Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 46 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 901
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    å Mor10 har fått en installasjon som er 100% i følge forskriften...

Vis meg hvor det står at målersløyfen kan være 2.5mm2!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målersløyfen.??

Ingen måler i den underfordelingen får vi håpe, da er damen ganske strikt på å fordele utgifter på hobbyene deres...

| KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo målt strøm ergo måler sløyfen

Men jeg er uenig uansett!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig bruker ein ikkje dette til målersløyfer o.l.! Les kva som blir skreve. Dette blir ofta gjort til ein enkel sikring i sikringsskapet, men selfølgelig ikkje ilag med andre sikringer! Og det er 100% "etter boka" uansett korleis ein vrir og vender på det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Selfølgelig bruker ein ikkje dette til målersløyfer o.l.! Les kva som blir skreve. Dette blir ofta gjort til ein enkel sikring i sikringsskapet, men selfølgelig ikkje ilag med andre sikringer! Og det er 100% "etter boka" uansett korleis ein vrir og vender på det.

Jeg vet da det se da

men om det er 100% etter boka vet jeg ikke faktsik.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en telefon i dag ang. brannsikre downlights. Iflg. produsent er varmen på oversiden minimal, og noen elektrikkere bruker faktisk vanlig plast til å pakke den inn for å unngå kondens. Det ble anbefalt å grave ut litt isolasjon for å få plass til koblinger, og videre vurdere å trekke over en pose om det var kaldloft (mulighet for kondens).

Siden varmen var minimal, så var det heller ingen problem med nærliggende kabler, ei trafoer heller. Tror nok uansett det blir 230V for min del. Ved full lysstyrke var 12V minimalt sterkere, og noe gulere. Men det var ikke mye forskjell, spesielt ikke om de ble dimmet.

Når det eksisterer en stikkkontakt på veggen rett under taket (for lyspunkt), og en vil ha 230V over taket for downlights, hva pleier dere å gjøre for å få et rør opp? Anses det som i det hele tatt mulig uten å mishandle vegg/tak totalt? Eller legges det vanligvis PR åpent fra kontakt og opp gjennom taket?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg vet da det se da

men om det er 100% etter boka vet jeg ikke faktsik.
    Håper alle er enige om hva som er gjort her:

6kvmm fra en 63A bryter i hovedskapet inne rett til en 16A sikring - ikke skinne - Deretter fra denne sikringen lasket direkte over til neste 16A sikring med 2,5kvmm.

Det burde være OK?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det burde være OK?
    Dette ER ok, utgjør ingen fare overhodet.
    Går aldri mer en 16Amper i de ledningsendene.
    Forskriften ER fulgt.
    :-D
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved å bruke kabelsko så får du på 10mm2 rk på gamle uz-elementene.

angående 2.5mm2 som tilførsel så hadde i hvert fall jeg aldri gjort noe sånt. det høres ut som jallamekk, forskrift eller ei. hehe.
    bruker 10mm2 rk, så det er mulighet for flere sikringer senere.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

superisolert

Hei.

Har nettopp fått nytt hus, et superisolert miljøhus. Alle yttertak har 30cm isolasjon. Spørsmålet er om jeg kan ha innfelte spotter her? Hvis elektrikeren legger inn bokser som tar 15cm, vil det jo fremdeles være 15cm isolasjon igjen...

What say you, svantesjef? :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Håper alle er enige om hva som er gjort her:

6kvmm fra en 63A bryter i hovedskapet inne rett til en 16A sikring - ikke skinne - Deretter fra denne sikringen lasket direkte over til neste 16A sikring med 2,5kvmm.

Det burde være OK?

Det var ikke meningen å skremme deg!!

Men jeg er ikke enig i det som er gjort!

Men det er ikke farlig!! Det er trygt! men jeg mener det ikke er tilstrekkelig fagmessig utført!!

Ene å alene på grunn av den 2,5mm mellom sikringene..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Hei.

Har nettopp fått nytt hus, et superisolert miljøhus.

Ikke noe problem det.

men jeg har startet med å presse kassen opp i isolasjonen.. altså ikke skjære ut.

Hva som er det beste vet jeg ikke, og det er heller ikke noen som kan gi et fornuftig svar på dette.

Men det er da ikke noe problem i å sett opp spotter. Men jeg ser et problem nå når miljøhusene kommer og kravene skjerpes.. Men gi gass

Når det gjelder min mening om hvordan man skal legge opp spotter i slikt tak. Du har 2 valg.

1. Skjære bort isolasjonen rundt kassen

2. presse isolajonen opp og plasser kassen.

Jeg tror nr2 er best! da fjerner man ikke isolasjonen ihvertfall..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem det.

men jeg har startet med å presse kassen opp i isolasjonen.. altså ikke skjære ut.

Hva som er det beste vet jeg ikke, og det er heller ikke noen som kan gi et fornuftig svar på dette.

Men det er da ikke noe problem i å sett opp spotter. Men jeg ser et problem nå når miljøhusene kommer og kravene skjerpes.. Men gi gass

Når det gjelder min mening om hvordan man skal legge opp spotter i slikt tak. Du har 2 valg.

1. Skjære bort isolasjonen rundt kassen

2. presse isolajonen opp og plasser kassen.

Jeg tror nr2 er best! da fjerner man ikke isolasjonen ihvertfall..
    Det virker som om de forskjellige fagfolkene på dette prosjektet er uenige. Byggelederen mener vi ikke bør bryte diffusjonssperren. Tømreren mener det ikke har noe å si, for elektrikeren tetter bare rundt boksene med tape, evt silikon eller annet. Elektrikeren sier nei siden det er yttertak, men han sa også det at det er standardsvaret i en normal bolig. Disse boligene er ikke "normal" i den forstand at de er superisolert.

Spørsmål:
    1. Hvor "farlig" er det å bryte diffusjonssperre i himling? På et kjøkken? et bad? et soverom?

Så lenge det er godt isolert er vel ikke kondens et problem her?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fortsatt luft mellom Taket og isolasjonen?? altså et lite kryploft over?

Hvis det er det så ser jeg ikke problemet, men jeg vet at dette er mye diskutert og mange har forskjellige meninger om dette. jeg anser det ikke som noe "problem" så lenge man tar visse forhåndsregler.

Men er det IKKE kryploft men rett i taket da er jeg enig med elektriker! da ber man om fukt, kondens etc..

Spørsmålet mitt er da hvor lurt er det å isolere så bra? er det virkelig bra å tette husene så mye som man gjør?? man lager jo en hermetisk boks..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å presse sammen isolasjonen er i hvert fall helt døfødt. da ødelegger man hele isolasjonsevnen.

kan heller ikke se problemet med spotkasser i yttertak så lenge det er 15cm isolasjon over. det er jo ikke annerledes enn med kaldtloft over? lufta er like kald der som ute ellers. derav kaldtloft. :|

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    å presse sammen isolasjonen er i hvert fall helt døfødt. da ødelegger man hele isolasjonsevnen.

Man skal ikke presse sammen isolasjonen nei! det er en skandale! man skal dytte den opp. men dette er en diskusjon som ingen har klart for seg. Jeg gjør det slik etter å ha snakket med de jeg samarbeider med.

det er jo ikke annerledes enn med kaldtloft over? lufta er like kald der som ute ellers. derav kaldtloft. :|
    En forskjell! luftsirkulasjon! som hindrer kondens. så det er rett og slett feil!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja. kan ikke helt se åssen det skal sirkulere så mye 15cm ned i isolasjonen.. da hadde vel ikke isolasjonen hatt noe effekt. heh.. hadde ikke gjort noe med teknisk dokumentasjon på dette. =) nå har jeg dog aldri montert spotter i yttertak, men greit å få fakta på bordet uansett.

edit: det er jo uansett inni boksen det kondenserer? eller har jeg misforstått.
    inni boksen sirkulerer det jo ingenting uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å skremme deg!!

Men jeg er ikke enig i det som er gjort!

Men det er ikke farlig!! Det er trygt! men jeg mener det ikke er tilstrekkelig fagmessig utført!!

Ene å alene på grunn av den 2,5mm mellom sikringene..
    Du er nå normalt en fornuftig mann når det kommer til spørsmål i faget vårt, men akkurat nå så tuller du fælt ;-)

Det er ingenting galt med dette anlegget hverken etter bok, forskrift eller etter fagmessig standard/skjønn

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian

kan heller ikke se problemet med spotkasser i yttertak så lenge det er 15cm isolasjon over. det er jo ikke annerledes enn med kaldtloft over? lufta er like kald der som ute ellers. derav kaldtloft. :|
    Taket ser slik ut fra ytterst til innerst:

Takpapp
    takplater
    stenderverk 20cm med 20cm isolasjon
    kryssstender 15cm med 15cm isolasjon
    plast (diffusjonssperre)
    gips

Det er et skråtak, ikke flatt innertak med loft over. Med andre ord vil jeg tro det er best å fjerne 15cm isolasjon der boksene står, og så tape eller fuge plasten fast i boksene.

Huset har forøvrig lufteanlegg til alle rom med 90% varmegjenvinning, så lufting er ikke et problem...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggforsk sin publikasjon nr 543.615 (Montering av innfelt belysning
    i himlinger (downlight)) gir en grundig beskrivelse av problemstillingen vedr downlights i tak mot kaldt loft og yttertak.

Kort oppsummert er det to ting man MÅ gjøre rett:
    - Diffusjonssperren må være tett, og boksen en del av denne. Bruke helst DL-boks med klemring for diffusjonssperren.
    - Isolasjon skal skjæres bort der kassen skal inn, og erstattes over himling. Skjærer man bort 15cm isolasjon skal det legges på 15cm isolasjon over.

Å dytte kassene opp i isolasjonen uten å skjære vekk denne høres ikke gunstig ut, da dette uansett vil føre til noe kompresjon av isolasjonen, og ikke minst vil det oppstå luftlommer rundt spotkassen hvor kondensasjon vil kunne oppstå.

Det må også tas spesielle hensyn ved trekking av rør til DLs i kaldt tak.

Mye synsing fra fagfolk her, ikke deres feil men jeg synes elektrobransjen er rask til å rette pekefingen mot andre men ofte ikke er så flink på intern opplæring. (Gjett om jeg kommer til å bli flamet for den der)

Mvh
    daniel

Side 26 av 46 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •