Elektro tråden. Der du kan stille dine spørsmål angående temaet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 901
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ved og bruke C istedet for B karakteristikk halverer man mulig kabel lengde med tanke på kortslutningsstrømmer...

Anyways.. Lurer på hva dere servicegutter gjør på oppdrag? Man må jo ha IK3max for og dokumentere .. Dere kan jo ikke akkurat ringe everket heller:lol:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Anyways.. Lurer på hva dere servicegutter gjør på oppdrag? Man må jo ha IK3max for og dokumentere .. Dere kan jo ikke akkurat ringe everket heller:lol:

Å? Eg ringte BKK for å få maks kortslutningsverdi i leiligheten min!

6 minutt og 23 sekunder tok det.....

Mulig d var en spøk her som eg ikke helt forstod....
    Dessuten er det vel heller sjeldent at Svante sitter hos folk og beregner på slike ting... Heller sjeldent i det hele tatt...
    Får si som de sier på jobb: Man har folk til slikt!!

Edit:Eg kan spesifisere litt angående når eg fikk kortslutningsstrømmen av BKK.....

Eg skulle ha denne for å kunne dokumentere anlegget i min egen leilighete, sist d var gjort noe der tror eg var før Maks kortslutningsstrøm var oppfunnet.....

Det som tok lengst tid var å finne fram til rette avdeling på BKK, det tok ca 4 minutt... Når eg var kommet fram til rette mannen gikk det slag i slag!

Standardverdier er nevnt under her! Stemmer! Eg fikk standardverdi, grunnet eg var så og så langt borte fra trafoen min, da ville ikke kortslutningsverdien bli høyere enn 10kA uansett, fikk tilbud om å få den 100% beregnet, men det sa eg at var totalt unødvendig så lenge BKK stod for tallene.... Hadde han måttet beregne så måtte eg vente i 3-4 minutter til sa han FIkk også oppgitt Ikmin i skapet, 1 kA... Dette var også standardverdi, men så høy at den vil ikke skape trøbbel, den beregnede verdien vil være litt høyere, grunnet nok en gang avstanden til trafoen... Den beregnede ville bli litt høyere sa han om eg ikke husker helt feil....

Men det er jo d som er poenget... Man må vite en maksimumsverdi for IKmax, og en Minimumsverdi for IKmin.....

PS! Har man først fått oppgitt Maks kortslutningsstrøm så forandrer denne seg ikke uansett hva man gjør i anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Å? Eg ringte BKK for å få maks kortslutningsverdi i leiligheten min!

6 minutt og 23 sekunder tok det.....

Mulig d var en spøk her som eg ikke helt forstod....
    Dessuten er det vel heller sjeldent at Svante sitter hos folk og beregner på slike ting... Heller sjeldent i det hele tatt...

Sorry den massive feilpostinga mi. men det forumet her\ellerpcn har flippa helt..

Det var absolutt ikke ment som en spøk. Poenget mitt er at (ifølge min installatør) så må man utføre sluttkontroll bare ved og sette opp et stikk hos en kunde.. Hvordan dokumentere man kortslutningsverdier da? må man ikke ha ik3max?? eller gir folk generelt **** i den biten.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:lol:

Det er enkelt! i sikringsskapet skal det ligge dokumentasjon på anlegget der er IK3max gitt.. Hvis ikke så tenker man hvor man er og ser hvilket resultat man har.

Etter masse erfaringer så ser man fort om det er noe muffens...

så sunn fornuft og med tanke på at vårt everk ( de som styrer i de områdene jeg er i ) har en standard gitt standard så er det ikke noe problem for meg..

Dessuten så er det ikke så stor forskjell på C og B på en 16A det er så lite at man aldri i verden trenger å tenke på det

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan dokumentere man kortslutningsverdier da? må man ikke ha ik3max?? eller gir folk generelt **** i den biten.

Man bruker Eurotesteren setter den inn og får et resultat ( typisk 600A ) og da er det greit... Ikke værre en det

Det er når man er på 3 fase C 32 og oppover at dette er et problem

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved og bruke C istedet for B karakteristikk halverer man mulig kabel lengde med tanke på kortslutningsstrømmer...

Enkelt, man måler IKmin og regner seg frem til IK2max. Så tar man det derifra, så måler man igjen når man er ferdig og sjekker at resultatet er korrekt. Etterhvert så får man erfaring i det området man jobber i og tar mye derifra. I norsk Elektroteknisk Komite så sitter det en kar som brenner for faget, Harald Aasen. Han har også laget noen fine forenklede tabeller :-)

Når det gjelder dette med nettspenning så er det riktig som noen sier at kravet til levering er 230V +/- 10%, enkelte leverandører sier i sine kontrakter med kunde +/- 5% uansett 10% gir ganske stort avvik. 243V synes jeg høres akkurat passe ut, heller litt for mye en litt for lite. Hadde det derimot begynt å nærme seg grensen på 253-54.... oh la la..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    243V synes jeg høres akkurat passe ut, heller litt for mye en litt for lite. Hadde det derimot begynt å nærme seg grensen på 253-54.... oh la la..

Som jeg også skrev. Og jeg er helt enig med deg.!!!

Men når man skal ta impedanse/kortsluttningsmåling på en stikk man har satt opp.. Da er det følgende som dukker opp i hodet mitt, hvorfor vet jeg ikke.

en C 16 skal ha en ISC som er større en 160 A ( 16 * 10 ) der 10 er et gitt tall for C og 5 for B.....

om man da måler med eurotesteren ( installasjonstester ) og får et tall som er over dette så er det ok??? eller?? nå ble jeg usikker her, føler det er noe som mangler.. men er ikke nok bevandret i dette. Vi leverer et ark til de som roter med papir

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Svante da er det ok, dog så har ikke jeg Eurotesteren. Jeg har den mindre utgaven og må dermed regne litt på egen hånd. Å så er jo spørsmålet er du på et IT-nett og det ikke er jordfeilbrytere på kursene, da kan det jo hende man bør ta hensyn til en eventuell jordfeil nr 2. Dog der strides de lærde litt. Uansett så er det en kjempefordel for oss å benytte oss av jordfeilbrytere, både med hensyn til dete men også med hensyn til overgangsmotstanden til jord.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at (ifølge min installatør) så må man utføre sluttkontroll bare ved og sette opp et stikk hos en kunde.. Hvordan dokumentere man kortslutningsverdier da? må man ikke ha ik3max?? eller gir folk generelt **** i den biten.

Har oppdatert litt innlegget under her!

Som eg sier der så er ikmax den samme hele tiden! Med mindre e-verket flytter trafokiosken... Men da vil jo i "teorien" hele anlegget måtte dokumenteres på nytt....

Ikmax er i sikringsskapet og er kun for to ting: kunne beregne ikmin ute i anlegget og sikre seg at sikringene klarer å bryte maks tenkelige kortslutningsstrøm.....

Setter man opp en ny stikk så må mån som svante nevner under her sjekke om stikken gjør at maks lengde på anlegget forandrer seg, blir det lenger så må man jo beregne ikmin oppatt....

Jordslutning er vel ikke aktuelt å ta hensyn til når man har jordfeilbryter? Da denne bryteren vil bryte umiddelbart ved jordstrøm over 30mA....? Evt 100 mA.....

Svante: Du får jo ikke ikmax oppgitt med eurotesteren også vel?

Vet du hvor man kan få lånt en slik? Veldig behagelig å slippe å beregne på det for min del, for er jo 4-5 år siden eg gjorde noe slikt

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    JÅ så er jo spørsmålet er du på et IT-nett og det ikke er jordfeilbrytere på kursene, da kan det jo hende man bør ta hensyn til en eventuell jordfeil nr 2. Dog der strides de lærde litt.

Ingen av de "lærde" eg har vært borti har kranglet eller vært uenige der?

Har man IT nett uten jordfeilbrytere så blir vel som oftest jordslutningen den minste kortslutningsstrømmen, og er den mindre enn topolt kortslutning så må man jo bruke denne i dimensjoneringen av vernene.....????

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Som jeg også skrev. Og jeg er helt enig med deg.!!!

Men når man skal ta impedanse/kortsluttningsmåling på en stikk man har satt opp.. Da er det følgende som dukker opp i hodet mitt, hvorfor vet jeg ikke.

en C 16 skal ha en ISC som er større en 160 A ( 16 * 10 ) der 10 er et gitt tall for C og 5 for B.....

om man da måler med eurotesteren ( installasjonstester ) og får et tall som er over dette så er det ok??? eller?? nå ble jeg usikker her, føler det er noe som mangler.. men er ikke nok bevandret i dette. Vi leverer et ark til de som roter med papir

Du tenker på I5 (momentan utløsning) der I5 for B er 5*In og I5 for C er 10*In

Ved en B 16 er I5 = 80A Og en C 16 en I5 på 160A!

Har man en kortslutningstrøm på 120A da så vil ikke en C automat løse ut momentant

Da kan man som jeg sa si at man halverer mulig kabellengde med halvparten ettersom kortslutningstrømmer forandrer seg ved lengde og kabeltversnitt

Slakt meg om jeg tar feil. Dette ble jeg ihvertfall fortalt av min installatør

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svante: Du får jo ikke ikmax oppgitt med eurotesteren også vel?

Vet du hvor man kan få lånt en slik? Veldig behagelig å slippe å beregne på det for min del, for er jo 4-5 år siden eg gjorde noe slikt

Stemmer at jeg ikke får fortalt det..

Men trenger jeg den..

Enten så er det noe jeg ikke forstår her eller så skjønner jeg ikke problemet..

Vi måler med eurotesteren og sender resultatet til papirgubbene... værre er det da vel ikke???

Kan ikke fatte at man trenger å regne så mye på dette hos en kunde??

Hva er det jeg ikke skjønner? hva trenger vi den verdien til??? fortell meg :?

Hvis du skal låne en slik så vet jeg ikke hvor.. Med tanke på at de ligger på ca 10k så tror jeg ikke at det er noe man låner på super`n.... Du kan låne min

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på...

Jeg har en vanlig 10A-kurs inn til stuen.
    På denne kursen har jeg alt av AV-utstyret mitt, og har i det siste lagt merke til at sikkringen til tider er skikkelig varm!

Om det har vært sånn hele tiden eller ikke vet jeg ikke, men er dette farlig?

Brann osv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg lurer på...
    jeg også lurer på noe..

Har du skrue sikringer?? eller automat?

er det skruesikring så er det farlig.

er det automat så er det ikke direkte farlig men litt farlig..

Uansett så er det ikke bra

Men hvor varmt snakker vi om? grensen er 50 grader

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    jeg også lurer på noe..
    Luremus?

Har automat sikkringer.

Mulig jeg tok litt i når jeg sa "skikkelig varm!"

Ikke over 50*

Mer som en forsterker som har spilt på moderat volum hele dagen.
    Så varmt er det sånn circa.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke noe problem.

Klart jeg skal ikke sitte her å si det er perfekt MEN det er ikke brannfarlig, med mindre resten også oppfører seg slik..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville fått målt hvor mye strøm det gikk på den kursen. Det kan være en skrue som bør dras til.....

Men litt lunk i automaten er generelt ikke farlig.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Blir litt bekymra av og til når jeg glemmer og slå av annlegget, og bikkja er alene hjemme.

Side 2 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •