Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 901
    Newcomer laerkal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Serviceelektroniker...

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Sier du at jeg med fagbrev som serviceelektroniker, fagskole og ing. høgskole kan søke om slik tillatelse?
    Nå har jeg vel i utgangspunktet en lei tendens til å klaske opp nye stikkontakter uten å tenke så mye over slikt, men det hadde jo vært greit om det hadde foregått på lovlig vis og ...
    +1

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du at jeg med fagbrev som serviceelektroniker, fagskole og ing. høgskole kan søke om slik tillatelse?
    Nå har jeg vel i utgangspunktet en lei tendens til å klaske opp nye stikkontakter uten å tenke så mye over slikt, men det hadde jo vært greit om det hadde foregått på lovlig vis og ...
    Du må jo være den perfekte kandidat for dette? :-D

Skulle tro dette går veldig greit for deg - hvis de ikke har endret praksisen for dette helt nylig.

Ta kontakt med de - og fortell hvordan det går :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å så en oppfølgings post til nazi-innlegget mitt...

Det hadde ikke noe med oyvinds spørsmål å gjøre, kun generell info rundt AK's "bagatellisering" av elsikkerhet... Folk dør, mister hjem og barn, elektro-yrket er blitt et MEGET strengt papirmølje-yrke med dokumentasjon og erklæringer på samsvar for den minste jobb for å forsikre kunder (og forsikringselskaper) om at vi har gjort en lovlig god jobb... Så har man hobbyelektrikere som surrer rundt med eget anlegg uten verken å vite et kvekk om verken lovverk eller krav...
    Om et hus jeg har hatt elkontroll i brenner ned, blir jeg politiavhørt(intervju) samme dag (skjedde med en i firmaet, heldigvis har han god husk)..

Både el-tilsynet og el-kontrollører bruker selvfølgelig sunn fornuft, bare 3-4 ganger jeg har hørt de har gjort kort prosess på stømtilgang, da går det på overlagt ulovlige handlinger, som gedigne HB-apparater utenfor strømmåleren ol..

Når jeg klarer å få til 2 sider med feil, så er det ikke snakk om en stusselig liten enebolig akkurat, det er snakk om større anlegg med mange bygninger og kunder som ikke har fulgt opp anlegget selv de siste 10 årene...

På de 2 sidene jeg skrev i dag fikk kunden lov til å fikse alt utenom 4 punkter selv, som de må ha elektriker til...

at oyvind har gjort avtale med en installatør (ikke montør) før han begynte, og installatøren også har vært innom mens jobben er blitt gjort synes jeg er strålende! Om man absolutt skal gjøre noe selv er dette den eneste riktige måten å gjøre det på for en "privatperson"...

Og dere som har relevant utdanning/praksis, send inn en søknad om å få bli "installatør for egen bolig", det er gratis, verste som kan skje er et Nei...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSB ! DSB !! DSB !!!

Og jeg vet hvor du bor !!

(DSB=Danske statsbaner ikke sant ???)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    1) Hva er pris for Elkos bevegelsessensor som passer i standard veggboks? Dvs. typen nedenfor der man kan sette inn varighet og overstyre senor.

2) Hvilke alternativer (Elko eller andre) har man som passer i standard veggboks til eventuelt lavere pris?

Planlagt brukt i ganger og bad og vaskerom.
    På forhånd takk for svar.
    Må ikke overse det tråden handler om...

Akkurat den der er litt vanskelig (og dyr)

Rundt 2000kr inkl. mva kan vel en kunde få en for... (villedende 2400kr)
    De er svindyre fra grossist også...
    Men da igjen, de er de beste uten noen sammenligning...

Vet ikke om billigere alternativer, Elko har en versjon uten Lux og Overstyring, vesentlig billigere..
    Finnes sikkert billigtyper til et par hundrelapper om man leter lenge nok.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    DSB ! DSB !! DSB !!!

Og jeg vet hvor du bor !!

(DSB=Danske statsbaner ikke sant ???)
    Om de kommer på besøk (bor forresten en "inspektør" bare et par hundre meter unna her) så har jeg jo en viss ide om hvor du holder til også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Må ikke overse det tråden handler om...

Akkurat den der er litt vanskelig (og dyr)

Rundt 2000kr inkl. mva kan vel en kunde få en for... (villedende 2400kr)
    De er svindyre fra grossist også...
    Men da igjen, de er de beste uten noen sammenligning...

Vet ikke om billigere alternativer, Elko har en versjon uten Lux og Overstyring, vesentlig billigere..
    Finnes sikkert billigtyper til et par hundrelapper om man leter lenge nok.
    Takk. Ja, det var vel typisk; treffe den sensor som er "best". 2K pr. punkt er jo helt for j.... dyrt når jeg teller opp alle punktene.

Jeg MÅ derfor se gjennom en plan (Elko Wireless) og få et TOTAL-anbud.

Takk for innspill. Elektro er jo hinsides dyrt! HiFi er jo low cost...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var veldig mye snakk om hvem som har lov til hva her nå.

Jeg er utdannet og har fagbrev som automatiker. Ifølge alt jeg har lest og hørt har vi som er automatikere (i likhet med elektrikere) lov til å gjøre installasjoner i egen bolig.

Slik jeg har forstått skal det i noen tilfeller meldes til det lokale eltilsyn ved større installasjoner/endringer(?) i boligen for godkjenning.

Hvilket arbeid anses som meldingspliktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo folkens,

Jeg har i overkant av 100 stk. 50W 230V halogen downlights i huset og lurer på om det har skjedd ting på LED-fronten i det siste som gjør det til et alternativ? Sjekket LED for et par, tre år siden men da var det fortsatt problemer med dimming og har egentlig ikke fulgt med noe særlig etter det. Er tiden moden nå, og isåfall hvilke produsenter har de beste (les: mest naturlige/behagelige) kildene?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de kommer på besøk (bor forresten en "inspektør" bare et par hundre meter unna her) så har jeg jo en viss ide om hvor du holder til også
    Who me ????? ops:

Jeg har da IKKE koblet noe selv

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, vet jo det

Men fra spøk til revolver så lurer jeg nesten på om jeg ikke skal sende inn en søknad. Selv om jeg nok vil engasjere firma til å ta det elektriske når det blir oppussing her
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er energimontør, Gr. A. Jeg har bygget hele mitt anlegg selv, med Elverkets velsignelse. Jeg sendte inn kopi av fagbrevet mitt og fikk tilbake en blankofullmakt til å gjøre hva jeg ville fra inntaket og videre.

Automatikere, elektrikere, energimontører og svakstrømsmontører kan alle sammen få tillatelse til å bygge sitt eget anlegg. Det er ikke noe trolldom å skru til en ledning, men som noen skriver her inne at man må "skru hardt nok til" sier mye om nivået det profesjonelle ligger på. Skrur man en klemme hardt til mister man sannsynligvis spennmomentet i materialet og dermed blir det brannfarlig. Det skal mye til før ting tar fyr, men tar det fyr er det utelukkende på grunn av varmgang - altså feil moment eller feil bruk av klemmer. Jeg har mine timer med thermofotografering og jeg har tilgode å se andre kilder til varmgang enn feil på eller feil bruk av kontaktmateriell. Selvfølgelig kan det skje at man gjør så mye galt at det blir fare for folk og fe, men jeg kjenner faktisk svært få installatører som benytter seg av rett moment når de skrur til klemmer i kontakter og brytemateriell ... Noen bruker til og med batteridrill for å skru til klemmene i kontakter

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Å så en oppfølgings post til nazi-innlegget mitt...

Det hadde ikke noe med oyvinds spørsmål å gjøre, kun generell info rundt AK's "bagatellisering" av elsikkerhet... Folk dør, mister hjem og barn, elektro-yrket er blitt et MEGET strengt papirmølje-yrke med dokumentasjon og erklæringer på samsvar for den minste jobb for å forsikre kunder (og forsikringselskaper) om at vi har gjort en lovlig god jobb... Så har man hobbyelektrikere som surrer rundt med eget anlegg uten verken å vite et kvekk om verken lovverk eller krav...
    Om et hus jeg har hatt elkontroll i brenner ned, blir jeg politiavhørt(intervju) samme dag (skjedde med en i firmaet, heldigvis har han god husk)..
    Av ren nysgjerrighet: Hvorfor var det viktig at din kollega husket godt så lenge det er så strenge krav til dokumentasjon? Alt finnes vel der?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet, er at jeg har vært i bransjer hvor det er 1: ekstremt, hvor det er 2: nødvendig men ikke nødvendigvis forståelig, og til slutt mot 3: håndtverkere, hvor det virker som et onde. Jeg foretrekker selv den første varianten. Da er det aldri noen tvil.

Edit: Beklager et rotete innlegg. Håper det er forståelig.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    jeg kjenner faktisk svært få installatører som benytter seg av rett moment når de skrur til klemmer i kontakter og brytemateriell ... Noen bruker til og med batteridrill for å skru til klemmene i kontakter
    Jeg tør å påstå at det er en veldig høy prosent av håndtverkere (alle grener) som ikke bryr seg nevneverdig om teori og standarder, papirarbeid osv. Jeg ser det hele tiden. "Kontorrotter er noen idioter", ikke sant? Sånn, så får praktikerne heller kjefte.;-) Elektrikere er etter min erfaring langt over snittet interessert i yrket sitt (selv om jeg fikk høre: å, fikk du støt ja, vi kommer i dag eller i morgen), men det syndes sikkert der også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Hallo folkens,

Jeg har i overkant av 100 stk. 50W 230V halogen downlights i huset og lurer på om det har skjedd ting på LED-fronten i det siste som gjør det til et alternativ? Sjekket LED for et par, tre år siden men da var det fortsatt problemer med dimming og har egentlig ikke fulgt med noe særlig etter det. Er tiden moden nå, og isåfall hvilke produsenter har de beste (les: mest naturlige/behagelige) kildene?
    No er tiden moden ja. Phillips sine 7w 230volt er veldig bra, og kan dimmes. Problemet er at det koster. Ser at elhandel.no selle dei for 500 kr stk. Blir ein grei sum det visst du skal bytte over 100 stk...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Av ren nysgjerrighet: Hvorfor var det viktig at din kollega husket godt så lenge det er så strenge krav til dokumentasjon? Alt finnes vel der?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet, er at jeg har vært i bransjer hvor det er 1: ekstremt, hvor det er 2: nødvendig men ikke nødvendigvis forståelig, og til slutt mot 3: håndtverkere, hvor det virker som et onde. Jeg foretrekker selv den første varianten. Da er det aldri noen tvil.

Edit: Beklager et rotete innlegg. Håper det er forståelig.
    (Det var en elkontroll ikke en installasjons jobb)

Det er på en måte mer et intervju, når vi går en elkontroll så er vi inne på ALLE rom, og ser etter sikkerhetsmessige/brannfarlige ting, så den som kontrollerer kan være den siste til å ha sett eller oppdaget, kanskje til og med kommentert til eieren eller skrevet i rapporten om ting som er brannfarlig...
    Derfor følte vertfall han at det var veldig godt for sin egen del å klare å huske hele kontrollen å alt han så steg for steg...

for eieren har ofte ikke helt kontroll på hvordan det ser ut rundt seg, spør om han vet om noe som er feil eller ødelagt av det elektrikse anlegget, så sier han neei, ikke noe som han kan komme på... 1meter over holdet henger en lysrørarmatur etter bare ledningsendene å dingler i løse luften uten skjermen.. :roll:

Det er ikke det at man blir anklaget for mordbrann akkurat, men heller det at man var den siste personen til å ha en full gjennomgang av hele eiendommen, som et vitne, med litt grilling om hva man så å hvorfor man eventuelt gjorde eller ikke gjorde...

Papirer : Ja det er et onde, men dessverre et nødvendig onde (har vi blitt hjernevasket til å mene)... For det er helt bak mål å komme til en kunde for å montere EN stikkontakt ekstra bak TVn, jobben tar 5minutter, mens vi etterpå sitter i 15.20 minutter for å fylle ut 4-10 sider med lovpålagt dokumentasjon på den ene stikkontakten...
    Da har ting gått for langt mener jeg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette "..is my electrical dick/willy bigger than yours?" eller er "det tråden der du kan stille dine spørsmål angående temaet?"

Spørsmålet skulle ivareta de som liker UK og US engelsk...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er dette "..is my electrical dick/willy bigger than yours?" eller er "det tråden der du kan stille dine spørsmål angående temaet?"

Spørsmålet skulle ivareta de som liker UK og US engelsk...
    Kan ikke si jeg skjønte ironien eller hva det var, men er vi/jeg for off-topic? eller hva var poenget?

Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    No er tiden moden ja. Phillips sine 7w 230volt er veldig bra, og kan dimmes. Problemet er at det koster. Ser at elhandel.no selle dei for 500 kr stk. Blir ein grei sum det visst du skal bytte over 100 stk...
    50.000kr ja, fin pris det... :P
    Men du kan få de billigere hos en lokal elektrobedrift faktisk, tror ikke "elhandel" har justert prisene de siste månedene...
    Rundt 50kr billigere pr.stk., fra oss vertfall...

130.000kr i LED-spotter på et hus vi har nå, det blir stilig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Takk for svar. Jeg har Elko GLExxx dimmere, kan disse benyttes eller må man også bytte dimmere når man går over til LED?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Takk for svar. Jeg har Elko GLExxx dimmere, kan disse benyttes eller må man også bytte dimmere når man går over til LED?
    Du må da få byttet dimmere...

LED er verken GLødetråd ellerElektronisk belastning...

Side 43 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •