Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 46 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 901
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er dette "..is my electrical dick/willy bigger than yours?" eller er "det tråden der du kan stille dine spørsmål angående temaet?"

Spørsmålet skulle ivareta de som liker UK og US engelsk...
    UK/US-englesk er ikke så relevant så lenge resten er skrevet på norsk.
    Tråden er interessant den, men blander man inn utenlandske installasjoner, blir det uoversiktlig. :-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Du må da få byttet dimmere...

LED er verken GLødetråd ellerElektronisk belastning...
    Jeg tenker på det samme, men har kastet eskene. Står betegnelsen lett tilgjengelig bak dekselet? Og hva bør de hete for å takle nye dimbare LED? De brukes i dag til 230V halogenspot, montert i 2007.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da få byttet dimmere...

LED er verken GLødetråd ellerElektronisk belastning...
    Ok, takk. Jeg trodde Een ikke sa noe om type belastning men antydet at det var elektronisk dimming og ikke triac, men her er jeg egentlig litt på vidda :roll: GLE gir mindre støy på nettet enn en GL, eller? Trikker'n som installerte brukte GLE så ikke skyt meg ;-)

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg tenker på det samme, men har kastet eskene. Står betegnelsen lett tilgjengelig bak dekselet? Og hva bør de hete for å takle nye dimbare LED? De brukes i dag til 230V halogenspot, montert i 2007.
    På Philips Master LED 230volt er det Elko GLI som fungerer best...
    Så godt som alle "halogenanlegg" har GLE 315 eller 630...

Jeg tror I står for Induktiv last, men det der husker jeg ikke, virker som det var tilfeldig at GLI fungerte med Master LED, for GLI er ikke laget for LED. Men for Jernkjernetrafo.... :roll:

Andre LED pærer trenger ikke fungere med GLI, og 12-24volt må igjen ha andre typer dimmere...
    GLI er svaret kun for Philips altså...

Sidenotis; man gjør ikke noe galt med å bruke GLE på Philips 7watt, men det fungerer bare ikke 100%...
    Det er noen ..."morsomme"... bieffekter med GLE på LED... :-P
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ja, jeg har selvfølgelig gjort avtale på forhånd om dette. Han har også vært innom og sett på det jeg har gjort til nå, og kommentaren var i grunnen at han godt kunne ha ansatt meg i bedriften sin... :-)
    Det var jo en spøk selvfølgelig, men poenget var at han ikke hadde noe å utsette på det jeg hadde gjort. Jeg har forøvrig også vist ham de Malmbergs-kontaktene jeg postet bilde av lenger oppe, og han mente de var helt greie, og at det var uproblematisk å bruke dem.

Ellers kan jeg vel si at jeg tror det er like greit å la være å spørre om tips og råd i denne tråden, det er åpenbart litt for mange hårsåre og trigger-happy elektrikere som følger tråden.
    Då burde jo alt være klappet og klart :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å så en oppfølgings post til nazi-innlegget mitt...

Det hadde ikke noe med oyvinds spørsmål å gjøre, kun generell info rundt AK's "bagatellisering" av elsikkerhet... Folk dør, mister hjem og barn, elektro-yrket er blitt et MEGET strengt papirmølje-yrke med dokumentasjon og erklæringer på samsvar for den minste jobb for å forsikre kunder (og forsikringselskaper) om at vi har gjort en lovlig god jobb... Så har man hobbyelektrikere som surrer rundt med eget anlegg uten verken å vite et kvekk om verken lovverk eller krav...
    Om et hus jeg har hatt elkontroll i brenner ned, blir jeg politiavhørt(intervju) samme dag (skjedde med en i firmaet, heldigvis har han god husk)..

Både el-tilsynet og el-kontrollører bruker selvfølgelig sunn fornuft, bare 3-4 ganger jeg har hørt de har gjort kort prosess på stømtilgang, da går det på overlagt ulovlige handlinger, som gedigne HB-apparater utenfor strømmåleren ol..

Når jeg klarer å få til 2 sider med feil, så er det ikke snakk om en stusselig liten enebolig akkurat, det er snakk om større anlegg med mange bygninger og kunder som ikke har fulgt opp anlegget selv de siste 10 årene...

På de 2 sidene jeg skrev i dag fikk kunden lov til å fikse alt utenom 4 punkter selv, som de må ha elektriker til...
    Bare for å ha sagt det, så bagatelliserer ikke jeg el-sikkerhet, og som jeg forklarte i mitt forrige innlegg så har jeg selv også rettet opp i brannfeller som er laget/oversett av fagmann. Det eneste jeg prøvde å si er at ikke alle elektrikere er flinke heller, og dessverre er det sånn at kvaliteten på arbeid som gjøres av elektrikere ikke er av samme kvalitet som før. Yrkesstoltheten er heller ikke det den var (det har jeg (dessverre) belegg for å si) for nyutdannede.
    Det er også derfor jeg sier at mange hobbyelektrikere kan være vel så flinke som mange elektrikere, uten at det gir de lov til å utføre arbeid på det elektriske anlegget selv, naturligvis.

Da fikk jeg forklart meg ?

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Philips Master LED 230volt er det Elko GLI som fungerer best...
    Så godt som alle "halogenanlegg" har GLE 315 eller 630...

Jeg tror I står for Induktiv last, men det der husker jeg ikke, virker som det var tilfeldig at GLI fungerte med Master LED, for GLI er ikke laget for LED. Men for Jernkjernetrafo.... :roll:

Andre LED pærer trenger ikke fungere med GLI, og 12-24volt må igjen ha andre typer dimmere...
    GLI er svaret kun for Philips altså...

Sidenotis; man gjør ikke noe galt med å bruke GLE på Philips 7watt, men det fungerer bare ikke 100%...
    Det er noen ..."morsomme"... bieffekter med GLE på LED... :-P
    Jeg skal ha jupiter-spoter. Mener led-versjonen har disse pærene. Så da passer alle elko dimmere som har GLI? Noen har GLE/I. Kan disse også brukes? Kan man bruke slike dimmere for flere soner? Ellers ser jeg man trenger 11cm høyde på kassene, også på halogen. Er det behov for like brede kasser som man får kjøpt, eller kan man lage egne mindre kasser? Har ikke så lyst til å ta vekk så mye isolasjon.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål om spotter og dimmere. Hvis man har en veggmontert dimmer (altså i boks) som dimmer et sett med spotter, kan man i samme røret også legge 230V som ren tilførsel til andre spotter som skal dimmes via trådløse mikromoduler? Man har altså i praksis begge faser pluss en "dimmet" fase i samme rør.

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål om spotter og dimmere. Hvis man har en veggmontert dimmer (altså i boks) som dimmer et sett med spotter, kan man i samme røret også legge 230V som ren tilførsel til andre spotter som skal dimmes via trådløse mikromoduler? Man har altså i praksis begge faser pluss en "dimmet" fase i samme rør.

Du kan, men ville ikke gjort det selv. (regner med at den fasen som er dimmet er 12v)

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparegris
    Du kan, men ville ikke gjort det selv. (regner med at den fasen som er dimmet er 12v)
    Mulig du misforsto, men det er ikke snakk om å ha 12V og 230V i samme rør. Det jeg snakket om var å ha tre ledere, begge fasene og en som er dimmet (men altså fremdeles 230V). Den som er dimmet går til en 12V trafo, og forsyningen går til dimmemoduler som ligger i boksene sammen med trafoer for å dimme andre soner.

Jeg kan ikke se at dette skulle kunne være et problem, men jeg er enig med deg i at om det var 12V som lå sammen med 230V, så blir det verre.

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du misforsto, men det er ikke snakk om å ha 12V og 230V i samme rør. Det jeg snakket om var å ha tre ledere, begge fasene og en som er dimmet (men altså fremdeles 230V). Den som er dimmet går til en 12V trafo, og forsyningen går til dimmemoduler som ligger i boksene sammen med trafoer for å dimme andre soner.

Jeg kan ikke se at dette skulle kunne være et problem, men jeg er enig med deg i at om det var 12V som lå sammen med 230V, så blir det verre.

Men da skal det ikke være noe problem å legge en dimmet leder sammen med tilførsel.

Gjorde faktisk det samme på jobb i dag =)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase og dimmet fase for samme kurs kan forlegges sammen i samme rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benkebelysning.

Lenge siden det har vært aktivitet i denne tråden. På tide å dra den frem igjen... Skulle gjerne hatt en stilren men enkel benkebelysning for montering under overskap.Belysningen vil bli veldig synlig så den må som sagt være stilren og enkel. Er det noen som har vært borti noe? Akkurat til dette målet så styrer jeg helst unna LED, men sett bortsett fra det så er ikke valg av lyskilde noe problem. Hvorfor spør jeg her? Vår bransje er jo en av de mest trauste i dette landet og skal man ha tak i noe med god design så må man jo dessverre ty til andre, våre tradisjonelle leverandører er jo trauste så det holder. Samtidig som vi er i gang så mottar jeg gjerne forslag på ringeknapper også.

Takknemlig for alt som måtte komme av tips

Freddy

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overser den linjen med at du ikkje vil ha LED, og tipser om at EL-Produkter har LED på band som visst nok skal være eit bra lys i. Bygger "ingenting" og skal gi eit bra lys. Dette er metervare, så dei tilpasser du sjølv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg allerede har 102 LED i/utenfor boligen så tenkte jeg det kunne være greit med noe annet. Over kjøkkenbenken ene og alene for å få inn litt mer "farge" Så håper på noen flere tips...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på sg-as.no og under "Kjøkken".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Led 12v

Vurderer og bytte til LED i 17 spotter. Men problemet er at jeg ikke finner noen gode alternative Led pærertil 12v. (Virker som det er lettere og få til på 230V). Noen som kan anbefale gode 12v pærer?
    Er det bedre alternativ og bygge om fra 12v til 230v og kjøpe f.eks philips master pærer?
    Hvor mye vil det koste? har åpent øverstloft, så det er lett og komme til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka hos Osram? Mener de har LED-pærer som du kan nytte i eksisterende 12V-anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Lenge siden det har vært aktivitet i denne tråden. På tide å dra den frem igjen... Skulle gjerne hatt en stilren men enkel benkebelysning for montering under overskap.Belysningen vil bli veldig synlig så den må som sagt være stilren og enkel. Er det noen som har vært borti noe? Akkurat til dette målet så styrer jeg helst unna LED, men sett bortsett fra det så er ikke valg av lyskilde noe problem. Hvorfor spør jeg her? Vår bransje er jo en av de mest trauste i dette landet og skal man ha tak i noe med god design så må man jo dessverre ty til andre, våre tradisjonelle leverandører er jo trauste så det holder. Samtidig som vi er i gang så mottar jeg gjerne forslag på ringeknapper også.

Takknemlig for alt som måtte komme av tips

Freddy

Chef Pluss Børstet Stål 3X20w - SG Armaturen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god oversikt over det som SG og de fleste andre har. SG er jo smør og brød varer. Er ute etter noe med litt stil... Lyskomponenter har en armatur som er litt stilig, eneste minuset er at den var kun i alu med stålspotter eventuellt med lysrør. Den lages på mål og koster litt, men hadde ikke vært i tvil hvis den hadde kommet i helhvit utførelse. Futura heter den: Lyset i rommet nr. 6

Side 44 av 46 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •