Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 46 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 901
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv om de er "latterlig dyre" så har ikke vi montert annet en LED-spotter nå i strax To år, ikke en eneste halogenspott er montert...

Ferdig montert av elektriker er det ikke mange 100kr mellom halogen og led...

Ja det er svært viktig å varme opp isolasjonen til 90grader svi bort papp og plast, så musene har noe å varme seg på, det er ikke rare varmen i forhold som stråler ned i rommet og blir effektiv oppvarming...
    Sleng på en varmepumpe å du har et utrolig dårlig argument der... ;-)

Halogenpærer derimot, der snakker du noe som er latterlig dyrt...

Og skal vi snakke levetid på pæren og at brannfaren nærmest forsvinner så er det ikke noe tvil blant våre kunder, vi har montert 1000vis av LED-spotter 12 og 230volt (faktisk) og tilbakemeldingene er bare positive...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes flere typer led spotter (12v) som ikke trenger kasse.
    vi har brukt flere typer som er godskjente for å ligge uten kasse. eneste karavet er at de trenger 5-6 cm med tom rom før plast og isolasjon kommer.

så hvis du har høyt nok tak, så kan du bare fore ned 5 cm, så slipper du rive hele det gamle taket .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    det finnes flere typer led spotter (12v) som ikke trenger kasse
    vi har brukt flere typer som er godskjente for å ligge uten kasse. eneste karavet er at de trenger 5-6 cm med tom rom før plast og isolasjon kommer.

så hvis du har høyt nok tak, så kan du bare fore ned 5 cm, så slipper du rive hele det gamle taket .

Takk for tipset, men nå er taket revet ned og det blir jo svært mye enklere å trekke rør og ledninger. Har bestemt meg for phillips masterled 230v 7w med sg jupiter armatur. Hiver sikkert på en eller annen form for fjærnstyring også.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Malmbergs stikkontakter

Hei,

Har bestilt noen slike:

Dette er Malmbergs artikkelnummer 1892926 ved navn "Vägguttag Inex, Svart, 2-vägs", og de koster veldig lite. Jeg har ikke mottatt varene enda (og har altså ikke sett dem), men jeg har kommet over et innlegg på et annet forum hvor en bruker sier dette: "Malmbergs er kremen av det som er ubrukelig. Med mener jeg at det er dritt, men det kan monteres."

Det høres jo ikke så lovende ut, men samtidig er jo kritikken uten noen form for beskrivelse av hvorfor det er elendig. Er det noen her som har erfaringer å dele? Hvis disse er så elendige at de er direkte (brann)farlige, så tror jeg nok at jeg bare legger dem bort og monterer noe annet.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hei,

Har bestilt noen slike:

Dette er Malmbergs artikkelnummer 1892926 ved navn "Vägguttag Inex, Svart, 2-vägs", og de koster veldig lite. Jeg har ikke mottatt varene enda (og har altså ikke sett dem), men jeg har kommet over et innlegg på et annet forum hvor en bruker sier dette: "Malmbergs er kremen av det som er ubrukelig. Med mener jeg at det er dritt, men det kan monteres."

Det høres jo ikke så lovende ut, men samtidig er jo kritikken uten noen form for beskrivelse av hvorfor det er elendig. Er det noen her som har erfaringer å dele? Hvis disse er så elendige at de er direkte (brann)farlige, så tror jeg nok at jeg bare legger dem bort og monterer noe annet.
    De er jo godkjente, så brannfarlige er dei ikkje så lenge installasjonen er gjort skikkelig. Det som kan variere i kvalitet er tilkoblingsklemmer o.l
    Min meining er at Elko er noko av det beste utstyret man får tak i.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    De er jo godkjente, så brannfarlige er dei ikkje så lenge installasjonen er gjort skikkelig. Det som kan variere i kvalitet er tilkoblingsklemmer o.l
    Min meining er at Elko er noko av det beste utstyret man får tak i.
    Jeg er enig i det, Elko er åpenbart bra greier, men det eneste de har i sort er plus (som også krever 1 1/2-bokser), og de koster jo latterlig mye. Plus i hvitt er mye billigere (litt snodig), men hvitt er jo uaktuelt i en kino hvor alt annet er mørkt. Ergo ble jeg fristet av disse, men jeg får inspisere dem nøye når jeg har dem i hus.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Elko er åpenbart bra greier, men det eneste de har i sort er plus (som også krever 1 1/2-bokser), og de koster jo latterlig mye.
    Du trenger strengt tatt ikke 1 1/2 boks. Jeg oppgraderte mine stikk til elko pluss og i stedet for 1 1/2 boks så kan du bruke en utforingsramme. Bygger vel en 5,6,7 mm ekstra tror jeg. Men enig i at prisen er alt for høy.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du trenger strengt tatt ikke 1 1/2 boks. Jeg oppgraderte mine stikk til elko pluss og i stedet for 1 1/2 boks så kan du bruke en utforingsramme. Bygger vel en 5,6,7 mm ekstra tror jeg. Men enig i at prisen er alt for høy.
    Ja, det er jo en mulighet. Jeg kan jo forsåvidt fremdeles bytte boksene mine også (veggene er åpne enda), men jeg tror ikke jeg gidder det. Hvis jeg ender opp med å måtte gå for Elko Plus likevel, så lever jeg greit med utforingsrammene. Da bygger de 21 mm fra vegg totalt, og det er kurant nok.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et potensielt dumt spørsmål, men jeg spør likevel:

Hvis man i en boks skal ha en stikkontakt, og trenger å viderekoble/forgrene til to rør (altså det er tre rør totalt til boksen), hvordan løser man vanligvis dette? Stikkontaktene har jo vanligvis kun 2 skruklemmer per fase, så for å løse dette må man da sette to kabler i hver skruklemme. Det er jo plass til det rent fysisk, men er det en akseptabel løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det problemet løser du enkelt ved å benytte deg av vrihylser.

Slike:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det problemet løser du enkelt ved å benytte deg av vrihylser.

Slike:
    Takker. Jeg tenkte også på den løsningen, og det går jo. Får da et par korte kabelstumper fra vrihylsene og til stikket, men det er jo greit nok.

Jeg antar at du mener det er en bedre løsning enn å ha to kabler i en skruklemme på selve stikket, da?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med all respekt så er vrihylser noe skikkelig møl! Jeg ville definitivt heller kjøpt innstikksklemmer fra Wago eller Hellerman (eller tilsvarende).

WAGO Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Jeg tenkte også på den løsningen, og det går jo. Får da et par korte kabelstumper fra vrihylsene og til stikket, men det er jo greit nok.

Jeg antar at du mener det er en bedre løsning enn å ha to kabler i en skruklemme på selve stikket, da?

Bruk ikke vriklemmer. De har gått ut på dato for lenge siden. Bruk disse wagoene.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa selger disse Wago klemmene til en rimelig penge. Også Jula har (lurer faktisk på om de er enda rimeligere enn Elfa) de om du ikke ønsker å betale frakt hvis du bare skal ha disse klemmene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øyvind: Usikker på lovverket rundt det å ha 2 kabler i hver skruklemme på stikk og bryter, så skal ikke uttale meg på akkurat det området.

Vrihylser fungerer, men er litt ekstra arbeid å få det til å bli bra.
    Innstikksklemmer er yppelig til sitt bruk, og krever minimalt med ekstra arbeid. Ulempen er prisen som er høyere enn vrihylser, og når man normalt bare skal montere stikken en gang, og forhåpentligvis aldri åpne opp igjen for å endre på det hele, så er det en ekstra-kostnad som ikke direkte er verd det.

Men vet man at man mye mulig kommer til å skru opp for å endre, så er det bedre å bruke Innstikksklemmer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liggende en annen type Wago (den uten hevarm, kalles bare toppklemme), men jeg skal uansett innom Jula, så jeg kan nappe med meg noen av den typen med hevarm.
    Ellers ser jeg at Clas Ohlson også har disse Wagoene med hevarm til samme pris som Jula. Bare et tips til dem som ikke har Jula i nærheten.

Uansett høres det ut som at det er konsensus om å ikke ha to kabler i hver skruklemme, så da blir det Wago heller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "to kabler" ? Dersom du tenker på enkle ledninger så er det ikke ulovlig å ha flere enn to i hver skruklemme.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hva mener du med "to kabler" ? Dersom du tenker på enkle ledninger så er det ikke ulovlig å ha flere enn to i hver skruklemme.
    Jeg mener ledninger, selvfølgelig. Hvor mange man kan ha i hver skruklemme avhenger jo opplagt av størrelsen på klemma, men er det ellers ingen andre begrensninger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ledninger, selvfølgelig. Hvor mange man kan ha i hver skruklemme avhenger jo opplagt av størrelsen på klemma, men er det ellers ingen andre begrensninger?
    Jeg har aldri sett at det står nevnt noe om begrensninger mtp. antall ledere eller totalt tverrsnitt, men logisk nok så begrenses dette av størrelsen på vrihylsen.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klemmer

du kan ha 2, men de bør være av samme tversnitt, feks hvis du har 2,5 og 1,5 i samme klemme så sitter den på 1,5 dårligere enn 2,5. for de som lurer på det, du kan gå ned på tverrsnitt på en 16 amp kurs så lenge du kan dokumentere at det aktuelle produktet ikke overstiger det du kan belaste den med. dvs ikke aktuelt på en stikk altså, men ut til et lyspunkt og lignende

Side 41 av 46 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •