Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 901
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    De aller fleste, nærmest alle legger vel skjult anlegg da?
    Kommer helt ann på om veggene er kledd (som de fleste oppussingsobjekter) eller om det er revet plater av veggen og elektrikkeren blir tilkalt før veggene kles på nytt... Ikke alle som tenker så langt...

Så det er nok 50/50 på oppussing... Men på nyinstallasjon er det vel 95/5 som velger skjult...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Vil tro elektrikeren er oppegående, å kommer vel neppe til å nekte deg noe...
    Om han ikke har passer 60år, så er de fleste oppegående nok til å skjønne at verden går fremmover og at egen kurs til strømhungri elektronikk er en naturlig ting å vurdere...
    Det var helt i orden å legge opp egen kurs til anlegget sa han, når jeg pratet med han over telefon. Ikke var det noen særlig ekstra kostnader heller, sånn jeg forstod. Men han lurte fælt på hvilket stereoanlegg dette var, siden jeg ville ha egen kurs.

" Har du tenkt å rive leiligheten?"

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt ann på om veggene er kledd (som de fleste oppussingsobjekter) eller om det er revet plater av veggen og elektrikkeren blir tilkalt før veggene kles på nytt... Ikke alle som tenker så langt...

Så det er nok 50/50 på oppussing... Men på nyinstallasjon er det vel 95/5 som velger skjult...
    Skjønner

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du velger, sett for pukker opp nok stikkontakter/uttak, 2 uttak holder ikke, 8-12 så snakker vi...
    Enig, perforerte veggen bak stereobenken/under tv med uttak da jeg pusset opp stua. 13 stykker, hvorav 3 er ledige...
    La i tillegg opp et par nettverksuttak (men trenger allerede en switch...), greit å få skjult kablet nettverk når man først er i gang. For ikke å snakke om høyttalerkabler/sub-signalkabel... + et par ekstrarør opp til loftet, sånn i tilfelle...

(SS)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testa de dimmbare LED 230v GU10 pærene i philips Master serien enda? De heter Philips MASTER LED Spot MV Dimmable 7W GU10.

Raska med meg et par fra jobben idag for å teste de i kinoen men det funka tydligvis ikke med Elko wireless dimmern min. Den er fra 20VA-250VA så problemet er nok for liten last er jeg redd. Testa de i en armatur på jobben med innebygd dimmer og den funka som en drøm. Sitter å irriterer meg grønn åssen jeg skal løse dette nå.

Må jeg ha en egen LED Driver etter dimmern igjen kanskje. Pærene er jo for 230v så de skal jo ha innebygd driver. Hmm får google litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah bytta ut en av de 6 pærene med en vanlig GU10 35W watt og nå funker dimminga som F. Må skaffe no lur last å legge på for at det skal funke. Hver pære trekker jo bare 42mA. 28W fra LED spotene ble for lite last Noen gode forslag? Må vel finnes noe slags jukse last som jeg kan dytte oppi ene spotkassa.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh begynner å bli gammal gitt. Elko har jo en egen bunnlast i sortimentet sitt, har jo brukt den før. El.nr. 14 715 12 og heter DL12. Får teste med en imorra

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Trenger en slik som på bilde men med liten diameter, noen som har noen forslag på hvor jeg får tak det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ødelagt stikkontakt...hva nå?

Hei!

Jeg har fått trøbbel med en dobbel stikkontakt på barnerommet. Skulle skru til dekselet som satt litt løst, tok for hardt i og dermed knakk hele festet for dekselet løs fra selve stikkontakten.
    Antar at jeg må skifte hele "innmaten" i veggboksen, altså kjøpe helt ny stikkontakt. Er det noe jeg kan fikse selv? Har jeg lov å skifte ut denne selv med f.eks. en fra Clas Ohlsson, og uansett, er det noe fare om jeg skulle finne på å prøve? Ser da bort fra "få støt/grilles" da jeg kobler ut begge automatsikringene på den kursen.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheRACE
    Heh begynner å bli gammal gitt. Elko har jo en egen bunnlast i sortimentet sitt, har jo brukt den før. El.nr. 14 715 12 og heter DL12. Får teste med en imorra
    Interessant! Jeg har også Elko wireless og kunne tenkt meg å bytte til LED. Post dine erfaringer. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Interessant! Jeg har også Elko wireless og kunne tenkt meg å bytte til LED. Post dine erfaringer. :-D
    Da har jeg testet med en bunnlast på 12w og nå har et nytt problem dukket opp. Alt funker fint opp til ca 90% lys styrke, da jeg kjører dimmern opp til 100% kommer det et blink i alle lysene hvert 4. sekund. Hang på en vanlig GU10 pære sammen med bunnlast og samme fenomen kom også nå. Er ikke bunnlasten stabil nok?

Skal teste med en bunnlast til imorra men er redd for at det ikke forandrer noen ting. Kan virke som det er litt for tidlig å satse på dimmbart 230v LED og ikke minst prisen på 313,- per pære som jeg får dem for. Kan fort bli dyrt for et lys anlegg som skal være avslått 80% av tiden jeg er på kinoen :P

Elko har vel ingen wireless dimmer som går ned til 0 VA. Hadde de hatt det så skulle det ikke ha vært no problem. Må ta noen telefoner imorra.

To be continued...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, The Race!
    Keep up the good work.
    Litt stiv pris på de pærene men...

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei

jeg har årsprøve i automatisering imorgen. Jeg har et par spørsmål.

I førebuingen får jeg opplyst at det skal være en mjukstarter i anlegget.
    Jeg har tidligere lært det at når jeg skal dimensjonere kortslutningsvernet til motoren, må jeg ta hensyn til startstrømen som motoren har. frksemepl 6xIn. Si at startstrømen da er 60A da tar jeg og delere dette på I4. På en c sikring er jo dette 5xIn 60/5=20 a. Men spørsmålet mitt er da kan jeg bruke samme formelen når jeg skal bruke en mykstarter? startstrømen vil jo bli mye lavere

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hei hei

jeg har årsprøve i automatisering imorgen. Jeg har et par spørsmål.

I førebuingen får jeg opplyst at det skal være en mjukstarter i anlegget.
    Jeg har tidligere lært det at når jeg skal dimensjonere kortslutningsvernet til motoren, må jeg ta hensyn til startstrømen som motoren har. frksemepl 6xIn. Si at startstrømen da er 60A da tar jeg og delere dette på I4. På en c sikring er jo dette 5xIn 60/5=20 a. Men spørsmålet mitt er da kan jeg bruke samme formelen når jeg skal bruke en mykstarter? startstrømen vil jo bli mye lavere
    Hei.

Nå har ikkje eg hatt så mykje om mjukstartere på skulen men det som står i læreboka vår er at når vi vel eit vern, er det viktig at utløysningsgrensa for vernet (I2*t) har ein mindre verdi en kva SCR har. og at vernet kan gi stor nokk straum til motoren utan å løyse ut.

Overstraumsvernet for ein mjukstarter må ver eit halvleiarvern. Det vil verne tyristorane (SCR) mot kortslutning og redusere faren for at tyristorane blir øydelagde av transiente overstraumar.

Dette var kansje ikkje eit svar på spørsmålet ditt men greit å vite er det:-D

Lykke til:-D

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke helt det jeg var ute etter. jeg tenkte på korslutningsvernet som skal beskytte motoranlegget mot kortslutninger å ikke overbelastningsvernet

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gutter (og jenter)

Jeg har et par av disse lampene av typen billig:

Begge to har problem med at de flimrer av og til, de flimrer samme hvilket nivå dimmeren står på, det skjer kanskje et par ganger i minuttet og uregelmessig.

Noen av dere som vet hva dette kan skyldes? jeg har helst lyst til å fikse de da jeg regner med at om jeg får nye så vil de og begynne og flimre etter en stund.

Så gutter? er det mulig å gjøre noe med dette?

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hei Gutter (og jenter)

Jeg har et par av disse lampene av typen billig:

Begge to har problem med at de flimrer av og til, de flimrer samme hvilket nivå dimmeren står på, det skjer kanskje et par ganger i minuttet og uregelmessig.

Noen av dere som vet hva dette kan skyldes? jeg har helst lyst til å fikse de da jeg regner med at om jeg får nye så vil de og begynne og flimre etter en stund.

Så gutter? er det mulig å gjøre noe med dette?
    jeg ville tro det er trafon som synger på siste verset. hvis dette er billiglamper så er det nok ikke lønnsomt å bytte ut trafon.

kan forresten også være dimmeren som må "justeres". det hender elkso's veggdimmere flimmrer til tider, da må man justere på et hjul i dimmeren. men det er som regel bare når dimmeren står på min. vet ikke om du har denne muligheten på disse hjørne lampene.
    mvh Jonas

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Gulvvarme

Kan man legge kabel til tempføler og kabel til varmefolie i samme rør?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Lengde på kurs - kjøling kinorom

Heisann,

Driver å lager kinorom og legger opp til en 10amp kurs 1,5mm2. Lengden blir ca 25meter fra sikringsskap. Vil dette by på noen problemer ift spenningstap på strekket? Hvor langt kan en strekke 1,5mm2 fra sikringsskap uten at en får problemer?

Kemb0

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Hei.

Nå har ikkje eg hatt så mykje om mjukstartere på skulen men det som står i læreboka vår er at når vi vel eit vern, er det viktig at utløysningsgrensa for vernet (I2*t) har ein mindre verdi en kva SCR har. og at vernet kan gi stor nokk straum til motoren utan å løyse ut.

Overstraumsvernet for ein mjukstarter må ver eit halvleiarvern. Det vil verne tyristorane (SCR) mot kortslutning og redusere faren for at tyristorane blir øydelagde av transiente overstraumar.

Dette var kansje ikkje eit svar på spørsmålet ditt men greit å vite er det:-D

Lykke til:-D
    Jeg ville dimensjonert anlegget til bruk uten mykstarter.
    Denne er en "tilleggskomponent".

Side 33 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •