Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 46 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 901
    Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    Heisann,

Driver å lager kinorom og legger opp til en 10amp kurs 1,5mm2. Lengden blir ca 25meter fra sikringsskap. Vil dette by på noen problemer ift spenningstap på strekket? Hvor langt kan en strekke 1,5mm2 fra sikringsskap uten at en får problemer?

Kemb0
    jeg ville anbefalt deg å bruke 2,5mm2 som tilførsel. da har du i senere tid muligheter for å sette inn en 16 A sikring.

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må måle kortslutningsverdi i tavla og se i tabeller. Normalt vil det gå greit, men det er ikke noe du vil gamble med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy ved dimming av ringkjernetrafo

Hei,
    Dette er vel et relativt vanlig problem, men jeg har ikke funnet noen bra løsning så jeg spør.

Jeg har en lampe med 25 stk 12V 10W halogen pærer som forsynes av en stor og tung ringkjernetrafo. Uten dimming er den helt lydløs, men med en gang jeg begynner å dimme lyset begynner det å dure slik at det blir helt uaktuelt å ha den på annet enn full effekt eller av.

Har skjønt at dette er vanlig pga at det blir mekanisk støy i trafoen når sinusbølgene kuttes i dimmeren. Men finnes det noen måte / bedre dimmere som hjelper? Har så vidt sett noe om "Sine Wave Dimmer" hvor formen på inn og ut signalet er det samme, men det virker ikke som disse er vanlig til hjemmebruk foreløpig?

Lampebutikken kunne ikke hjelpe meg, så da spør jeg her!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cappel
    Hei,
    Dette er vel et relativt vanlig problem, men jeg har ikke funnet noen bra løsning så jeg spør.

Jeg har en lampe med 25 stk 12V 10W halogen pærer som forsynes av en stor og tung ringkjernetrafo. Uten dimming er den helt lydløs, men med en gang jeg begynner å dimme lyset begynner det å dure slik at det blir helt uaktuelt å ha den på annet enn full effekt eller av.

Har skjønt at dette er vanlig pga at det blir mekanisk støy i trafoen når sinusbølgene kuttes i dimmeren. Men finnes det noen måte / bedre dimmere som hjelper? Har så vidt sett noe om "Sine Wave Dimmer" hvor formen på inn og ut signalet er det samme, men det virker ikke som disse er vanlig til hjemmebruk foreløpig?

Noratel - transformer, reactor and power supply / Noratel / ~ Velkommen til Noratel ~

De selger jo alle slags transformatorer for belysning, en telefon dit burde resultere i en løsning?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cappel
    Hei,

Ta ut jernkjernetrafoen og kast den til helv..... Bare møkk.
    Kjøp deg en liten elektronisk trafo og sett inn der jernkjernetrafoen var så er saken løst. Koster et par hundingser.
    Jeg gjorde det med en billig Ikea lampe jeg har over bordet i stua.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefalt trafo til downlights

Hei!

Jeg vurderer 5 stk 12V/35W downlights på en rekke (med 180 cm fra senter til ytterste downlight). Det hele skal sannsynligvis styres via en x-comfort dimme-aktuator.

Hva anbefales som trafo til dette? Det jeg er mest redd for er akustisk og elektronisk støy.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegger downlights i stua, og trenger litt hjelp
    Hva regnes som "normal" plassering av downlights? Høres 50cm ut fra vegg og 75 cm mellom hver spot greit ut?

Har sett meg ut følgende produkter, er dette regnet for å være av god kvalitet?

elhandel.no - Jupiter i børstet stål (12V, IP44)
    elhandel.no - KA-150 150W Trafo med 3 utganger (5 års garanti)
    elhandel.no - Downlightboks i plast, uttrekkbar
    elhandel.no - Lavvolt tvillingledning PLS 90 12-300V 2x1,5 mm2

I tillegg blir det en dimmer med Z-wave-støtte, jeg har ikke helt skjønt om denne kan brukes til dette utstyret, og om den kan brukes til to soner med downlights.

SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. Z-Wave 2-veis Dimmer Modul - ZDM230 from ACT

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Null strøm i garasjen

Hei,

Er litt krise i heimen. Vi holder på med masse utendørsjobbing og bruker da endel elektrisk verktøy, arbeidslampe etc. koblet til uttak i garasjen.
    JEG klarte å glemme en skjøteledning ute en dag i styrtregn med det resultat at jordfeilbryter begynte å stenge ned huset hele tiden. Etter litt metodisk på/av med strøm skjønte jeg at det var garasjen som var synderen og koblet ut den kursen vha. automatsikringene.

Nå, noen dager senere, koblet jeg inn igjen kursen men får ikke strøm til lamper eller verktøy. Jeg prøvde å vippe sikringene på/av noen ganger uten at det hjalp. Kan automatsikringene ha røket?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering og avstander vil variere veldig i forhold til størrelse på rommet, men dersom rommmet skal males i veldig mørke farger kreves det naturligvis mye mer lys. Normalen er forøvrig mellom 5-20W per m2. Det vil si at dersom du har et rom på 20m2, vil det være fra 100-400W totalt. For din del kan det nok kanskje være lurt å satse på 20W per m2, eller mer dersom rommet skal har mørke vegger og tak.

Sitat Opprinnelig postet av striky
    Planlegger downlights i stua, og trenger litt hjelp
    Hva regnes som "normal" plassering av downlights? Høres 50cm ut fra vegg og 75 cm mellom hver spot greit ut?

Har sett meg ut følgende produkter, er dette regnet for å være av god kvalitet?

elhandel.no - Jupiter i børstet stål (12V, IP44)
    elhandel.no - KA-150 150W Trafo med 3 utganger (5 års garanti)
    elhandel.no - Downlightboks i plast, uttrekkbar
    elhandel.no - Lavvolt tvillingledning PLS 90 12-300V 2x1,5 mm2

I tillegg blir det en dimmer med Z-wave-støtte, jeg har ikke helt skjønt om denne kan brukes til dette utstyret, og om den kan brukes til to soner med downlights.

SmartHus og Custom Install produkter fra Tronika. Z-Wave 2-veis Dimmer Modul - ZDM230 from ACT

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tormy
    Hei,

Er litt krise i heimen. Vi holder på med masse utendørsjobbing og bruker da endel elektrisk verktøy, arbeidslampe etc. koblet til uttak i garasjen.
    JEG klarte å glemme en skjøteledning ute en dag i styrtregn med det resultat at jordfeilbryter begynte å stenge ned huset hele tiden. Etter litt metodisk på/av med strøm skjønte jeg at det var garasjen som var synderen og koblet ut den kursen vha. automatsikringene.

Nå, noen dager senere, koblet jeg inn igjen kursen men får ikke strøm til lamper eller verktøy. Jeg prøvde å vippe sikringene på/av noen ganger uten at det hjalp. Kan automatsikringene ha røket?
    Hei.

Ein enkel måte å finne ut om det er automatsikringen som har røket er å ta eit mulitmeter å måle spenningen på tilførselen til sikringen og vist der er spenning så slår du på sikringen å så måler ut på utgangen på sikringen. Da kan du fort konkludere med at entel er sikringen ok og det er noko annet som er problemet eller om det er sikringen som må byttes.

Men det skal mykje til før ein automatsikring blir ødelagt. De fleste skal tåle 10000 kortslutninger +++ før de må byttes.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Ja, automatsikringen kan ha røket som du sier, dette tester du lett med et mulitmeter (129kr på coop) eller om du ikke har, så kan du prøve den vågale metoden å stikke et støpsel til en bordlampe eller noe annet som ikke trekker mye strøm i skruhullene på øversiden...
    0 spenning = defekt automat = ring elektriker...

Det skjer av å til, automatsikringer, Jordfeilbrytere, Kombiautomater og effektbrytere kan ryke uten grunn...

Tenk deg om dette hadde skjedd dagen etter dere dro på 14-dagers ferie.?
    Frysere, kjøleskap, innbruddsalarm, osv...
    Poenget mitt er, vurder utskifting til Kombiautomater, der har du en Jordfeilbryter på hver enkelt kurs, så om garasjen får en slik jordfeil så kobles kun garasjen ut, ikke hele huset...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode tips

Jeg har ikke for vane å rote rundt inni sikringsskapet, og ser at jeg må vel skru ut noen "blindplater" for å komme til terminalene på sikringene?

Jeg har multimeter, så om jeg tør så får jeg vel målt i løpet av dagen.
    Skulle gjerne hatt kombisikringer, men får se både om det er plass og om vi kan ta oss råd til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måleresultat

Nå har jeg lekt litt med multimeter. Jeg måler 238-239V over sikringene, så de virker nok. Det store spørsmålet er hva annet som kan ha gått galt? Om kabelen var brent av pga. jordingsfeil ville den ikke blitt kortsluttet slik at kursen gav problemer hele tiden?

Jeg er litt utslått av influensa så måling ute i garasjen får vente. Resultatet der tidligere var at hverken lamper eller kontakter virket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan koble dimimer til trafo?

Hei, litt usikker på hvor denne tråden bør høre hjemme, men prøver her. Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan man kobler til en dimmer til trafo. Har 12V downlights (3 stk) som er riktig sammenkoblet med trafo. Strømtilførselen består av tre kabler (en blå og en hvit, og tror den siste er jord. Hvilke ledninger skal inn hvor på trafo, og hvilke skal i dimmebryter? Jeg er slettes ingen elektriker, men håper å spare noen utgifter da jeg har hørt at dette skal være en enkel sak. Håper noen kan hjelpe:-D

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, litt usikker på hvor denne tråden bør høre hjemme, men prøver her. Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan man kobler til en dimmer til trafo. Har 12V downlights (3 stk) som er riktig sammenkoblet med trafo. Strømtilførselen består av tre kabler (en blå og en hvit, og tror den siste er jord. Hvilke ledninger skal inn hvor på trafo, og hvilke skal i dimmebryter? Jeg er slettes ingen elektriker, men håper å spare noen utgifter da jeg har hørt at dette skal være en enkel sak. Håper noen kan hjelpe:grin:
    Er du ikke elektrikker eller tilsvarende, så har du strengt tatt ikke lov å gjøre det selv! Og har du ikke peiling så bør du absolutt ikke gjøre det selv.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lekt litt med multimeter. Jeg måler 238-239V over sikringene, så de virker nok. Det store spørsmålet er hva annet som kan ha gått galt? Om kabelen var brent av pga. jordingsfeil ville den ikke blitt kortsluttet slik at kursen gav problemer hele tiden?

Jeg er litt utslått av influensa så måling ute i garasjen får vente. Resultatet der tidligere var at hverken lamper eller kontakter virket.
    målte du på begge sidene av sikringene?
    får du på sikringen nå uten at den ryker?

er det kunn skjøteledningen du glemte ute?
    er ikke noe annet som kunne forårsaka kortslutting?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg målte over begge sikringene, men målte feil likevel. Tok en målerunde i kveld UTEN feberpåvirkning og det er ikke tvil om at en av sikringene er gåen. De går på uten problem, men når jeg bruker jordingen som nullpunkt... får jeg ca 140V på utgangen av hver av de men bare ca. det samme om jeg måler fra utgangen på den ene til utgangen til den andre. Når jeg måler på samme måte på andre kurser får jeg 240V.

Hmmm, nå må jeg bare finne enkel automatsikring type Siemens 16A med vippebryter. Får vurdere ny kombiautomat, men da må det bygges om i skapet. Nå har jeg to rekker med automatsikringer over hverandre hvor det er slik at første i øverste rekker er samme kurs som første i rekken under. Ikke så greit å bygge om uten å ta alle kursene.

Takk for hjelpen! Synd det er like mye avanse på elektromateriell som på Hi-Fi :-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg målte over begge sikringene, men målte feil likevel. Tok en målerunde i kveld UTEN feberpåvirkning og det er ikke tvil om at en av sikringene er gåen. De går på uten problem, men når jeg bruker jordingen som nullpunkt... får jeg ca 140V på utgangen av hver av de men bare ca. det samme om jeg måler fra utgangen på den ene til utgangen til den andre. Når jeg måler på samme måte på andre kurser får jeg 240V.

Hmmm, nå må jeg bare finne enkel automatsikring type Siemens 16A med vippebryter. Får vurdere ny kombiautomat, men da må det bygges om i skapet. Nå har jeg to rekker med automatsikringer over hverandre hvor det er slik at første i øverste rekker er samme kurs som første i rekken under. Ikke så greit å bygge om uten å ta alle kursene.

Takk for hjelpen! Synd det er like mye avanse på elektromateriell som på Hi-Fi :-)
    har du sett at skinna sitter skikkelig. virker som du mangler ene fasen.
    hvis jeg forstår deg rett så virker det som du har første generasjon automatsikringer. så at disse har tatt kvelden er ikke helt unaturlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, huset er fra 1984 og sikringene stammer nok fra den tiden. Skulle gjerne reøsket ut det gamle og fått inn alt nytt men med 20 kurser snakker vi sikkert minst 20 000 FØR arbeidspengene. Det er mye penger for meg!

Side 34 av 46 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •