Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 46 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 901
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er veldig enkelt, men som du sikkert ser på prisen er de relativt mye dyrere enn vanlige downlights. Trekker en fra boks og ekstra arbeid forbundet med det, så kommer de kanskje ikke så veldig ille ut.

Iflg. leverandør kom disse på markedet for et par måneder siden. Mao ganske nye, men de hadde solgt mange av de uten å høre om noe som helst problemer.
    Helt til det er gått 1 år og 99% av alle hus med denne lyskilden brenner til grunnen

Neida, kanskje det er noe som må testes..

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Helt til det er gått 1 år og 99% av alle hus med denne lyskilden brenner til grunnen

Samme som jeg tenkte

Men det er jo en kapsling rundt pæren på denne også, å den er sikkert testet og godkjent ( og det er ikke noen lette krav akkurat )

Men er de godkjent så må man jo stole på det.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men er de godkjent så må man jo stole på det.
    Ikke sant! Men jeg ville kanskje ikke akkurat stripset isolasjonen rundt enheten... Skjære unna litt isolasjon rundt denne vidundergreia er kanskje lurt?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, grav unna litt... Det er nok lurt.

Man kan si hva man vil men isolasjon og varme er ikke bra over tid

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Nei dette gjøres titt og ofte det...

Setter man inn en ny sikring i et eksisterende anlegg kan man finne det for godt å bruke 2,5mm om man ikke har annet for hånden...

Går ikke flere amper på "primær" der en det gjør fra sikringskursen.

Men man gjør ting litt vanskelig for seg selv neste gang man skal utvide med enda en sikring å det ligger 2,5mm i stede for eks. 10mm...

Bottom line : Det er ganske dumt, men det er lov.
    Jeg lurte også fælt på hvorfor han ikke brukte 2,5 kvmm og ikke 6kvmm når han lasket over til neste sikring, men han mente det var helt trygt.

Kan man laske videre til neste sikring hvis man setter på en til?

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei... Det går vel ikke? Da kan det jo gå 32 amp der

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg lurte også fælt på hvorfor han ikke brukte 2,5 kvmm og ikke 6kvmm når han lasket over til neste sikring, men han mente det var helt trygt.

Kan man laske videre til neste sikring hvis man setter på en til?

jeg mener dette er totalt meningsløst og man kan ikke forsvare å gjøre noe slikt!

Hvis man ikke har noe annet en 2,5 da må man kjøre noe annet en pizzabil

Det er ikke mulig å laske videre. Men det går fint an å bytte den 2.5mm..

jeg legger nesten alltid 10mm2 jeg. da er man sikker og siden jeg ikke kjører pizzabil så har jeg det alltid tilgjengelig

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy

Hehe, det er da godkjent etter så mange år med downlight-kultur i Norge, så det tar vel ikke fyr første uka.

Den reflekterer mesteparten av varmen nedover, i tillegg til at resten er kapslet inn. Høres ikke ut som den resterende tempraturen vil klare å starte noe brann, men jeg kommer nok uansett til å grave bort litt isolasjon slik at de har litt luft.

Begynte selvfølgelig å lese på et annet forum om 12V vs. 230V downlights. :neutral: Tydligvis et endeløst tema, men det var en del som klaget over stygt lys på 230V pærer. Likeså at 230V pærene gikk i stykker relativt fort. Sistnevnte er jo noe jeg har erfart selv, med tanke på at mine downlights på stuen er 12V og badet har 230V. Stuen er riktignok tilkoblet dimmer, men ingen har gått på 5år. Badet (uten dimmer) har jeg byttet flere ganger på.

12V pærene mine virker som de har en noe klarere lys, men de er nok ikke fra samme leverandør så det blir muligens litt dårlig sammenligning.

Uansett får jeg et problem med trafoen til en evn. 12V løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 volt lyser bedre ved mindre watt. Men man kan etterhvert koble LED på 230 da. det er fett.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er da godkjent etter så mange år med downlight-kultur i Norge, så det tar vel ikke fyr første uka.

Den reflekterer mesteparten av varmen nedover, i tillegg til at resten er kapslet inn. Høres ikke ut som den resterende tempraturen vil klare å starte noe brann, men jeg kommer nok uansett til å grave bort litt isolasjon slik at de har litt luft.

Begynte selvfølgelig å lese på et annet forum om 12V vs. 230V downlights. :neutral: Tydligvis et endeløst tema, men det var en del som klaget over stygt lys på 230V pærer. Likeså at 230V pærene gikk i stykker relativt fort. Sistnevnte er jo noe jeg har erfart selv, med tanke på at mine downlights på stuen er 12V og badet har 230V. Stuen er riktignok tilkoblet dimmer, men ingen har gått på 5år. Badet (uten dimmer) har jeg byttet flere ganger på.

12V pærene mine virker som de har en noe klarere lys, men de er nok ikke fra samme leverandør så det blir muligens litt dårlig sammenligning.

Uansett får jeg et problem med trafoen til en evn. 12V løsning.
    En dimmer har alt å si! Hvor lenge hadde bilen din over levd med kun AV/PÅ på gassen satt på spissen!

Neida, men bare ved å senke nivået med 10%, nesten ikke merkbart, dobler levetiden på pærene!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg nettop byttet automatsikringen som gikk bananas i helgen. Var det noe feil med den? Nei så klart ikke, 500 kroner rett i dass.. Feilen var som følger; *trommesolo* ledningen var brent rett av ca 15 cm før en kontakt som er siste punkt på denne kursen.. Den ligger heelt beskyttet og har ikke hatt noen ytre påvirkning.

Noen som har vært borti noe lignende, og kan ha en evt forklaring på hva grunnen kan være? Det er ikke en ting som er eldre enn 2-3 år hverken inne i huset eller utenfor. Vel, som har med strømnettet å gjøre iallefall..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av odidriks
    Men man kan etterhvert koble LED på 230 da.
    Er ikke LED spot-lys stort sett i 12V?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Neida, men bare ved å senke nivået med 10%, nesten ikke merkbart, dobler levetiden på pærene!
    Ja, du sier noe. På baderom vil man vel uansett ikke dimme, men det utgjør ikke så mange lys heller.

Når jeg tenker over det, så er det svært sjeldent 12V (35W) downlightene på stuen min står på 100%. Det blir rett og slett for mye lys om kvelden.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 230V spotter så har pærene alt å si har jeg erfart,billige rema\rimi o.l pærer ryker etter noen uker\måneder.
    Bytter til Sylvia(eller hva nå di heter) for snart 1 år siden og di holder enda.35W uten dimmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener dette er totalt meningsløst og man kan ikke forsvare å gjøre noe slikt!

Hvis man ikke har noe annet en 2,5 da må man kjøre noe annet en pizzabil

Det er ikke mulig å laske videre. Men det går fint an å bytte den 2.5mm..

jeg legger nesten alltid 10mm2 jeg. da er man sikker og siden jeg ikke kjører pizzabil så har jeg det alltid tilgjengelig
    Nå må du slutte å tulle Svante. Det er da absolutt ingenting i veien for å bruke 2.5mm2 videre til siste 16A sikring. Her var jo ikke snakk om at det var mange sikringer heller, så den dagen man skal utvide så er det en enkel affære å skaffe seg en samleskinne.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Når det gjelder 230V spotter så har pærene alt å si har jeg erfart,billige rema\rimi o.l pærer ryker etter noen uker\måneder.
    Bytter til Sylvia(eller hva nå di heter) for snart 1 år siden og di holder enda.35W uten dimmer.
    Ja det er vel som med så mye annet, at man får hva man betaler for. Som eMTea sier, så kan nok en dimmer utgjøre bra forskjell uansett.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Nå må du slutte å tulle Svante. Det er da absolutt ingenting i veien for å bruke 2.5mm2 videre til siste 16A sikring. Her var jo ikke snakk om at det var mange sikringer heller, så den dagen man skal utvide så er det en enkel affære å skaffe seg en samleskinne.

Var det ikke slik at det var 3 sikringer og det var lasket videre 2 ganger?

Uansett jeg mener det er totalt meningsløst å bruke 2.5.. Hører ikke noe sted hjemme. Det er min mening og den må jeg få ha

Videre: hvorfor setter man ikke inn faseskinne med engang??
    Sorry men jeg er uenig!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel som med så mye annet, at man får hva man betaler for. Som eMTea sier, så kan nok en dimmer utgjøre bra forskjell uansett.

Har man spotter har man dimmer, så enkelt er det

og ikke kjøp billige pærer!!

og det finnes 230V LED pærer med gu10 sokkel. og det er nesten slik at jeg begynner å akseptere lyset de gir også NESTEN!

men de kan enda ikke dimmes... :cry: Satser på at Eliaden blir gjennombruddet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke slik at det var 3 sikringer og det var lasket videre 2 ganger?

Uansett jeg mener det er totalt meningsløst å bruke 2.5.. Hører ikke noe sted hjemme. Det er min mening og den må jeg få ha

Videre: hvorfor setter man ikke inn faseskinne med engang??
    Sorry men jeg er uenig!
    Bruker ofte 2,5mm visst eg skal inn med ein ny 16A. Selfølgelig ikkje visst det skal vidare til andre sikringer, men visst det er kun til den så går det meget fint. Skal du inn med 1 aut.sikring i eit gamalt skap med skrusikring så er det ikkje alltid lett å få plass til noke større. Ofte er det trangt og jævli òg.
    Klarer ikkje sjå problemet med det.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen & takk til FSHelge. & Hootie.

Men tror du missforsto da ja svante, så klart bare snakk om en eneste sikring.
    Lasker man til to 16A med 2,5mm burde man få en gedigen bot, det sier seg selv at brenner av ved full belastning.

Å så klart man har sort PN/RK 10 i bilen, den som ikke har det er ikke rustet til å gjøre noe i et sikringsskap...

Hooties eksempel tilfelle så har jeg brukt 2,5mm ofte, det er fysisk umulig å få inn en 10mm på bunnene på skru/krus/sikringer...
    Dette er lov. å Mor10 har fått en installasjon som er 100% i følge forskriften...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 25 av 46 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •