Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 46 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 901
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    "Aldri" innen rimelig tid...

Det jeg har sett av LED til nå har ingenting å stille opp med mot vanlige glødepærer og 50watt spottpærer når det kommer til lysmengde...
    (men det er en rasende utvikling ja, men alt for dyrt)
    Det er nok fordi du ikke har sett så mye LED...
    Men som nevnt over er jeg enig i at det fremdeles er litt dyrt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED er idag der Downlights var den gangen det kom.

Pris messig og hvor mange som har det!

Vi leverer "mye" LED da er det snakk om 230V GU10 Langs raftekassen utvendig

og noen snasne små som vi setter i trappeoppganger etc...

Så det er på tur, men som vanlig er Norge et Uland

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Det er nok fordi du ikke har sett så mye LED...
    Men som nevnt over er jeg enig i at det fremdeles er litt dyrt.
    Har sett å montert min del av led utstyr ja...

Har fortsatt ikke montert en led-spotpære (3watt) som har lyst opp et rom like godt som en 50watt halogenspott...
    Jeg regner med det kommer/har kommet, men vi var ikke der før jul vertfall, ikke montert noe etter jul...

Gi gjerne priseksempler Grimstad ettersom det virker som du driver butikk...
    LED Står for Light Emiting Diodes. Uten s...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

og uten B

Poenget med LED`s er at de pr. idag ikke er beregnet til å ta over alt lys, det er mer beregnet til "Kos" og "pynt"

Det er min mening, og til dette fungerer de perfekt

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr idag så er nok LED mest brukt som koselys og steder der en ønsker litt effekter... Trappebelysning med LED som er sensorbasert -; Altså, når du går på ett trinn lyser det nedfor deg, dette kan styres slik at forskjellige områder i trappen regulerer om lyset i trinnet over eller under skal lyse, eller at sensor ligger på nederste trinn eller før i parkett/belegg/flis osv slik at alle lysene lyser så lenge som du ønsker - blir mer og mer brukt, samtidig som folk innser at det fungerer utmerket som leselys osv osv...

Hvis jeg kommer til å bygge hus i fremtiden blir jeg så og si garantert til å LED basere hele det elektriske systemet når det gjelder belysning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett å montert min del av led utstyr ja...

Har fortsatt ikke montert en led-spotpære (3watt) som har lyst opp et rom like godt som en 50watt halogenspott...
    Jeg regner med det kommer/har kommet, men vi var ikke der før jul vertfall, ikke montert noe etter jul...

Gi gjerne priseksempler Grimstad ettersom det virker som du driver butikk...
    Jeg har heller ikke hevdet at en 3w LED skal kunne lyse som en 50w halogen, men derimot som en 20w halogen.
    Men vi selger også en 6w LED som, uten at jeg har målt det eksakt, er rimelig i nærheten av en 50w halogen.
    Problemet ennå er at det er så mye underlig i markedet. Noen tror at når de har sett en 3watter, at de har sett dem alle. Men det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige leverandørene, spesielt på lysfarge og lysutbytte. Vi merker forskjell fra måned til måned på de beste.

Problemet ennå er pris. En 6watter kommer på nesten 300 og en 3watter rundt 200. Fordelen vi først og fremst fokuserer på er at LED kun blir lunkne og altså ikke medfører noen brannfare slik halogenspotter gjør. Også for problemene med kondens blir mye bedre når varmen er nesten borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    og uten B

Poenget med LED`s er at de pr. idag ikke er beregnet til å ta over alt lys, det er mer beregnet til "Kos" og "pynt"

Det er min mening, og til dette fungerer de perfekt
    Joda, LED fungerer til koselys. Men vi har også levert til flere hus der hovedbelysningen er LED. Da som spotter nesten overalt. Og det fungerer fint det også!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Holder på med kinobygging og lurer i den forbindelse på hva slags dimensjoner på kabel man må bruke på en 32 ampere kurs. Noen som vet sånn ca hvor stor en dobbeltkapslet sånn en vil bli i diameter? Må bore noen hull til strømgjennomføring.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Heisann!

Holder på med kinobygging og lurer i den forbindelse på hva slags dimensjoner på kabel man må bruke på en 32 ampere kurs. Noen som vet sånn ca hvor stor en dobbeltkapslet sånn en vil bli i diameter? Må bore noen hull til strømgjennomføring.
    Hvis du oppgir alle, ALLE forleggningsmåter den har på veien frem så kan vi garantert hjelpe deg Mor10 Men vi må vite de forskjellige forleggningsmåtene for å beregne utifra værst tenkelig situasjon.

Helt vesentlig for å kunne bruke formelen:

Ib < In < Iz + alle korreksjonsfaktorene.

Eksempel; Kabel forlagt i rør i isolert vegg, kabel på perforert bro, kabel på vegg, kabel i rør i jord osvosv; Skjønner?

Bring em

Edit; Så ikke ordet "Ca".... Vill du KUN vite dimmensjonen på kablen med rør eller alt det andre pjesket?

Superedit; Helt grovt, hvis kabel er forlagt i rør i isolert vegg; 32A = 6mm2 , her må du gå opp litt siden kursen er 32A, kablen kan bli skadet før sikringen ryker... Altså; 10mm2 = 43A i rør i termisk isolert vegg.... Håper det var til hjelp.

Litt fakta:

Ib < In < Iz = X < 32A < 43A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Hvis du oppgir alle, ALLE forleggningsmåter den har på veien frem så kan vi garantert hjelpe deg Mor10 Men vi må vite de forskjellige forleggningsmåtene for å beregne utifra værst tenkelig situasjon.

Helt vesentlig for å kunne bruke formelen:

Ib < In < Iz + alle korreksjonsfaktorene.

Eksempel; Kabel forlagt i rør i isolert vegg, kabel på perforert bro, kabel på vegg, kabel i rør i jord osvosv; Skjønner?

Bring em
    OK, prøver meg på en forklaring da:

Fra sikringsskap på kjøkken til loft i rør i isolert etasjeskille. Kobles så videre med en koblingsboks til en dobbeltisolert kabel som skal gå ut av loftet, rundt huset og ut til kinoen. Gjennom murvegg og rett til sikringsskap inne i kinoen.

Hjalp det noe?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, prøver meg på en forklaring da:

Fra sikringsskap på kjøkken til loft i rør i isolert etasjeskille. Kobles så videre med en koblingsboks til en dobbeltisolert kabel som skal gå ut av loftet, rundt huset og ut til kinoen. Gjennom murvegg og rett til sikringsskap inne i kinoen.

Hjalp det noe?
    Kan regnes ut med dette også.. Men i første omgang, se alle endringene mine og se om det er de faktaene du trenger?

Hvis jeg har forstått deg riktig så kan du dimmensjonere helt grov til 10 mm2 etter førsteposten min over...

Husk at du må dimmensjonere det kvadratet du beregnet HELT fra sikringsskap til kinoen.. Ikke bare fra koblingsboksen..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan regnes ut med dette også.. Men i første omgang, se alle endringene mine og se om det er de faktaene du trenger?

Hvis jeg har forstått deg riktig så kan du dimmensjonere helt grov til 10 mm2 etter førsteposten min over...

Husk at du må dimmensjonere det kvadratet du beregnet HELT fra sikringsskap til kinoen.. Ikke bare fra koblingsboksen..
    Ser ut til at det holder med det du skrev. Tusen takk for hjelpen. Elektriker kommer til helgen, så da er det greit å ha ting litt på plass.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det holder med det du skrev. Tusen takk for hjelpen. Elektriker kommer til helgen, så da er det greit å ha ting litt på plass.
    Går helt greit.. Men jeg liker å få forklart ting riktig... dersom du har en dobbelisolert kabel regner jeg med den går i en kanal i jord til uthus? Da er strømførings evnen 39A ved 10mm2, dette har ingenting å si på beregningene da vernet allerede er bestemt på utslagsstrømmen 32Ampere...

Hvis det er spesielle temperaturer osv kan det hende at det må en større kabel til, men det tviler jeg på.. Uansett; Elektrikeren burde kunne dette, gjøres på 10 minutter med NEK400 i servicebilen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går helt greit.. Men jeg liker å få forklart ting riktig... dersom du har en dobbelisolert kabel regner jeg med den går i en kanal i jord til uthus? Da er strømførings evnen 39A ved 10mm2, dette har ingenting å si på beregningene da vernet allerede er bestemt på utslagsstrømmen 32Ampere...

Hvis det er spesielle temperaturer osv kan det hende at det må en større kabel til, men det tviler jeg på.. Uansett; Elektrikeren burde kunne dette, gjøres på 10 minutter med NEK400 i servicebilen
    Kabelen skal ligge utenpå husveggen ca 5 meter, så rundt hjørnet og ca. 4 meter bort til kino og inn i murvegg der.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: MANGE poster jeg ikke leste før jeg svarte, lese over å se om jeg var for rask til å svare.

39amp ved 10mm2
    Bare informere om at dette er feil tall... For kabel i rør i jord.

NEK 400 Tabell 51A
    Ref.inst.met. D 3~
    Tabell 52A-4 kol. 7
    10mm2 3fase = 52Amp

Det går seff brillefint å legge 10mm2 til en 32Amp sikring..
    Men så egentlig trenger du ikke mer en 6mm2...
    Men pga spenningsfall om du har utstyr som suger strøm så er det bare fint å bruke større tverrsnitt en minimumskravet...
    Dette minsker spenningsfallet, som faktisk direkte kan sies å påvirke punchen i bassen blablabla... Om det er veldig langt fra sikringskap til garasjen vertfall...

Men dette kan trikkeren din, han ser behovet...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig.

10 mm2 er perfekt! 6 er "Nok" men er det nok

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt går kabelen i rør i det etasjeskillet du nevnte.? (fikk bare med meg kabel i rør i jord, som jeg svarte på i forrige post.)

Om det ligger i rør i termisk isolert vegg (lengre en de 20cm i etasjeskillet, om det er bare gjennom etasjeskillet trenger du heller ikke rør...)

For rør i term isolert vegg gir 39amp som ruxxy helt riktig sa...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kunne jeg vite at han skulle ha 3 fase? Kunne høres ut som om han skulle ha en kurs til som skulle fordeles videre over 2 "faser"...

Beklager, men jeg informerte utifra de opplysningene jeg fikk Med forbehold om feil..

Edit: Jeg dimmensjonerte før kabel påvegg og i jord ble opplyst om jeg husker riktig.. derfor 39A; Tab - 52A-4 Ref A2 kol.3

10 mm2 var også som sagt helt grovt dimmensjonert så han kunne borre stort nokk hull i denne veggen til røret...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han skal ha 1fas så blir det 63amper på 10mm2 i jord..
    (Og 43amp i term.iso.vegg)

Å alt dette er nok totalt uinteressant for ham, han får jo elektriker på besøk i morgen uansett...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke uinteressant for oss

Jeg hadde lagt en 6 mm2.. Tror jeg nok

Handler om penger også

Whoooo innlegg 400

Side 20 av 46 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •