Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 46 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 901
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tormy
    Joda, huset er fra 1984 og sikringene stammer nok fra den tiden. Skulle gjerne reøsket ut det gamle og fått inn alt nytt men med 20 kurser snakker vi sikkert minst 20 000 FØR arbeidspengene. Det er mye penger for meg!
    Ikke uvanlig at de tidlige enpolte automatene ryker. Men før du bytter så prøv å slå litt på den og vipp opp og ned noen ganger. Hender de henger seg opp.

Når det gjelder bytte av innmat med SÅ mange kurser så vil jeg anslå under 20k inkl arbeid.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tormy
    Joda, huset er fra 1984 og sikringene stammer nok fra den tiden. Skulle gjerne reøsket ut det gamle og fått inn alt nytt men med 20 kurser snakker vi sikkert minst 20 000 FØR arbeidspengene. Det er mye penger for meg!
    20 kurser!? svært hus med andre ord .
    ved bytte av innmat pleier det å ligge på 1000,- per kurs ferdig montert.

edit: det er forresten med kombiautomater på alle kursene.
    hvis du får en elektriker til å se på det så kan du få en pris. det kan nok bli noe billigere også hvis det er en fin tavle og jobbe i.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har prøvd nexas dimmere? Må man holde knappen på fjernkontrollen nede for å dimme, eller kan man programmere inn at man bruker ett trykk for å dimme rolig ned som på kino?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velstand i heimen...ihvertfall i garasjen :-)

Hei,

Tusen takk for tipset om å slå litt på sikringene. Jeg slo så hardt jeg turte noen ganger med venderen i både til- og frakoblet posisjon. Gikk så med lavt forventningsnivå ut til garasjen, og der ble det jammen lys!

Igjen, tusen takk for hjelpen alle som har bidratt med innspill.

Når det gjelder utskifting til kombiautomat så får det vente en stund. Jeg holder på å gjøre om på omtrent alt areal utenfor huset, lager lekeplass, isolerer garasjen(er leca/betong, skal bli kino), får laget plass til ny garasje etc. så det er nok av bunnløse sluk å helle penger i for tiden. Tror jeg har noe tøys med rørleggingen også så om noen kan litt om sånt er et bare å gi meg en lyd :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan kloke hoder. Har ett lite spm.
    Kan egentlig ikke tenke meg det er lov. Men jeg har en varmepumpe som brukes til oppvarming av hele huset. Problemet mitt er når den slår inn så merker jeg det godt på alle kursene mine.
    Det kan da vel ikke være bra for verken annlegget mitt eller dataene mine.
    Hører det godt på lyden på dataen min hvertfall.

Så det jeg lurer på. Kan man bruke kondensatorer på 220 volt? eller er det ikke lov? Er forresten 3fas om det har noe å si.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer fungerer ikke på sammen måte på vekselstrøm som på likestrøm, så det går nok desverre ikke.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Heisan kloke hoder. Har ett lite spm.
    Kan egentlig ikke tenke meg det er lov. Men jeg har en varmepumpe som brukes til oppvarming av hele huset. Problemet mitt er når den slår inn så merker jeg det godt på alle kursene mine.
    Det kan da vel ikke være bra for verken anlegget mitt eller dataene mine.
    Hører det godt på lyden på dataen min hvertfall.

Så det jeg lurer på. Kan man bruke kondensatorer på 220 volt? eller er det ikke lov? Er forresten 3fas om det har noe å si.
    Høres ut som du har en varmepumpe med varmeelementer, gjerne en 8-12kW..?
    En kondensator vil ikke gjøre noe for problemet ditt...
    Hør med pumpeleverandøren om de har en løsning på det, og om det er et kjent problem...
    Alternativet er vel å bygge om pumpa så bare et og et element slår inn på tur, men vil ikke lønne seg...

Å båttumm linje er jo at det skader ikke elektronikken din...
    At det merkes på pchøyttalerne har vel mer med mangel på skikkelig strømforsyning(kondensatorer) i pc-høyttalerne...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det halvlederløsninger som kan erstatte denne kontaktoren? Den bryter varmekolben til det vannbårne varmeanlegget mitt og støyer både akustisk og elektrisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Høres ut som du har en varmepumpe med varmeelementer, gjerne en 8-12kW..?
    En kondensator vil ikke gjøre noe for problemet ditt...
    Hør med pumpeleverandøren om de har en løsning på det, og om det er et kjent problem...
    Alternativet er vel å bygge om pumpa så bare et og et element slår inn på tur, men vil ikke lønne seg...

Å båttumm linje er jo at det skader ikke elektronikken din...
    At det merkes på pchøyttalerne har vel mer med mangel på skikkelig strømforsyning(kondensatorer) i pc-høyttalerne...
    Nei, har ikke noe varmeelement. Det er et vann til vann annlegg.
    Skrev varmepumpe, men det korrekte ordet er vel varmeveksler.
    Varmeveksleren skal bruke ca 3,5 kw/t under bruk.
    Annlegget er veldig gammelt men fungerer som det skal. Så om levrandøren kan være til noe hjelp vet jeg ikke, men jeg vil ikke legge alt for mye ut på annlegget for jeg skal ha nytt system når økonomien tillater det. Men det blir jo fort en 40-60k for ett nytt annlegg. Så jo lenger det varer jo bedre er det.
    Det jeg vet er at pumpen er impotert fra statene, derfor står det tre store trafoer som endrer spenningen fra 220 til 110v eller hva det er de bruker "over there"
    Jeg har en mistanke om at det er trafoene som slurper strømmen når annlegget blir tent.

Pcen gir smell/knepp som jeg ikke tror er bra for ørene både i headsett og høytalerene som forsåvidt er ett vanlig stereoannlegg og ikke ett billig pc annlegg. Etter at jeg flyttet i nytt hus har jeg allerede fått ødelagt en strømforsyning og det er røket rambrikker i 2 forskjellige pcèr + ett skjermkort har tatt kveld.
    Ikke at dette er verdens undergang, men jeg har og ett kinorom med utstyr for nesten 150k. som jeg er litt redd for.
    Er det så sikkert at dette ikke er noe fare for utstyret mitt?
    Kan skjønne at kondensatorer kan bli vanskelig på på vekselstrøm når jeg tenker meg om ja. Hadde vel blitt ett sansurium med kondensatorer og likerettere med dertil tilsvarende pris.
    Det finnes vel ikke noe muligheter for ekstern softstart eller noe heller da?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha to soner downlights i stua, og har fått tillatelse fra elektriker til å legge opp rør og kasser på forhånd. I den forbindelse lurer jeg på hvordan dette skal gjøres på optimal måte. Vedlagt bilde viser tenkt fordeling av downlights.
    De lysegrå firkantene er downlightbokser, gul er downlight, blå er trafo, grønn er 12 V, rød er 220 V, (mørkegrå er sofa).

Følgende utstyr skal brukes:

Dimmer: Merten Mikromodul (z-wave) SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. Merten CONNECT Z-Wave 1-Veis Universal Dimmer Modul
    Downlights: Jupiter 20W 12 V: Innebelysning - Taklamper - Downlights - Jupiter - 5-Kit med tilt
    Trafo: Osram HTM 70: Elektrisk tilbehør - Transformator

1. Kan / skal trafoene monteres i samme kasse som downlight?
    2. Hvordan skal 220V legges ut til trafoene, kan denne gå gjennom andre downlightbokser, eller bør den legges utenfor (som illustrert)?
    3. Det er tenkt at dimmermodulene monteres i skap i teknisk rom (ettersom dette styres trådløst), er det noe i veien for å gjøre det slik?
    4. Er det noe som mangler på tegningen?

-tak2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikring og kabel til litt stor el-motor ?

Hvor stor sikring trengs det til en 220V 3-fas motor på 20 hester ?
    Og hvor stor kabel trengs fra sikringa til maskina hvis den legges åpent på vegg ?

Jeg har en oversikt men den går bare til 32A sikring...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Finnes det halvlederløsninger som kan erstatte denne kontaktoren? Den bryter varmekolben til det vannbårne varmeanlegget mitt og støyer både akustisk og elektrisk.
    Jeg bytta til en moderne kontaktor i dag og det ble mye stillere i huset, bare sånn til info. Tror det er bra nok, får se om det holder meg våken om natta.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    En triac effektregulator er kanskje tingen? En støyfri og mye smartere måte å regulere effekten på - i stedet for bare av og på!

Ring til disse:

Micro Matic Norge AS
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei lurte på en ting. pusser opp stuen. å da har vi tenkt å ha varme i gulvet. noen som har noen bra tips til litt rimlig løsning? med folie eller kabler.
    stuen er ca 25mm. så kursen til stua er en 10A. på den er det noen stikk med tv å noen lys. vil dette holde eller må man ha en ny kurs?
    men vis man har en 10A sikkring kan man sette på en 13A sikkring da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    stuen er ca 25mm. så kursen til stua er en 10A. på den er det noen stikk med tv å noen lys. vil dette holde eller må man ha en ny kurs?
    men vis man har en 10A sikkring kan man sette på en 13A sikkring da?

Du burde legge varmekabler på sin egen kurs, spesielt når det kommer til støy og slikt som skapes av varmekabler og dets termostat.
    Samt at varmekabler krever en del.

Du _kan_ plassere en 13A sikring på 1,5 kvadrats kabel, men det er ikke helt iforhold til forskriftene (Og vil variere litt på kabelens totale lengde)... Selv om en elektrikker lett vil gjøre det.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel ikke en 13A sikring med jordfeilbryter heller..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvor mye watt kan man ha på en 10A eller 13A kurs?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    230V x 10A = 2300W
    230V x 13A = 2990W

I en stue på 25m2 så ville jeg lagt ca 2000w.
    Da har du ikke mye igjen..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volt x Ampere = watt
    230v x 10a = 2300w ;P

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var jo nesten skremmende lett da. ja takk for svar. da må det bli ny kurs.

Side 35 av 46 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •