Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 901
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Men det er da ikke "papirgubbene" disse verdiene er viktig for? Det er vel du som skal vite om den nye nye stikkontakten tilfredstiller alle krav?

For å si det slik NEI!

Jeg vet om den er bra, ved å måle med eurotesteren å bruke erfaringen... Jeg ser med engang om det er noe muffens...

Så lenge jeg får resultater som er over XX så bryr jeg meg ikke, da vet jeg at den er bra og sikker...

Jeg er nå glad for at jeg KUN har nybygg og Rehab ... Nekter å dra på slike service oppdrag...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneboliger vil sjeldent riskikere å ha for høye kortslutningsstrømmer. Da har man somregel alltid x antall meter med 4x240 Al frem til nærmeste skap og så noen meter med 50Al. Dette sørger somregel for nok impedanse til å få Ik3max ned til under 10kA, (Ik2min > 0,8kA) Ser nok mer av lave verdier. Når jeg prosjekterer* nye felt vil jeg alltid legge første skap et stykke vekk fra nettstasjon og så gjerne gå noen meter tilbake fra fordelingsskap til hus for å få nok kabelmeter og kortslutningsstrømmene litt ned på de boliger som måtte ligge i nærheten av en nettstasjon.

Bygg med store lavspenttavler som ligger nærme trafoer og har mange parallell kabler/overføringsskinner får derimot gjerne store kortslutningsverdier. Men da har man somregel også plass og mulighet til å gjøre tiltak med regulerbare vern og slikt snacks.

*elkraft ing. hos Lyse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her så må jeg bestandig regne ut og sjekke om kortslutningstrømmen holder. Hvertfall ofte da, kjører service og her nede i byn så er det sjelden noe problem, men trenger ikke bevege meg langt utpå landet før jeg får trøbbel...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Finnes en liten sjanse for at den duringen kommer akkurat når dette Nobø filteret er aktivt det da

Nå vet jeg ikke hvordan dette "filteret" er, men regner med at det er noe mekanisk som fysisk slår seg inn.. Og det skaper lyder..

Hvis noen har vært å sett/hørt inne i et skap med masse kontaktorer og tidsur så skjønner dere
    Hvis jeg husker rett... Nå er det jo snart et år siden sist jeg holdt på med Nobø sitt varmestyringsssystem. Så er jo mulig jeg må hente frem litteraturen igjen, men som sagt hvis jeg husker rett så er Nobø sitt filter bare et sett med ferritringer som man trer kablene gjennom for å dempe støy. Nobø er overfølsomt for støy og kan få store problemer med å få signalene til å nå frem hvis det blir for mye støy. Skal nå ta et eksempel som vil få mange av dere til å tenke litt. Har en stor kunde som for et par år siden ringte meg og kunne fortelle at varmestyringen fungerte ikke lenger, dette var tilfeldigvis bare kort tid etter at vi hadde ettermontert 70 DL i boligen. Støyen fra de elektroniske trafoene til Downlightsene var så kraftig at signalene nådde ikke frem/kom igjennom. Løsningen ble at jeg igjen måtte krype opp på kaldloftet og montere ferittringer på inngangen på samtlige trafoer. Da ble det bra.

Tar en liten støyhistorie til når jeg er i gang. Her for noen få år tilbake så innvesterte jeg i en katteluke til pus, var lei av at han maste sånn på å komme inn og ut. Denne var av type elektronisk med en mottager i, og så fikk pus en liten sender i halsbåndet. Litt utpå kvelden så kunne jeg si til fruen, hør der kommer pus inn. Hvorpå hun sier: Nei det går da ikke an, han ligger jo her på sofaen. Det viste seg at så snart jeg dimmet ned Downlightsene på kjøkkenet bare litt så var det nok til at denne luken levde sitt eget liv. Prøvde alt, skjerming av luken med sølvpapir, tvinnede ledere på DL-kabler, samt ferittringer på disse. Ingenting hjalp og jeg måtte bare koble ut den elektroniske delen av luken. At slik støy også kan plukkes opp i stereon er jeg overbevisst om, og en skilletrafo er vel egentlig eneste løsningen for å bli kvitt støyen helt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    For å si det slik NEI!

Jeg vet om den er bra, ved å måle med eurotesteren å bruke erfaringen... Jeg ser med engang om det er noe muffens...

Så lenge jeg får resultater som er over XX så bryr jeg meg ikke, da vet jeg at den er bra og sikker...

Jeg er nå glad for at jeg KUN har nybygg og Rehab ... Nekter å dra på slike service oppdrag...

Glad jeg aldri jobber svart skjønner ikke at folk tør uten en eurotester

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg aldri jobber svart skjønner ikke at folk tør uten en eurotester

De gir rett og slett **** i det.Verre er det ikke

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med å bytte pærene i spottene ut med diode pærer?Ser claseren har noen..
    Vil den fungere,tenke da på trafoen(elektronisk)
    Dette er utelys uten dimmer 5x35W 12V,2 trafoer.
    Hvilken trafo må brukes i tilfelle?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12v kan jeg ikke så mye om på spotter.,

Men jeg regner med at du må bytte til en trafo som takler så liten belastning.

Jeg tror disse 12v trafoene ikke "starter" før en gitt W og noen led trekker jo ikke noe..

Det er side der man kan få kjøpt en "spesiell" trafo til LED så jeg tror du må bytte..

EVENTUELT 1

så kan du sette på bunnlast for å få min. watt slik at trafoen slår inn, dette har jeg gjort på et lite eksperiment.

Eventuelt 2

Bytte til 230v!

skal du likevel bytte pærer så er det jo bare å fjerne den sinnssyke feilkilden som en trafo er!!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd noe negativt med trafoer. Da må det ihvertfall være et møkkaprodukt eller feilmontering som er årsaken. Tenk på alle de trafoene man bruker til hverdags? alt fra mobiltelefoner til driller.. aldri opplevd at en eneste en har gått dukken..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd noe negativt med trafoer. Da må det ihvertfall være et møkkaprodukt eller feilmontering som er årsaken. Tenk på alle de trafoene man bruker til hverdags? alt fra mobiltelefoner til driller.. aldri opplevd at en eneste en har gått dukken..
    Heldig er du...

Har da byttet nok av Trafoer, sikkert et dusin bare i år. Å får ikke å snakke om støyen som de genererer, 12V halogen burde vært fyfy i et dedikert Hifi-rom, ja kanskje til og med i samme bolig. Da snakker jeg hjemme hos de som virkelig bruker tid og penger på lydopplevelsen sine. Det er jo ikke uten grunn at man ikke skal ha lengre lengder på sekundærsiden en 2 meter på en elektronisk trafo, men selv da så dukker det opp godt med støy.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen - har følgende spørsmål / tanker..?

Jeg skal ha downlights på kjøkken og i stua men deres funksjon skal i utgangspunktet være å gi "ganglys" ikke arbeidslys. Jeg ønsker meg LED på grunn av forbruk samt varmeutvikkling og ikke minst størrelse. Er det noen her som har oversikt over modeller etc. gjerne også andre løsninger om det ikke går for mye utover mine krav.

Skal også ha lys i kino etc men der velger jeg optisk pg varme og støy.

Lars.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Heldig er du...

Har da byttet nok av Trafoer, sikkert et dusin bare i år. Å får ikke å snakke om støyen som de genererer, 12V halogen burde vært fyfy i et dedikert Hifi-rom, ja kanskje til og med i samme bolig. Da snakker jeg hjemme hos de som virkelig bruker tid og penger på lydopplevelsen sine. Det er jo ikke uten grunn at man ikke skal ha lengre lengder på sekundærsiden en 2 meter på en elektronisk trafo, men selv da så dukker det opp godt med støy.
    Jeg har 55 stk 12v downlights i leiligheten min og har aldri opplevd noen av de problemene dere sier, kanskje det har noe med at det er åpen himling og god kjøling,

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Hei igjen - har følgende spørsmål / tanker..?

Jeg skal ha downlights på kjøkken og i stua men deres funksjon skal i utgangspunktet være å gi "ganglys" ikke arbeidslys. Jeg ønsker meg LED på grunn av forbruk samt varmeutvikkling og ikke minst størrelse. Er det noen her som har oversikt over modeller etc. gjerne også andre løsninger om det ikke går for mye utover mine krav.

Skal også ha lys i kino etc men der velger jeg optisk pg varme og støy.

Lars.
    jeg fikke en liten tanke nå etter en prat med kona ... Hvorlfor ikke bruke optiske spotter i hele huset? Da slipper jeg å trekke 30 k-rør! bare å bore hull i taket montere fiberen til spottprismen og trykke det hele på plass i taket uten å måtte varmesikkre osv..

Misa Iditota?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 55 stk 12v downlights i leiligheten min og har aldri opplevd noen av de problemene dere sier, kanskje det har noe med at det er åpen himling og god kjøling,
    Åpen himling og god kjøling hjelper veldig på, noe av problemene som er skyldes jo også at produsentene av ferdigsett. Leverer trafo som holder akkurat i forhold til medleverte wattstyrke. Da ligger trafo helt på grensa av hva gjelder temp og last hele tiden. Er jo mye derfor man blir plaget med at de ryker, så har du kjøling nok så vil du nok slippe unna en god del problemer ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikke en liten tanke nå etter en prat med kona ... Hvorlfor ikke bruke optiske spotter i hele huset? Da slipper jeg å trekke 30 k-rør! bare å bore hull i taket montere fiberen til spottprismen og trykke det hele på plass i taket uten å måtte varmesikkre osv..

Misa Iditota?
    Joda, er mulig det. Dog så er det endel å tenke på når man monterer fiber også, men ikke noe som burde by på problemer. Nå er det jo også kommet fiber med lysbokser som benytter led-lyskilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker om fiber av en trikker

Misa Iditota?
    Jeg vil ikke anbefale deg å gå igang med et tidkrevende fiber prosjekt hvis formålet er å almennbelyse ett rom. Alle de syltynne fibertrådene samles i en boks som et står ei lyspære i på typisk 50 W. Disse fibertrådene gir ikke noe brukbart lys. Fiber er kun for effektbelsyning.

har vært borti noen jobber hvor vi har brukt fiber som effektbelysning inniblandt noen innfelte downlighter. Så når du slår av spottene og på med fiberen når det er mørkt i rommet har du ikke mye bruktbart lys, men du verden så pent det er!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skeptisk!

Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Hvordan er det med å bytte pærene i spottene ut med diode pærer?Ser claseren har noen..
    Vil den fungere,tenke da på trafoen(elektronisk)
    Dette er utelys uten dimmer 5x35W 12V,2 trafoer.
    Hvilken trafo må brukes i tilfelle?
    vær obs på at disse pærene har tilnærmet 0 lysstryke. Osram Norge har valgt å ikke ta de inn i sitt sortiment pga det ekstremt dårlige lysutbyttet. Derfor fins de kun på biltema og Clas

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de to hoved problemene til trafoene er luft og belastning holder du disse i sjakk er du ganske sikker!!

Lars.. PRIS PRIS og pris.. samt at Led/optikk ikke lyser opp så bra!! dette gjelder stuen.

PÅ kjøkkenet: LED i kjøkken sokkelen det skal jeg ha

hvilke leverandører som har led...

Dioder.no og DEFA Lighting

Er litt redusert så kommer med litt mer utfyllende senere lars

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å så leverer lyskomponenter og IFØ Electric leds. Led i sokkel er stilig, har selv levert det. Er konge.

Når det gjelder dette med at fiber ikke kan nyttes til almennbelysning så er det også direkte feil. Igjen så kommer det an på hvor mye penger man er villig til å bruke. Jeg kan være enig i at de typiske ferdigsettene ikke holder til noe almennbelysning. Selv har jeg montert fiber som lyser opp det meste. Med en lysboks med en 71W halogen i, 6mm fiber og 4 spotter med bra optikk i så er det utrolig hva lys du kan få til. Lagde dette i en hylle som hang over en kjøkkenøy, ble kanonbra lys. Hører da med til historien at fiber lages da på mål og bygges for de spesifikke prosjekt. Legger med et bilde av det jeg snakker om, desverre så har jeg ikke noe bilde som viser lyset av disse spottene, men dere ser de innfelt i enden av rørene som holder hyllen oppe. Nå må jeg understreke at dette var en løsning som ble så dyr at et fåtall vil se seg villig til å bruke de pengene som det koster å gjøre dette. Rørene på bildet er vanlige syrefaste som jeg fikk hos rørleggergrossisten, så pusset jeg de med stålull før jeg trakk 6mm fiber gjennom og så monterte spottene.

http://avforum.no/minhjemmekino/user...efaa807e53.JPG

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på pris/ytelse.

legger man nok penger i det så får man det man vil.

Jeg tenker på normalt budsjett og da er jeg sikker på at det ikke holder..

Mulig jeg tar feil

Side 4 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •