativer til utenpåliggende strømførende kabler? Mener å ha sett kabelkanaler i kontorlandskap...

Er dette dyre greier?

Hvor finner jeg slikt utstyr på nett, om ikke annet for å planlegge hva jeg skal bruke?

Er det å be om trøbbel å trekke nett/signalkabler i samme kanalen? Kan bruke store/høye kanaler (om de finnes) om det hjelper....

Finnes slike i sort/mørk grå?

Trenger noe utenpåliggende kabel også. Finnes dette i sort/mørk grå?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google thorsman kanaler

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet å ta seg betalt for slikt ser jeg... Her må det være penger å spare ved å sjekke utlandet. Fant gulvbokser også. Det glemte jeg å nevne i forrige innlegg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt brun pr 2x2,5 en gang og brune lettistifter, så det er å få tak i i forskjellige farger, men det må nok spesialbestilles.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Kjapt spørsmål:

Har en leilighet som det nå er vanvittig mye rart det er gjort i. Kommer til å røske ut alt av utenpåliggende kabling (da dette tydelig ikke er originalt).

Men lurte litt på hva man faktisk skal gjøre når det legges opp en ny stikkontakt fra et eksisterende skjultanlegg i murbygg?
    Dvs, jeg kan ikke akkurat meisle meg inn til kabel, og legge på en stikkontakt, men alternativet er jo å legge opp en ny utenpåliggende stikkontakt, og koble denne til en av de eksisterende i skjultanlegget.

Hva gjør en elektriker i et slikt tilfelle? Kobler to ledere i samme N og L på den ene siden av en eksisterende stikkontakt, slik at man får en kabel som går fra en skjult til en utenpåliggende stikkontakt? Eller må en koble til den siste stikkontakten på kursen? Eller brukes slike tre-veis klips (WAGO) på kabelen, slik at man kobler sammen det eksisterende anlegget, men får en ekstra utgang på den ene siden av stikkontakten?

Håper dere skjønner hva jeg tenker her...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du tenker...

Svaret er Gule Sider® - Finn firma, telefonnummer og søk i kart ---> elektriker

| KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Transistorer Proton D1200

Hei

Jeg har hentet frem en gammel Proton D1200 etter flere år med lagring.
    Jeg tenker å bytte samtlige utgangs transistorer Det står på komponentene :
    8stk. C3519A 73Y
    8stk. A1386A 76Y

Noen av dere som kan hjelpe meg å finne replacement transistorer som ligner eller evt. samme type? Skjønner fint lite når jeg søker på disse. :P

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt div elektotekniskeduppedingser fra ebay når det er slike ting.
    A1386A | eBay
    (ikke at linken stemmer med det du skal ha, du må lete, og, vær SKEPTISK)

Nå har jeg Enkeltpersonforetak, så jeg har bestillt fra foreksempel farnell.no

Mn vil tro disse er relativt ute av produksjon, så du må vel finne erstatninger for AB 130w (?) Transistorene.
    Kanskje det finnes Proton Support skiftet navn? kan sikkert hjelpe, kanksje de også har 5000stk transistorer på lager.

Edit : NX Audio

Cricklewood Electronics - CCTV. CCTV Equipment. CCTV Systems. Digital CCTV Cameras

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Jeg har kjøpt div elektotekniskeduppedingser fra ebay når det er slike ting.
    A1386A | eBay
    (ikke at linken stemmer med det du skal ha, du må lete, og, vær SKEPTISK)

Nå har jeg Enkeltpersonforetak, så jeg har bestillt fra foreksempel farnell.no

Mn vil tro disse er relativt ute av produksjon, så du må vel finne erstatninger for AB 130w (?) Transistorene.
    Kanskje det finnes Proton Support skiftet navn? kan sikkert hjelpe, kanksje de også har 5000stk transistorer på lager.

Edit : NX Audio

Cricklewood Electronics - CCTV. CCTV Equipment. CCTV Systems. Digital CCTV Cameras
    Jeg ser når jeg søker på ebay at det siste nummeret ikke stemmer. på mine står det 76/73Y på disse står det 48/41P va betyr dette nummeret?

Sendte samtidig en mail til NX-Audio om dem kunne være behjelpelig
    Tusn takk for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Berøringsspenning

Har et problem jeg ikke vet hvordan jeg skal løse. På kjøkken målte jeg 63 V berøringsspenning til jordklemme på stikk. Men bare mellom L1 og jord. Dette ligger jo over kravet til maks berøringsspenning som er 50V. Noen forslag om hva som kan være galt og hva man evt kan gjøre for å utbedre problemet?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et IT nett mellom L1 og jord skal det være ca 115V.

Jordfeil i et 230V IT nett, er når spenningen fase - jord er mindre en 90V eller større en 170V

Har du TN skal spenningen være 230V mellom L1 og jord.

Virker som du har en jordfeil i IT anlegget ditt..

Du skal aldri måle så lavt som 50 eller i ditt tilfelle 63V.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke helt hva/hvor du har målt...

Hvis Berøringspenning å har du målt foreksempel fra oppvaskmaskinen til jordklemme stikk. Hvis 63v der så er det feil på jordingen, og 63v kjennes. Løsning = Ring elektriker som kan fikse det.

Hvis du har målt L1 til Jord så er 63v spenningen fase- jord, som ideelt sett er ~115v-115v... Om du måler 63v her så er det ikke noe å bry hodet med, rimelig naturlig, noen i trafokretsen har svekket isolasjon i installasjonen, ikke nødvendigvis deg.

Edit : Om du måler 63v Fase jord så kan det også være at stikk mangler jord, = Ring elektriker.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble rimelig teknisk selv for meg...

@Stine. Siden du har målt noe har du kanskje merket noe "muffens". Strøm skal man ikke mekke selv med mindre man har lov til dette - ring elektriker som sagt !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Hvis du har målt L1 til Jord så er 63v spenningen fase- jord, som ideelt sett er ~115v-115v... Om du måler 63v her så er det ikke noe å bry hodet med
    Hvorfor ikke?

I et IT anlegg så vil du jo da måle nærmere 170V mellom den andre fasen og jord.
    Altså, man har en jordfeil en eller annen plass.

Du vet aldri når denne kan slå fult ut, så slike sjevspenninger må sjekkes uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg så i mailen som kom at Scorpionen skrev at det målte resultat også kunne bero på at den nevnte stikkontakten mangler utjevningsforbindelse. Noe som er helt korrekt, man kan få et slikt resultat hvis denne mangler. Stine hvis du har anledning til det så ta å mål fra jordpinnen på en annen stikkontakt til den stikkontakten som du mistenkte feil på. Her skal spenningen være lik 0. Det er ingen bakdel om de to stikkontaktene er på hver sin kurs. Er spenningen 0 i mellom jordpinnene så kan du ta å måle motstanden fra jordpinne til jordpinne (Ohme) hvis denne er lav, så har du utjevningen i orden og siden du er på 2 forskjellige kurser så vet du at du har den med deg gjennom sikringsskapet. På kjøkken kan det for eksempel måles mellom nevnte stikk og chassiset på oppvaskmaskinen. De er som regel på hver sin kurs.

Hvis du fortsatt ikke blir klok på dette, og fortsatt mistenker feil da ringer du elektriker.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hvorfor ikke?

I et IT anlegg så vil du jo da måle nærmere 170V mellom den andre fasen og jord.
    Altså, man har en jordfeil en eller annen plass.

Du vet aldri når denne kan slå fult ut, så slike sjevspenninger må sjekkes uansett.
    Noe som er så vanlig at det er mer regelen en unntaket på våre horrible IT / TT nett... Ja man (noen) har svekket isolasjon, men det kan være hvemsomhelst av naboene også. Det er ikke direkte jordfeil.

Om trafokretsen har 10-20 husstander så er sjansen for at feilen er hos deg rimelig liten...
    Ca en gang i mnd ringer jeg nettselskap og melder om direkte jordfeil... Når man melder til Nettselskap så må de ut å måle utgangene på trafokretsen så de finner ut hvilket inntak som har Jordfeilen. Så får denne personen beskjed om å få dit Elektriker til å finne og fikse feilen.
    Er det 67 - 115 - 160 så er det ikke så ille at jeg ringer netselskap, men jeg måler selvfølgelig anlegget til kunden om det er der og noe jeg kan fikse..

Anyhow, sporer litt av fra strådstarters innlegg.

Side 45 av 46 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •