Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 46 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 901
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men det er ikke uinteressant for oss

Jeg hadde lagt en 6 mm2.. Tror jeg nok

Handler om penger også

Whoooo innlegg 400
    Når jeg først hadde brukt 100 000 på konstruksjonen til en hjemmekino, hadde jeg nokk lagt 500,- ekstra i strømtilførselen

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde lagt min 10mm, 16mm om jeg hadde fått den billig på jobb....

Har sett og hørt hva skikkelig spenningsfall gjør med lyden...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menne, hvem har greie på elektronikk osv her? Hvis en kondensator på et delefilter er "kortsluttet" mellom bena på den, dvs at OHMmålern piper, så er den å oppfatte som gåen? I anledning at mellomtonene mine plutselig døde har jeg demontert en høytaler og funnet ut at selve elementet er ok, og av alle kondensatorne i delefilterne "piper" bare en og den er i delen for diskant/mellomtone.. :?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator er en kapasitiv belastning, og et vanlig instrument vil vel "pipe" uansett nå man måler de

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    En kondensator er en kapasitiv belastning, og et vanlig instrument vil vel "pipe" uansett nå man måler de
    Altså er alle de andre kondensatorne ødelagt? Eller er det ikke noen logikk i det ??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kondensatorene er ikke ødelagt, men du kan ikke måle om de er kortsluttet eller ikke med et vanlig OHM-meter Med forbehold om instrumentet du bruker

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kondensatorene er ikke ødelagt, men du kan ikke måle om de er kortsluttet eller ikke med et vanlig OHM-meter Med forbehold om instrumentet du bruker
    Hey! du er jo sambygding og har peiling.. kommer du og "forstår deg på" 802ene mine i morgen? :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg godt gjøre Trenger noen å snakke stereo med, selv om de har B&W
    Hvis du trenger hjelp/meninger/påstander, så er jeg og Fluke'en min på

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg godt gjøre Trenger noen å snakke stereo med, selv om de har B&W
    Hvis du trenger hjelp/meninger/påstander, så er jeg og Fluke'en min på
    Glimrende.. Bonusen (min iallefall) blir at jeg skal innom hifiklubben og låne B&W 683, og senteren som hører til satser jeg på, så lyd til arbe blir det jo..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send meg en PM i morgen, så skal vi vel finne ut hva som feiler de konservative høyttalerne dine Evt en sms på 971 70781.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send meg en PM i morgen, så skal vi vel finne ut hva som feiler de konservative høyttalerne dine Evt en sms på 971 70781.

Hehe, den er grei..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (er en viss mulighet for at jeg ikke er edru før utpå ettermiddagen, men er verdt et forsøk

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis pluss er i andre, og et tog kommer i 110 km/t - hvor lang tid tar det før jeg drikker øllen min?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar:

Under et minutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Når jeg først hadde brukt 100 000 på konstruksjonen til en hjemmekino, hadde jeg nokk lagt 500,- ekstra i strømtilførselen
    Som elektriker så hadde jeg hvertfall anbefalt kunden å legge 6mm2. Hva er hensikten med å overdimensjonere? Blir ikke noe spenningsfall å snakke om i denne 6mm2 med de dimensjonene som vi snakker om her. Hvorfor gjøre innstallasjonen så mye dyrere uten at man på noe måte får noe igjen for de ekstra kronene som man legger i. Et kjapt søk i nettbuttikken hos vår elektrogrossist forteller meg at en PFXP 4G10 er 105.- dyrere pr meter en det en PFXP 4G6 er. I tillegg så er det en del mer balkete å jobbe med 10mm2 en det er å jobbe med 6mm2. Da ville jeg heller anbefalt kunden min å legge pengene i noe hvor han/hun ville få noe igjen for de.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg FShelgeland ( som jeg skrev over ) 105 kr dyrere pr m :shock:

OVE: Jeg visste svaret

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen gode tips?

Nå har jeg vært på førbefaring på nyinnkjøpt leilighet. Ønsker å få lagt inn downlights der, men å senke taket blir en del mer jobb + at jeg mister takhøyde. Så det hadde vært greit å få ordnet det på noe annet vis. Byggherren hadde fått samme spørsmål før, og snakket om at en måtte kjøpe riktig downlights/gjøre det på riktig måte. Desverrre glemte han å utdype hva han mente.

Taket er av gips, og over der er det 25mm med luft, før det visstnok er isolasjon. Har sikkert ingen betydning, men leiligheten er bygget opp av moduler, slik at for eksempel stuen er en egen "boks". Det er en toppleilighet, men ikke noe kaldt-loft.

Noen som har noen løsning på dette? Taket er allerede ferdig, så jeg har ingen mulighet til å bokse noe inn, og 2,5cm er ikke akkurat mye klaring. Det går selvfølgelig ann å rive bort litt isolasjonrundt der downlight`s blir montert..... (?).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk spotter av typen "firesafe" disse kan brukes uten kasse. og da borrer du der du vil og "fisker" rør i mellom hullene ( i den 2,5cm spalten )

Det er vel det eneste alternativet! å grave unna isolasjon for å sette opp "vanlige" spotter er ikke et tema i `08

Vet du hvordan du skal få strøm opp da? har du noen muligheter?? er det takpunkt? hvis ikke kan du legge en pr fra dimmer og opp..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk spotter av typen "firesafe" disse kan brukes uten kasse. og da borrer du der du vil og "fisker" rør i mellom hullene ( i den 2,5cm spalten )
    Takk, det hørtes bra ut. Har du noen tips til gode leverandører? Gjerne noen med litt moderne design.

Det er vel det eneste alternativet! å grave unna isolasjon for å sette opp "vanlige" spotter er ikke et tema i `08
    LOL....den er grei.

Vet du hvordan du skal få strøm opp da? har du noen muligheter?? er det takpunkt? hvis ikke kan du legge en pr fra dimmer og opp..
    Det er en rekke takpunkt der. Så det går vel ann å gjøre om det til en vanlig koblingsboks, og få opp et rør fra den til over taket.

I den leiligheten jeg bor i nå, så har jeg brukt Gira Funkbus. Der trenger man kun 230V fast, så er det trådløse styreenheter til trafoene. Samme med bryter på veggen som drives av et klokkebatteri. Systemet har også fjernkontroll, men ulempen er at det er ganske dyrt selv etter mye rabatter. Det har forøvrig fungert bra de 5 årene jeg har brukt det, og ser naturligvis råflott ut med frostet glass ++.

Men jeg ser stadig at det blir anbefalt 230V downlight`s. Kommer disse firesafe-lysene i både 230V og 12V? Og hva bør jeg velge der?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder disse firesafe så er det meg bekjent kun 1 alternativ. Som jeg har sett ja.. Disse er litt store og har et tidløst design egentlig, skal se om jeg finner en link et sted.

Når det gjelder 230/12V så har du 1 valg og det er 230V dette er fordi du ikke har noe sted å legge trafoen på en normal måte! Det er ihvertfall helt sikkert.

Når det gjelder Gira funkbus finnes det alternativer som er billigere? tror jeg da uten å vite dine priser på dette. Men det finnes en del alternativer som gjør samme nytten, men det er ikke sikkert disse har like stilige brytere som Gira

Side 21 av 46 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •