Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 46 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 901
    Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Har hørt meg litt rundt om 3-fasers kurs nå. Høres ut som om det vil bli nok kraft da i alle fall. Men har også hørt at jeg da må innføre en jordfeilbryter i anlegget mitt dersom noe sånt blir løsningen.

Hvordan blir da kostnadsnivået på å lage en 3-fasers kurs i mot for eksempel å lage 2 separate 16 ampére kurser?
    jordfeilbryter bør du nok ha uansett når du legger opp nytt.
    1 16 A krus pleier å ligge på 3500-6000,-
    men det kommer veldig ann på hvor langt strekk det blir osv.
    kommer også ann på hvor i landet du bor.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med NTE's (blod)priser så blir det vel dyrt, regner jeg med...

Det blir en vurdering hvorvidt jeg trenger flere kurser. Flere sier at jeg ikke trenger mer enn én 16 A kurs, og det er jo helt klart det enkleste. Kanskje det nest enkleste da er å eventuelt installere én kurs til. Dersom det er ekstremt nødvending.

Det blir en "brainstorming" med elektrikerkompisen min, hører jeg. Det er mye smak og behag ute og går.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville i allefall lagt varmekabler og belysning på egen (evt hver sin) kurs, for å redusere sannsynligheten til å møte på støy (f.eks når termostaten slår inn på varmekablene).

I seg selv så burde 16A kurs holde, men siden kostnaddene ikke er de store iforhold til 2 kurser, så burde du egentlig satse på det.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner kanskje å tegne seg et bilde av at 2 kurser er greit å legge inn, ja. Når man først er i gang, så. Det er delte meninger, men hvorfor ikke? Jeg skal uansett ta en alvorsprat med elektrikeren min.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har et spørsmål angående Elko plus lysende dekor ramme. Jeg har idag standar brytere i huset. Og ønsker å få litt lys i trappen våres. ( når lyset er av ) Tenkte kanskje det kunne være greit med di lysende dekor rammene der.

Er det lov å montere disse i standar veggboks? Ellers må eletriker eventuelt skifte ut veggboks? Går dette? I såfall er det uaktuelt. Redd det blir meget dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenno4
    Hei, har et spørsmål angående Elko plus lysende dekor ramme. Jeg har idag standar brytere i huset. Og ønsker å få litt lys i trappen våres. ( når lyset er av ) Tenkte kanskje det kunne være greit med di lysende dekor rammene der.

Er det lov å montere disse i standar veggboks? Ellers må eletriker eventuelt skifte ut veggboks? Går dette? I såfall er det uaktuelt. Redd det blir meget dyrt.

Det er ingen problemer med og montere dette inn i en vanlig veggboks såfremt du har plass for den lille trafoen som +rammen trenger.
    Lysutbytte du har av dette er derimot ikke stort! Men det ser ufattelig stilig ut i kombinasjon med en ramme av frostet glass.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10-240v

- besvart

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basit1
    Hei, hva skjer når en 10v spjeld blir koblet med 240 v?
    Brenner komponenten da, eller kortslutter kursen hvis det er en 16 A kurs?
    komponenten ryker..

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basit1
    Hei, hva skjer når en 10v spjeld blir koblet med 240 v?
    Brenner komponenten da, eller kortslutter kursen hvis det er en 16 A kurs?
    Skulle tro begge deler ville slå inn her. Utstyret er nok beregnet på bruk i sammen med trafo. Nokre industrisystem går på 10V.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenno4

Evt så tror jeg nok du får bittelitt mer lys om du borrer inn en tabbeboks i bryterpanelet ditt og setter inn en slik en :

ELKO

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har noen spørsmål angående led pærer.

1 Hvilken led pære 230v gu10 annser dere å være den beste i dag?

2 Er det påbudt med monteringsboks ved montering av 230v downlights med
    ledpærer (phillips 7w)?

3 Er det påbudt med varmebestandig ledning ved montering av 230v downlights
    med ledpærer (phillips 7w)?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norsksvensken

ledpærer (phillips 7w)?

Noen som har testet litt forskjellige fabrikanter, det er jo en jungel der ute!?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

den beste ledpæren på markede i dag?

ledpærer (phillips 7w)?

Noen som har peiling?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har allverdens peiling på husinnstallasjon så vil jeg tippe at du må ta høyde for at det går an å sette inn en 50w halogenpære. GU10 sokkel er jo standard på 230V.
    LED og halogen passer jo om hverandre, og det vil være kjedelig for nestemann som kjøper huset ditt om han bytter til halogenpærer...........:???:

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har peiling?
    1: Dei fleste pærene gir deg garanti på x antall timer med lys. Styr unna de aller billigeste.

2: Dette er det info om fra fabrikant, men vil selv anbefale boks.

3: Bruke varmebestandig kabel, type PLS e.l

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Uten at jeg har allverdens peiling på husinnstallasjon så vil jeg tippe at du må ta høyde for at det går an å sette inn en 50w halogenpære. GU10 sokkel er jo standard på 230V.
    LED og halogen passer jo om hverandre, og det vil være kjedelig for nestemann som kjøper huset ditt om han bytter til halogenpærer...........:???:

Takk for svar, ser det problemet. Noen lamper (glødepærer) er merket med maks 15w, men man kan jo lett sette i større pærer? Og hvis jeg går for 50stk 12v ledlys så trengs det ikke rare trafoene for å drive dem. Så kommer han som kjøper huset mitt og setter i 30w halogenpærer? Hva skjer da?:twisted: DA ryker jo trafoene.
    DEt jeg vil frem til er at det er vanskelig å dimensjonere det elektriske annlegget mot værst tenkelige senarier. Er det påbudt? eller er det godt nok å merke spottene med maks effekt?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg helt hvilket system osv du snakker om, men 12volt led blir noe helt annet en 12volt halogen, der går ingenting om hverandre, setter du i en halogen så går driveren(ikke trafo) på led i sikkerhetsmodus å kutter spenningen ut...

På 230volt går det an å mix og match, helt til Dimmeren begynner å oppføre seg som en tulling da LED ikke kan dimmes med GLE, om det er det som er brukt før...
    Men på 230volt ødelegger man vertfall ikke noe ved å bytte pære...

Å det er Philips Master LED som er kongen på 230v inntil videre, pga lysstyrke, farge og dimmbarhet i en kompakt modul..
    Alt av led på biltema osv er bare å styre unna, lav pris = dårlig lys.
    Jalla-led med 80dioder av samme type som standby-lyset på TVn = idiotisk å bruke penger på...

Ja, monter 12-15cm kasser, kravet er ikke endret, om ikke produsent har fått godkjent produktet til andre standarder...

Din lokale Elektriker er til for å brukes, spør før du gjør noe dumt, ikke etter...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Nå vet ikke jeg helt hvilket system osv du snakker om, men 12volt led blir noe helt annet en 12volt halogen, der går ingenting om hverandre, setter du i en halogen så går driveren(ikke trafo) på led i sikkerhetsmodus å kutter spenningen ut...

På 230volt går det an å mix og match, helt til Dimmeren begynner å oppføre seg som en tulling da LED ikke kan dimmes med GLE, om det er det som er brukt før...
    Men på 230volt ødelegger man vertfall ikke noe ved å bytte pære...

Å det er Philips Master LED som er kongen på 230v inntil videre, pga lysstyrke, farge og dimmbarhet i en kompakt modul..
    Alt av led på biltema osv er bare å styre unna, lav pris = dårlig lys.
    Jalla-led med 80dioder av samme type som standby-lyset på TVn = idiotisk å bruke penger på...

Ja, monter 12-15cm kasser, kravet er ikke endret, om ikke produsent har fått godkjent produktet til andre standarder...

Din lokale Elektriker er til for å brukes, spør før du gjør noe dumt, ikke etter...

Takk, det var svaret jeg trengte. Da må jeg rive 80 kvadrat med tak for å montere downlightboxer 50stk x 100kr = 5000kr:evil: Utgifter jeg hadde håpet å slippe, men sover nok bedre om natten. Så må jeg ha nytt tak til x anntall 1000kr. Blir dyrt ja.
    Du bekreftet min mistanke om at phillips masterled er veien å gå. Lurte litt på nichia pærer også, har aldri hatt anledning til å teste de.
    Når det gjaldt eksempelet mitt med 12v led og 12v halogen så passer pærene omhverandre, men du har rett med at led ikke bruker trafo, de bruker led konverter. Uansett kan du lett fokke opp et elektrisk annlegg med å putte inn utstyr som det ikke er designet for.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det var svaret jeg trengte. Da må jeg rive 80 kvadrat med tak for å montere downlightboxer 50stk x 100kr = 5000kr:evil: Utgifter jeg hadde håpet å slippe, men sover nok bedre om natten. Så må jeg ha nytt tak til x anntall 1000kr. Blir dyrt ja.
    Du bekreftet min mistanke om at phillips masterled er veien å gå. Lurte litt på nichia pærer også, har aldri hatt anledning til å teste de.
    Når det gjaldt eksempelet mitt med 12v led og 12v halogen så passer pærene omhverandre, men du har rett med at led ikke bruker trafo, de bruker led konverter. Uansett kan du lett fokke opp et elektrisk annlegg med å putte inn utstyr som det ikke er designet for.
    Næringskompaniet har jo laget downlight bokser som er godkjent i papp. desse får du til 50-55kr boksen, så da sparer du inn litt der.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ærlig innrømme at LED pærene er latterlig dyre enda.
    At man sparer strøm er jo et greit argument, men om et par år så er jo LED pæra under halve prisen av dagens pris.
    På de årene har du bare spart noen usle tiere i strøm i forhold til halogenpæra, så hvorfor kjøpe LED nå??
    Dessuten så er halogenpærer helt topp på høst/vinter/vår da man trenger varme i boligen. De hjelper til å varme opp boligen, akkurat som en stor plasma-tv. :-)
    Kjenner en som byttet ut en haug av halogendownlights med LED for å spare strøm. Han måtte kneppe opp et hakk på radiarorovnen halve året for å holde samme temperatur i rommet..
    Snakk om besparelse!

Side 40 av 46 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •