Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 46 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 901
    Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ok, men la oss si at jeg har 16 stk som jeg vil koble til 12v, skal jeg da koble 8 og 8 i serie for så å koble de i parallel igjen?

Takker for svar til dere begge
    Ja det vil gå. :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er tversnittet på ledninger på en 16A vs. en 20A kurs? Må man skifte ledningen frem til stikk / sikringskap, eller holder det at man kun skifter sikringen fra 16A til 20A?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis 2.5mm2 til 16A og 4mm2 til 20A. Nei det holder ikke med å kun skifte sikring.

En 20A kurs kan heller normalt ikke bruke en vanlig stikk - de er kun godkjent til 16A, så du må til med en teknisk stikk - eller tilsvarende.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke nødvendig å bytte alt av kabler etc?

Hos meg er det en 16A sikring i stua, hvor alle stikkontakter og varmekabler går under.

Igår gikk sikringa igjen, så jeg snakket med husverten om å øke kursen eller gjøre noe for å sikre at strømmen ikke går så ofte.

Vil det være veldig kostbart å sette gulvvarmen på en egen kurs, eller å øke/dele selve kursen. Er ikke sikker på hva som er mulig å gjøre en gang, så jeg må jo høre med de som kan med det her.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Er vel ikke nødvendig å bytte alt av kabler etc?

Hos meg er det en 16A sikring i stua, hvor alle stikkontakter og varmekabler går under.

Igår gikk sikringa igjen, så jeg snakket med husverten om å øke kursen eller gjøre noe for å sikre at strømmen ikke går så ofte.

Vil det være veldig kostbart å sette gulvvarmen på en egen kurs, eller å øke/dele selve kursen. Er ikke sikker på hva som er mulig å gjøre en gang, så jeg må jo høre med de som kan med det her.
    Når er det sikringen går - er det noe spesielt som koples inn som gjør at den går?

Det beste er nok å måle hvor mye sikringen blir belastet. Det går an å sette inn sikringer som er trege og tåler spissbelastning bedre.

Dele opp en kurs til to sikringer trenger ikke å bli så omfattende - du må nok få en installatør til å se på det.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke akkurat tenkt å foreta noe DIY Skulle ta kontakt med en elektrikker over nyttår, men vil høre litt på forhånd hva som må til.

Subben, den lille 8" har en forsterker på 1000watt, og jeg vet at mange av Velodynes subber kan "ta" sikringer.
    Min bror hadde en DD10 med enda større forsterker, og da måtte vi bytte sikring (ikke noe nymotens akkurat).

Men etter et strømbrudd må jeg skru av alt av forsterkere før jeg kan starte sikringa på nytt(eller hvordan man sier det). Har hendt at sikringa har gått når jeg har skrudd på subben igjen, men viss jeg skrur volumet på 0 går det som regel pent og pyntelig.

Akkurat nå står ikke subben på pga jeg spiller inn nye høyttalere, så har ikke noe problem akkurat nå.

Men er ikke helt sikker på hva som gjorde at strømmen forsvant igår, men siden gulvvarmen går under samme kurs trodde husverten at det muligens var årsaken. Hørte ikke at varmen skrudde seg på, men kan godt være at det skjedde.

Når man skrur på en komponent går det vel en slags puls igjennom strømnettet(iallefall den kursen). Det skjer når jeg skrur på effektforsterkeren og Hegeln, da blinker lyset litt. I et rom slik stua mi går det mye varmekabler, og kan vel være årsaken til problemet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke akkurat tenkt å foreta noe DIY Skulle ta kontakt med en elektrikker over nyttår, men vil høre litt på forhånd hva som må til.

Subben, den lille 8" har en forsterker på 1000watt, og jeg vet at mange av Velodynes subber kan "ta" sikringer.
    Min bror hadde en DD10 med enda større forsterker, og da måtte vi bytte sikring (ikke noe nymotens akkurat).

Men etter et strømbrudd må jeg skru av alt av forsterkere før jeg kan starte sikringa på nytt(eller hvordan man sier det). Har hendt at sikringa har gått når jeg har skrudd på subben igjen, men viss jeg skrur volumet på 0 går det som regel pent og pyntelig.

Akkurat nå står ikke subben på pga jeg spiller inn nye høyttalere, så har ikke noe problem akkurat nå.

Men er ikke helt sikker på hva som gjorde at strømmen forsvant igår, men siden gulvvarmen går under samme kurs trodde husverten at det muligens var årsaken. Hørte ikke at varmen skrudde seg på, men kan godt være at det skjedde.

Når man skrur på en komponent går det vel en slags puls igjennom strømnettet(iallefall den kursen). Det skjer når jeg skrur på effektforsterkeren og Hegeln, da blinker lyset litt. I et rom slik stua mi går det mye varmekabler, og kan vel være årsaken til problemet?
    Det du kan gjere er å ta ei måling av kor mange amper som sikringen trekker når du har alt på untatt subben, og så måle kor mange amper subben bruker. då får du vete om det er startstraumen som slår ut sikringa eller om det er fordi det trekker for mykje amper.:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å gjøre noe sånn Even, men har ikke akkurat noe slikt utstyr selv.

Må vel vente til elektrikern kommer.

Hvis det blir for dyrt, får jeg kanskje bytte subben ut med noe med mindre forsterker

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å gjøre noe sånn Even, men har ikke akkurat noe slikt utstyr selv.

Må vel vente til elektrikern kommer.

Hvis det blir for dyrt, får jeg kanskje bytte subben ut med noe med mindre forsterker
    Uten utstyr så er det nokk ikkje så lett å gjere sjølv:-D

En elektriker tar vell ca 500kr timen, å sikring koster runt 300kr så det kommer til å koste ca 1k (grovt regna) for å få varmekabelane på eigen kurs så lenge det er blitt koblet ordentlig fra før av.:-D det er vell ca samme pris for å få bytta den gamle sikringa til c karakteristik:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Even, for et grovt overslag

Er ikke så gal pris det der Absolutt noe jeg kan leve med

Takk igjen!

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Uten utstyr så er det nokk ikkje så lett å gjere sjølv:-D

En elektriker tar vell ca 500kr timen, å sikring koster runt 300kr så det kommer til å koste ca 1k (grovt regna) for å få varmekabelane på eigen kurs så lenge det er blitt koblet ordentlig fra før av.:-D det er vell ca samme pris for å få bytta den gamle sikringa til c karakteristik:-D
    de prisene der tror jeg nok ikke du kommer så langt med.
    får du en elektriker for 500kr timen er du heldig.
    en sikring koster over 1000,-
    kan nok også hende at de må bytte kabeler også. hvis alt på den gamle kursen henger sammen...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    de prisene der tror jeg nok ikke du kommer så langt med.
    får en elektriker for 500kr timen er du heldig.
    en sikring koster over 1000,-
    kan nok også hende at de må bytte lett kabeler. hvis alt henger sammen...
    Det kan stemme det du sier om times prisen men ikkje det med sikringa.
    1000kr for ein sikring? kva sikring er det du har tenkt å bruke da?

her er eit eksempel på ein 16A b karateristikk moeller sikring til 169kr

elhandel.no - Automatsikring, 2-pol, kvikk, 16A, PLSM-B16/2

C karakteristikken koster 221kr greit nokk firmaet tar kansje meir betalt men ikkje 4x av kva sikringa koster.

Det einaste eg kan finne av sikringer til 1000kr er med jordfeilvern å det er vell ikkje påbudt når resten ikkje er det? eller?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan stemme det du sier om times prisen men ikkje det med sikringa.
    1000kr for ein sikring? kva sikring er det du har tenkt å bruke da?

her er eit eksempel på ein 16A b karateristikk moeller sikring til 169kr

elhandel.no - Automatsikring, 2-pol, kvikk, 16A, PLSM-B16/2

C karakteristikken koster 221kr greit nokk firmaet tar kansje meir betalt men ikkje 4x av kva sikringa koster.

Det einaste eg kan finne av sikringer til 1000kr er med jordfeilvern å det er vell ikkje påbudt når resten ikkje er det? eller?
    tenke med jorfeilbryter ja. kan hende at man ungår det hvis man bare skal bytte en sikring, men skal man sette opp en ny så mener jeg at man må sette inn en jordfeilautomat

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    tenke med jorfeilbryter ja. kan hende at man ungår det hvis man bare skal bytte en sikring, men skal man sette opp en ny så mener jeg at man må sette inn en jordfeilautomat
    Ja det hadde våre det beste men eg er ikkje sikker på om man er nødt vist man ikkje har automatsikringer med jordfeilvern frå før av.:-D Rett meg vist det er feil.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hadde våre det beste men eg er ikkje sikker på om man er nødt vist man ikkje har automatsikringer med jordfeilvern frå før av.:-D Rett meg vist det er feil.
    jeg er ikke hundre % sikker selv.
    men mente at hvis man skal foreta en ny installasjon så er jordfeilbryter et krav.
    men dette kan jeg finne ut av på mandag. skal høre med kolegane på jobben

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hvor han bor...
    Bor han i oslo kommer vel ikke trikkeren hjem til deg for 1000kr.. Bor du i nordtrøndelag så får du utskifting av sikring for 1000kr. (om man ikke bruker de største firmaene)

Et par løsninger.

1. Slå av varmekablene når du hører på musikk.. ( 0kr )
    2. Bytt ut sikring fra B-karakterstikk til C-karakterstikk, kun slikt bytte uten å gjøre noe på kursen = ikke krav om jordfielbryter.. ( ~1000kr kanskje + mva og hvor du bor)
    3. Legge opp ny kurs fra skapet, med jordfeilbryter C-kombisikring, 15meter kabel festemateriell, stikk og 3timer max, om plass i skapet til ny sikring.. ( 3-5000kr )
    4. ny kurs til varmekabler, dårlig løsning om de er spredd og står sammen med brytere til lys osv, så kommer det til å bli den dyreste løsningen...
    5. ettermontere softstart i forsterkerne. (DIY ~1200kr)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært her inne og nå var det jammen på tide. Nå er det vel slik at i utgangspunktet når vi monterer en ny sikring så skal kursen sikres også med jordfeilbryter på en eller annen måte. Her bør man jo også bruke fornuften, hvor er det sikringen skal monteres og hva er på. Som i dette aktuelle tilfellet så er det vel en gammel stuekurs som skal deles og hvor fint lite utstyr er jordet, jeg ser ikke da det helt store poenget med å ha jordfeilbryter på den nye kursen. Med mindre man setter varmekabelen på den nye kursen da, da slipper vi jo ikke unna...

Ellers når det gjelder priser så mener jeg vi bør være litt forsiktige med å spre disse rundt oss, da dette naturlig vil variere litt. Er vel ingen anlegg og ingen jobb som er lik og noe som i utgangspunktet høres relativt likt ut kan fort variere med 1-3 timer avhengig av bygningsmasse med mer.

Det beste rådet jeg kan gi er å be elektrikeren om et prisoverslag før han begynner. For å ta denne spesifikke jobben så kan det jo være så enkelt at det er mulig å splitte kursen i skapet. Da bør jo jobben ta maks 1.5 time, må man ut i anlegget å legge kabel og splitte ute i anlegget så vil det jo fort gå mere tid. Er det langt/kort, Treverk/Betong? alt dette er jo faktorer som vil påvirke. Dog så bør jo uansett ikke en slik jobb komme på en formue.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig tro på å bare bytte gamle B-automaten med en C-automat i dette tilfellet, for sikringene går når du slår på utstyret, aldri mens du spiller musikk...?

En 16Amper C-automat tåler tross alt 160Amper startstrøm, mot B-automat som tåler bare 80Amper startstrøm...
    Så om forsterkernes startstrøm ligger på 100Amper, så blir B for lite og C passelig...

Dessuten tåler alle sikringer ca 30% overlast i 1time (uansett karakteristikk), som gjør at man kan hente 20amper fra 16amper sikring uten at sikringen går...

Skulle sikringen fortsatt ryke så slå av varmekablene før du slår de på...

Forøvrig, skal man kun bytte sikringen, si den har gått sunn, så trenger man ikke jordfeilbryter..

Forøvrig del2: Jordfeilbryter på ujordede stikk har også sin funksjon...
    JFB's funksjon er å redde liv, om utstyr på ujordet stikk har jodfeil, å man tar mellom utstyr og annen jordet del, så slår JFB ut før man får 30mA gjennom kroppen... Hadde stikkontakten vært jordet og jordingen vært i orden, så hadde man ikke merket det var jordfeil der uansett, da feilstrømmen går enkleste vei tilbake, via jordleder, om da jordfeilbryter så hadde sikringen slått ut, om automater så blir det da jordfeil på hele trafokretsen...

(men dette intereserer ikke brukerne her, se signatur)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner en ut anntal start Amp på forsterker ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare om produsent har oppgitt det..

Eventuelt kan det kanskje måles med et særdeles avansert måleinstrument...

Med andre ord, man finner ikke ut...

Men at en sikring tåler dobbelt så høy startstrøm vil forhåpentligvis løse problemet...

Ellers får produsentene begynne å levere utstyr med komfyrstøpel, eller det som er mest logisk, montere softstart på forsterkerne, koster dem ikke stort... for det er tåpelig at man ikke kan slå på en forsterker på en normal ubelastet kurs...

Side 31 av 46 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •