Medisin for noe ubehagelig øvre mellomtone...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Medisin for noe ubehagelig øvre mellomtone...

Har nylig tatt i bruk min hjemmekino.
    Synes for så vidt at det funker greit, men har fått det for meg at det må være en god del å hente på å dempe/tune rommet.
    Kjenner ikke til alle fine uttrykk og begreper, men bassen virker relativt behagelig, men når det kommer til øvre mellomtonen synes jeg den virker noe skarp og den tendenserer til ubehagelig nå volumet skrus opp. Har prøvd å justere diskant på forsterkeren, men får ikke helt taket på problemet.
    Problemet er at jeg bor i gokk, dvs at jeg har/kjenner ingen i området som har hjemmekinoanlegg og som jeg kan stikke innom for å høre hos og sammenligne med.

Finnes det noen tommelfingerregler for å gjøre noe med dette, eller må det til diverse måleutstyr?
    Har lest en del om refleksjonspunktene i vegg, tak og gulv ved høytalerne.
    Bør jeg dempe disse områdene i første omgang og i så fall med hva?

Gode tips og forslag tas i mot med takk.

AVforum.no - Icecold's hjemmekino

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til å kunne være noe av samme problemet som jeg har slitt med i mine DIY høyttalere.
    Der viste det seg at problemet lå høyere opp i frekvens enn jeg trodde. Det var øvre mellomtone som låt skarpt, men årsaken lå i diskantområdet. Når overtoner tar i for hardt blir det skarpt. Og problemet? Jo det var mellomtoneelementet! Forvirret? OK da er vi to :-)
    Men her er det vel rommet du ønsker å tweake, og da er vel demping av førsterefleksjoner og evnt bakvegg det du burde begynne med. Prøv med teppe på gulvet, og tekstiler eller møbler på sideveggene fremfor høyttalerne. Taket kan også være en stor synder, men ikke så enkelt å teste ut.
    Benytter du speil og legger det på gulvet, setter det langs sidevegger til du ser høyttaleren(e) i speilet fra lytteposisjon, vet du hvor førsterefleksjonene oppstår.
    Ønsker du å gjøre det skikkelig med en gang, og WAF ikke er altfor avgjørende er det jo mye dedikerte dempematerialer å få kjøpt. Høye frekvenser er "enklere" å dempe enn lave, så de skal ikke behøve så tykke dempematerialer, heldigvis......
    "Kabelgjengen" har sikkert noen kabler å anbefale som er "rundere" i lyden også, men det er ikke mitt bord :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.
    Da blir det vel til å prøve å gjøre noe med førsterefleksjonspunktene,
    samt å henge opp et eller annet bak frontene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •