Plassering av surround høyttalere - Sweet spot, or not?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av surround høyttalere - Sweet spot, or not?

Det eksisterer i prinsippet 2 ulike tilnærmelser når det gjelder plassering av surround høyttalere (de bak):

1. Plassering i samme høyde og vinklet mot ørene til lytteren
    2. Plassering godt over lytteren og ikke vinklet mot ørene til lytteren.

Hvilken er den foretrukne plasseringen.

Mange brukere her på forumet beskriver at de vinkler surround høyttalerne mot lyttepossisjon og enkelte hevder også at de vil bygge opp gulvstående høyttalere bak slik at de kommer i "perfekt" nivå sett i forhold til ørene.

Dolby.com, som da må sies å være "viderekommen" i dette gamet, hevder at dette er feil, og sier at tilnærming nr. 2 skal legges til grunn:

Kilde: The Dolby Guide to Home Theater Sound

Det beste er kanskje å lytte selv til hva man foretrekker, men det hadde allikevel vært nyttig å få en forklaring på hvorfor disse 2 "teoriene" er så ulike :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva Audio Pro skriver på sine sider (audiopro.se):

Surroundhögtalare (bakre)
    De bakre högtalarna i en Dolby Pro Logic anläggning används för att skapa atmosfär och en känsla av rymd. Ljudet har begränsad bandbredd och produceras i mono. Därför kan högtalarna vara små och behöver inte nödvändigtvis vara röstmatchade.
    De ska riktas från lyssnaren för att återge reflekterat ljud.
    Digitala system som Dolby Digital och DTS (5.1- system) behöver mer uppmärksamhet. Surroundhögtalarna i ett 5.1 system återger ljud i stereo med full bandbredd. Därför ska surroundhögtalare som är ljudmatchade med fronthögtalarna använads och riktas mot lyssnaren för direkt återgivning.
    De mener altså at den ene metoden er bra for Dolby Pro Logiq (når lyden i bakkanalene er i mono), mens den andre metoden er for Dolby Digital 5.1 (eller andre 5.1 lydsystemer) der lyden i hver kanal er separert og diskret i forhold til de andre kanalene.

I praksis tror jeg at størrelsen på høyttaleren er det bestemmende på høyden (gulvstående plasseres på gulvet, små høyttalere høyt oppe), og så får man vinkle høyttaleren etter smak. Hos meg funker metode 2 bra, men det er slett ikke galt å vinkle mot lytteposisjon heller, men jeg opplever da at jeg i for stor grad hører høyttalernes posisjon og lite mellom dem. Med høyttaleren vinklet litt vekk fra lytteposisjonen blir lydbildet i bakkanalene litt mer sammenhengende, også i DD 5.1.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Med høyttaleren vinklet litt vekk fra lytteposisjonen blir lydbildet i bakkanalene litt mer sammenhengende, også i DD 5.1.
    Opplever akkurat det samme, det kommer sikkert litt ann på hvilke høyttalere man har, men siden avstanden til bakhøyttalerne er så liten, blir det lett til at den ene overdøver den andre, når de er vinklet rett mot lytteposisjon. Det blir jo nesten som å sitte 40 cm fra fronthøyttalerne. Regner med at dette problemet blir minimert i 6.1 og 7.1 oppsett, da man får fyllt "tomrommet" mellom høyttalerne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    ...Regner med at dette problemet blir minimert i 6.1 og 7.1 oppsett, da man får fyllt "tomrommet" mellom høyttalerne.
    Har selv et 6.1 oppsett, men lyden bak er for sped. I neste uka får jeg en Yamaha RX-V1400, så da får jeg se om det er plasseringen eller innstillingene mine som er feil når det gjelder surroundhøyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •