Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 46 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 901
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gira er vel ganske mye dyrere enn både Elko Wireless og Moeller XComfort?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Når det gjelder disse firesafe så er det meg bekjent kun 1 alternativ. Som jeg har sett ja.. Disse er litt store og har et tidløst design egentlig, skal se om jeg finner en link et sted.
    Takk.

Når det gjelder 230/12V så har du 1 valg og det er 230V dette er fordi du ikke har noe sted å legge trafoen på en normal måte! Det er ihvertfall helt sikkert.
    Ok. Da trekker jeg kablene selv, og borrer hull. Så få jeg elektrikker til å koble. det hele sammen.

Trenger jeg rør mellom downlightene? Tenker da på den 25mm spalten, fra lys til lys. Har også en rull med brannsikker downlightskabel som jeg tror er spekket opp til 400V. Det er vel et bra alternativ, og trenger vel ikke rør?

Når det gjelder Gira funkbus finnes det alternativer som er billigere? tror jeg da uten å vite dine priser på dette. Men det finnes en del alternativer som gjør samme nytten, men det er ikke sikkert disse har like stilige brytere som Gira
    Kjøper det direkte fra importør, med rabatt. Så det er vel ganske langt under det sluttkunde vanligvis betaler. Ellers så finnes det flere tyske leverandører av slikt alu og glass-design, men det er nok ikke *så* store forskjeller på pris. Alternativt er selvfølgelig å kjøpe noen stilige brytere av plast eller metall.

Dog litt usikker på om Funkbus kan brukes på 12V. De har et EIB alternativ også, men da går naturligvis prisen i været. Blir litt overkill med EIB i en 68kvm leilighet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder jeg tok fra Gira sin stand på IFA messen i Berlin. De har mye spennende...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Ok. Da trekker jeg kablene selv, og borrer hull. Så få jeg elektrikker til å koble. det hele sammen.
    Stemmer!! men sjekk hvilket hull du skal ha!! Hilsen ops: ops: ops: som har prøvd og feilet

Trenger jeg rør mellom downlightene? Tenker da på den 25mm spalten, fra lys til lys. Har også en rull med brannsikker downlightskabel som jeg tror er spekket opp til 400V. Det er vel et bra alternativ, og trenger vel ikke rør?
    Hehe... Som elektriker sier jeg at du MÅ ha rør i mellom!

som privatperson sier jeg at du ikke trenger det! bruk en kabel som tåler 90grader, de fleste kablene er vel 750v?? tror jeg?

Dog litt usikker på om Funkbus kan brukes på 12V. De har et EIB alternativ også, men da går naturligvis prisen i været. Blir litt overkill med EIB i en 68kvm leilighet.
    hehe.. Svantekiller sier at EIB aldri er bortkastet som fornuftig person så sier jeg at det er bortkastet ja. og krever buskabling og montering av enheter i skap, så det er vel for sent uansett..

NB: husk å skill mellom meg som elektriker og privatperson i dette innlegget

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..

Jeg liker ikke gira designet jeg.. Det er jo stilig og tøft men ikke noe jeg kunne tenkt meg å ha hjemme. Men hadde jeg hatt et "funkis" hus med hvitmalte gipsflater så hadde jeg nok valgt det ja.

Jeg er litt mer tradisjonell av meg. Og mitt hus fra 1952 kan ikke ha dette designet :-D

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Som elektriker så hadde jeg hvertfall anbefalt kunden å legge 6mm2. Hva er hensikten med å overdimensjonere? Blir ikke noe spenningsfall å snakke om i denne 6mm2 med de dimensjonene som vi snakker om her. Hvorfor gjøre innstallasjonen så mye dyrere uten at man på noe måte får noe igjen for de ekstra kronene som man legger i. Et kjapt søk i nettbuttikken hos vår elektrogrossist forteller meg at en PFXP 4G10 er 105.- dyrere pr meter en det en PFXP 4G6 er. I tillegg så er det en del mer balkete å jobbe med 10mm2 en det er å jobbe med 6mm2. Da ville jeg heller anbefalt kunden min å legge pengene i noe hvor han/hun ville få noe igjen for de.
    Jo, men nå vet vi ikke absolutt alle forleggningsmåtene heller, men når det er snakk om 1 Amper og i det området over sikringsstørrelse så kan kablen imange tilfeller ta skade før sikringen slår ut...

Vanskelig å dimmensjonere uten ha nøyaktige og konkrete forleggningsmåter forran seg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy

Vanskelig å dimmensjonere uten ha nøyaktige og konkrete forleggningsmåter forran seg.

Stemmer, dette ser elektriker når han kommer.

Men spørsmålet var jo hvor stort hull han måtte borre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men nå vet vi ikke absolutt alle forleggningsmåtene heller, men når det er snakk om 1 Amper og i det området over sikringsstørrelse så kan kablen imange tilfeller ta skade før sikringen slår ut...

Forlegningsmåtene var vel rimelig klargjorte i dette tilfellet, men må man opp i tverrsnitt så må man, men ikke med spenningsfall som begrunnelse. Det er ikke der problemet eventuellt vil komme.

Gira design, det elsker vi og funkbus funker fint nok det...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder disse firesafe så er det meg bekjent kun 1 alternativ. Som jeg har sett ja.. Disse er litt store og har et tidløst design egentlig, skal se om jeg finner en link et sted.
    Betek Norge as

.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der var de ja

takk for den

Men jeg skjønner ikke hvorfor disse kommer som 12V

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan jo bare legge trafoen opp under taket, finnes mage fine trafoskjulere nå. skal man legge dette inn i ett tak som er lektet med sperrene og ikke på tvers, må man nødt til å klamre kabel langs veggen oppunder taket eller noe slikt, da kan en trafo være helt topp å legge.
    dessuten får man mye bedre lysutbytte pr watt med 12v istedenfor 230v. mulighet for dimbare led lamper som kan plugges rett i lampa, osv.
    Det var et spørsmål her oppe om rør eller ikke, det trenger man ikke. bruker man en pfxp er den lovlig å legge i vegg eller tak uten rør. dette står i elsikkerthet som kommer ut med javne mellomrom at man ikke skal basere installasjonen på slikt, men man kan gjøre det der det er praktisk å gjøre det. siden man bruker disse brannsikre spottene trenger man jo ikke 90 graders kabel, alla tp90 eller pls90. altså bruk pfxp, og det hele blir en lovlig installasjon.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis jeg bryter inn i diskusjonen.

Jeg lurer på om det er noen begrensning i hvor trege sikringer en kan benytte innendørs.Jeg tenker da på mitt blivende hjemmekinorom. Kommer mest sannsynlig til å legge opp en 16A kurs i tillegg til den 10A kursen som er der.

Disse automatsikringene ryker bare bare en ser litt hardt på dem

Så noen Ultra trege sikringer hadde vært suverent

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link tazzat.

Jeg tror ikke det blir aktuelt med trafoskjulere. Og som Svantekiller påpekte før, så blir det selvsagt uaktuelt å legge den på et sted der den ikke får tilstrekkelig med "pusterom". Mao. er 230V veien å gå.

LED er selvsagt en mulighet også. Men jeg føler nok som mange andre her at det kanskje er smart å la teknologien (og ikke minst prisene) få utviklet seg et steg videre. Det kommer til å komme mye fint der de neste årene, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med å bruke så mye penger på denne generasjonen pærer.

De så jo greie ut de. Bare å stappe de opp i isolasjonen. Kommer i en rekke ulike finisher også. Noen som vet hva noe sånt ligger på i pris? Og ikke minst hva en burde velge av "brannsikker 90min" og "brannsikker 60min".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror prisen ligger på rundt 1k pr stykk...

Å den løsningen til Glowe har jeg ikke noe tro på.. 12v og en trafo på et slikt prosjekt er ihvertfall ikke for meg noe jeg kan anbefale eller gjøre.

Og LED er ikke en slik type belysning enda..

Når det gjelder brannsikker 60 eller 90 så vet jeg ikke, men tar du den sikreste er du jo sikker

Men det er sikkert noen som har erfaring med disse som kan svare deg,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

Så noen Ultra trege sikringer hadde vært suverent

Tror nok du må klare deg med en "C" gitt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svante, foretrekker du å montere spotter rett i isolasjonen? Ekstrem varmgang i enkelte patenter..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svante, foretrekker du å montere spotter rett i isolasjonen? Ekstrem varmgang i enkelte patenter..

Selvfølgelig ikke!!

Hvor har jeg skrevet dette?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke!!

Hvor har jeg skrevet dette?
    Jeg som har misforstått... Heldigvis

Hva slags kasser foretrekker du da? Til å montere trafoer+spot? Eller foretrekker du 230V spotter?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker stålkasser 30*30 og monterer kun 230v

Hater 12v... Den kassen som da får trafo har da en trafo og en vase med ledninger og koblinger rett over spoten.. Det er ikke bra

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke multibox? altså den uttrekkbare downlightboxen. den er jo helt genial=)

Side 22 av 46 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •