Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 46 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 901
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    du kan ha 2, men de bør være av samme tversnitt, feks hvis du har 2,5 og 1,5 i samme klemme så sitter den på 1,5 dårligere enn 2,5. for de som lurer på det, du kan gå ned på tverrsnitt på en 16 amp kurs så lenge du kan dokumentere at det aktuelle produktet ikke overstiger det du kan belaste den med. dvs ikke aktuelt på en stikk altså, men ut til et lyspunkt og lignende
    Bare av nysjerrighet, i hvilken forskrift er står dette? Dersom man bare kan ha to ledninger i en klemme så kan jo disse klemmene KUN brukes til å skjøtete ledninger med...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har aldri sett at det står nevnt noe om begrensninger mtp. antall ledere eller totalt tverrsnitt, men logisk nok så begrenses dette av størrelsen på vrihylsen.
    Jeg snakker jo ikke om vrihylser (for der er det spekket hvor mange ledninger man kan ha). Jeg snakker om skruklemmene på selve stikket. De har jo også en størrelse, og på de stikkene jeg har liggende er det plass nok til to ledninger på 2.5mm2, så spørsmålet er om det er lovlig å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg snakker jo ikke om vrihylser (for der er det spekket hvor mange ledninger man kan ha). Jeg snakker om skruklemmene på selve stikket. De har jo også en størrelse, og på de stikkene jeg har liggende er det plass nok til to ledninger på 2.5mm2, så spørsmålet er om det er lovlig å gjøre.
    Aha, da har jeg misforstått. Beklager så mye. Fra nå av skal jeg slutte å legge meg opp i ting jeg ikke forstår ops:

De stikken du har, har de to hull for hver pol, elller et hull hvor det da er plasss til to ledninger?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da har jeg misforstått. Beklager så mye. Fra nå av skal jeg slutte å legge meg opp i ting jeg ikke forstår ops:

De stikken du har, har de to hull for hver pol, elller et hull hvor det da er plasss til to ledninger?
    Det er to hull/skruklemmer for hver pol/fase, slik som det vanligvis er på stikk. Hvis man da skal viderekoble til kun ett stikk, så er det jo greit, for da får man bare en ledning i hver skruklemme. Jeg skal imidlertid viderekoble til to stikk, og har dermed totalt 6 ledninger som skal kobles, 3 på hver fase. Med bare to skruklemmer tilgjengelig per fase, så blir det da 2 ledninger i to av disse skruklemmene. Eller en løsning med Wago/vrihylser i tillegg.

Utrolig at det skulle bli så mye frem og tilbake av et tilsynelatende enkelt spørsmål.... :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to hull/skruklemmer for hver pol/fase, slik som det vanligvis er på stikk. Hvis man da skal viderekoble til kun ett stikk, så er det jo greit, for da får man bare en ledning i hver skruklemme. Jeg skal imidlertid viderekoble til to stikk, og har dermed totalt 6 ledninger som skal kobles, 3 på hver fase. Med bare to skruklemmer tilgjengelig per fase, så blir det da 2 ledninger i to av disse skruklemmene. Eller en løsning med Wago/vrihylser i tillegg.

Utrolig at det skulle bli så mye frem og tilbake av et tilsynelatende enkelt spørsmål.... :-)
    En ledning i hvert hull er det tryggeste. Bruk Wago el.likn til å sy sammen resten.

Newcomer audiooidua sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan fint ha 2 ledninger under samme klemme, bare pass på at du skrur ekstra godt til. viktigste her er at du bruker rett verktøy til å skru med!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt har ikke du lov å koble stikkontakter i noen former uansett, så problemstillingen kan du overlate til elektrikern som kommer og kompletterer hos deg...

Vet ikke hvordan det er på malmberg-mølet, der er det sikkert en jalla skruklemme midt på, akkurat som det jalla Polakkmateriellet jeg monterte forrige uke (samme produsent på veldig mye billi-rammel), mens på elko kan man ha 4 ledere av samme fase tilkoblet samme stikk, altså 12 ledere på samme stikk...
    Krever litt erfaring som elektriker å få det hele sammen uten å plages, men det er lov med samme tverrsnitt, på klemmer som er laget for det...

Jeg ser ikke baby-vernet på den stikkontakten det ble lagt inn bilde av, om det ikke er babyvern er den ulovlig å montere i Norge...
    Om den har det er det jo flott... :roll:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Ærlig talt har ikke du lov å koble stikkontakter i noen former uansett, så problemstillingen kan du overlate til elektrikern som kommer og kompletterer hos deg...

Vet ikke hvordan det er på malmberg-mølet, der er det sikkert en jalla skruklemme midt på, akkurat som det jalla Polakkmateriellet jeg monterte forrige uke (samme produsent på veldig mye billi-rammel), mens på elko kan man ha 4 ledere av samme fase tilkoblet samme stikk, altså 12 ledere på samme stikk...
    Krever litt erfaring som elektriker å få det hele sammen uten å plages, men det er lov med samme tverrsnitt, på klemmer som er laget for det...

Jeg ser ikke baby-vernet på den stikkontakten det ble lagt inn bilde av, om det ikke er babyvern er den ulovlig å montere i Norge...
    Om den har det er det jo flott... :roll:
    Hehe, det var da litt av en salve. Jeg har alliert meg med en elektriker som skal komme og gå over, så den saken er grei.

Malmberg-mølet ser ikke så hakkende galt ut, og det du sier om Elko gjelder ikke alle Elko. Det finnes Elko som bare har tilkobling for to ledere per fase også. Jeg kan godt ta feil nå, men jeg kikket på et Elko plus stikk for noen dager siden, og jeg mener å huske at det ikke var så mange tilkoblinger der heller.

Her kan du se hvordan det er på Malmbergene:

-malmbergs1-jpg

-malmbergs2-jpg

Som du ser er det en heisklemme inni der, og ledningen klemmes godt fast, såvidt jeg kan bedømme. Uansett, hvis "min" elektriker ikke synes dette er godt nok, så monteres de ikke. Og de har pirkesikring (eller babyvern om du vil), men det sitter i dekselet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Bruk ikke vriklemmer. De har gått ut på dato for lenge siden. Bruk disse wagoene.

heh bruker mest vanlig Wago pga tar mindre plass i boxer :P

Elko kontakter FTW

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oyvindk
    Ja, det var en salve, for jeg har sett så mye idioti og brannfarlige og brente hobby-elektriker "installasjoner" at slike salver er velrettet i de fleste tilfeller...
    Privatpersoner kan koble støpsler og rette på feil på lampetter osv, såkalt løs installasjon, mens fast installasjon skal man holde fingrene unna... Hus og hjemme brenner opp hvert år pga farlige hobby-løsninger...
    (Tar endel El-kontroller, å ser da mye rart jeg ikke trodde folk fikk seg til å gjøre selv i den kraftigste narkorus...)

Vriklemmer (Torix) er langt fra utgått på dato, det er den aller beste kontaktflaten man kan få på en kobling... Wago til sammenligning er bare en kniv-egg som ligger mot kobberet, når 25ampere går gjennom det kan det bli varmt...
    Om det var noen tidligere som antydet at man ikke kunne ha eks. 1,5 og 2,5 i samme wago så er det ikke slik lengre, det var på de gamle svarte brann-bombene...

Føler også for å si at langt fra alt fra Malmberg er skrammel, vi bruker mye utstyr fra Malmberg, det finnes en god del som er både pent og monteringsvennlig derfra også, bare ikke det billigste rælet.

Tilkoblingene ser ikke så fryktelig ille ut på bildet, sålenge de har baby-vern så er det vel bare å montere...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    oyvindk
    Ja, det var en salve, for jeg har sett så mye idioti og brannfarlige og brente hobby-elektriker "installasjoner" at slike salver er velrettet i de fleste tilfeller...
    Privatpersoner kan koble støpsler og rette på feil på lampetter osv, såkalt løs installasjon, mens fast installasjon skal man holde fingrene unna... Hus og hjemme brenner opp hvert år pga farlige hobby-løsninger...
    (Tar endel El-kontroller, å ser da mye rart jeg ikke trodde folk fikk seg til å gjøre selv i den kraftigste narkorus...)
    Jeg skjønner alt dette, og selv om jeg ikke er elektriker, så er jeg elektroingeniør, og jeg har en rimelig god forståelse for strøm og spenning. Det jeg ikke vet så mye om (naturlig nok) er gjeldende forskrifter og vanlig praksis. I de tilfellene spør jeg etter informasjon der den er å finne, og som sagt så skal en installatør ta seg av godkjenning av anlegget mitt etterpå. Ikke fordi jeg er redd for mitt eget arbeid, men fordi det er best å ha alle papirer i orden mtp f.eks forsikring.

Det med at privatpersoner selv kan koble støpsler o.l, er i grunnen litt rart når det er så strengt på andre områder. Det gjøres mye rart også med løs installasjon, og jeg tipper nesten like mange branner starter her som fra fast installasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner alt dette, og selv om jeg ikke er elektriker, så er jeg elektroingeniør, og jeg har en rimelig god forståelse for strøm og spenning. Det jeg ikke vet så mye om (naturlig nok) er gjeldende forskrifter og vanlig praksis. I de tilfellene spør jeg etter informasjon der den er å finne, og som sagt så skal en installatør ta seg av godkjenning av anlegget mitt etterpå. Ikke fordi jeg er redd for mitt eget arbeid, men fordi det er best å ha alle papirer i orden mtp f.eks forsikring.

Det med at privatpersoner selv kan koble støpsler o.l, er i grunnen litt rart når det er så strengt på andre områder. Det gjøres mye rart også med løs installasjon, og jeg tipper nesten like mange branner starter her som fra fast installasjon.
    Den installatøren som godkjenner ditt anlegg etterpå vil jeg gjerne vite navnet på slik at vedkommende kan anmeldes til DSB.

Du dokumenterer ganske godt her på forumet at du gjør elekroinstallasjonene dine selv, så ikke bli overrasket om du får besøk av el-tilsynet i nærmeste framtid. De gjør rask prosess ved å stenge av strømmen til din bolig inntil anlegget er godkjent av en registrert installatør.

Og jeg skriver ikke dette for å irritere og skape diskusjon, men du bør kanskje tenke litt nøyere over hva du driver med? Har du barn? Hva med kona di? Naboer? Det er mange uskyldige som kan få bøte med livet for at du skal spare småpenger på å ikke få en skikkelig elektriker til å gjøre jobben.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hva er pris for Elkos bevegelsessensor som passer i standard veggboks? Dvs. typen nedenfor der man kan sette inn varighet og overstyre senor.

2) Hvilke alternativer (Elko eller andre) har man som passer i standard veggboks til eventuelt lavere pris?

Planlagt brukt i ganger og bad og vaskerom.

På forhånd takk for svar.

ELKO

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du sjekket at ein godkjent installatør faktisk VIL gi samsvarserklæring på arbeid som dei sjølv ikkje har utført? Mange som har brent seg på det området.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikjakobsen
    Den installatøren som godkjenner ditt anlegg etterpå vil jeg gjerne vite navnet på slik at vedkommende kan anmeldes til DSB.

Du dokumenterer ganske godt her på forumet at du gjør elekroinstallasjonene dine selv, så ikke bli overrasket om du får besøk av el-tilsynet i nærmeste framtid. De gjør rask prosess ved å stenge av strømmen til din bolig inntil anlegget er godkjent av en registrert installatør.

Og jeg skriver ikke dette for å irritere og skape diskusjon, men du bør kanskje tenke litt nøyere over hva du driver med? Har du barn? Hva med kona di? Naboer? Det er mange uskyldige som kan få bøte med livet for at du skal spare småpenger på å ikke få en skikkelig elektriker til å gjøre jobben.
    Nå tror jeg du bør slappe av litt! Hvorfor du blander DSB inn i dette vet ikke jeg, men det er i alle tilfeller en håpløs uttalelse.
    Det er naturligvis ikke NOE i veien for at en godkjent installatør kan godkjenne et anlegg som er lagt opp av "ikke-elektriker". Det eneste installatøren skal forsikre seg om er at alt er gjort i henhold til gjeldende forskrifter. Det kan selvfølgelig også innebære at vedkommende må sjekke alle koblingspunkter og forsikre seg om at arbeid gjort i sikringskapet (om det er gjort) er forsvarlig utført. Husk også at installatøren ikke kan gjøre en slik godkjenning i egen regi, men i regi av firmaet han jobber i. Dette er neppe en gratis tjeneste.

Og en annen ting... Når det først nevnes at privatpersoner gjør ting som er mindre bra i det elektriske anlegget så stemmer helt sikkert det, men tro meg når jeg sier at det gjelder goskjente elektrikere også. Dette har jeg sett ved FLERE tilfeller, og jeg har faktisk også rettet opp i brannfeller i egen bolig (av alle ting) hvor det har vært godkjent elektriker å gjort en del arbeid (før vi flyttet inn). Elektrikere som reagerer på arbeid gjort av privatpersoner bør kanskje i noen tilfeller derfor gå av sin høye hest og tenke NØYE gjennom alt arbeid de selv har gjort i sitt yrkesaktive liv... Kanskja er det ikke alt som er like bra der heller?

Og dersom noen skulle lure, så jeg har utdanning innenfor elektro, så jeg vet hva jeg prater om.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikjakobsen

Dette oppfatter jeg nesten som en trussel om at du personlig skal prøve å få el-tilsynet til å komme for å sjekke anlegget mitt.

Leste du hva jeg skrev? Jeg har en AVTALE med en GODKJENT installatør som skal KONTROLLERE arbeidet som JEG har gjort, for deretter å lage de nødvendige papirer på anlegget. Ikke noe sted har jeg skrevet at denne installatøren har gitt meg noen blankofullmakt til å gjøre som det passer meg. Han skal gjøre en jobb for meg mot ordinær hvit betaling, og jobben består altså i å gå over og godkjenne anlegget HVIS han bedømmer det til å være i henhold til gjeldende regler og forskrifter. Hvis ikke så blir det selvfølgelig ikke godkjent.

Hvis du ser det som din oppgave å være "elektropoliti" her på forumet, så tror jeg jammen meg du har skaffet deg mye arbeid. Det er mange byggetråder der du kan finne føde for din høye hest så den ikke faller under deg av utmattelse.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har "relevant" utdannelse innen elektro - så kan man få godkjennelse til å utføre arbeider på eget elektrisk anlegg - altså "hjemme". Den elektriske utdannelsen må ikke være fagbrev som elektrikker.

Dette kan du søke om hos tilsynet hos ditt lokale nettselskap.

En venn av meg med fagbrev som telemontør og teknisk fagskole fikk godkjent dette.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Har du sjekket at ein godkjent installatør faktisk VIL gi samsvarserklæring på arbeid som dei sjølv ikkje har utført? Mange som har brent seg på det området.
    Ja, jeg har selvfølgelig gjort avtale på forhånd om dette. Han har også vært innom og sett på det jeg har gjort til nå, og kommentaren var i grunnen at han godt kunne ha ansatt meg i bedriften sin... :-)
    Det var jo en spøk selvfølgelig, men poenget var at han ikke hadde noe å utsette på det jeg hadde gjort. Jeg har forøvrig også vist ham de Malmbergs-kontaktene jeg postet bilde av lenger oppe, og han mente de var helt greie, og at det var uproblematisk å bruke dem.

Ellers kan jeg vel si at jeg tror det er like greit å la være å spørre om tips og råd i denne tråden, det er åpenbart litt for mange hårsåre og trigger-happy elektrikere som følger tråden.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis man har "relevant" utdannelse innen elektro - så kan man få godkjennelse til å utføre arbeider på eget elektrisk anlegg - altså "hjemme". Den elektriske utdannelsen må ikke være fagbrev som elektrikker.

Dette kan du søke om hos tilsynet hos ditt lokale nettselskap.

En venn av meg med fagbrev som telemontør og teknisk fagskole fikk godkjent dette.
    Sier du at jeg med fagbrev som serviceelektroniker, fagskole og ing. høgskole kan søke om slik tillatelse?
    Nå har jeg vel i utgangspunktet en lei tendens til å klaske opp nye stikkontakter uten å tenke så mye over slikt, men det hadde jo vært greit om det hadde foregått på lovlig vis og ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg du bør slappe av litt! Hvorfor du blander DSB inn i dette vet ikke jeg, men det er i alle tilfeller en håpløs uttalelse.
    DSB er da på alle måter meget relevant, DSB er høyeste instans for eltilsyn... Det er dit det skal rapporteres, enten full anmeldelse eller anonym tipsing om farlige anlegg... Det stedlige tilsyn kan fort gjøre kort prosess på strømtilgangen til abonnenten...
    DSB har fem regionskontor for Eltilsyn, region Nord-Norge, region Midt-Norge, region Vest-Norge, region Øst-Norge og region Sør-Norge.
    Det er naturligvis ikke NOE i veien for at en godkjent installatør kan godkjenne et anlegg som er lagt opp av "ikke-elektriker". Det eneste installatøren skal forsikre seg om er at alt er gjort i henhold til gjeldende forskrifter. Det kan selvfølgelig også innebære at vedkommende må sjekke alle koblingspunkter og forsikre seg om at arbeid gjort i sikringskapet (om det er gjort) er forsvarlig utført.
    Jeg jobber i et ganske "snilt" firma, men ikke **** om en kunde får lov å gjøre noe i sikringsskapet... Kunder har fått lov legge kabel installere skjultanlegg og til å med legge en varmekabel som jeg vet om, rikting nok fører det meste av slik dumsnillhet til merarbeid og prakk for oss som skal komplettere, siden ingenting er gjort riktig, for få kurser, feil avstander, kappet for kort, for lite ledere, osv, osv... (Slike avtale SKAL alltid inngås FØR man begynner arbeidet, det er dumt å komme etterpå)
    Husk også at installatøren ikke kan gjøre en slik godkjenning i egen regi, men i regi av firmaet han jobber i. Dette er neppe en gratis tjeneste.
    Elementært... En Installatør er som oftest eier/medeier/avdelingsleder, som om en installatør sier han skal godkjenne så blir det i orden...
    Mens en MONTØR må ha installatør velsignelse til å la firmaet stå ansvarlig for kundens cowboyarbeid, det er sjelden et firma er spesielt villig til dette...
    Og en annen ting... Når det først nevnes at privatpersoner gjør ting som er mindre bra i det elektriske anlegget så stemmer helt sikkert det, men tro meg når jeg sier at det gjelder goskjente elektrikere også. Dette har jeg sett ved FLERE tilfeller, og jeg har faktisk også rettet opp i brannfeller i egen bolig (av alle ting) hvor det har vært godkjent elektriker å gjort en del arbeid (før vi flyttet inn). Elektrikere som reagerer på arbeid gjort av privatpersoner bør kanskje i noen tilfeller derfor gå av sin høye hest og tenke NØYE gjennom alt arbeid de selv har gjort i sitt yrkesaktive liv... Kanskja er det ikke alt som er like bra der heller?
    Det samme gjelder vel absolutt alle yrker der ute, snekker, rørlegger, lege, bilmekaniker, saksbehandlere hos nav, papirflyttere, retts dommere...

Noen personer kan man tro har fått fagbrev i posten, noen tar for korte snarveier for å få noe ferdig å med tanke på hvor mange millioner koblinger elektrikere i Norge gjør, så er det faktisk mulig at mennesker gjør feil, faktisk...

Var på elkontroll i dag også jeg, ble 2 sider med normal skrift på PCn for å få notert alle farlige feil og mangler på det ene anlegget..
    Ja, også feil gjort av en eller annen elektriker som tydeligvis trodde det han gjorde var lov...
    Og dersom noen skulle lure, så jeg har utdanning innenfor elektro, så jeg vet hva jeg prater om.
    Det har jeg også... ;-)
    Og jeg tror, at siden jeg har eksamen fra Nemko på elkontroll ( og før eksamenstullet) at jeg har sett mye ting og tull som hobbyelektrikern har gjort, vs det elektrikere har gjort...

Jeg har også tipset eltilsyn om anlegg som bare kunne kalles en menneskelig dødsbombe hvor det bor en barnefamilie...

Side 42 av 46 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •